Kertoako syöpäepäilystä
Minulla epäillään suolistosyöpää. Mahdollisen diagnoosin kuuleminen on kova paikka ja kaipaisin tukea jo etukäteen. Mietin, kertoisinko tästä miehelleni. Meillä on ollut vaikeaa jo pidempään ja elämme tällä hetkellä erillämme, sillä mies haluaa miettiä asioita. Mietinkin, ymmärtäisikö hän sen väärin, jos kertoisin syöpäepäilystä. Mitä mieltä palstalaiset ovat?
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:46"]
Mä kyllä kertoisin. Ja haluaisin että toinen myös kertoisi minulle jos olisi tuossa tilanteessa.
[/quote]
Olen juuri miettinyt paljon asioita tästä näkökulmasta. Jos mieheni olisi vastaavassa tilanteessa, niin kyllä minä haluaisin tietää. Olemme puhuneet paljon luottamuksesta jne. joten pelkään myös, että hän loukkaantuisi, jos en kertoisi hänelle asiasta. Toisaalta pelkään, että tilanne ahdistaisi häntä, koska hän on nimenomaan halunnut omaa aikaa ja tilaa.
[/quote]
Ahdistukoot. Sulla voi olla syöpä.
Voimia. (En sano pahalla, vaan vähän miehestäsi ärsyyntyen vain)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:46"]
Mä kyllä kertoisin. Ja haluaisin että toinen myös kertoisi minulle jos olisi tuossa tilanteessa.
[/quote]
Olen juuri miettinyt paljon asioita tästä näkökulmasta. Jos mieheni olisi vastaavassa tilanteessa, niin kyllä minä haluaisin tietää. Olemme puhuneet paljon luottamuksesta jne. joten pelkään myös, että hän loukkaantuisi, jos en kertoisi hänelle asiasta. Toisaalta pelkään, että tilanne ahdistaisi häntä, koska hän on nimenomaan halunnut omaa aikaa ja tilaa.
[/quote]
Toistan itseäni, mutta. Sinun ei tarvitse suojella ketään hänen omalta ahdistukseltaankaan. JOkaisen kuuluu käsitellä itse se mitä muut ihmiset hänessä herättävät. OIkeasti, on aika absurdia että meidät naiset on kasvatettu keskellä omaakin hätää ajattelemaan ettei sillä toisella nyt vaan olis kurjaa. Kyllä se mies osaa hoitaa omat tilansa ja tunteensa, jos ei osaa niin parasta opetella. Ihan turha vatvoa sitäkään tuleeko takaisin säälistä vai rakkaudesta vai onko tulematta. Ne ovat sen miehen tunnetyötä. Ei oikeasti tarvitsisi niin paljoa ajatella toisten puolesta, eikä varsinkaan sen miehen.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:50"]
Minä taas en kertoisi. Halunnet kumminkin, että miehesi palaa luoksesi (jos palaa) siksi, että haluaa palata, ei säälin takia. Ainakin ottaisin ensin selvää, mitä patologin lausunto sisältää. Suolistosyöpä ei ole maailmanloppu, ainakin peräsuolen syövän paranemisennuste on 80-90 prosenttia. Voisitko jutella jonkun muun kanssa?
Kiitos mielipiteestä. Haluan nimenomaan, että hän palaa luokseni, koska hän rakastaa minua ja haluaa olla kanssani. Pelkään, että mahdollisesta syövästä kertominen sekoittaisi hänen ajatuksiansa entisestään.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:46"] Mä kyllä kertoisin. Ja haluaisin että toinen myös kertoisi minulle jos olisi tuossa tilanteessa. [/quote] Olen juuri miettinyt paljon asioita tästä näkökulmasta. Jos mieheni olisi vastaavassa tilanteessa, niin kyllä minä haluaisin tietää. Olemme puhuneet paljon luottamuksesta jne. joten pelkään myös, että hän loukkaantuisi, jos en kertoisi hänelle asiasta. Toisaalta pelkään, että tilanne ahdistaisi häntä, koska hän on nimenomaan halunnut omaa aikaa ja tilaa. [/quote] Ahdistukoot. Sulla voi olla syöpä. Voimia. (En sano pahalla, vaan vähän miehestäsi ärsyyntyen vain)
[/quote]
Olen samaa mieltä. Ja ap, ehkä tieto asiasta auttaisi miestäsi näkemään metsän puilta ja laittamaan asioita tärkeysjärjestykseen.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:46"] Mä kyllä kertoisin. Ja haluaisin että toinen myös kertoisi minulle jos olisi tuossa tilanteessa. [/quote] Olen juuri miettinyt paljon asioita tästä näkökulmasta. Jos mieheni olisi vastaavassa tilanteessa, niin kyllä minä haluaisin tietää. Olemme puhuneet paljon luottamuksesta jne. joten pelkään myös, että hän loukkaantuisi, jos en kertoisi hänelle asiasta. Toisaalta pelkään, että tilanne ahdistaisi häntä, koska hän on nimenomaan halunnut omaa aikaa ja tilaa. [/quote] Ahdistukoot. Sulla voi olla syöpä. Voimia. (En sano pahalla, vaan vähän miehestäsi ärsyyntyen vain)
[/quote]
Olen samaa mieltä. Ja ap, ehkä tieto asiasta auttaisi miestäsi näkemään metsän puilta ja laittamaan asioita tärkeysjärjestykseen.
[/quote]
Niin. Mitä rakkautta se on missä ei halua toisen luosei kun hänellä on vaikeaa?? Jos hän rakastaa sua, hän tulee varmasti. Jos ei, saat siitäkin selvyyden. Ei elämä ole tuollaista peliä. Liiasta säätämisestä ei jää käteen muuta kuin katkeruus.
En osaa vastata kysymykseen, mutta kovasti voimia sulle, ap.
Pääasia, että sinulla on ihmisiä joille jutella. Uskon kyllä, että miehesikin haluaisi tietää ja olla tukena ongelmistanne huolimatta. Toivon sinulle paljon voimia raskaaseen tilanteeseen.
Kiitoksia kovasti kaikille mielipiteistä. Erityisesti nrot 23 ja 24. Jotenkin olen vain tästä tilanteesta niin sekaisin ja kun meillä on ollut todella pitkään niin vaikeaa.
Olen vähän eri mieltä: Entä jos mies ottaisi tiedon painostusyrityksenä? Ap:nä odottaisin, kunhan mahdollinen diagnoosi olisi varma. Toivon todellakin, ettei se ole syöpää, suolistosyöpä on ikävä sairaus. Paljon tsemppiä ap:lle!
Voimia ap:lle. Te 4 alapeukuttajaa, hävetkää!
Epäily ei ole yhtä kuin syöpä. Nykyisin syöpätaudeissa ovat selviytymisprosentit korkealla. Turhaan moittia kirjoittajia, meitä järki-ihmisiä löytyy, osa inhoaa sääliä ja ei kaipaa myötätuntoa. Se pitää löytää itsestään. Jatkoajalla elän itse, ja vahvuuteni on auttanut ihan lääkärin sanoin.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:21"]
Milloin selviää onko syöpää? Puhu jollekin ystävälle mieluummin
[/quote]
Lääkäri ei osannut tarkkaan sanoa, mutta puhui 2-3 viikosta. Olen kai vielä shokissa. Ajattelin kertoa parhaalle ystävälleni, mutta pohdin myös tuota miestä.
[/quote]
Puhut ihan kenelle haluat. Sen kiltin tytön voi heittää roskikseen viimeistään tuossa kohtaa. Sun ei tarvitse miettiä sen toisen ihmisen kannalta asiaa, hän osaa tehdä sen itse. Sen sijaan sun kannattaa miettiä mitä SINÄ haluat. Ja tarvitset. Pyyttää. Toivoa. Jos edessä on kurja taistelu, kannattaa opetella tukeutumaan muihin.
[/quote]
Niin mutta itse ajattelen jotenkin että jos ex-miehestä ei sitten ole minkäänlaista tukea kunkertoo, jos tukeutuu väärään ihmiseen joka ei ole sen aarvoinen että häneltä kannattaisi sitä ymmärrystä jäädä odottamaan ja pahimmassa tapauksessa sanoo jotain ikävää, niin ei se varmaan ole ap:lle hyväksi. Itse luottaisin ennemmin johonkin hyvään ystävään, kun exään! Ja vertaistuki on todella tärkeää ja sitä ei ex-mies voi antaa.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:05"]
Minä taas en kertoisi. Halunnet kumminkin, että miehesi palaa luoksesi (jos palaa) siksi, että haluaa palata, ei säälin takia. Ainakin ottaisin ensin selvää, mitä patologin lausunto sisältää. Suolistosyöpä ei ole maailmanloppu, ainakin peräsuolen syövän paranemisennuste on 80-90 prosenttia. Voisitko jutella jonkun muun kanssa?
[/quote]
Ihmettelen suhtautumistasi. Kyllä syöpä on aina vakava juttu, myös suolistosyöpä. Varsinkin kun AP:lla on vielä Crohnin vuoksi varmasti muitakin suolisto-ongelmia.
[/quote]
On toki vakava juttu, mutta ei silti maailmanloppu tai edes kuolemantuomio. Mieheni on parhaillaan sairaalassa peräsuolisyöpäleikkauksen takia, joten tiedän kyllä, mistä puhun. Eivät kaikki ajattele dramaattisesti tuollaisista, se on myös selviytymiskeino - ja toimiva sellainen - ajatella positiivisesti ja keskittyä tähän hetkeen, murehtimatta liikaa tulevia. Kukin tietysti ajattelee ja suhtautuu omalla tavallaan, ei ole yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa. Ap kysyi mielipiteitä, minä kerroin, miten itse toimisin.
Parhaan vertaistuen olen löytänyt sairaalasta muista potilaista. En kaipaa omaisten surkuttelua. Ehei, vakavassa taudissa asenne ratkaisee, ei sääli.
Kyllä myötätunto on tärkeä asia. Ei se ole sama kuin sääli.
Voi tietysti kertoa, mutta se tuki kannattaa etsiä muualta. Ei ehkä kannata odottaa mieheltä mitään.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:52"]
Parhaan vertaistuen olen löytänyt sairaalasta muista potilaista. En kaipaa omaisten surkuttelua. Ehei, vakavassa taudissa asenne ratkaisee, ei sääli.
[/quote]
Anteeksi nyt vain, mutta mua ärsyttää tämä suhtaumistapa. Jos asenne ratkaisisi, niin Suomessa lähes kukaan ei kuolisi syöpään.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:54"]
Kyllä myötätunto on tärkeä asia. Ei se ole sama kuin sääli.
[/quote]
Ehkä joillekin, jokainen on oma tapaus,minua auttavat muut potilaat. En kaipaa myöskään myötätuntoa.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:52"]
[/quote]
Anteeksi nyt vain, mutta mua ärsyttää tämä suhtaumistapa. Jos asenne ratkaisisi, niin Suomessa lähes kukaan ei kuolisi syöpään.
[/quote]
Antaa ärsyttää, paras tuki on tullut itselleni potilailta, joita tapaan sairaalassa.
[/quote]
Ihmettelen suhtautumistasi. Kyllä syöpä on aina vakava juttu, myös suolistosyöpä. Varsinkin kun AP:lla on vielä Crohnin vuoksi varmasti muitakin suolisto-ongelmia.