Jos vauva syntyy avoliitossa,
Jos vauva syntyy avoliitossa, niin miksi lapselle annetaan lähes aina isän sukunimi?? Kertokaa miksi yleensä päädytään siihen ratkaisuun??
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:33"]
Meillä puolestaan oli ohan itsestäänselvyys, että isän nimi tulee pojallekin. Ei siitä edes juuri keskusteltu, se oli mulle (äidille) ihan selviö. Onko oikeesti yleisempää antaa äidin nimi?!
[/quote]
Jos kerran on niin tärkeetä antaa lapselle isän nimi, miksei mennä ensin naimisiin? Ei tarvis arpoa isän isyyttä ja koko perheelle saisi saman sukunimen.
Sotkette asioita. Kun au-vauva syntyy, hän saa automaattisesti äitinsä sukunimen. Vasta sitten, kun au-isä on tunnustanut lapsen, lapsen sukunimeksi voidaan muuttaa isän sukunimi. Luulen, että ap kysymys tarkoitti, että miksi useimmat haluavat muuttaa lapsen sukunimeksi isän sukunimen eivätkä pidä äidin sukunimeä.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:23"]
täh? yleensähän se on kyllä naisen sukunimi joka annetaan lapselle.
[/quote] isän nimi annetaan avoliitossa yleensä, isän täytyy tunnustaa onko se sitten lastenvalvoja? Tehdään kuulemma kiusallisia kysymyksiä.
[/quote]
Mun esikoinen sai isänsä sukunimen, koska mun sukunimi oli peruja edesmenneestä avioliitosta. Olis ollut vähän kiusallista, jos lapsella ois mun exän sukunimi. Sitä en tiedä, oisko voinut antaa mun tyttönimen, mut ois sekin ollut vähän hölmöä, että ois kolme sukunimeä samassa perheessä.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:23"]
[/quote]
Ihan tuoretta tilastoa en aiheesta löytänyt mutta ainakin vielä joitakin vuosia sitten yleisempää oli antaa isän sukunimi lapselle http://yle.fi/uutiset/isan_sukunimi_jyraa_lasten_nimitilastoissa/5879138
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:33"]
Meillä puolestaan oli ohan itsestäänselvyys, että isän nimi tulee pojallekin. Ei siitä edes juuri keskusteltu, se oli mulle (äidille) ihan selviö. Onko oikeesti yleisempää antaa äidin nimi?!
[/quote]
Jos kerran on niin tärkeetä antaa lapselle isän nimi, miksei mennä ensin naimisiin? Ei tarvis arpoa isän isyyttä ja koko perheelle saisi saman sukunimen.
[/quot[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:33"]
[/quote]
[/quote]
Ei meillä kyllä ARVOTTU yhtän mitään! Korkeintaan oikeaa lottoriviä.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:36"]
[/quote]
[/quote]
En nyt tietenkään voi puhua kaikkien puolesta, mutta meille tää raskaus oli yllätys. Totta kai ideaali tilanteessa lapsia olis tullut vasta avioliitossa.
Ei tarvi arpoa isää, se on kyllä hyvin tiedossa :D Ei se isän sukunimen ottaminen nyt niin hirveä ruljanssi ole että sen takia kannattaisi nyt täräyttää äkkiä naimisiin ennen lapsen syntymää.
En lukenut muiden vastauksia, moni varmaan jo sanonut tämän, mutta aika usea avoliitossa asuva, lapsia hankkiva pariskunta on aikeissa mennä jossain vaiheessa naimisiin. Useimmissa tapauksissa äiti aikoo ottaa itselleen miehensä sukunimen tai ainakin yhdistelmän. Tällöin lapsi kannattaa nimetä isän sukuun koska muuten naimisiin menon jälkeen lapsella olisi äidin tyttönimi ja äidillä ihan muu sukunimi, tai sitten se nimi pitäisi vaihtaa jälkikäteen. Ennakointia ;)
Noloa, että perheenjäsenillä on eri sukunimet. Lapsella pitäisi aina olla sama sukunimi kuin äidillä, koska äiti kuitenkin enimmäkseen hoitaa lapsen asioita esim. koulussa ja kun tulee ero, niin lapset todennäköisesti jäävät äidille.
Tiedettiin että mennään lähitulevaisuudessa naimisiin jolloin koko perhe on samalla sukunimellä. Mentiin 9 kk synnytyksestä sitten :)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:52"]
Noloa, että perheenjäsenillä on eri sukunimet. Lapsella pitäisi aina olla sama sukunimi kuin äidillä, koska äiti kuitenkin enimmäkseen hoitaa lapsen asioita esim. koulussa ja kun tulee ero, niin lapset todennäköisesti jäävät äidille.
[/quote]
Mitä noloa siinä on? :D
Eihän kaikki naiset ota miehensä nimeä vielä silloinkaan kun menee naimisiin, onko se noloa?
Koittakaas nyt keskittyä johonkin tärkeämpään, kuin muiden ihmisten sukunimiin.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:52"]
[/quote]
Jeps. tiedän erään lapsen jonka vanhemmat erosi hyvin myrskyisästi, lapsi jäi äidillensä ja heillä oli eri sukunimi. Lapsi kärsi isänsä sukunimestä koska isä oli pahoinpidellyt hänen äitiänsä ja hän joutuu kantamaan sen sadistin sukunimeä joka tilanteessa..
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:36"]
[/quote]
[/quote]
Hehe, arpoa isyyttä... :) Isän nimen laittaminen lapselle on varmaankin huonoin peruste mennä naimisiin! Halojaa. Ei siinä etunimien rekisteröimisen ohessa ole mitään vaikeutta lätätä lapselle kumman tahansa vanhemman sukunimeä, siis isän nimen valitseminen ihan selviönä ei ole mikään lisävaivaa aiheuttava asia. Kuten ei äidinkään nimenkään valitseminen, ihan samalla vaivalla se tulee lapselle kuin isänkin nimi.
Me ei saatu aikaiseksi mennä naimisiin, koskapa tuntui että pelkkä maistraatissa käväisy ei riitä, vaikka silti ei hirveetä himoa juhlien järjestämiseenkään ollut. Odotellaan sitä inspiraatiota ja/tai rahatilanteen paranemista. Sukunimet on tosiaan pienin syy mennä naimisiin, mutta sukunimillä on kyllä tekoa siinä asiassa että lapsella on isänsä sukunimi jo.
Annoin pojalle isänsä sukunimen vaikkei olla naimisissa. Minun parisuhteeni ei vaikuta siihen että lapseni ottaa isänsä nimen. Omaa sukunimeäni en halunnut koskaan antaa lapselleni. Ei vaikuta yhtään että pojalla eri sukunimi kuin itselläni. Oma nimeni vaihtuu sit kun saan itseni kuntoon ja mennään naimisiin ha sit ku jaksan sen vaihtaa. No big deal here.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:23"]
[/quote] isän nimi annetaan avoliitossa yleensä, isän täytyy tunnustaa onko se sitten lastenvalvoja? Tehdään kuulemma kiusallisia kysymyksiä.
[/quote]
Ei tehdä. Perus virastokäynti, nimet paperiin ja homma selvä. Ja automaattisesti tulee äidin nimi, voi antaa isänkin jos haluaa. Meillä mies otti myöhemmin minun nimeni (oli kauniimpi), tuttavapiirissä kaikkia variaatioita.