"Kyllä säkin sen vielä tulet kokemaan kun saat lapsia!"
Mulla on nyt jo 2 työkaveria jotka säännöllisesti ottavat puheeksi lisääntymiseni. Useimmiten niin sanotusti leikin varjolla, mutta myös totisempaa kommentointia esiintyy.
"Koskas te meinaatte lapsia hankkia?"
"Tiiät säkin sitten aikanaan kun olet äiti."
"Pian on sullakin lapsi, aika ihanaa."
Olen vela ja kaikkiin noihin kommentteihin vastaan aina että ei, ei tule tapahtumaan. Tuntuu että se lyö vaan lisää löylyä kiukaaseen.
Kyllä, osaan tarvittaessa sanoa että kommentointi on omituista ja asiatonta, ja pian sen teenkin. Haluaisin kuitenkin kuulla onko muilla samankaltaisia kokemuksia, ja mitä ihmettä liikkuu tällaisen ihmisen päässä?
1. Miksi työkavereita kiinnostaa lisäännynkö vai en, ja jos niin milloin?
2. Mikä saa ihmisen luulemaan että on ok puhua lisääntymisestä ihmisen kanssa, jonka tilanteesta ei tiedä mitään? Mitä jos kommentti osuu vuosia lapsettomuudesta kärsineeseen ihmiseen?
Onko tuo jotain katumusta omista valinnoista vai mitä? Haluttaisiin saattaa toinen samaan kuseen mihin itse on aikanaan langettu. Eiväthän he tulisi minun hypoteettista lastani edes näkemään.
Kommentit (294)
He selkeästi kokevat, että sinut pitää saada samaan tilanteeseen kanssaan, jotta voivat toivottavasti kokea elävänsä parempaa elämää kuin nyt kokevat. Suomalaiset ovat kateellista kansaa. Toisen epäonnistumiset kiinnostavat enemmän kuin onnistumiset. Kivaa seurata miten toinen tekee itselle vaikeissa tilanteissa ja voi sitten kokea itsensä paremmaksi kun osaa jo neuvoa.
Olen lapseton omasta tahdostani, en vaan kelpaa mielestäni vanhemmaksi. Toki ymmärrän että raskauksista moni on puolivahinkoja ja sitten sitä vaan lapiodaan halusi tai ei.
Itsekin koen että en ole syntynyt rakastavaan perheeseen vaan joksikin sovinnontekijäksi tai ehkä lähipiirin painostuksesta. Mieluummin lopetan verenperintöni itseeni, en halua levittää omia lapsuuden traumojani eteenpäin lapsiini. Onneksi vaimolla on täysi-ikäinen lapsi edellisestä suhteesta niin ei tule häneltäkään painostusta.
Vierailija kirjoitti:
No ihan biologiselta kantilta se nyt vaan EI ole normaalia olla vela. Kuulitko, se on EPÄNORMAALIA. Joten turha tulla tänne itkemään kun joidenkin on vaikea ymmärtää sitä. Näin se nyt vaan on monen muunkin asian kanssa, että tietynlainen luonnottomuus nostaa karvat pystyyn vastapuolella.
No eikä ole. Käytöksesi on epänormaalia, samoin kuin on toisten ihmisten jatkuva usuttaminen lisääntymään. Hanki elämä, mene hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Omista lapsista jauhaminen loppuu joillain lopulta vasta sit kun lapset tulevat ammatinvalinta ikään. Siihen asti omat lapset on maailman ihmeitä ja tivataan miks et hanki.
Sitten ku sihteerin pojasta tulee se bailaava puolisyrjäytynyt rahaa äipältä pummiva rapparimuurari, niin toi tivaaminen loppuu. Sit vois kysyä työkavereilta kannattiko yh na venyttää penniä.
Olen lapsellinen enkä ymmärrä ollenkaan, mistä puhut. "Bailaava puolisyrjäytynyt rahaa äipältä pummiva rapparimuurari"????? Veljesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sanoisin tuosta heille, mutta moni heidänkaltainen ei silti ymmärrä kun pitävät velana olemista niin normista poikkeavana, ettei sen käsittäminen jotenkin mahdu heidän maailmaansa. Ja siis sanon tämän hyvällä, he eivät aidosti ymmärrä meidän elintapaamme. Mutta varsinkin kun tuo kysely on jatkuvaa niin hermothan siinä menee!
Ihmisiä kiinnostaa ko. asia toiseltakin kantilta. Minulta kysytään kiukkuun asti: "Meinaattekos te seitsemän veljestä tehdä"? Usein kysyjinä lapsettomat/velat. Velat myös ärhäkästi selittävät, kuinka ihanaa kun ei ole lapsia, saa elää ihan omalla tavallaan. Mua kiukuttaa suunnattomasti, elän kyllä minäkin omalla tavallani. Saisivat velatkin hyväksyä lapselliset.
Nuo velat ovat lyhytnäköisiä ja itsekkäitä minä minä ihmisiä, jotka jättävät lapset hankkimatta mukavuussyistä. Ennen vanhaan tuollainen ei olisi tullut kysymykseenkään vaan lasten hankinta on itsestäänselvyys. Moni vanhempi ihminen on sanonut, että kannatti hankkia lapset nuorena eli lapset hankitaan joko nuorena tai vanhempana.
Eikö "lyhytnäköisen" ja "itsekkään" ihmisen nimenomaan kannata jättää lapset hankkimatta? Vai muuttuuko ihminen automaattisesti jaloksi ja epäitsekkääksi tehdessään lapsen?
Ihminen ei muutu jaloksi saadessaan lapsia. Hän kasvaa kuitenkin ihmisenä katsomaan muutakin kuin valkoista nahkasohvaansa. Meillä lapset hankittiin päälle kolmekymppisinä; ehdittiin sitä saakelin nahkasohvaa varjella koiraltakin ihan riittävän kauan. Ehdimme pippaloida ja opiskella yli kymmenen vuotta ennen lapsia. Nyt opiskellaan ja pippaloidaan lapsiperheiden kanssa. Mutta - mikä parasta - enää ei tarvitse valkoista nahkasohvaa varjella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan biologiselta kantilta se nyt vaan EI ole normaalia olla vela. Kuulitko, se on EPÄNORMAALIA. Joten turha tulla tänne itkemään kun joidenkin on vaikea ymmärtää sitä. Näin se nyt vaan on monen muunkin asian kanssa, että tietynlainen luonnottomuus nostaa karvat pystyyn vastapuolella.
No eikä ole. Käytöksesi on epänormaalia, samoin kuin on toisten ihmisten jatkuva usuttaminen lisääntymään. Hanki elämä, mene hoitoon.
Minä en lapsellisena usuta ketään mihinkään. Toiset tekee lapsia ja toiset ei.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomia on ollut aina. Osa on jäänyt aina ikuisiksi vanhoiksipiioiksi ja peräkammarin pojiksi. LUONTO EI VOI SYNNYTTÄÄ LUONNOTTOMUUTTA. Koeta ymmärtää, että kaikki ilmenemismuodot ovat luonnon synnyttämiä eri variaatioita. Homot, aseksuaalit, velat jne. KAIKKI OVAT LUONNOLLISIA. Muuten heitä ei olisi.
Lapset eivät tee kenestäkään parempaa ihmistä, pahinta on jos ihmiset yrittävät lasten elämän kautta paikata omaa paskaa historiaansa.
Myöskään lapset eivät ole kuin lainassa parhaassa tapauksessa. Sitten ne alkavat elää omaa elämäänsä. Toiset vanhemmat yrittävät pitää lapsiaan tiukassa psykologisessa otteessaan hautaansa saakka koska pelkäävät ja joillekin tulee ihmetyksenä, että lapset voivat myös kääntää jossain vaiheessa selkänsä ja hävitä vanhemman elämästä kokonaan. Ja sitten itketään kun on annettu ja pistetty likoon koko elämä. Ihan kuin lapset olisivat jokin sijoitus parempaan elämään elämän ehtoopuolella. Ja sitten vielä voidaan muistutella lapsenlapsien hankinnasta kun voidaan vielä tehdä omalle vanhemmuudelle päivitys 2.0 ennen kuin kuolema korjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinä et lisäänny kun älykkyytesi on noin rajallista ettet edes raukka ymmärrä lukemaasi 🤯 1. Koitapa kiistää tämä väite: biologian kannalta ajateltuna kaikki eliöt on tarkoitettu lisääntymään. Odottelen graduasi aiheesta 😏. 2. En ole usuttanut ketään lisääntymään, sanoinko viestissäni niin? 😊 Enpä tainnut sanoa 😊. Sanoin, että miten ap:n on niin vaikea ymmärtää, että hänen näkemyksensä hierovat joitakin ihmisiä vastakarvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomia on ollut aina. Osa on jäänyt aina ikuisiksi vanhoiksipiioiksi ja peräkammarin pojiksi. LUONTO EI VOI SYNNYTTÄÄ LUONNOTTOMUUTTA. Koeta ymmärtää, että kaikki ilmenemismuodot ovat luonnon synnyttämiä eri variaatioita. Homot, aseksuaalit, velat jne. KAIKKI OVAT LUONNOLLISIA. Muuten heitä ei olisi.
Lol
Miksi se lasten hankkimatta jättäminen muka kertoo aina jostain itsekkäästä ja mukavuudenhaluisesta minä minä -asenteesta? Eikö se ole itsekästä ja mukavuudenhaluista olettaa, että ne lapset hoitaa vanhempiaan sitten kun ovat vanhoja?
Joillekin ei täällä myöskään näytä menevän jakeluun, ettei jostain tietystä asiasta jatkuva jankkaaminen ole normaalia keskustelua :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi se lasten hankkimatta jättäminen muka kertoo aina jostain itsekkäästä ja mukavuudenhaluisesta minä minä -asenteesta? Eikö se ole itsekästä ja mukavuudenhaluista olettaa, että ne lapset hoitaa vanhempiaan sitten kun ovat vanhoja?
Joillekin ei täällä myöskään näytä menevän jakeluun, ettei jostain tietystä asiasta jatkuva jankkaaminen ole normaalia keskustelua :)
Täällä on monien eri keskusteluiden yhteydessä ollut puhetta siitä asiasta, että suomalaisessa aikuisväestössä on paljon heitä, joilla on jokin lievä kehitysvamma tai muuten ymmärrykseen vaikuttava häiriö, jota ei koskaan ole diagnosoitu. Tällainen häiriö ei siis näy ulospäin ja henkilö periaatteessa pärjää arjessaan ihan ok. Pidemmässä tuttavuudessa alkaa sitten huomata, että hissi ei kulje tällä henkilöllä ihan ylös asti. Juuri tuollainen jankkaaminen ja pakonomainen ihmettely ovat tyypillisiä piirteitä, kuten myös kyvyttömyys hahmottaa asioita muusta näkökulmasta kuin omastaan. Aika usein kuvioon liittyy myös kyvyttömättä kyseenalaistaa opittuja asenteita sekä vaikuttimia ja motiiveja tekojen takana. Kuten huomaa juuri tuosta "sullekin niitä lapsia vain tulee" ja "ennen vanhaan lapsia tuli paljon, koska ihmiset eivät olleet itsekkäitä" -jankutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinä et lisäänny kun älykkyytesi on noin rajallista ettet edes raukka ymmärrä lukemaasi 🤯 1. Koitapa kiistää tämä väite: biologian kannalta ajateltuna kaikki eliöt on tarkoitettu lisääntymään. Odottelen graduasi aiheesta 😏. 2. En ole usuttanut ketään lisääntymään, sanoinko viestissäni niin? 😊 Enpä tainnut sanoa 😊. Sanoin, että miten ap:n on niin vaikea ymmärtää, että hänen näkemyksensä hierovat joitakin ihmisiä vastakarvaan.
Voi sinua raukkaa. Luonnossa ei ole mitään biolgiaa, oletko tyhmä? Luonto vain on. Sen sijaan ihminen keksii milloin raamattusatuja ja milloin biologian teorioita. Biologiaa ei siis ole edes olemassa :)
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol
Suosittelen sinulle Suomessa ihan suomalaista sanakirjaa. Pysyt sitten kärryillä paremmin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän, jos lapsettomuudesta kärsivää satuttaa nuo, mutta avaatko pikkasen, että mikä velalle asian tekee vaikeaksi? Keltään ei ole korrektia kysyä noita asioita, mutta kyllä se nyt on vela, jonka närkystymistä en ymmärrä mitenkään päin.
Ei ole vaikea asia. Ihmetyttää ja totta kai ärsyttää, että ihmiset jotka eivät asiaan mitenkään liity luulevat päättävänsä minun elämäni kulun. Että kun teet näin, kun näin tapahtuu. Vaikka olen sanonut ettei tapahdu.
Ap
Ei ne kuule yritä päättää mitään. Sä otat sen niin. Jos sulle joku sanoo, että ”Sit kun olet ajanut oikeasti hyvää autoa, tiedät mistä puhun”, luuletko, että ne yrittää saada sut ostamaan auton? Ihmiset puhuu päivittäin monien ihmisten kanssa kaikesta maan ja taivaan välillä ihan ilman taka-ajatuksia.
Juuri näin, muttta muutamat prinsessa lumihiutaleet ottavat täydestä jokaisen lauseen ja kysymyksen ja kuvittelevat ihan tosissaan kuinka joku työkaveri oikeasti välittää ja kuinka joku ihan oikeasti haluasi jotenkin ohjata päättää jonkun elämästä. Kuinka täynnä itseään voi olla?
Kun heiltä itseltään kysyy, teetkö sinä tuota, ihan minkä tahansa asian kohdalla. He vastaavat tietenkin etteivät tee, eikä heitä kiinnosta. Mutta silti ihan oikeasti nämä wannabee keskipisteet kuvittelevat kuinka muista juuri se heidän elämänsä on joten tärkeää muille. Kuinka muu ihan oikeasti välittävät ja käyttävät suurenkin määrän energiaa heihin.
Nuo ovat vain lauseita joita sanotaan, koska näille veloille nyt on muutakaan keksitä sanoa. Ei yhtään enempää. Jos heissä olisi jotain, ihan mitä tahansa kiinnostavaa, heille puhuttaisiin siitä. Mutta heissä itsessään ei ole ja siksi nuo kysymykset.
Vierailija kirjoitti:
Millaista määristä puhumme, kun kerran puhut jankuttamisesta? 300 kerrasta 30 vuotiaalle naiselle. Vai sama ihminen on kysynyt 10 kertaa? Mikä ihme siinä on ettei suuta saa avattua kunnolla edes sen yhden kerran? Sen verran, että selittää asiallisesti omat ajatukset asian suhteen. Vai häpeävätkö velat jotenkin itseään ja ajatuksiaan?
Vierailija kirjoitti:
He selkeästi kokevat, että sinut pitää saada samaan tilanteeseen kanssaan, jotta voivat toivottavasti kokea elävänsä parempaa elämää kuin nyt kokevat. Suomalaiset ovat kateellista kansaa. Toisen epäonnistumiset kiinnostavat enemmän kuin onnistumiset. Kivaa seurata miten toinen tekee itselle vaikeissa tilanteissa ja voi sitten kokea itsensä paremmaksi kun osaa jo neuvoa.
Olen lapseton omasta tahdostani, en vaan kelpaa mielestäni vanhemmaksi. Toki ymmärrän että raskauksista moni on puolivahinkoja ja sitten sitä vaan lapiodaan halusi tai ei.
Itsekin koen että en ole syntynyt rakastavaan perheeseen vaan joksikin sovinnontekijäksi tai ehkä lähipiirin painostuksesta. Mieluummin lopetan verenperintöni itseeni, en halua levittää omia lapsuuden traumojani eteenpäin lapsiini. Onneksi vaimolla on täysi-ikäinen lapsi edellisestä suhteesta niin ei tule häneltäkään painostusta.
Oletko sinä noin ajatteleva ihminen, vai mistä kuvittelet kykeneväsi päättelemään mitä jokainen kyselijä kokee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esittäkää kysyjille vastakysymys, eli miksi ihmeessä sinä olet tehnyt lapsia?
Tämä on hyvä. Tai jalostettuna:
-Sitten kun se aika tulee että kadut lapsiasi, niin tiedät.
-En minä kadu lapsi--
-Se aika vielä sinullekin koittaa että kadut, niin sitten tiedät.Ap
Mutta sä et näin voi sanoa, koska sulla ei ole kokemusta 🤷♀️Tuo on vain vit*uilua, alkuperäinen lause taas kertoo sen, että mulla on kokemusta, sullakin joskus varmasti.
Vittuiluksi se olisi tarkoitettukin.
Ehkä tajuaisivat että samoin kuin minä en tiedä heidän tulevaisuudestaan heitä itseään paremmin, eivät hekään tiedä minun.
Melkein tajusit siis.
Ap
Eli näet ympärilläsi vain käärmeitä ja sinulle pahaa tarkoittavia ihmisiä? Mutta muut näkevät sinut tärkeänä ihmisenä, jonka elämää pitää ohjata ja päättää siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin ei täällä myöskään näytä menevän jakeluun, ettei jostain tietystä asiasta jatkuva jankkaaminen ole normaalia keskustelua :)Millaista määristä puhumme, kun kerran puhut jankuttamisesta? 300 kerrasta 30 vuotiaalle naiselle. Vai sama ihminen on kysynyt 10 kertaa? Mikä ihme siinä on ettei suuta saa avattua kunnolla edes sen yhden kerran? Sen verran, että selittää asiallisesti omat ajatukset asian suhteen. Vai häpeävätkö velat jotenkin itseään ja ajatuksiaan?
Yleensä sitä asiallista ajatusten selittämistä ei haluta kuunnella, vaan aletaan inttämään ja vänkyttämään vastaan. Moukkamaisimmat menevät suoraan henkilökohtaisuuksiin. Emme me "häpeä" valintaamme ja ajatuksiamme. Suurin osa meistä ei vain jaksa jatkuvaa aiheesta vääntämistä joten valitsee siksi pysyä mieluummin hiljaa. Lähes aina se on nimenomaan se vastapuoli, joka haluaa nostaa sen jatkuvasti esille ja jonka on pakko saada kaivella sitä mitä kummallisimmissa asiayhteyksissä.