"Kyllä säkin sen vielä tulet kokemaan kun saat lapsia!"
Mulla on nyt jo 2 työkaveria jotka säännöllisesti ottavat puheeksi lisääntymiseni. Useimmiten niin sanotusti leikin varjolla, mutta myös totisempaa kommentointia esiintyy.
"Koskas te meinaatte lapsia hankkia?"
"Tiiät säkin sitten aikanaan kun olet äiti."
"Pian on sullakin lapsi, aika ihanaa."
Olen vela ja kaikkiin noihin kommentteihin vastaan aina että ei, ei tule tapahtumaan. Tuntuu että se lyö vaan lisää löylyä kiukaaseen.
Kyllä, osaan tarvittaessa sanoa että kommentointi on omituista ja asiatonta, ja pian sen teenkin. Haluaisin kuitenkin kuulla onko muilla samankaltaisia kokemuksia, ja mitä ihmettä liikkuu tällaisen ihmisen päässä?
1. Miksi työkavereita kiinnostaa lisäännynkö vai en, ja jos niin milloin?
2. Mikä saa ihmisen luulemaan että on ok puhua lisääntymisestä ihmisen kanssa, jonka tilanteesta ei tiedä mitään? Mitä jos kommentti osuu vuosia lapsettomuudesta kärsineeseen ihmiseen?
Onko tuo jotain katumusta omista valinnoista vai mitä? Haluttaisiin saattaa toinen samaan kuseen mihin itse on aikanaan langettu. Eiväthän he tulisi minun hypoteettista lastani edes näkemään.
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan oltu mieheni kanssa 20 vuotta yhdessä joista 15 naimisissa. Ollaan molemmat veloja ja mies on katkaissut piuhat ettei varmasti tule lapsia.
Mulla on aina ollut hyvät välit anoppiin tai ainakin luulin niin. Kun mentiin naimisiin, anoppi oli sanomut sukulaisille, että ei tahdo tulla näin nuorena vielä mummoksi. Jossain vaiheessa hänen mielensä muuttui ja alkoi kyselemään lapsien perään. Silloin sanottiin, että ei aiota koskaan tehdä lapsia. Tämä oli ok ja monta vuotta menikin ihan hyvin, kunnes tänä keväänä sanoi minulle päin naamaa että toivoisi että meille tulisi ero ja että mies saisi vielä lapsia jonkun toisen naisen kanssa. Oli tehnyt silloin testamentin jossa määräsi että hänen omaisuuden tulisi mennä mieheni tuleville rintaperillisille..
Eipä siinä, en ole millään lailla ollut perintöä kärkkymässä, mutta siinä meni asianajajan kulut hukkaan kun mieheltä on joka tapauksessa piuhat poikki eikä perillisiä ole tulossa... Tuon kommentin jälkeen että meidän pitäisi erota, on välit anoppiin viilentyneet myös miehelläni.
Tähän ilmiöön olen törmännyt itsekin. Mieheni haluaa lapsia ihan yhtä vähän kuin minäkin, mutta useampaan otteeseen on pari lähipiirin jäsentä antanut ymmärtää että minä olen se joka estää miehen perhehaaveet.
En olisi tuollaisen anopin kanssa missään tekemisissä. Tsemppiä.
Ap
Liittyisikö tämä siihen, että miehet nähdään usein passiivisempina lasten hankinnan suhteen? Omassa lähipiirissänikin naiset ovat päättäneet, että haluavat lapsen ja miehet ovat vain mukautuneet siihen, eli nainen jyrää. Näin ei tietenkään aina ole, mutta anoppi/lähipiiri voi nähdä sen niin.
Kaupan alalle mennään kun ei muualle pääse.
Jopa palkkatukityöt ovat vaativampia ja työkokeilussa työtön saa tunnukset potilasohjelmaan eli näkee sen potilaan terveystiedot kenen asioita hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Jopa palkkatukityöt ovat vaativampia ja työkokeilussa työtön saa tunnukset potilasohjelmaan eli näkee sen potilaan terveystiedot kenen asioita hoitaa.
Työtön tilaa laboratoriokokeita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vakituinen ei tiedä tuota kun elää omassa kuplassaan. Luulee, että työttömät on pajalla 😂
Vierailija kirjoitti:
Esittäkää kysyjille vastakysymys, eli miksi ihmeessä sinä olet tehnyt lapsia?
Tämä on hyvä. Tai jalostettuna:
-Sitten kun se aika tulee että kadut lapsiasi, niin tiedät.
-En minä kadu lapsi--
-Se aika vielä sinullekin koittaa että kadut, niin sitten tiedät.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän, jos lapsettomuudesta kärsivää satuttaa nuo, mutta avaatko pikkasen, että mikä velalle asian tekee vaikeaksi? Keltään ei ole korrektia kysyä noita asioita, mutta kyllä se nyt on vela, jonka närkystymistä en ymmärrä mitenkään päin.
Ei ole vaikea asia. Ihmetyttää ja totta kai ärsyttää, että ihmiset jotka eivät asiaan mitenkään liity luulevat päättävänsä minun elämäni kulun. Että kun teet näin, kun näin tapahtuu. Vaikka olen sanonut ettei tapahdu.
Ap
Ei ne kuule yritä päättää mitään. Sä otat sen niin. Jos sulle joku sanoo, että ”Sit kun olet ajanut oikeasti hyvää autoa, tiedät mistä puhun”, luuletko, että ne yrittää saada sut ostamaan auton? Ihmiset puhuu päivittäin monien ihmisten kanssa kaikesta maan ja taivaan välillä ihan ilman taka-ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vakituinen ei tiedä tuota kun elää omassa kuplassaan. Luulee, että työttömät on pajalla 😂
Samalla pajalla hoitajien kanssa, voi kai niitä niinkin kutsua. Sairaala paja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo, että oltiin sairaanhoitajien kanssa tietokone pajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-En minä kadu lapsi--
-Se aika vielä sinullekin koittaa että kadut, niin sitten tiedät.Ap
Mutta sä et näin voi sanoa, koska sulla ei ole kokemusta 🤷♀️Tuo on vain vit*uilua, alkuperäinen lause taas kertoo sen, että mulla on kokemusta, sullakin joskus varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaston kanslia paja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset kysymykset tuntuu myös hyvältä meistä tahattomasti lapsettomista. Sitä käy ronkittavana ja tutkittavana kymmeniä kertoja, pistää itseään jatkuvasti, nappailee kaiken maailman hormoneja ja pettyy kuukaudesta toiseen... Ja sitten työpaikalla joku saatanan tollo kyselee, että millon ootte meinanneet lapset tehdä, eikö teilläkin ala jo kiire olla...
Tämä. Tekisi mieli jotenkin näpäyttää tästä kun seuraavaksi puhutaan mun tulevista lapsista. Ehkä vaan kysyn ihan suoraan että tuliko mieleen että jotkut kärsivät lapsettomuudesta. Omasta tilanteestani en ala valehtelemaan, en jaksa mitään säälishowta turhan takia.
Voimia tilanteeseesi.
Ap
Et sinä ketään näpäytä. Ihmiset vaan ajattelee, että et pysty saamaan lapsia
No luulisi että tuollaisen kommentin jälkeen vähän heikkolahjaisempikin tajuaisi, että on pöljää udella jatkuvasti toisen ihmisen lisääntymisistä. Ei minua kiinnosta mitä he juuri minun hedelmällisyydestäni luulevat. Enhän tiedä itsekään voisinko saada lapsia, mutta en myöskään aio ottaa siitä selvää.
Ap
Ei nuo ole toisen lisääntymisen utelua. Ne on small talkia. Jos sä kerran olet voimaantunut vela, miksi sä et sit sano sitä ääneen? Ja lapsettomuudesta kärsiväkin voi ihan tarkemmin erittelemättä sanoa, että en tule lapsia saamaan.
Ei ole mitään smalltalkia puhua jatkuvasti toisen ihmisen tulevista lapsista. Olen sanonut ettei lapsia tule. En koe velauttani myöskään mitenkään voimaannuttavana, pitäisikö se kokea? Neutraali asia itselleni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset kysymykset tuntuu myös hyvältä meistä tahattomasti lapsettomista. Sitä käy ronkittavana ja tutkittavana kymmeniä kertoja, pistää itseään jatkuvasti, nappailee kaiken maailman hormoneja ja pettyy kuukaudesta toiseen... Ja sitten työpaikalla joku saatanan tollo kyselee, että millon ootte meinanneet lapset tehdä, eikö teilläkin ala jo kiire olla...
Tämä. Tekisi mieli jotenkin näpäyttää tästä kun seuraavaksi puhutaan mun tulevista lapsista. Ehkä vaan kysyn ihan suoraan että tuliko mieleen että jotkut kärsivät lapsettomuudesta. Omasta tilanteestani en ala valehtelemaan, en jaksa mitään säälishowta turhan takia.
Voimia tilanteeseesi.
Ap
No luulisi että tuollaisen kommentin jälkeen vähän heikkolahjaisempikin tajuaisi, että on pöljää udella jatkuvasti toisen ihmisen lisääntymisistä. Ei minua kiinnosta mitä he juuri minun hedelmällisyydestäni luulevat. Enhän tiedä itsekään voisinko saada lapsia, mutta en myöskään aio ottaa siitä selvää.
Ap
Ei nuo ole toisen lisääntymisen utelua. Ne on small talkia. Jos sä kerran olet voimaantunut vela, miksi sä et sit sano sitä ääneen? Ja lapsettomuudesta kärsiväkin voi ihan tarkemmin erittelemättä sanoa, että en tule lapsia saamaan.
Ei ole mitään smalltalkia puhua jatkuvasti toisen ihmisen tulevista lapsista. Olen sanonut ettei lapsia tule. En koe velauttani myöskään mitenkään voimaannuttavana, pitäisikö se kokea? Neutraali asia itselleni.
Ap
Kukaan ei puhu sun tulevista lapsista 🤦♀️ Ei tunnu olevan neutraali asia, jos kaikki lapsista puhuminen koskee ja ohjailee sua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaston kanslia paja
Potilaskansioiden purkamista ja taksien tilausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaston kanslia paja
Potilaskansioiden purkamista ja taksien tilausta.
Monta eri pajaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-En minä kadu lapsi--
-Se aika vielä sinullekin koittaa että kadut, niin sitten tiedät.Ap
Mutta sä et näin voi sanoa, koska sulla ei ole kokemusta 🤷♀️Tuo on vain vit*uilua, alkuperäinen lause taas kertoo sen, että mulla on kokemusta, sullakin joskus varmasti.
Vittuiluksi se olisi tarkoitettukin.
Ehkä tajuaisivat että samoin kuin minä en tiedä heidän tulevaisuudestaan heitä itseään paremmin, eivät hekään tiedä minun.
Melkein tajusit siis.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia tilanteeseesi.
Ap
Ap
Ap
Kukaan ei puhu sun tulevista lapsista 🤦♀️ Ei tunnu olevan neutraali asia, jos kaikki lapsista puhuminen koskee ja ohjailee sua.
Puhuvat säännöllisesti. Luitko aloitusta ennen kommentointia?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen mies. Puhutaan työkavereiden kanssa urheilusta, elokuvista ja tekniikasta eikä mistään lapsista tai parisuhdehömpästä.
Lapset ovatkin naisille se elämän tärkein asia ja niiden synnyttämien on naisten tehtävä. Ei mekään miesten kanssa lapsista puhuta töissä:D Kaverini kerran mainitsi antavansa tytöilleen selkäsaunan jos saa nämä tupakasta kiinni eli on kunnon kasvattaja.
Seksin saaminen ja alapäästään keilapallon pullauttaminen, yksinkertaisen ihmisen ainoa saavutus. Menkää vaikka sinne töihin tai hankkikaa harrastus. Tai ei taida olla ÄO niin iso että voisi. Eläinkin osaa lisääntyä, mitä muita sinä osaat.
Kuinka monta lasta itse synnytit, se on toiseksi kovin kipu mitä ihminen voi kokea. Itse olen synnyttänyt 2 ilman kivun lievitystä.
On ihan tutkittu juttu, että ilman kivunlievitystä toiseksi kovin kipu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen mies. Puhutaan työkavereiden kanssa urheilusta, elokuvista ja tekniikasta eikä mistään lapsista tai parisuhdehömpästä.
Lapset ovatkin naisille se elämän tärkein asia ja niiden synnyttämien on naisten tehtävä. Ei mekään miesten kanssa lapsista puhuta töissä:D Kaverini kerran mainitsi antavansa tytöilleen selkäsaunan jos saa nämä tupakasta kiinni eli on kunnon kasvattaja.
Seksin saaminen ja alapäästään keilapallon pullauttaminen, yksinkertaisen ihmisen ainoa saavutus. Menkää vaikka sinne töihin tai hankkikaa harrastus. Tai ei taida olla ÄO niin iso että voisi. Eläinkin osaa lisääntyä, mitä muita sinä osaat.
Kuinka monta lasta itse synnytit, se on toiseksi kovin kipu mitä ihminen voi kokea. Itse olen synnyttänyt 2 ilman kivun lievitystä.
On ihan tutkittu juttu, että ilman kivunlievitystä toiseksi kovin kipu.
Huvittaa, kun joku valittaa päänsärkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia tilanteeseesi.
Ap
Ap
Ap
Puhuvat säännöllisesti. Luitko aloitusta ennen kommentointia?
Ap
Nyo on täysin ja vain yleistyneitä fraaseja. Ketään ei kiinnosta sun mahdolliset tai mahdottomat lapset