Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Kyllä säkin sen vielä tulet kokemaan kun saat lapsia!"

Vierailija
26.11.2021 |

Mulla on nyt jo 2 työkaveria jotka säännöllisesti ottavat puheeksi lisääntymiseni. Useimmiten niin sanotusti leikin varjolla, mutta myös totisempaa kommentointia esiintyy.

"Koskas te meinaatte lapsia hankkia?"
"Tiiät säkin sitten aikanaan kun olet äiti."
"Pian on sullakin lapsi, aika ihanaa."

Olen vela ja kaikkiin noihin kommentteihin vastaan aina että ei, ei tule tapahtumaan. Tuntuu että se lyö vaan lisää löylyä kiukaaseen.

Kyllä, osaan tarvittaessa sanoa että kommentointi on omituista ja asiatonta, ja pian sen teenkin. Haluaisin kuitenkin kuulla onko muilla samankaltaisia kokemuksia, ja mitä ihmettä liikkuu tällaisen ihmisen päässä?

1. Miksi työkavereita kiinnostaa lisäännynkö vai en, ja jos niin milloin?
2. Mikä saa ihmisen luulemaan että on ok puhua lisääntymisestä ihmisen kanssa, jonka tilanteesta ei tiedä mitään? Mitä jos kommentti osuu vuosia lapsettomuudesta kärsineeseen ihmiseen?

Onko tuo jotain katumusta omista valinnoista vai mitä? Haluttaisiin saattaa toinen samaan kuseen mihin itse on aikanaan langettu. Eiväthän he tulisi minun hypoteettista lastani edes näkemään.

Kommentit (294)

Vierailija
241/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden asian jankkaajat ovat ihan saakelin raskasta seuraa oli aihe mikä tahansa. Jos ei osaa puhua kuin yhdestä asiasta, oli se sitten lapset, koirat, kissat, korona, talonrakennus, joku harrastus tai vaikka ilmastonmuutos, ihan mikä tahansa. Kukaan ei jaksa kuunnella yhtä ja samaa teemaa aina vain.

Mutta siitä lapsista kyselemisestä. Jotkut asiat nyt vain ovat henkilökohtaisempia eikä niistä ole sopivaa udella. Oli se sitten lasten hankkiminen tai vaikkapa sinun seksielämäsi, ylipainosi, bulimiasi, perheenjäsenesi mielenterveysongelma tai alkoholismi... erityisesti jos keskustelukumppani on jo aikaisemmin ilmoittanut kantansa asiaan!

Myös työttömyys on henkilökohtainen asia, olen kysynyt tämän ihan viranomaiselta. Työttömyys ei kuulu naapureille eikä muille. Itse kysyn henkilökohtaisia asioita jos minulta kysytään työttömyydestä.

Yhdestä naapurista tehtiin ilmoitus, kun hän puuttui työttömyyteeni rappukäytävässä. Jos teidän mielestä työttömyydestä voidaan sanoa niin sitten voi ihmisten painostakin huomauttaa rappukäytävässä.

Vierailija
242/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden asian jankkaajat ovat ihan saakelin raskasta seuraa oli aihe mikä tahansa. Jos ei osaa puhua kuin yhdestä asiasta, oli se sitten lapset, koirat, kissat, korona, talonrakennus, joku harrastus tai vaikka ilmastonmuutos, ihan mikä tahansa. Kukaan ei jaksa kuunnella yhtä ja samaa teemaa aina vain.

Mutta siitä lapsista kyselemisestä. Jotkut asiat nyt vain ovat henkilökohtaisempia eikä niistä ole sopivaa udella. Oli se sitten lasten hankkiminen tai vaikkapa sinun seksielämäsi, ylipainosi, bulimiasi, perheenjäsenesi mielenterveysongelma tai alkoholismi... erityisesti jos keskustelukumppani on jo aikaisemmin ilmoittanut kantansa asiaan!

Myös työttömyys on henkilökohtainen asia, olen kysynyt tämän ihan viranomaiselta. Työttömyys ei kuulu naapureille eikä muille. Itse kysyn henkilökohtaisia asioita jos minulta kysytään työttömyydestä.

Yhdestä naapurista tehtiin ilmoitus, kun hän puuttui työttömyyteeni rappukäytävässä. Jos teidän mielestä työttömyydestä voidaan sanoa niin sitten voi ihmisten painostakin huomauttaa rappukäytävässä.

Sanoa, että onpas se naapurin lapsi lihava. Lapsi varmaan tykkää. Taitaa äiti käydä töissä, kun on rahaa herkutella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni hoitaja on lihava, pitäisikö siitä sairaalassa potilaana huomauttaa. Ja muka lisää palkkaa ruokaan.

Vierailija
244/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ongelmissa kun mulla on yksi lapsi. Voin sanoa että tämä on vielä kovempi paikka toisten ymmärtää ja hyväksyä. Jatkuva utelu että koska toinen, kyllähän teidän Nico-Jessica sisaruksen tarvitsee jne. Hirveä painostus ja syyllistäminen jatkuvasti. Yhden olen toivonut ja yhden olen (olemme) saanut. Näin on enemmän kuin hyvä. Sen päätämme vain ja ainoastaan minä ja mieheni eikä tätä asiaa kuulu muiden murehtia.

No hei, mulla on kolme poikaa ja koko ajan kuulee että milloinkas te teette sen TYTÖN.

Vierailija
245/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni hoitaja on lihava, pitäisikö siitä sairaalassa potilaana huomauttaa. Ja muka lisää palkkaa ruokaan.

Ja vuorotyö ei lihota, mutta se ruoka kyllä mitä suuhun laitetaan.

Vierailija
246/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieltymyksensä mukaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiatontahan tuo kysely on. Kyse on erittäin henkilökohtaisesta asiasta, eikä koskaan ei voi tietää, millaisessa elämäntilanteessa kyselyjen kohde on.

Itse olen tehnyt vuosi sitten abortin, ja vaikka se olikin ainoa oikea ratkaisu, tilanteeseen liittyy yhä vaikeita ja ristiriitaisia tunteita. Saattaisin siis huonona päivänä hyvinkin purskahtaa vaikka itkuun, jos joku tulisi maireana utelemaan lisääntymisestä.

Utelijat, hillitkää itsenne. Ette voi tietää, mitä se toinen käy läpi. Kaikki eivät saa lapsia. Kaikki eivät halua lapsia. Joka tapauksessa kyselynne ovat loukkaavia ja henkilökohtaiselle alueelle meneviä.

Asiatonta se työttömyydestä kyselykin on ja kysyn ihmisten lapsettomuudesta jos minun työttömyydestä kysytään.

Haluaisitko itse mennä joka toinen vuosi uuteen työpaikkaan opettelemaan töitä ja selittämään työttömyyttäsi?

Osalla ihmisistä on työpaikka, mutta lapsia ei tehdä. Maataan kotona sohvalla illat ja viikonloput.

Mistä tiedät mitä muut ihmiset tekevät kotonaan ja vapaa-ajallaan ?Yhtä hyvin perheellinen voi välillä maata sohvalla kuin perheetön harrastaa kaikkea kivaa kotona tai kodin ulkopuolella.

No, mistä sinä tiedät mitä työtön tekee, kun aina sanotaan, että työtön makaa soffalla. Monella työttömällä on esim. lapsia.

No, onhan se selvää, että lapseton lepäilee enemmän ja kun siivoaa tai jotain muuta niin saa ihan rauhassa tehdä, ei tarvitse samalla vahtia lapsia, myös kotitöitä on vähemmän esim. pyykkiä, tiskiä, ruoanlaittoa.

Meillä pienimmätkin osallistuvat kukin kykynsä mukaan " lauman" hyvinvoinnin ylläpitoon.

Vierailija
247/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vuorotyö ei lihota, mutta se ruoka kyllä mitä suuhun laitetaan.

Moni hoitaja käyttää tuota vuorotyötä syynä. Vuorotyö ei lihota vaan se syöty ruoka.

Vierailija
248/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiatontahan tuo kysely on. Kyse on erittäin henkilökohtaisesta asiasta, eikä koskaan ei voi tietää, millaisessa elämäntilanteessa kyselyjen kohde on.

Itse olen tehnyt vuosi sitten abortin, ja vaikka se olikin ainoa oikea ratkaisu, tilanteeseen liittyy yhä vaikeita ja ristiriitaisia tunteita. Saattaisin siis huonona päivänä hyvinkin purskahtaa vaikka itkuun, jos joku tulisi maireana utelemaan lisääntymisestä.

Utelijat, hillitkää itsenne. Ette voi tietää, mitä se toinen käy läpi. Kaikki eivät saa lapsia. Kaikki eivät halua lapsia. Joka tapauksessa kyselynne ovat loukkaavia ja henkilökohtaiselle alueelle meneviä.

Asiatonta se työttömyydestä kyselykin on ja kysyn ihmisten lapsettomuudesta jos minun työttömyydestä kysytään.

Haluaisitko itse mennä joka toinen vuosi uuteen työpaikkaan opettelemaan töitä ja selittämään työttömyyttäsi?

Osalla ihmisistä on työpaikka, mutta lapsia ei tehdä. Maataan kotona sohvalla illat ja viikonloput.

Mistä tiedät mitä muut ihmiset tekevät kotonaan ja vapaa-ajallaan ?Yhtä hyvin perheellinen voi välillä maata sohvalla kuin perheetön harrastaa kaikkea kivaa kotona tai kodin ulkopuolella.

No, mistä sinä tiedät mitä työtön tekee, kun aina sanotaan, että työtön makaa soffalla. Monella työttömällä on esim. lapsia.

No, onhan se selvää, että lapseton lepäilee enemmän ja kun siivoaa tai jotain muuta niin saa ihan rauhassa tehdä, ei tarvitse samalla vahtia lapsia, myös kotitöitä on vähemmän esim. pyykkiä, tiskiä, ruoanlaittoa.

Meillä pienimmätkin osallistuvat kukin kykynsä mukaan " lauman" hyvinvoinnin ylläpitoon.

No, onhan niitä perheitä, missä 3-vuotiaat tekee itse välipalansa ja on yksin pihalla, laiska ja vastuuton äiti.

Vierailija
249/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, onhan niitä perheitä, missä 3-vuotiaat tekee itse välipalansa ja on yksin pihalla, laiska ja vastuuton äiti.

Itse vahdein lapsia joka sekuntti, kun ne olivat pieniä.

Vierailija
250/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani pihaan tuli joskus 3-vuotias, heillä on uima-allas takapihalla joka ei näy etupihalle. Tuttavallani oli omia kotitöitä joten hän ei vierasta lasta ehtinyt vahtimaan. Se on lapsen äidin vika jos jotain sattuu niin se laissa menee. Ei tarvitse vahtia muiden lapsia, jokainen omalla vastuulla päästää lapsensa toisten pihaan, jos ei ole mistään hoitamisesta sovittu. Jokaisella äidillä on omat kotityöt, ei siinä muiden lapsia vahdita, jos ei mitään olla sovittu, tosin joillekin ei tuokaan asia tahdo mennä perille.

Vierailija
251/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet maksavat mielellään eläkeläisten hoidosta lisää veroja. Itse työttömänä menen korkeintaan palkkatukitöihin ja muun ajan hoidan vain omaa kotia ja harrastan.

Työttömiä ja kotiäitejä on haukuttu ja se maksaa, emme hoida eläkeläisiä vapaa-ajalla ilmaiseksi. Kodinhoitajat taitavat haluta myös palkakorotuksen ja heitä on palkattava verorahoista lisää, kun omaiset ei osallistu. 5 miljardia on nousemassa 10 miljardiin, se otetaan palkoista nostamalla veroja.

Vierailija
252/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet maksavat mielellään eläkeläisten hoidosta lisää veroja. Itse työttömänä menen korkeintaan palkkatukitöihin ja muun ajan hoidan vain omaa kotia ja harrastan.

Työttömiä ja kotiäitejä on haukuttu ja se maksaa, emme hoida eläkeläisiä vapaa-ajalla ilmaiseksi. Kodinhoitajat taitavat haluta myös palkakorotuksen ja heitä on palkattava verorahoista lisää, kun omaiset ei osallistu. 5 miljardia on nousemassa 10 miljardiin, se otetaan palkoista nostamalla veroja.

Vauva palsta on tehnyt tehtävänsä. Naiset ovat kyllästyneet haukkumiseen ja se maksaa.

Vierailija
253/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva palsta on tehnyt tehtävänsä. Naiset ovat kyllästyneet haukkumiseen ja se maksaa.

Ei mitään ilmaistöitä vapaa-ajalla enää ikinä.

Vierailija
254/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskutelu muistuttaa kovasti kiivaita koronakeskusteluja. Vähemmistä-velat suurimmassa äänessä, samoin kuin vähemmistö-rokottamattomat.

Niin. Lampaat on lampaita ilmeisesti joka asiassa. 😆 Kaikki pitää tehdä samalla tavalla että ei vaan erotu joukosta. Piikki pyllyyn ja farkulla perheen kanssa Prismaan.

Vierailija
255/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaas millaisia kommentteja saa 30+ naisihminen, joka on vela ja lisäksi vielä ollut koko elämänsä myös ihan omasta tahdostaan SINKKU :D Asiattomat kommentit johtuu siitä, että eivät pysty ymmärtämään ihmisiä, jotka elävät erilailla.

Vierailija
256/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä näitä tyyppejä löytyy? Ei ketään voi kiinnostaa toisten lisääntyminen noin paljoa. Ohimennen voi kysyä, että onko lapsia mutta kielteisen vastauksen ei pitäisi johtaa kuin korkeintaan jatkokysymyksen, että onko sulla sitten kissaa tai koiraa.

Oman kokemukseni mukaan ainakin terveydenhuollosta.

Olen pyörinyt moniammatillisissa terveydenhuoltoalan tiimeissä pitkään, ja on tuntunut kroonisesti siltä, että lapset ovat etenkin hoitajille (anteeksi tämä leimaaminen) keskeisin elämän saavutus ja sisältö, minkä toisaalta ymmärrän. Totta kai omat lapset ovat rakkaimmat, tärkeimmät ja kiinnostavimmat olennot koko maailmassa! Sitä en sen sijaan ymmärtänyt, että sain lapsettomana valtavan halventavia ja ilkeitä kommentteja useammalta muuten järkevinä työkavereina pitämiltäni henkilöltä, kun vastasin rehellisesti kysymykseen "onko sinulla lapsia?". Muilla elämässä läheisesti olevilla rakkailla pienillä ihmisillä ei ollut mitään arvoa tai merkitystä, heidän mitättömyytensä sähistiin ihan suoraan päin naamaa. Ja totta kai ymmärrän, ymmärsin silloinkin, etteivät omat lapset ja "lainalapset" ole sama asia. En ollut ennen näitä sotealan töitä kunnolla tajunnut, miten valtavan suuri ja ihmisarvoa määrittävä asia tämä lapsijuttu voi olla. Joskus mietin pitäisikö minun keksiä mielikuvituslapsia, jotta omaa työtä voisi jatkaa rauhassa.

Parasta oli se, kun kyselytuokion jälkeen (ennen kuin olin oppinut sanomaan vain ei ja pysymään kaikesta muusta hiljaa) Vauvalle oli tehty provoaloitus, joka vastasi kertomaani yksityiskohtia myöten. Se poistui nopeasti, kuten toisaalta myös tämä henkilö työyhteisöstä. Terveisiä vaan sinne. 

Taustaksi, että minulla ei ole ollut äidiksi tulemisen suhteen koskaan suuria tunteita puolesta tai vastaan. Jos lapsia olisi tullut, he olisivat olleet tervetulleita, mutta kun niin ei käynyt, sekin on ollut ok. Olen välillä miettinyt puuttuuko vela-keskustelusta joku väliryhmä, joka ei ole omalla valinnalla lapseton, vaan ikään kuin enemmänkin ajautunut perheettömäksi ilman draamaa tai lapsettomuuden tuskaa. Lapsettomaksi tai perheettömäksi ajautuneet, Lapa? Pera? 😅🙈

Vierailija
257/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pienimmätkin osallistuvat...en tiedä, kenelle törkysi tarkoitit. Mulle kai. Vaan ei hätää, olen riittävän hyvä vanhempi.

Vierailija
258/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on sanonut ohimennen joku kollega tyyliin "no kyllähän sitä jaksaa tuolla tavalla harrastaa ja kaikkea, kun ei ole lapsia... ymmärrät sitten joskus, kun saat omia". En jaksanut sanoa mitään, ei kuulu random kollegoille minun lisääntymiseni, eläkööt missä luulossa haluavat.

Yksi hyvä ystävä puolestaan on sanonut useamman kerran tuollaisia juttuja milloin mihinkin väliin. Esim. kerran kysyin kuinka hän on jaksellut lähiaikoina, ja onko hän saanut levättyä. Kun hän oli siis viime tapaamisellamme itse kertonut, että vauva on valvottanut jonkin verran. Ystävä vastasi "no en minä ehdi levätä sillä tavalla kuin sinä lapseton lepäät!".

Ööö no en sellaista kuvittelekaan... Kai nyt jokainen normaali ihminen ymmärtää edes teorian tasolla, että jatkuva valvominen on raskasta. Olin vain kiinnostunut ystäväni jaksamisesta.

Joidenkin mielestä ilmeisesti kuulumisiakaan en saisi perheelliseltä kysellä, eikä osoittaa inhimillistä empatiaa, jos minulla ei kerta ole omia lapsia. Koska enhän voi YMMÄRTÄÄ millaista se kaikki on. No en todellakaan tiedä omasta kokemuksesta, mutta mielestäni on ihan tavallista osoittaa empatiaa, kun toinen kertoo huolistaan, ja olla kiinnostunut toisen elämästä ylipäätään.

Sanoin jossain kohtaa ystävälle suoraan, että ei tarvitse puhua alentuvasti, kyllä minä ymmärrän sen konseptin, että vauvan kanssa elämä on erilaista kuin lapsettomana... Minä olen vain hänen voinnistaan kiinnostunut, en halua vertailla meidän elämäntilanteitamme keskenään. Ystävä kai tajusi edes jollain tasolla, koska tuollaiset kommentit ovat vähentyneet. Onneksi ei laittanut välejä poikki tms, niinkin voisi joku tehdä.

Tuntemattomien kanssa en jaksa asiasta väitellä, ei vaan kiinnosta.

Nämä on aina parhaita. Ei tuohon oikein tiedä mitä sanoisi.

Ystäväni kysyi multa jokunen vuosi sitten mitä kuuluu. Vastasin että ihan hyvää mutta pikkuisen väsyttää. Siihen tuli vastaus kuin apteekin hyllyltä; et tiedä väsymyksestä mitään kun sulla ei ole vauvaa.

Vastasin ihan suoraan että yksi tuollainen kommentti vielä niin yhteydenpito loppuu kuin seinään. Ei niitä sen jälkeen enää ole tullutkaan. Olin silloin tehnyt 4 yövuoroa ja päivisin istunut pakollisilla luennoilla, mutta en olisi saanut mainita väsymyksestä sanallakaan koska en ole äiti.

Onneksi ymmärsi kerrasta. Ei mulle tulisi mieleenkään vähätellä kenenkään väsymystä tai muutakaan kokemusta omien tuntemuksieni verukkeella.

Ap

No sinäpä ystävä olet. Vastaat suoraan kysymykseen puoliksi valehdellen. Että joo, eipä tässä mitään. Vaikka olet tosielämässä valvonut neljä yötä putkeen ja päivät istunut luennoilla. (Asia joka nyt järjellä ajateltuna on todennäköisesti jossainmäärin liiottelua. Koska ihminen ei neljää päivää tuollaista putkea yhtään nukkumatta vedä ja jaksa vielä liiemmin keskustella kavereiden kanssa. )

Mutta ”ystäväsi” siis vastaa sinun pikku valheeseesi kuten moni nyt vastaisi. Ilman suurempia taka-ajatuksia ja mitä sinä teet? Olet valmis lopettamaan yhteyden pidon ja ystävyyden.

Mitä tuo nyt on ellei herkkähipiäisyyttä? Niin kai muistit blokata ja seuraavan kerran katsoa tuimasti? Pieniä herkkiä tunteitasi on loukattu ja pahasti, vai mitä?

Oletko varma, että tiedät kaiken väsymyksestä? Mistä sinä tiedät, jos ystäväsi onkin valvonut 8 päivää putkeen huutavan vauvan kanssa ja sitten vielä istunut jossain luentoa vastaavassa.tilanteessa? Sinun työvuorosi loppuu, mutta pienen vauvan äidin ” työvuoro” ei. Hän ei neljäntenä päivänä mene kotiin ja pidä muutamaa vapaa päivää ja nuku liiemmin häiritsemättä väsymystään pois. Kuten sinä todennäköisesti teit.

Eli oletko sittenkään varma, että tiedät kaiken väsymyksestä?

Ja koska minulla ei ole väliä eikä pelkoa etten ole sinun ystäväsi kysyn ihan muuten vaan, että tiedätkö sinä mitään pahasta olosta? Siis sellaisesta mitä vain pahasta raskauspahoinvoinnista ja syöpäsairaat tietävät. Sellaisesta, joka kestää kuukausia tai viikkoja. Olet kuin ihmiset jotka puhuvat muutaman päivän oksennustaudin jälkeen tietävänsä mitä pahaolo tarkoittaa. Aivan, he eivät tiedä mitä on oksentaa päivä toisensa jälkeen ja huomenna odottaa taas uusi pahaolo ja oksennus.

Entä kivusta? Oletko pyörtynyt tai joutunut shokkiin sen takia? Aivan, jos valehtelet muille ettei mitään suurempaa ole ollut, jalka vähän särkenyt, niin mitä luulet tuollaisessa tilanteessa olleen voivan vastaavan sinulle? Ettet tiedä kivusta mitään? Eikä edes pahalla, vaan ihan vaan todeten ja ehkä olevan siitä iloinen puolestasi.

Vierailija
259/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pienimmätkin osallistuvat...en tiedä, kenelle törkysi tarkoitit. Mulle kai. Vaan ei hätää, olen riittävän hyvä vanhempi.

Toivottavasti vahdit heitä koko ajan, kun he osallistuvat.

Vierailija
260/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä lehdistä lukea kaikenlaista esim. 3-vuotias oli polkupyörällä liikenneympyrässä, isä leikkasi nurmikkoa omassa pihassa. Välillä otetaan ihan syystä lapset pois vanhemmilta.