3kk yöllä rinnalla 1-2h välein, äiti lopen uupunut
Onko mitään keinoa saada yösyöttöjä vähän harvemmiksi? EI oel mikään tiheän imun kausi, vauva on ollut tällainen syntymästä asti, mutta viime yönä syötiin tosiaan tunnin välein lähes koko yö. Sanomattakin selvää, että olen todella väsynyt, esikoinen myös kotona, joten ei päikkärimahdollisuuksia päivisinkään. Täysimetyksellä. Maito tuntuisi sen puolesta riittävän, että vauva kasvaa tosi hyvin (tuplannut painonsa 3kk ikään mennessä ja kasvanut pituutta 15cm!), mutta nälkä on ja jos ei nälkä, haluaa muuten vaan olla rinnalla öisin. Itse en osaa nukahtaa viereen mutta kun yritän vähn hivuttautua kauemmas, vauva herää ja haluaa taas rinnalle. Jos ei heti herääkään viimeistään sen 2h päästä. Alkuun lisämaito illalla (50-70ml) tuntui pidentävän ekaa unipätkää, mutta ei vaikutusta enää, tosin en ole lisännyt määrää. Tutti ei kelpaa öisin, jostain syystä päivisin kyllä.
Esikoisen kanssa ei ollut tällaista, oli myöskin pienikokoisemi. Pitäisikö khta koittaa jotain vellejä, onko ne auttaneet (Vauva nyt 3,5kk).
Päikkäreistä nukkuu aamun unet tosin hyvin, 2-3h ja toiset aika huonosti, välillä heräilee vartin välein ja saada käydä heijailemassa tai syöttämässä, on kuitenkin ihan väsynyt ja silmät kiinni ja tällä menolla nukkuu jopa 3h, mutta heijausta vaatii.
Vauva on tosi tyytyväinen ja iloinen päivisin, ei öisinkään itke, paitsi jos yritän tuputtaa tuttia. EI mitään vatsavaivoja. Onko mitään keinoja saada unia vähän pidemmmiksi vielä tässä vaiheessa, tuntuu etten ihan oikeasti kestä tätä väsymystä enää. Pidän sen kyllä itselläni enkä esim. pura lapsiin, mutta fyysisestikin on niin kurja olo koko ajan, päänsärkyä, huimausta yms. Unikoulu aiotaan pitää heti 6kk jälkeen, mutta sinne on tästä perspektiivistä vielä aikalainen matka...
Kommentit (55)
Eli kaikki on ihan ok, vauva vaan tykkää syödä usein. Kasvaakin normaalisti. Vauvojenkin mieltymyksissä on eroja ja jos haluaa vauvan parasta eli elää vauvantahtisesti niin asia on hyväksyttävä. On ok olla väsynyt, ei siinä ole mitään hävettävää.
Vauva nukkuu aika pitkiä päikkäreitä? Meidän vauva nukkuu aamupäivällä 30-45min, iltapäivällä tunnin ja illalla 30min ja on nukkunut 3kk iästä yöt klo 23-09. Sitä ennen oli yksi yösyöttö. Tästäkin varmaan kivitetään, mutta entäs perhepeti? Vauva haistaa koko yön maidon tuoksun ja haluaa sitä heti kun vähän havahtuu yöllä...
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:22"]
Miksi imetys pitäisi lopettaa? KUn maitoa riittää ja se on kuitenkin se paras ravinto vauvalle ja mistä tietää olisiko yhtään harvemmin pullolla. LIsämaitoa pitäisi ehkä uudestaan okeilla suurempaa määrää illalla, jospa s auttaisi.
ap
[/quote] sitten imetät , äläkä valita. Haudassa ehtii maata.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:20"]
Tuo kakkosen neuvo kuulostaa unikoululta, joka mielestäni voi olla vähän aikaisessa vaihessa. Lisäksi meillä on se esikoinen, eikä voi mitään huutoa pitää pitkin yötä, muuten menee hänenkin elämänsä sekaisin. On varmaan läheisyyden tarvettakin, nukun vauvan kanssa parisängyssämme, isä koisaa vierashuoneessa. Ei ole tähän mennessä osallistunut yöhulinoihin, koska käy töissä ja on jollain tavalla järkevämpää että perheessä edes toinen aikuinen on virkeä. Onko niistä velleistä kokemusta kellään, siis jo n. 4kk iästä?
[/quote]
Sanoisin, että kysymys on koko perheen hyvinvoinnista, joten kyllä kai se isä nyt yön tai pari voi uhrata!
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:39"]Mitä on lisämaito?
[/quote]
Imetyksen ohella tarjottavaa maitoa pullosta, joko omaa maitoa tai korviketta.
Se imetysaika kestää korkeintaan vajaan vuoden, sen jaksaa vaikka päällään seistä. Sellasta se on vauvan kanssa, vauva-aika menee niin nopeasti ohi. Ei sun kannata toista tehdä kun tuokin tuntuu olevan tuskaa.
Kiitos vastauksista! En minä mitään neuvoja tyrmää, lisämaitoahan olen itsekin harkinnut (lisämaitoa on korviketta imetyksen lisäksi). Huudattamaan en halua alkaa, mielestäni liian pieni.
Päikkärit on mustakin aika pitkia, mutta minkäs teet. Pari kertaa olen koittanut ottaa vaunuista heti ekan itkun tullen aamupäivällä, noin tunnin unien jälkeen mutta vauva on kärttyinen ja silmät kiinni eli mielestäni väsynyt. Eikä mikään ihme kun kukkuu yöt. Mä koitan varmaan ensin korviketta ja jos se ei auta niin kohtapuoleen velliä. Lapsentahtitisuus olisi mustakin ideaali mutta on pakko on omaa jaksamistakin ajatella. Verkostot on huonot, mulla on vain oma äiti lähellä, joka auttaa satunnaisesti, eli en voi laittaa esikoista hoitoon kuten joku ehdotti paitsi ehkä kerran pari viikossa. Pumppaamalla en saa mitään irti valitettavasti, en millään pumpulla.
Tuskaa? No, mun lapset on mule maailman rakkaimpia sori vaan, olen vaan väsynyt. Ja tää on siis toinen lapsi meillä. Kiva että moni yrittää oikeasti auttaa, ilkeilijät voisi olla vastaamatta, en panisi pahakseni.
Mun poika on samaa tyyppiä eli heräilee erittäin usein syömään tai enemmänkin vaan imaseen muutaman hörpyn. Meillä autto jonkin verran kapalointi ja sitä käytetään edelleen vaikka on jo 6kk. Ei havahdu omiin käsiinsä ainakaan enää :) Kannattaa ainakin kokeilla, jos et oo vielä kokeillu. Ei vahingoita vauvaa mitenkään ja yleensä vauvat tykkää sellaisesta tiiviissä paketissa olosta. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:22"]Meillä kolmekuinen teki tuota ja välillä tiheämpäänki, kivittäkää ja haukkukaa mutta jaksoin tuota vain kaksi yötä ja sitte siirryttiin pulloon ja siitä lähtien tyttö onkin nukkunu yöt läpeensä.
[/quote]
Sama meillä! Lopetin imetyksen ja vaihdoin pulloon kun vauva 2kk. Sen jälkeen alkoi nukkumaan kokonaisia öitä ja tuntui muutenkin, että vauvavuosi meni paljon mukavammin kuin ensimmäisen kanssa:)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:22"]Meillä kolmekuinen teki tuota ja välillä tiheämpäänki, kivittäkää ja haukkukaa mutta jaksoin tuota vain kaksi yötä ja sitte siirryttiin pulloon ja siitä lähtien tyttö onkin nukkunu yöt läpeensä.
[/quote]
Sama meillä! Lopetin imetyksen ja vaihdoin pulloon kun vauva 2kk. Sen jälkeen alkoi nukkumaan kokonaisia öitä ja tuntui muutenkin, että vauvavuosi meni paljon mukavammin kuin ensimmäisen kanssa:)
[/quote]
Minulla sama kokemus. Kolmannen lapsen kanssa en imettänyt sitten enää ollenkaan ja ensimmäinen vuosi oli ihana:)!! Imettäminen sekoitti pääni ja uuvutti minut ja perheen täysin... Tokikaan en kertomut kenellekään että en imetä, kerroin vain että annan myös lisämaitoa niin ei tarvinnut kuunnella avautumisia
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:16"]Mun poika on samaa tyyppiä eli heräilee erittäin usein syömään tai enemmänkin vaan imaseen muutaman hörpyn. Meillä autto jonkin verran kapalointi ja sitä käytetään edelleen vaikka on jo 6kk. Ei havahdu omiin käsiinsä ainakaan enää :) Kannattaa ainakin kokeilla, jos et oo vielä kokeillu. Ei vahingoita vauvaa mitenkään ja yleensä vauvat tykkää sellaisesta tiiviissä paketissa olosta. Tsemppiä!
[/quote]
Ai niin! Sekin autto, kun laskettiin makuuhuoneen lämpötilaa 18 asteeseen. Itsekin nukun todella huonosti, jos on yhtään lämpösempää ja poika vasta huonommin nukkuukin. Nää on tällasia vauvaystävällisiä ehdotuksia, jotka kannattaa ainakin kokeilla :)
T: 31
Meillä oli sama juttu. Kaksi lasta. Molemmat olivat tissillä nukkujia eli tissi suussa piti nukkua, muuten eivät nukkuneet. Olivat täysimetyksellä 5-6 kk. (siihen aikaan sai vauva olla täysimetyksellä 6 kk, nykyajasta en tiedä)
Väsynyt olin, mutta minkäs teet. Imetin molempia noin vuoden ikään, ja koko sen ajan nukkuivat vieressäni. Vieroituksen jälkeen omaan sänkyyn.
Muistan ajan, jolloin en halunnut muuta kuin nukkua yhden tunnin putkeen - haave, joka ei siihen aikaan toteutunut. Mutta, aikansa kutakin.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:22"]Miksi imetys pitäisi lopettaa? KUn maitoa riittää ja se on kuitenkin se paras ravinto vauvalle ja mistä tietää olisiko yhtään harvemmin pullolla. LIsämaitoa pitäisi ehkä uudestaan okeilla suurempaa määrää illalla, jospa s auttaisi.
ap
[/quote]
Anna imeä ensin rintaa n.20 min ja sitten perään pullolla omaa maitoasi 80-100ml :) Väsymys voi vaikuttaa negatiivisesti maidontuloon. -imetystukiäiti
Nuku vieressä. Niin minäkin tein ja sain nukuttua.
Meillä tyttö oli samanlainen ja tuttipullo ei kelvannut (pumpattua maitoa). Hammasta purren sinnittelin, kaikki on nyt hyvin (8kk) ja nukkuu melkein koko yön (aamuyöllä herää). Saakohan hän tarpeeksi maitoa tissistä? Onko imetys menny muuten hyvin? Kokeile tarjota tuttipulloa ja koita nukkua itse päikkäreitä kun on mahdollista. Ja ei kauaa, kun voi aloittaa soseet, sekin helpotta, keskustele neuvolassa soseista.
Koita jaksaa, vauva-aika ei loputtomiin kestä! :)
Älä nyt hyvänen aika lopeta imetystä. Sun vauva on vielä todella pieni! Noita valheita tulee ja menee. Syökö vauva tuttia? Voit kokeilla antaa tutin. Ota viereen ja anna nukkua ihoa vasten.
Minusta on todella outoa, että isä ulkoistetaan lastenhoidosta sillä perusteella, että käy töissä. Viikonloppuisin äiti vierashuoneeseen nukkumaan ja isä valvokoon vauvan kanssa. Pakkohan sitä molempien on saada nukkua!
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:20"]Tuo kakkosen neuvo kuulostaa unikoululta, joka mielestäni voi olla vähän aikaisessa vaihessa. Lisäksi meillä on se esikoinen, eikä voi mitään huutoa pitää pitkin yötä, muuten menee hänenkin elämänsä sekaisin. On varmaan läheisyyden tarvettakin, nukun vauvan kanssa parisängyssämme, isä koisaa vierashuoneessa. Ei ole tähän mennessä osallistunut yöhulinoihin, koska käy töissä ja on jollain tavalla järkevämpää että perheessä edes toinen aikuinen on virkeä. Onko niistä velleistä kokemusta kellään, siis jo n. 4kk iästä? [/quote] Meillä autto desi maissivelliä illalla, en muista oliko 3,5 kk vai 4kk, mutta muistaakseni pidensi ekat unet 4h. Heräili myös sitä ennen tunnin välein.
[/quote]
Meillä lapsi oli suursyömäri ja korvikkeilla, eli määrät on tiedossa. Saattoi vetää sen kolme desiä maitoa putkeen, laskea pari vaippaa märäksi ja sitten sillä oli taas jano. Neuvolasta varmistin ja meille ainakin tuli se velliohjeistus, että pari desiä vuorokaudessa on ihan ok, kun maito ei enää pidä nälkää. Eihän siinä sitten ollut kuin kuukausi muutenkin maistelun aloittamiseen. Yöt rauhottuivat ja lapsikin oli tyytyväinen. "Ennenmuinoin"han kaikki vauvat olivat ties millä kauralima-uutteilla heti pari kuisista asti ja yllättävän hyvin ihmispopulaatio on kyennyt kukoistamaan. En usko, että nykyiset vauvat ovat sen paskempaa tekoa fysiologisesti ja neuvola ainakin tuki meitä 2013 vuonna velliasian suhteen, kun lapsi saattoi olla nälissään alle tunnin välein ja suositusrajat korvikkeista paukkuivat.
Sitäpaitsi kumpi on perheen kannalta parempi: lapsi syö iltaisin vellipullollisen vai puhki imetty äiti joka alkaa olemaan väsymyksestä sekaisin. Väsymys nostattaa kaikki potentiaaliset masennusoireet ja lyhentää pinnaakin. Jos lapsesi on ollut noin ahnas syömään ihan syntymästä asti, niin et ole käytännössä nukkunut neljään kuukauteen pian.
Mitä on lisämaito?