Neule 70 % akryylia, 30 % villaa
kehtaisiko ostaa vai onko tuo pelkkää ongelmajätettä muutaman käyttökerran jälkeen.
Kommentit (48)
Esim. Cos ja muut ketjuliikkeiden premiummallistot ja keskihintaiset merkit, jos et pysty satasia laittamaan. Niissä on nykyään luonnonkuituisia vaatteita hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan toivotonta löytää kivannäköinen pitkähkö neuletakki luonnonkuiduista. Olen selannut Zalandosta nyt 50 neuletakkia läpi ja kaikki ovat jotain akryylipolyesterisekoitusta :(
ap
Etsit väärästä paikasta.
Kerro mistä kannattaa etsiä, jos hinta voi olla max 100 euroa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan toivotonta löytää kivannäköinen pitkähkö neuletakki luonnonkuiduista. Olen selannut Zalandosta nyt 50 neuletakkia läpi ja kaikki ovat jotain akryylipolyesterisekoitusta :(
ap
Heeeeiii:) Uskallat ostaa ihan keinokuituisenkin takin, se ei ole mikään synti. Sanoin jo tuossa aiemmin omistavani jopa täysakryylisia neuleita, jotka ovat kuin uusia usean vuoden käytön jälkeen.
Akryyli on surkein tekokuitu. Sitä käytetään ainoastaan ja vain siksi, että se on halpaa. Nyppyyntyy varmuudella nopeasti. Eikä edes sovi käytössä villan kanssa yhteen (akryyli vahvempana tuhoaa villan rakenteen). Sitä laitetaan villapaitoihin koska kaupassa vaate vaikuttaa yhä villapaidalta. Tämä illuusio karisee nopeasti käytössä.
Vierailija kirjoitti:
ap
Sieltä voi rajata hakua, esim. materiaalin ja pituuden suhteen.
Korvamerkitse kalliimpia villaneuleita nyt ja katso alennuksesta joulun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sieltä voi rajata hakua, esim. materiaalin ja pituuden suhteen.
Tein niin, mutta tuloksiin tulee myös ne neuletakit joissa on juuri joku 10 % tai 6 % luonnonkuituja, mutta loput tekokuituja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä puuvilla 50% ja viskoosi 50% paidasta?
Se on ok, koska viskoosi on puusta tehty luonnonkuitu.
Ei ole ok. Viskoosi on SYNTEETTINEN KUITU, olkoonkin sitten alunperin puusta. Viskoosi on akryylin jälkeen yksi karseimmista materiaali vaatteissa.
Materiaalitieto itsessään ei vielä välttämättä kerro kovinkaan paljon käyttöominaisuuksista. Minulla on ollut täysvillaisia paitoja, jotka ovat nyppyyntyneet hetkessä enemmän kuin akryyliset.
Toki luonnonmateriaali on usein paras valinta, mutta niissäkin laatu vaihtelee hyvin paljon nykyään, villassa ja puuvillassa eritoten.
Vierailija kirjoitti:
Kysynpä minäkin tässä ketjussa, mitä mieltä olette 35% polyesteri ja 65% viskoosi puserosta?
Riippuu kankaan laadusta, voi todella hyvä mutta valitettavasti yleensä ei. Jos ei, näyttää "vanhalta vaatteelta" aika nopeasti.
En osta neuletta missä on vähänkin akryyliä. Sellaista roskaa on ihan turha vaatekaappiinsa ottaa.
Maksaahan se kerralla enemmän kun ostat laadukkaan neuleen mutta pitkällä aika välillä tulee halvemmaksi kun ei tarvitse koko ajan olla uusimassa.
Voisiko joku tehdä sinulle sellaisen? Tosin käsityökin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysynpä minäkin tässä ketjussa, mitä mieltä olette 35% polyesteri ja 65% viskoosi puserosta?
Mä ostan näitä sekoituksia jos on oikeasti joku mielettömän ihana malli tai väri. Kaikissa ei pysty valitsemaan ihan täysin luonnonmateriaaleja.. Esim ostin just Zalandolta samettimekon, joka on 100 % polyesteriä ja vuori 100 % viskoosia. Vähän poden kyllä huonoa omatuntoa.. Se samettimekko oli vaan niin kaunis.
Useimmat meistä varmaan ovat näitä kompromisseja joutuneet tekemään. Eikä tekokuitu tarkoita aina pelkästään huonoa vaan voi säilyä käyttökelpoisena jopa pidempään kuin luonnonkuitu. Minulla on yhä n. 20 vuotta sitten Anttilasta ostamani 65%viskoosi/35%polyamidi neuletakki ahkerassa käytössä ja siinä on vasta minimaalisia käytön jälkiä, varmaan menee hyvänä vielä toiset pari vuosikymmentä (enkä edes ole samaa kokoa kuin 20 vuotta sitten).
Neuletakki on luottovaate joten satsaisin siihen, ja jättäisin jotain muuta ostamatta.
Alpalla on aivan ihania neuletakkeja.
Ja siis ihan Stockalta voi löytyä kohtuuhintaisia neuletakkeja.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei keinokuituja minulle kiitos. Puuvilla, pellava, silkki ja villa maksavat enemmän mutta ostan sitten vähemmän.
Harmi kun hampusta tehtyjä vaatteita ei juurikaan ole Suomen markkinoilla, jos onkin niin ne ovat erittäin kalliita.
Vierailija kirjoitti:
ap
Nanso villis? Puuvilla 50%, villaa 50%.
Ihanan tuntuinen materiaali. Piddmpää käyttökokemusta mulla ei ole eikä vielä ole käynyt pesussa.
Vierailija kirjoitti:
Googlaa vaikka Busnelin neuleita. 100 % villaa. Pitkähköt mallit maksavat noin 300 eur, mutta on sijoirus, koska kestää käytössä oikein hoidettuna parikymmentä vuotta. Mallit ovat klassiset.
ap
Vierailija kirjoitti:
Googlaa vaikka Busnelin neuleita. 100 % villaa. Pitkähköt mallit maksavat noin 300 eur, mutta on sijoirus, koska kestää käytössä oikein hoidettuna parikymmentä vuotta. Mallit ovat klassiset.
Sijoitukset ja kestokulutushyödykkeet on ihan eri asia.
Neuletta ei oikeastaan koskaan kannata ostaa verkkokaupasta. Laadun tuntee vain koskemalla.
Ja ei, akryylivaatteet ei ikinä ole pitkäikäisiä. Ainoastaan niitä kauppaava voi yrittää väittää moista sontaa.
On hyvä.