Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Kyllä säkin sen vielä tulet kokemaan kun saat lapsia!"

Vierailija
26.11.2021 |

Mulla on nyt jo 2 työkaveria jotka säännöllisesti ottavat puheeksi lisääntymiseni. Useimmiten niin sanotusti leikin varjolla, mutta myös totisempaa kommentointia esiintyy.

"Koskas te meinaatte lapsia hankkia?"
"Tiiät säkin sitten aikanaan kun olet äiti."
"Pian on sullakin lapsi, aika ihanaa."

Olen vela ja kaikkiin noihin kommentteihin vastaan aina että ei, ei tule tapahtumaan. Tuntuu että se lyö vaan lisää löylyä kiukaaseen.

Kyllä, osaan tarvittaessa sanoa että kommentointi on omituista ja asiatonta, ja pian sen teenkin. Haluaisin kuitenkin kuulla onko muilla samankaltaisia kokemuksia, ja mitä ihmettä liikkuu tällaisen ihmisen päässä?

1. Miksi työkavereita kiinnostaa lisäännynkö vai en, ja jos niin milloin?
2. Mikä saa ihmisen luulemaan että on ok puhua lisääntymisestä ihmisen kanssa, jonka tilanteesta ei tiedä mitään? Mitä jos kommentti osuu vuosia lapsettomuudesta kärsineeseen ihmiseen?

Onko tuo jotain katumusta omista valinnoista vai mitä? Haluttaisiin saattaa toinen samaan kuseen mihin itse on aikanaan langettu. Eiväthän he tulisi minun hypoteettista lastani edes näkemään.

Kommentit (294)

Vierailija
181/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten oli naurussa pitelemistä, kun olin käynyt sterissä ja kerroin työkavereille parin päivän poissaolon syyksi käynnin naistenklinikalla, siitä se hirnuminen ja riemu repesi "Arvattiin, että kyllä se sinäkin  järkiinnyt, hahaha tervetuloa joukkoon ja nauti nyt vielä yöunista kun voit ym.!" Ne ilmeet, kun sain sen riemunpuuskan jälkeen sanottua, että kiitos vaan huolenpidosta, yöunet tulevat säilymään entisellään, kävin sterilisaatiossa eli lapsia ei tule nyt, myöhemmin eikä koskaan :)) Miksi ihmeessä olivat niin syvästi loukkaantuneen ja närkästyneen oloisia vielä pitkään hmmm...? ;)

Voin niin hyvin kuvitella tilanteen! Parhautta. Mulle myös suorastaan loukkaannuttiin hoitoalan työpaikassa, kun kerroin, etten koskaan hanki lapsia. "Kyllä mieli muuttuu kunhan aikuiseksi kasvat;)))" ja ala-arvoista kommentointia mielen muuttumisesta jne. Olin tuolloin 34 -vuotias. Keski-ikäiset tädit joukolla länkyttivät elämänohjeitaan. Heillä jokaisella ns.ongelmalapsia. Näköjään kova paikka, kun jotku tekee toisenlaisen ratkaisun elämässään. Ei voi ymmärtää noita huonosti käyttäytyviä katkeria naisia. 

Nuo on ihan neutraaleja ”elämänohjeita”, joita iät ajat on vanhemmat ihmiset sanoneet. Enpä usko, että ovat katkeria, miksi olisivat? Kyllä säkin varmaan sanot nuoremmillesi, että ”odota vaan kunhan olet töissä” tai ”Tiedät sitten kun olet kolmekymmentä” jne.

No en kyllä itse asiassa ole sanonut enkä antanut tuollaisia "elämänohjeita". On hlvetin rasittavaa kuulla ton tyylisiä ylimielisiä letkautuksia missä tilanteessa vaan. 

Oikeassahan he olivat ja itse olet myös lähes keski-ikäinen täti. Ihan syystä loukkaantuivat jos et aio suorittaa naisen tehtävää eli lasten synnytystä. 

Vierailija
182/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esittäkää kysyjille vastakysymys, eli miksi ihmeessä sinä olet tehnyt lapsia?

Tämä on hyvä. Tai jalostettuna:

-Sitten kun se aika tulee että kadut lapsiasi, niin tiedät.

-En minä kadu lapsi--

-Se aika vielä sinullekin koittaa että kadut, niin sitten tiedät.

Ap

Taidan olla ainoa lapsellinen ketjussa. Kyllä ylläkirjoitettua on kuultu ja mitä tökerömmin. Velathan eivät voi tietää, millaista on olla vanhempi. Minä taas todella tiedän, millaista on olla lapseton. En silti utele keneltäkään tuosta aiheesta mitään. Velat itse ottavat useimmiten sen puheeksi: .."ai niin, ethän sä mihinkään pääse, kun teillä toi jälkikasvu.." Fiksut - sekä velat että lapselliset - ovat hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko lisätä heti kättelyssä että molempien kommentoijien lapset ovat olleet vanhemmilleen suuri taakka vakavien mielenterveysongelmien takia. Liittyyköhän tämä asiaan vai ylianalysoinko..?

Ap

Älä valehtele itsellesi. Työkaverisi yrittävät saada sinua hoitamaan naisen tehtävän ja tietävät, että yksinäinen vanhuus ja ankea elämä odottaa ilman lapsia. Naisen tehtävä on haluta ja synnyttää lapsia.

Monet vanhat naiset, jollainen sinäkin olet silmänräpäyksen päästä, eivät muusta puhukkaan kuin lapsistaan ja lapsenlapsistaan ansaitusti ylpeään sävyyn. Äitini käy kävelylenkeillä erään naapurin rouvan kanssa, joka aina kertoo tyttärestään joka on lääkäri ja pojastaan joka on hammaslääkäri(kaupunkimme parhaiten tienaava vielä) eli on hoitanut naisen tehtävän erinomaisesti. Kaverini äitikin kaverini 40v päivillä ilmoitti heti vieraille ylpeästi, että tuossa on hänen poikansa ja tuossa hänen tyttärensä.

Ei voi kuin ihmetellä, mikä on naisella tekosyynä olla lisääntymättä varsinkin jos kerran jo mieskin. Ainut syy on hetkellinen lyhytnäköinen mukavuudenhalu ja minä minä asenne.

Niin, kukaan ei tule siivoamaan eläkeläisen kotia, vaikka täyttäisi 100 - vuotta, sellaista palvelua ei Suomessa ole. Yksityiseltä on ostettava kodin siivous palvelu, vaikka eläke olisi vain 1000 euroa, jos ei omaiset siivoa.

Totta eli kannattaa olla vanhuuden turvana lapsia. Hammaslääkäri varmasti maksaa äitinsä siivouspalvelut. Työkaverinikin äiti on hoitokodissa ja hän veljineen sen kustantaa ja käy myös paikalla katsomassa, että äidistä pidetään siellä huolta toisin kuin kunnallisissa vanhusvankiloissa, mikä odottaa näitä lapsettomia.

Vierailija
184/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, ainakin omat tutut käyttävit tuota "Kyllä sinä sitten ymmärrät"- sanontaa lähes poikkeuksetta tapauksissa, joissa jokin heidän tekemisissään on pahasti pielessä ja heille on tullut annettua asiasta palautetta.

Esim: Olen sanonut, että kuumeista, räkäistä lasta ei tuoda meille kummeille yökylään, vaan pitää perua oma baari-ilta ja jäädä itse lasta hoitamaan, vaikka miten harmittaisi. Lapsen hyvinvointi tulee laittaa etusijalle.

Vanhempi tähän:

"Kuule kyllä säkin sitten ymmärrät, kun sulla on lapsia."

(Vaikka tietää, että kärsin lapsettomuudesta.)

Vierailija
185/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He haluavat vahingon kiertämään. He eivät kestä onneasi.

Mutta mistä he sen ovat päähänsä saaneet että minä olen onnellinen? Minä siis olen, mutta en sitä omasta mielestäni hiero kenenkään naamaan.

Ap

Onni hehkuu kasvoissasi ja olemuksessasi. Haluaisivat sammuttaa sen toivomalla sinulle jotain ikävää. Tyhminä eivät edes osaa kätkeä katkeruuttaan.

Anna valosi loistaa, älä antaudu ala-arvoisiin keskusteluihin - ohita utelut ja ryhdy puhumaan jostain muista!

(Esim.: kysymys: "Koskas teillä alkaa kuulua pikku jalkojen tepsutusta?" - Vastaus: - "Jokos olet vaihtanut jouluverhot?")

Vierailija
186/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sanoisin tuosta heille, mutta moni heidänkaltainen ei silti ymmärrä kun pitävät velana olemista niin normista poikkeavana, ettei sen käsittäminen jotenkin mahdu heidän maailmaansa. Ja siis sanon tämän hyvällä, he eivät aidosti ymmärrä meidän elintapaamme. Mutta varsinkin kun tuo kysely on jatkuvaa niin hermothan siinä menee! 

Ihmisiä kiinnostaa ko. asia toiseltakin kantilta. Minulta kysytään kiukkuun asti: "Meinaattekos te seitsemän veljestä tehdä"? Usein kysyjinä lapsettomat/velat. Velat myös ärhäkästi selittävät, kuinka ihanaa kun ei ole lapsia, saa elää ihan omalla tavallaan. Mua kiukuttaa suunnattomasti, elän kyllä minäkin omalla tavallani. Saisivat velatkin hyväksyä lapselliset.

Nuo velat ovat lyhytnäköisiä ja itsekkäitä minä minä ihmisiä, jotka jättävät lapset hankkimatta mukavuussyistä. Ennen vanhaan tuollainen ei olisi tullut kysymykseenkään vaan lasten hankinta on itsestäänselvyys. Moni vanhempi ihminen on sanonut, että kannatti hankkia lapset nuorena eli lapset hankitaan joko nuorena tai vanhempana.

Jos mummoni olisi saanut e-pillerit, olisi hänestäkin varmasti tullut vela. Harmitteli lopun ikäänsä sitä, ettei jäänyt kaupunkiin piiaksi vaan joutui synnyttäjäksi ja työkoneeksi pientilalle.

Ihan kuin tavan tallaaja olisi voinut muulla kuin selibaatilla välttyä lisääntymiseltä noina ihanina itsestäänselvyyden aikoina.

Vierailija
187/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sanoisin tuosta heille, mutta moni heidänkaltainen ei silti ymmärrä kun pitävät velana olemista niin normista poikkeavana, ettei sen käsittäminen jotenkin mahdu heidän maailmaansa. Ja siis sanon tämän hyvällä, he eivät aidosti ymmärrä meidän elintapaamme. Mutta varsinkin kun tuo kysely on jatkuvaa niin hermothan siinä menee! 

Ihmisiä kiinnostaa ko. asia toiseltakin kantilta. Minulta kysytään kiukkuun asti: "Meinaattekos te seitsemän veljestä tehdä"? Usein kysyjinä lapsettomat/velat. Velat myös ärhäkästi selittävät, kuinka ihanaa kun ei ole lapsia, saa elää ihan omalla tavallaan. Mua kiukuttaa suunnattomasti, elän kyllä minäkin omalla tavallani. Saisivat velatkin hyväksyä lapselliset.

Nuo velat ovat lyhytnäköisiä ja itsekkäitä minä minä ihmisiä, jotka jättävät lapset hankkimatta mukavuussyistä. Ennen vanhaan tuollainen ei olisi tullut kysymykseenkään vaan lasten hankinta on itsestäänselvyys. Moni vanhempi ihminen on sanonut, että kannatti hankkia lapset nuorena eli lapset hankitaan joko nuorena tai vanhempana.

Säälittävää sanon minä.

Vierailija
188/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on Jumalan lahja lapsia on kehitysvammalaitokset täynnä samoin vankilat ja ensikodit turvakodit ja mielisairaalat osa tosin ilkeydestä sinne huumattu ja osa väärillä syytöksillä. Uskonnot siis. Saatanalle laitettuja lestadiolaisia ja hellarivapareiden kiduttamia ja huumeet . Huumehoidossa ja varkauksista petoksista kiinni jääneet . Pastoreiden lapsia myös jopa kirjoittavat kirjoja itsestään mitä tuli tehtyä uskonnossa . Onhan se hienoa lahjalapset raiskailee ryöstelee vetää huumeita ja äidit isät on niin onnellisia . Nam mikään ole niin ihanaa kuin uskonto ja lapset. Lisääntymään vaan . ( Onni on ehkäisy ).

Vierailija
189/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on rikolliset . Tapetaan mies saadaan sen talo huijaus avioliitot .

Vierailija
190/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He haluavat vahingon kiertämään. He eivät kestä onneasi.

Kovat on defenssit velalla. Vauvapalstan ketjussa 3 minuuttia aloituksen jälkeen kertomassa kuinka tuntematon ap on onnellinen. Velat xD

Vierailija
191/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, ainakin omat tutut käyttävit tuota "Kyllä sinä sitten ymmärrät"- sanontaa lähes poikkeuksetta tapauksissa, joissa jokin heidän tekemisissään on pahasti pielessä ja heille on tullut annettua asiasta palautetta.

Esim: Olen sanonut, että kuumeista, räkäistä lasta ei tuoda meille kummeille yökylään, vaan pitää perua oma baari-ilta ja jäädä itse lasta hoitamaan, vaikka miten harmittaisi. Lapsen hyvinvointi tulee laittaa etusijalle.

Vanhempi tähän:

"Kuule kyllä säkin sitten ymmärrät, kun sulla on lapsia."

(Vaikka tietää, että kärsin lapsettomuudesta.)

No tämä henkilö on tyhmä, ei kuvaa sitä miten yleensä ihmiset käyttää tuota fraasia.

Vierailija
192/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista lapsista jauhaminen loppuu joillain lopulta vasta sit kun lapset tulevat ammatinvalinta ikään. Siihen asti omat lapset on maailman ihmeitä ja tivataan miks et hanki.

Sitten ku sihteerin pojasta tulee se bailaava puolisyrjäytynyt rahaa äipältä pummiva rapparimuurari, niin toi tivaaminen loppuu. Sit vois kysyä työkavereilta kannattiko yh na venyttää penniä.

Vierailija
193/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko lisätä heti kättelyssä että molempien kommentoijien lapset ovat olleet vanhemmilleen suuri taakka vakavien mielenterveysongelmien takia. Liittyyköhän tämä asiaan vai ylianalysoinko..?

Ap

Älä valehtele itsellesi. Työkaverisi yrittävät saada sinua hoitamaan naisen tehtävän ja tietävät, että yksinäinen vanhuus ja ankea elämä odottaa ilman lapsia. Naisen tehtävä on haluta ja synnyttää lapsia.

Monet vanhat naiset, jollainen sinäkin olet silmänräpäyksen päästä, eivät muusta puhukkaan kuin lapsistaan ja lapsenlapsistaan ansaitusti ylpeään sävyyn. Äitini käy kävelylenkeillä erään naapurin rouvan kanssa, joka aina kertoo tyttärestään joka on lääkäri ja pojastaan joka on hammaslääkäri(kaupunkimme parhaiten tienaava vielä) eli on hoitanut naisen tehtävän erinomaisesti. Kaverini äitikin kaverini 40v päivillä ilmoitti heti vieraille ylpeästi, että tuossa on hänen poikansa ja tuossa hänen tyttärensä.

Ei voi kuin ihmetellä, mikä on naisella tekosyynä olla lisääntymättä varsinkin jos kerran jo mieskin. Ainut syy on hetkellinen lyhytnäköinen mukavuudenhalu ja minä minä asenne.

Kyllä on katkeran ihmisen puhetta, otan osaa peruuttamattomien elämänvalintojesi johdosta. Pahin painajaiseni olisi ensin kestää lapsiperhe-elämää 18 vuotta ja sitten sama jatkuisi mahdollisesti lastenlasten muodossa, onneksi elämä on valintoja täynnä :)

Naisen kuuluu haluta perhe-elämää ja sinua odottaa yksinäinen vanhuus paskat housussa vanhainkodissa kun kukaan ei ole puolustamassa oikeuksiasi.

Aika ikävästi sanottu. Suomessa on paljon yksinäisiä vanhuksia, mitä ihmeen ilkkumisen aihetta siinä on? Viestisi on asiaton ja loukkaava. Ilkutko noin myös tahattomasti lapsettomille? Entä ne vanhukset, joita edes omat lapset eivät käy katsomassa?

T: Hoitaja (joka kyllä puolustaa hoidettavien oikeuksia)

Vierailija
194/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Velat harrastaa tätä paljon ja sit he uhriutuvat ihan tavallisesta ja mitättömästä fraasien käytöstä siihen päälle. Vela on onnellinen ja elämäänsä tyytyväinen ja lapsellinen aina onneron ja katkera. 😅 Mikäs siinä, saahan sitä itsepetoksessa elää, mutta martyyriuden voisi jättää sentään väliin

Vierailija
195/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten oli naurussa pitelemistä, kun olin käynyt sterissä ja kerroin työkavereille parin päivän poissaolon syyksi käynnin naistenklinikalla, siitä se hirnuminen ja riemu repesi "Arvattiin, että kyllä se sinäkin  järkiinnyt, hahaha tervetuloa joukkoon ja nauti nyt vielä yöunista kun voit ym.!" Ne ilmeet, kun sain sen riemunpuuskan jälkeen sanottua, että kiitos vaan huolenpidosta, yöunet tulevat säilymään entisellään, kävin sterilisaatiossa eli lapsia ei tule nyt, myöhemmin eikä koskaan :)) Miksi ihmeessä olivat niin syvästi loukkaantuneen ja närkästyneen oloisia vielä pitkään hmmm...? ;)

Voin niin hyvin kuvitella tilanteen! Parhautta. Mulle myös suorastaan loukkaannuttiin hoitoalan työpaikassa, kun kerroin, etten koskaan hanki lapsia. "Kyllä mieli muuttuu kunhan aikuiseksi kasvat;)))" ja ala-arvoista kommentointia mielen muuttumisesta jne. Olin tuolloin 34 -vuotias. Keski-ikäiset tädit joukolla länkyttivät elämänohjeitaan. Heillä jokaisella ns.ongelmalapsia. Näköjään kova paikka, kun jotku tekee toisenlaisen ratkaisun elämässään. Ei voi ymmärtää noita huonosti käyttäytyviä katkeria naisia. 

Nuo on ihan neutraaleja ”elämänohjeita”, joita iät ajat on vanhemmat ihmiset sanoneet. Enpä usko, että ovat katkeria, miksi olisivat? Kyllä säkin varmaan sanot nuoremmillesi, että ”odota vaan kunhan olet töissä” tai ”Tiedät sitten kun olet kolmekymmentä” jne.

En viljele sellaisia sanontoja, koska en oleta, että ihmiset kokisivat asioita samoin kuin minä.

Vierailija
196/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö "lyhytnäköisen" ja "itsekkään" ihmisen nimenomaan kannata jättää lapset hankkimatta? Vai muuttuuko ihminen automaattisesti jaloksi ja epäitsekkääksi tehdessään lapsen?

Vierailija
197/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukavuussyistä? Tietenkin. Oletko sinä id*ootti vai masokisti, kun tahallasi teet elämästäsi epämukavaa hankkimalla kakaroita? :D

Tiesitkö, että lastenhankinta ennen vanhaan oli itsestäänselvyys vain ja ainoastaan siitä syystä, että ihmisillä ei ollut vaihtoehtoja?

Vierailija
198/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä on katkeran ihmisen puhetta, otan osaa peruuttamattomien elämänvalintojesi johdosta. Pahin painajaiseni olisi ensin kestää lapsiperhe-elämää 18 vuotta ja sitten sama jatkuisi mahdollisesti lastenlasten muodossa, onneksi elämä on valintoja täynnä :)

Naisen kuuluu haluta perhe-elämää ja sinua odottaa yksinäinen vanhuus paskat housussa vanhainkodissa kun kukaan ei ole puolustamassa oikeuksiasi.

Sarkasmi ei toimi täällä, valitettavasti :D

Vierailija
199/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukavuussyistä? Tietenkin. Oletko sinä id*ootti vai masokisti, kun tahallasi teet elämästäsi epämukavaa hankkimalla kakaroita? :D

Tiesitkö, että lastenhankinta ennen vanhaan oli itsestäänselvyys vain ja ainoastaan siitä syystä, että ihmisillä ei ollut vaihtoehtoja?

Sitten oli näitä hienoja rikkaita, joilla oli vain yksi lapsi. Onnistuneen "perhesuunnitelun" salaisuus oli sivistyneen herrasmies-isän bordellikäyntien seurauksena nuoreen rouvaansa tartuttama tippuri, joten yksi lapsi syntyi, mutta sitten tauti aiheutti hedelmättömyyden.

Vierailija
200/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on tosi asiatonta. Siitä pitäisi melkein tehdä HR asia, jos jonkun lisääntymisiä kytätään työpaikalla.

Asiattomalta se todella tuntuukin. Mutta ennen yhteydenottoa HR:ään voisin kyllä itse avata suuni ja lakata teeskentelemästä että se ei ole asiatonta.

Ap

Nyt on kyllä niin herkkiä tunteita loukattu.

Kai muistit blokata whats upin? Ja lopettaa puhumisen heille? Ja katsella tuimaan sävyyn?

Ja tietenkin ajatella ensin kaikkea pahaa heistä ja heidän motiiveistaan? Tietenkin he ovat pahoja ihmisiä, joiden tarkoitus on tehdä elämästäsi mahdollisimman inhottavaa. Saada sinut kierimään tuskassa. Pilkata valintojasi. Nauraa sinulle. He puhuvat ja kysyvät sinulta asioista, koska toivovat ja tahtovat vain pahaa sinulle.

Vaihda työpaikkaa, koska ympärilläsi on vain pahantahtoisia käärmeitä, jotka ovat etsimissä jokaista tilaisuutta loukata sinua. Ota yhteyttä esimiehiin ja kosta kunnolla. Loukkaa heitä kuten sinulle on tehty. Anna takaisin kymmenkertaisesti. Sen he todellakin ansaitsevat. Kehtaavat kysyä sinulta lapsista. Kehtaavat ottaa edes aiheen esille. Tee heidän lastensa vanhemmista työttömiä. Tee heille kunnon surkea viikonloppu, kun esimiehesi ovat heitä puhutelleet.

Ja seuraavan kerran kun ottavat aiheen esille sano, ettei heidän pidä olla kiinnostuneita sinusta ja antaa sinun olla yksin ja vain sellaisten ihmisten kanssa, jotka osaavat tehdä oikeita kysymyksiä.

Työpaikka ei ole juoruiluja varten, eikä kukaan ole velvollinen tilittämään yksityisasioita kaltaisillesi mammoille. Tämä on syy miksi naisvaltaisilla aloilla on niin ikävä ilmapiiri: juorutaan ja kyräillään ja katsellaan nokan vartta pitkin.