Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3kk yöllä rinnalla 1-2h välein, äiti lopen uupunut

Vierailija
20.02.2015 |

Onko mitään keinoa saada yösyöttöjä vähän harvemmiksi? EI oel mikään tiheän imun kausi, vauva on ollut tällainen syntymästä asti, mutta viime yönä syötiin tosiaan tunnin välein lähes koko yö. Sanomattakin selvää, että olen todella väsynyt, esikoinen myös kotona, joten ei päikkärimahdollisuuksia päivisinkään. Täysimetyksellä. Maito tuntuisi sen puolesta riittävän, että vauva kasvaa tosi hyvin (tuplannut painonsa 3kk ikään mennessä ja kasvanut pituutta 15cm!), mutta nälkä on ja jos ei nälkä, haluaa muuten vaan olla rinnalla öisin. Itse en osaa nukahtaa viereen mutta kun yritän vähn hivuttautua kauemmas, vauva herää ja haluaa taas rinnalle. Jos ei heti herääkään viimeistään sen 2h päästä. Alkuun lisämaito illalla (50-70ml) tuntui pidentävän ekaa unipätkää, mutta ei vaikutusta enää, tosin en ole lisännyt määrää. Tutti ei kelpaa öisin, jostain syystä päivisin kyllä.

Esikoisen kanssa ei ollut tällaista, oli myöskin pienikokoisemi. Pitäisikö khta koittaa jotain vellejä, onko ne auttaneet (Vauva nyt 3,5kk). 

Päikkäreistä nukkuu aamun unet tosin hyvin, 2-3h ja toiset aika huonosti, välillä heräilee vartin välein ja saada käydä heijailemassa tai syöttämässä, on kuitenkin ihan väsynyt ja silmät kiinni ja tällä menolla nukkuu jopa 3h, mutta heijausta vaatii. 

Vauva on tosi tyytyväinen ja iloinen päivisin, ei öisinkään itke, paitsi jos yritän tuputtaa tuttia. EI mitään vatsavaivoja. Onko mitään keinoja saada unia vähän pidemmmiksi vielä tässä vaiheessa, tuntuu etten ihan oikeasti kestä tätä väsymystä enää. Pidän sen kyllä itselläni enkä esim. pura lapsiin, mutta fyysisestikin on niin kurja olo koko ajan, päänsärkyä, huimausta yms. Unikoulu aiotaan pitää heti 6kk jälkeen, mutta sinne on tästä perspektiivistä vielä aikalainen matka...

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä helpotti 3-4 kk iässä, siihen asti vauva oli tissillä 1-2h välein..

Vierailija
42/55 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se korvike kokeeksi pois, jos se van ärsyttää vatsaa ja lapsi heräilee kipuihin sitten. 

Aloita kiinteät 4kk iässä niin pääset sitten unikouluttamaan kun syö sen 5 ateriaa päivässä puolivuotiaana. 

Nuku kun lapsen isä on tullut töistä. 

Koita hivuttautua vauvan vieressä alemmaksi niin että sun pää on vauvan pään korkeudella. Pystyt nukkumaan vapaammin, ja vauva ehkä tyytyy siihen että on kuitenkin ihan sussa kiinni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mulla oli niin helppoa?

Vierailija
44/55 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä auttoi vähän hormonaaiisen ehkäisyn aloitus.

Vierailija
45/55 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä tajua mikä ongelma tuossa on? Itse en edes tiedä kuinka usein vauvani söi pienenä öisin, koska oli vieressä ja laitoin vain tissin suuhun aina kun halusi ja jatkoin omia uniani. Samoin en pelkää tulevan lapseni kanssa mitään yövalvomisia ainakaan syömisen takia. Jos vauva nukkuu omassa sängyssä niin silloin neuvo helpotukseen on ilman muuta viereen ottaminen.

Vierailija
46/55 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettäminen on oma valinta. Korvikemaito on oikein hyvä. Mä annoin lapsille korviketta ja oon satavarma, että oli parempaa kuon mitä musta irtos. Ja kaikki ruuat annoin valmiira kun niissä on vitamiinit jne varmasti kuin taas omatekemä ei välttämättä ookkaa niin hyvää.

Vierailija
47/55 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän sitä imetystä tarvitse lopettaa tai vähentää jos jaksaa jatkuvasti imettää mutta pointti kai oli aloituksessa ettei jaksa?

Meillä ensimmäinen lapsi oli täysin pullovauva ja nukkui 3kk lähtien täydet yöt.

Toinen lapsi oli osaimetyksellä 3kk asti ja sen jälkeen vain tuttelia ja velliä...yksi yösyöttö 05 ja sekin loppui kun vauveli oli 7kk. Ihan terveitä, fiksuja ja kaikinpuolin ok nuoria ovat jo ja vauva-ajat oli ihania kun ei ollut paljoa univelkaa. Läheisyyttä ei tarvitse antaa vain tissin kautta.

Vierailija
48/55 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täsmälleen sama tilanne! Vauva nyt n. 2,5 kk ja pahimpina öinä herää tunnin välein rinnalle. Eniten tähän tilanteeseen on auttanut se että tankkaa lisämaitoa rintamaidon lisäksi illalla mahd paljon. Parhaana yönä vain 2 herätystä! Useimmin kuitenkin herättää niin usein et oon aivan rättiväsynyt. Ootan aikaa että vauva nukkuu yöt paremmin!

Vierailija
49/55 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano nyton yö, nyt nukutaan... sulle itselle korvatulpat ja toinen huone. Kaks ekaa kertaa käyt katsomassa ja sit annat vaan olla.

Vierailija
50/55 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:27"]Imettäminen on oma valinta. Korvikemaito on oikein hyvä. Mä annoin lapsille korviketta ja oon satavarma, että oli parempaa kuon mitä musta irtos. Ja kaikki ruuat annoin valmiira kun niissä on vitamiinit jne varmasti kuin taas omatekemä ei välttämättä ookkaa niin hyvää.
[/quote]

Oletpa todella tyhmä.

Vierailija
51/55 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:41"]Sano nyton yö, nyt nukutaan... sulle itselle korvatulpat ja toinen huone. Kaks ekaa kertaa käyt katsomassa ja sit annat vaan olla.
[/quote]

Se on vauva! Vasta 3 kuukautta!

Vierailija
52/55 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta kun en osaa nukkua vieressä. Perhepedissä siis ollaan, mutta mä en siinä kippura-asennossa saa nukuttua yhtään ja jos vetäydyn kauemmas, vauva herää. Mistään korvikekivuista ei ole kyse, vauva saa lisämaitoa pari kertaa viikossa sen 50 ml illalla eikä kipuile silloin eikä milloinkaan muulloinkaan, on siis tosi tyytyävinen vauva, mutta haluaa vaan olla lähellä ja pitää rintaa suussa yöllä ja silloin tällöin hörppistä vähän ja silloin mä en siis saa nukuttua. Olen aina ollut herkkäuninen. Ja tutti ei tosiaan kelpaa. Mitäköhän määriä sitä lisämaitoa voisi 3,5kk ikäiselle antaa? En haluaisi antaa pitkin päivää,koska mielelläni päivisin imetän, syö silloinkin parin tunnin välein. Eikä yöimetyskään haittaisin, jos se olisi sen 2-3 kertaa, eikä kerran tunnissa parissa... 

Vierailija
53/55 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:50"]Joo, mutta kun en osaa nukkua vieressä. Perhepedissä siis ollaan, mutta mä en siinä kippura-asennossa saa nukuttua yhtään ja jos vetäydyn kauemmas, vauva herää. Mistään korvikekivuista ei ole kyse, vauva saa lisämaitoa pari kertaa viikossa sen 50 ml illalla eikä kipuile silloin eikä milloinkaan muulloinkaan, on siis tosi tyytyävinen vauva, mutta haluaa vaan olla lähellä ja pitää rintaa suussa yöllä ja silloin tällöin hörppistä vähän ja silloin mä en siis saa nukuttua. Olen aina ollut herkkäuninen. Ja tutti ei tosiaan kelpaa. Mitäköhän määriä sitä lisämaitoa voisi 3,5kk ikäiselle antaa? En haluaisi antaa pitkin päivää,koska mielelläni päivisin imetän, syö silloinkin parin tunnin välein. Eikä yöimetyskään haittaisin, jos se olisi sen 2-3 kertaa, eikä kerran tunnissa parissa... 
[/quote]

Miksi sun pitäis olla kippurassa?
Mä nukuin kyljellään, välillä selällään eikä ollut ongelmia.

Vierailija
54/55 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Mulla oli vuosi sitten sama tilanne esikoisen kanssa. Nyt ollaan jo selvillä vesillä, mutta onhan tuo ihan äidintappotouhua.

Lueskelin näitä vastauksia, ja muutama juttu olisi semmoinen, jotka tekisin, jos saisin tehdä asiat uudestaan:

-opettelisin kunnolla kapaloinnin
-vauva omaan sänkyyn (ei unikoulua noin pienelle, mutta ehkä onnistuisi nostaa nukkuvana tms...)
-yrittäisin sinnikkäämmin tuttia (meillä ei kelvannut lainkaan, mutta silti harmittaa, kun luovutettiin liian helpolla)
-isä vastuuseen parina yönä viikossa pullon (pumpattu, lisämaito, whatever) kanssa ja äiti saa kunnon yöunen.
-koitettiin antaa yötä vasten velliä n. 4 kk iässä. Ei toiminut meillä, mutta joillakin kuulemma toimii.

Ja heti 6kk iässä unikoulu.

Ap sä selviät sinne asti! Vaikka sekunteja laskien, kuten minä.

Vierailija
55/55 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta muu kun kestää. Minunkin lapseni roikkui tissillä öisin(kin) 30min-2h välein. Ja siirtyi omaan petiin nukkumaan kokonaisia öitä puolivuotiaana. Ei se ikuisuuksiin kestä. Parempi kuitenkin tarjota vauvalle rintamaitoa, kun omaa persettä ajatella ja ruveta korviketta tuputtamaan. Jos pakko jotain antaa, niin ehkä voisitte velliä tms antaa myös rintamaidon lisäksi..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme