Siis miten ihmeessä akvaario laitetaan "käyntiin"
Olen nyt lueskellut ja ilmeisesti pitää olla ilman kaloja viikkoja ja jopa kuukausia. Mitä aineita tuonne pitää lisäillä ja mitä testejä minä nyt tarvitsen?
Missä vaiheessa akvaarioon voi laittaa kasveja? Miten kasveja hoidetaan? Suunniteltiin Amazon tyylistä akvaariota, joten millainen kalasto olisi hyvä ja mitkä arvot pitää vedelle saada?
Kommentit (155)
Varaudu muuten siihen, ettei apteekissa myydä sinulle ammoniumvalmisteita jos näytät liikaa pomminvärkkääjältä/alaikäiseltä.
Miksi ulkosuodatin noin pieneen akvaarioon? Ulkosuodattimet ovat muutenkin sulaa hulluutta, paukahtavat rikki VÄISTÄMÄTTÄ jossain vaiheessa ja sitten sinulla on 204 litraa vettä olohuoneessasi.
Heh, hieman erikoinen huomio akvaarioon liittyen. Otin ympin siis kukkapurkista, jossa olen kasvattanut mm. yrttejä. Hyvin on lähtenyt kypsymään ja tuossa muutama päivä sitten ihmettelin, että mitäs ihmeen pikkukasveja akvaarion pohjassa kasvaa. Ajattelin että olisiko ostamissani vesikasveissa ollut jotain siemeniä jotka nyt itävät.
Tänään aloin tosissani katselemaan pieniä kurottelevia versoja ja mietin että minkähän kasvin versoja nuo oikein ovat. Sitten hoksasin että ehkä ymppimullassa oli vielä siemeniä! No sitruunamelissaahan siellä altaan pohjalla itää! :) Enpäs tajunnut että siemenet selviäisivät vedessä ja itäisivät vielä altaan pohjahiekkaan. Kaikkea sitä näkeekin.
ap
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:39"]
Heh, hieman erikoinen huomio akvaarioon liittyen. Otin ympin siis kukkapurkista, jossa olen kasvattanut mm. yrttejä. Hyvin on lähtenyt kypsymään ja tuossa muutama päivä sitten ihmettelin, että mitäs ihmeen pikkukasveja akvaarion pohjassa kasvaa. Ajattelin että olisiko ostamissani vesikasveissa ollut jotain siemeniä jotka nyt itävät.
Tänään aloin tosissani katselemaan pieniä kurottelevia versoja ja mietin että minkähän kasvin versoja nuo oikein ovat. Sitten hoksasin että ehkä ymppimullassa oli vielä siemeniä! No sitruunamelissaahan siellä altaan pohjalla itää! :) Enpäs tajunnut että siemenet selviäisivät vedessä ja itäisivät vielä altaan pohjahiekkaan. Kaikkea sitä näkeekin.
ap
[/quote]
Tämä viesti vahvistaa että ap on oikeasti kehitysvammainen tai heikkolahjainen. Eikö oikeasti vesiviljely soita kelloja?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:55"]
Mä oon ollut ennen eläinkaupassa töissä ja voin kertoa syyn miksi aloittelijoille ees myydään noita pikkualtaita: Silloin saa helpommin myytyä vesitestejä, vedenhoitoaineita, kaloja ja kasveja. Ja suodattimia ja lappaomisvälineitä jne. Ja sitten vähän ajan päästä isomman altaan kun asiaks tajuaa että eihän tässä ole mitään järkeä kun vesiarvot on kokoajan persiillään ja kalat ja kasvit ei menesty.
[/quote]
Kuinka monen kotiin oikeasti mahtuu 300 litran allas? Tuo 104l on ihan hyvä. Ne on ne reippaasti alle 100 litran altaat joissa on ongelmia..
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:00"]
Mä oon ollut ennen eläinkaupassa töissä ja voin kertoa syyn miksi aloittelijoille ees myydään noita pikkualtaita: Silloin saa helpommin myytyä vesitestejä, vedenhoitoaineita, kaloja ja kasveja. Ja suodattimia ja lappaomisvälineitä jne. Ja sitten vähän ajan päästä isomman altaan kun asiaks tajuaa että eihän tässä ole mitään järkeä kun vesiarvot on kokoajan persiillään ja kalat ja kasvit ei menesty.
[/quote]
Kuinka monen kotiin oikeasti mahtuu 300 litran allas? Tuo 104l on ihan hyvä. Ne on ne reippaasti alle 100 litran altaat joissa on ongelmia..
[/quote]
300 litran allas on yllättävän pieni ulkomitoiltaan, hyvin mahtuu. Mulla 270L Eheimin akvaarion ulkomitat on esim 65x65x65 cm.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:00"]
[/quote]
[/quote]
300 litran allas on yllättävän pieni ulkomitoiltaan, hyvin mahtuu. Mulla 270L Eheimin akvaarion ulkomitat on esim 65x65x65 cm.
[/quote]
Ja vertailun vuoksi 125L ulkomitat on 50x50x50cm eli eroa noiden kahden ulkomitoissa on vain 15 cm.
Kehittyviä roskakotiloita. Kannattaa hävittää etteivät syö kasvejasi. Petokotiloita kannattaa hankkia, vaikka kotiloita ei juuri nyt näkyisikään. Kotiloita syövät kalat ovat hankalia, koska eivät syö oikein muuta tai saattavat syödä pienempiä kaloja.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:21"]
Mun eräs tuttavani pesi pohjahiekat muistaakseni kuukausittain. En tiedä akvaarioista paljoakaan ja muistan kauhistelleeni silloin että onpas työläs juttu tuollainen. Ilmeisesti hiekkoja ei saisi pestä edes vuosittain? :D Kaikkea sitä av:lta oppii.
[/quote]
Hiekat pestään tosiaan vain siinä tilanteessa, jos akvaariossa on tauteja tai loisia (varauksella silloinkin). Tai sitten jos haluaa aloittaa uuden akvaarion.
Tein nyt ekan kerran tuollaisen vesitestin ja arvot näytti seuraavaa:
NO3 & NO2 = 0
GH = >6
KH = 3
PH = 7,6
Näyttääkö arvot suht. normaaleilta? En ole ihan varma tuosta KH:sta. 0 & 3 näyttävät tuossa taulukossa ihan samalta, mutta testin reunat ovat samaa väriä mitä 6 olisi..
ap
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:47"]
Tein nyt ekan kerran tuollaisen vesitestin ja arvot näytti seuraavaa:
NO3 & NO2 = 0
GH = >6
KH = 3
PH = 7,6
Näyttääkö arvot suht. normaaleilta? En ole ihan varma tuosta KH:sta. 0 & 3 näyttävät tuossa taulukossa ihan samalta, mutta testin reunat ovat samaa väriä mitä 6 olisi..
ap
[/quote]
Erikoista, Nitraattia sinulla kyllä pitäisi olla tuolla jo jonkin verran. Veikkaan että KH on myöskin 6 eikä 3, ellet sitten ole heittänyt veteen pehmennintä? Suomessa veden kovuus on yleensä n. 4-5, eli tuo 3 ei ole okein mahdollinen.
Laitoin nyt akvaarion kypsymään, oli aika homma. Voinko käydä huomenna katselemassa kasveja?
Voit hankkia kasveja. Kannattaa ostaa ainakin sellaisia, jotka kasvavat nopeasti ja jotka ovat edullisia, kuten vallisneriaa, vesiruttoa jne. Koska elleivät kasvit ala kasvaa pian ja niitä ole alusta asti riittävästi, alkavat levät kasvaa - akvaariossa kasvaa joko kasvit tai levät. Suora auringonvalo ja kalojen liikaruokinta ja liian harvat vedenvaihdot voivat avittaa levät roihahtamaan.
Missään nimessä ei mitään akvaarion vuosihuoltoja ja hiekkojen keittämisiä ja veden vaihtamisia, se on kaloille älytön stressi. Pohjahiekka on akvaarion suurin suodatin, siinä elää hyviä, nitraatteja hajottavia bakteereja. Jos hiekan pesee hyvin tai jopa keittää vuosisiivouksen yhteydessä, menettää kaikki hyvät bakteerit. Suodattimien kanssa sama - jos on useampi suodatin, ne kannattaa pestä vuorotellen ja ei liian hyvin akvaarioveden lämpöisellä vedellä, että bakteerit säilyvät. Vettä ei koskaan, ellei akvaariossa ole myrkytystila, vaihtaa kovin paljoa kerralla, korkeintaan kolmasosa, paras olisi vaihtaa viikottain 10-20%. Silloin vesiarvot pysyvät mahdollisimman samankaltaisina, sillä äkilliset muutokset vedenlaadussa, eli siis ph, lämpötila, happi, nitraatti jne, ovat kaloille suuri elinympäristönmuutos, ja stressitekijä, joka edesauttaa kalojen sairastumista. Kaikissa kaloissa on taudinaiheuttajia, ja kun tulee isoja muutoksia veteen tai kalat saavat liian yksipuolista ravintoa, tai kalat stressaavat tappeluiden vuoksi (vääriä kalayhdistelmiä akvaariossa), kalojen yleiskunto heikkenee ja taudit iskevät. Eli kalojen hankinnassa kannattaa olla tarkkana. Jokivettä ei kannata käyttää, jos joessa on kaloja, sillä silloin voi kalataudit levitä akvaarioon jokivedestä. siksi esim, hytysentoukkia tai vesikirppuja ei kannata pyydystää kaloille lammikoista, joissa on kaloja, jos haluaa ruokkia kaloj elävällä hyönteisravinnolla. Onnea akvaarion pitoon, perusasiat kun opettelee ja on huolellinen ja vaihtaa vettä riittävän usein ja lappoaa pohjalta lietteen, niin se on jo hyvä alku ja turvaa kalojen hyvinvointia. Akvarion hoito on lähinnä veden hoitamista!
Ap ei ole laittanut akvaarioon ymppiä, joten tietenkään siellä ei tapahdu mitään. Oletko kehitysvammainen vai muuten vaan tyhmä?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:26"]
Täällä kans laitettiin akvaario kypsymään muutama päivä sitten. Mites muuten kun tuo vesi on aika sameaa, johtuu varmaan kannosta jonka sinne laitoin ehkä turhan hätäisesti. Selkiääköhän tuo vesi itsestään, vai pitääkö puhdistaa jotenkin?
[/quote]
Suosittelen ottamaan kannon pois ja ostamaan eläinkaupasta kannon, joka tulee esim mangrovelueilta, ne puut ovat kestävämpiä vedessä eikä niistä lähde veteen roskaa. Kannoosta irtoavat kuorenpalaset myös vaikuttavat vesiarvoihin ja bakteerikantaan, jos otin luonnosta veden läheltä, pahimmillaan siinä voi olla kalatauteja.
Vesi selkeytyy kyllä, kun vaihdan vettä vähitellen, suositus on noin 20% vedestä viikon välein.
Niin, mikä kanto se on? Omenapuu sopii hyvin akvaarioon, samoin muut kovat puulajit. Mangrove ei ole ainoa mahdollisuus.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:10"]
Täällä kans laitettiin akvaario kypsymään muutama päivä sitten. Mites muuten kun tuo vesi on aika sameaa, johtuu varmaan kannosta jonka sinne laitoin ehkä turhan hätäisesti. Selkiääköhän tuo vesi itsestään, vai pitääkö puhdistaa jotenkin?
[/quote]
Suosittelen ottamaan kannon pois ja ostamaan eläinkaupasta kannon, joka tulee esim mangrovelueilta, ne puut ovat kestävämpiä vedessä eikä niistä lähde veteen roskaa. Kannoosta irtoavat kuorenpalaset myös vaikuttavat vesiarvoihin ja bakteerikantaan, jos otin luonnosta veden läheltä, pahimmillaan siinä voi olla kalatauteja.
Vesi selkeytyy kyllä, kun vaihdan vettä vähitellen, suositus on noin 20% vedestä viikon välein.
[/quote]
Ennakoiva tekstinsyöttö muutti ihme minä -muotoihin,sori :D Siis "jos otit" ja jos "vaihdat"
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:10"]
[/quote]
[/quote]
Ennakoiva tekstinsyöttö muutti ihme minä -muotoihin,sori :D Siis "jos otit" ja jos "vaihdat"
[/quote]
Siis on ihan eläinkaupan kanto, käskivät pitää yön yli vedessä mutta koira oli jatkuvasti härppimässä kantoa, joten nostettiin akvaarioon ennen nukkumaanmenoa ettei koira raatele kantoa nukkuessamme.
Älä huoli ap, kyllä se vielä siitä. Bakteerit ei kuole yhdessä yössä vaikket niille mitään vielä antanutkaan.
Huomenna kasvit eri ämpäriin, ja ammoniakki/hirvensarvisuola akvaarioon ripaus kalanruokaa mukanaan. Viimeistään viikon päästä pitäisi jotain elämää näkyä no2- ja no3 arvoissa :)