Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykymuotoisen turismin loppu

Vierailija
26.11.2021 |

Kuka uskaltaa ensimäisenä sanoa tämän ääneen että nykyisen muotoinen turismi on tullut tiensä päähän.
Onhan se jonkunlainen ihmiskunnan syöpä että kaikkien pitäisi päästä tutkimaan maailman joka kolkkaa, se on täysin kestämätöntä ympäristön suhteen.
Valtavat määrät fossiilisia polttoaineita poltetaan taivaan tuuliin täysin turhan takia, sen lisäksi levitetään kaikki sairaudet ympäri palloa.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tuli matkusteltua 80 ja 90-luvuilla, jolloin maissa oli vielä jäljellä jotain omaa, ja lentämisessä oli jotain tyyliä vielä, ateriat ja tavarat lipun hinnalla ja niin edespäin. Ei varauskulttuuria, niin käteisnipun kanssa matkatoimistoon tai kentälle ja siitä ilmaan.

Nykyään ei ole enää mitään halua matkustaa kun joka paikassa on se sama multikulttuuri ja amerikkalaisuus. Viimeisen kerran lensin vuonna 2000. Veikkaan että 98% vihreistä on lentänyt minua enemmän tällä vuosituhannella.

Sun maailmankuva kuulostaa aina pieneltä ja rajoittuneelta. Suurin osa lantoyhtiöistä tarjoaa ruuat (jopa metallisilla aterimilla) ja matkatavarat kuuluu hintaan. Finnair ja muut halpalentoyhtiöt toki ei. Ja kentältä saa edelleen lippuja, ei tarvitse varata netistä jos ei halua.

Minä olen käynyt viime vuosina esim Myanmarissa, Bhutanissa ja parissa Keski-Aasian maissa joista en ole kyllä löytänyt mitään amerikkalaista. Maailmassa on aika paljon maita mistä puuttuu vielä esim. McDonalds.

Vierailija
22/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, settä turismi loppuu. Lentäminen ehkä vähenee, mutta turismi ei. Kun korona on ohi, niin patoutunut matkustaminen räjähtää.

Ei mutta matkalle lähdetään kävellen reppu selässä ja jos haluaa kauas siihen pitää varata aikaa kuukausia ellei vuosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tään on vaan tätä vihreiden päiväunia.

Vierailija
24/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei matkustelu minnekään katoa. Meilläkin on etelän reissu varattuna vuoden vaihteeseen. Niin kauan kuin meillä on marraskuu ja talvi, ihmiset tulevat aina pakenemaan etelään edes käydkseen aurinkoa katsomassa. Kesällä mennään sitten jo pidemmällekin. 

Ei mulla ainakaan ole koskaan ollut mitään tarvetta paeta jonnekin etelään.

Aurinkoa näkyy kaikkina vuodenaikoina myös Suomessa.

Kuulostaa jotenkin hölmöläisen touhulta lähteä "katsomaan aurinkoa" jonnekin toiseen paikkaan, sama aurinko näkyy kaikkialla.

Vierailija
25/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei matkustelu minnekään katoa. Meilläkin on etelän reissu varattuna vuoden vaihteeseen. Niin kauan kuin meillä on marraskuu ja talvi, ihmiset tulevat aina pakenemaan etelään edes käydkseen aurinkoa katsomassa. Kesällä mennään sitten jo pidemmällekin. 

Ei mulla ainakaan ole koskaan ollut mitään tarvetta paeta jonnekin etelään.

Aurinkoa näkyy kaikkina vuodenaikoina myös Suomessa.

Kuulostaa jotenkin hölmöläisen touhulta lähteä "katsomaan aurinkoa" jonnekin toiseen paikkaan, sama aurinko näkyy kaikkialla.

Äläpäs nyt viitsi saivarrella. Onhan se nyt ihan eri asia olla marras-helmikuussa lähempänä päiväntasaajaa vaikka sama aurinko täälläki on.

Vierailija
26/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustin 90-luvun alussa laivalla Englantiin, ja bussilla Italiaan ja Varsovaan. Pariisista olen myös matkustanut bussilla Suomeen Ruotsin kautta.

Se ei ollut silloin trendikästä eikä "oikein", se oli vain halpaa ja jännää.

Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen bussilla matkustaminen oli hyvin halpaa, ja itäblokissa junallakin.

Tallinna-Krakova taisi olla luokkaa 12 euroa tai jotain. Yö Hotelli Saskissa Varsovan ydinkeskustassa oli jotain kympin tai vastaavaa.

Ei siis mitään varauksia minnekään. En pidä tästä nykyisestä varauskulttuurista, että kaikki kuuluu varata etukäteen. Vastenmielistä. Paljon kivempi vaan mennä minne nokka näyttää ilman tarkkaa suunnitelmaa spontaanisti. 90-luvulla se oli vielä helppoa ja normaalia. Se johti joskus aika sekopäisiinkin reitteihin.

Kerran esimerkiksi oli tarkoituksena tulla Lontoosta kotiin Helsinkiin. Reitti meni niin, että lensin ensin Lontoosta Prahaan, jossa olin keskustahotellissa yötä. Prahasta sitten junalla Varsovaan, ja Varsovasta Finnairilla Helsinkiin. Näin se pitää mielestäni tehdä, jos tekee. Ei mitään varauksia minnekään.

Vierailija
27/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain reilut sata vuotta, ja ihminen sotki ja tuhosi elinpiirinsä. Mikä mahtava tilaisuus meille aikoinaan annettiin. Mielettömän kaunis maapallo upeine eläimineen, luonnonrikkauksineen. Jokaiselle kansalle jotakin kaunista, omaa ja korvaamatonta. Mutta ahneelle ihmiselle mikään ei ikinä riitä.

Usein suuri viisaus on ilmaistavissa yksinkertaisesti, kuten myös tämä ylläoleva kirjoitus osoittaa. Kolme riviä tekstiä kertoo kaiken oleellisen. Vuoden 2021 Vauva av:n oivaltavin kirjoitus kaikessa yksinkertaisuudessaan.

Vierailija
28/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea työ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta.

Tästä ei puhuta. Mistä jatkossa turismilla elävät saavat tulonsa? Jostain palkkaa on saatava. Ja puhun ulkomaalaisista vaikka Italia tai Thaimaa. Suomessahan matkailu on ollut aika vähäistä verrattuna vaikka Aurinkorantoihin.

Heidän pitää hankkia joku oikea koulutus ja ammatti. Eikä vain turisteille rihkaman kaupustelu, viinan kantaminen tai itsensä myyminen.

No, "oikeiden töiden" väheneminen on ajanut Suomessakin ihmisiä matkailupalvelujen tuotannon piiriin.

Olen kyllä AP:n kanssa samas mieltä, että koronaa edeltänyt tilanne oli ympäristön kannalta kestämätön.

Tälläkin palstalla on käynyt monissa ketjuissa ilmi, että useampi kaukomatkaloma vuodessa on siedettävän elintason edellytys.

Kerran elämässään Välimerelle matkustanut on luuseri, v a lkoros ka, epäihminen...

Vierailija
29/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustin 90-luvun alussa laivalla Englantiin, ja bussilla Italiaan ja Varsovaan. Pariisista olen myös matkustanut bussilla Suomeen Ruotsin kautta.

Se ei ollut silloin trendikästä eikä "oikein", se oli vain halpaa ja jännää.

Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen bussilla matkustaminen oli hyvin halpaa, ja itäblokissa junallakin.

Tallinna-Krakova taisi olla luokkaa 12 euroa tai jotain. Yö Hotelli Saskissa Varsovan ydinkeskustassa oli jotain kympin tai vastaavaa.

Ei siis mitään varauksia minnekään. En pidä tästä nykyisestä varauskulttuurista, että kaikki kuuluu varata etukäteen. Vastenmielistä. Paljon kivempi vaan mennä minne nokka näyttää ilman tarkkaa suunnitelmaa spontaanisti. 90-luvulla se oli vielä helppoa ja normaalia. Se johti joskus aika sekopäisiinkin reitteihin.

Kerran esimerkiksi oli tarkoituksena tulla Lontoosta kotiin Helsinkiin. Reitti meni niin, että lensin ensin Lontoosta Prahaan, jossa olin keskustahotellissa yötä. Prahasta sitten junalla Varsovaan, ja Varsovasta Finnairilla Helsinkiin. Näin se pitää mielestäni tehdä, jos tekee. Ei mitään varauksia minnekään.

Menepä minne tahansa muualle kuin Eurooppaan tai Pohjois-Amerikkaan, niin pääset eroon varauskulttuurista. Ei Afrikan mantereella varata juna- tai bussilippuja tai edes sisäisiä lentoja etukäteen vaan mennään asemalle ja hypätään seuraavaan lähtevään kulkuvälineeseen. Joskus täytyy odottaa kauankin että se kulkuväline lähtee matkaan. Sama Aasian suunnalla, siellä on vieläkin isoja alueita joissa netti ei toimi vaan menet seuraavaan kylään ja etsit sieltä kävellen sopivan majoituksen.

Elämää on muuallakin kuin Euroopassa.

Vierailija
30/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tuli matkusteltua 80 ja 90-luvuilla, jolloin maissa oli vielä jäljellä jotain omaa, ja lentämisessä oli jotain tyyliä vielä, ateriat ja tavarat lipun hinnalla ja niin edespäin. Ei varauskulttuuria, niin käteisnipun kanssa matkatoimistoon tai kentälle ja siitä ilmaan.

Nykyään ei ole enää mitään halua matkustaa kun joka paikassa on se sama multikulttuuri ja amerikkalaisuus. Viimeisen kerran lensin vuonna 2000. Veikkaan että 98% vihreistä on lentänyt minua enemmän tällä vuosituhannella.

Sun maailmankuva kuulostaa aina pieneltä ja rajoittuneelta. Suurin osa lantoyhtiöistä tarjoaa ruuat (jopa metallisilla aterimilla) ja matkatavarat kuuluu hintaan. Finnair ja muut halpalentoyhtiöt toki ei. Ja kentältä saa edelleen lippuja, ei tarvitse varata netistä jos ei halua.

Minä olen käynyt viime vuosina esim Myanmarissa, Bhutanissa ja parissa Keski-Aasian maissa joista en ole kyllä löytänyt mitään amerikkalaista. Maailmassa on aika paljon maita mistä puuttuu vielä esim. McDonalds.

Suurin osa yhtiöistä ei tarjoa lyhyen matkan lennoilla mitään. Poikkeuksena Euroopassa KLM, Lufthansa ja Turkish(?). 

Sen sijaan suurin osa, ml. Finski, tarjoaa kyllä ruoat pitkän matkan lennoilla. 

Vierailija
31/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli harvinaisen hyvä aloitus. Kiitos. Meidän on tunnustettava tosiasiat. Lentäminen pitää ajaa aivan minimiin. Turismista on luovuttava ensin. Turismi saastuttaa hyvin paljon kohteiden ilmaa ja luontoa.

Tekniikan kehitys voi antaa uusia tulevaisuuden näkymiä. Esim. päästöttömien lentokoneiden kehitys on jo viittä vailla valmiina. Nämä koneet ovat nykyistä pienempiä.

Purjeet tai sen kaltaiset apuvälineet pitää saada laivoihin. Kuluttaminen on saatava minimiin. Tavaroiden kierrätyksestä pitää tehdä hyvä vaihtoehto uuden ostamiselle.

Lentämistä on verotettava selkeästi enemmin. Tässä on yksinkertainen esimerkki: Yhden Phuketin lennon päästöillä perhe autoilee yli 10 vuotta.

Vierailija
32/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin.

Eurooppalaisten turistien matkailu ei ole oleellinen seikka vaan siinä mitä tapahtuu Aasiassa ja Afrikassa. Esimerkiksi kiinalaiset vaurastuu koko ajan ja siellä on jo nyt iso keskiluokka. Tulevaisuudessa yhä isommalla osalla maapallon ihmisistä tulee olemaan mahdollisuus olla turisteja. Jos miljardin ihmisen elintaso nousee niin paljon, että alkavat matkustelemaan ulkomaille niin sillä on huima vaikutus!

Vierailija
33/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turismi ei tule loppumaan, on niin paljon maita joiden pääelinkeino on turismi.

Minä olen matkustellut koronan aikana samaan tahtiin kuin ennenkin ja olen nauttinut täysillä siitä kun lentokoneet on puolityhjiä, samaten kylät, kaupungit ja rannat. Turistirysissä hotellit ja palvelut ovat olleet suljettuina mutta niissä en käy muutenkaan.

Olen lähtenyt matkalle aina supernopealla aikataululla jotta maahantulovaatimukset eivät ole ehtineet muuttumaan. Tämä on vaatinut monen monta koronatestiä ja kaikki ovat olleet negatiivisiä. Rokotteet helpottivat matkustelua Euroopan sisällä, mutta muualle tarvitaan vieläkin testejä.

Minä matkustelen nyt täysillä mutta pidän varmaan pitkän tauon sitten kun korona on ohi ja massat lähtevät liikkeelle.

Elokuusta lähtien kaikki lennot joilla olen ollut, on olleet kyllä täysiä. 8 lentoa on takana, joten ei ole sattumasta enää kiinnni. 

Kyllä porukka lentää nyt lähes entiseen malliin. Aika monella lentoyhtiöllä on yhä osa koneista parkissa, joten ne jotka operoi, ovatkin sitten täysiä. 

Vierailija
34/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli harvinaisen hyvä aloitus. Kiitos. Meidän on tunnustettava tosiasiat. Lentäminen pitää ajaa aivan minimiin. Turismista on luovuttava ensin. Turismi saastuttaa hyvin paljon kohteiden ilmaa ja luontoa.

Tekniikan kehitys voi antaa uusia tulevaisuuden näkymiä. Esim. päästöttömien lentokoneiden kehitys on jo viittä vailla valmiina. Nämä koneet ovat nykyistä pienempiä.

Purjeet tai sen kaltaiset apuvälineet pitää saada laivoihin. Kuluttaminen on saatava minimiin. Tavaroiden kierrätyksestä pitää tehdä hyvä vaihtoehto uuden ostamiselle.

Lentämistä on verotettava selkeästi enemmin. Tässä on yksinkertainen esimerkki: Yhden Phuketin lennon päästöillä perhe autoilee yli 10 vuotta.

Yhdestä asiasta olen kanssasi samaa mieltä: verrattaessa kaukomatkailun päästöjä autoiluun voitaisiin Suomessa lopettaa autoilijoiden vainoaminen.

Vierailija
35/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja taas suomalaisten pitäisi pelastaa koko maailma...

Vierailija
36/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa yhtiöistä ei tarjoa lyhyen matkan lennoilla mitään. Poikkeuksena Euroopassa KLM, Lufthansa ja Turkish(?). 

Sen sijaan suurin osa, ml. Finski, tarjoaa kyllä ruoat pitkän matkan lennoilla. 

Niin joo, en taas ajatellut yhtään Eurooppaa, kun itse suuntaan aina kaukomaille. Euroopassa ei tosiaan turistiluokassa saa kuin ehkä jonkun pienen snäcksin. Itse tykkään matkustaa esim. Qatar airwaysillä jo Suomesta lähtiessä ja heillä ateriat kuuluu lipun hintaan.

Kuuluuko Finnairilla vielä ruumalaukku turistiluokan hintaan mannertenvälisillä lennoilla? Finskillä en ole vuosiin matkustanut kuin joitain pitkiä lentoja busineksessä.

Vierailija
37/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää mielessä että silloin kun lyhyehkönkin lennon hintaan kuuluivat vielä ruumatavarat, ruuat, juomat jne myös se lentolippu maksoi paljon enemmän. Ei silloin persaukiset lennelleet minnekään roisin kuin nykyään (tai ainakin ennen koronaa).

Vierailija
38/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turismi ei tule loppumaan, on niin paljon maita joiden pääelinkeino on turismi.

Minä olen matkustellut koronan aikana samaan tahtiin kuin ennenkin ja olen nauttinut täysillä siitä kun lentokoneet on puolityhjiä, samaten kylät, kaupungit ja rannat. Turistirysissä hotellit ja palvelut ovat olleet suljettuina mutta niissä en käy muutenkaan.

Olen lähtenyt matkalle aina supernopealla aikataululla jotta maahantulovaatimukset eivät ole ehtineet muuttumaan. Tämä on vaatinut monen monta koronatestiä ja kaikki ovat olleet negatiivisiä. Rokotteet helpottivat matkustelua Euroopan sisällä, mutta muualle tarvitaan vieläkin testejä.

Minä matkustelen nyt täysillä mutta pidän varmaan pitkän tauon sitten kun korona on ohi ja massat lähtevät liikkeelle.

Elokuusta lähtien kaikki lennot joilla olen ollut, on olleet kyllä täysiä. 8 lentoa on takana, joten ei ole sattumasta enää kiinnni. 

Kyllä porukka lentää nyt lähes entiseen malliin. Aika monella lentoyhtiöllä on yhä osa koneista parkissa, joten ne jotka operoi, ovatkin sitten täysiä. 

Voi ei, mulla on viikon päästä 11h lento ja toivoin että vielä olisi koneissa tyhjää.. kohdemaassa on vielä tiukat vaatimukset maahanpääsyn suhteen, joten toivon senkin rajoittavan ihmismäärää.

En kyllä menisi nyt maahan johon pääsee pelkällä rokotussarjalla.

Vierailija
39/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko.

Ei ihmiskunta ikinä ota opikseen sodista eikä katastrofeista.

Vähäksi aikaa matkustaminen on laantunut, mutta kunhan koronasta ei enää ole suurta riesaa, reissaaminen elpyy taas.

Vierailija
40/44 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niimmuute. Ja jotkut idiootit vielä raahaavat kiviä tai hiekkaa kotiinsa sieltä ihanasta paikasta ja lopulta paikkaa ei enää ole, kun sata miljoonaa kourallista kiviä ja hiekkaa on siirtynyt mualimalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme