Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut itkee, että ei ole varaa jouluruokaan?

Vierailija
25.11.2021 |

Itse olen vähävarainen ja aina on ollut ruokaa pöydässä, jouluna kinkut, lohet ja laatikot, muinakin juhlapyhinä "sesonkiruokaa". Asun liian kalliissa asunnossa, tiedän sen ja silti on rahaa ruokaan. Joulukoristeetkin on, ei niitä osteta joka joulu uusia.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

laatikkoruokia saa muutamalla kymmenellä sentillä joulun jälkeen. todellakin kenellä vaan on varaa niihin. köyhät voivat syödä jouluruokia joulun jälkeen alennushinnoilla, jos ei jouluna ole varaa.

monet työssäkäyvät joutuvat olemaan joulunkin töissä, eivätkä pääse juhlimaan joulua tai syömään jouluruokia. siinä töitä tehdessä ja veroja maksaessa ei voi mitenkään ymmärtää, mikseivät sosiaalipummit muka voisi odottaa jouluruokiaan alennusmyynteihin asti.

Itse, kun tekee laatikot ja muut ruoat niin kilohinta on aika pientä.

Vierailija
22/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et sä sitten ole vähävarainen.

Minä olen. En tuhlaa mihinkään, koskaan, en tärkeään enkä vähemmän tärkeään ja mulla on varaa ostaa ruokapöytään tasan perunaa ja herneitä. Useampaa ruokalajia samaan pöytään ei voi ajatella saavansa.

Jokaisella suomalaisella on oikeus toimeentulotukeen, ja kyllä sillä rahalla joulupöperöt saa. 

No ei ole jokaisella oikeutta toimeentulotukeen.

Kyllä on, jos sen laskelman perusteella jää vajetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluruoat ei ole kalliita, kun tekee itse. Porkkanoiden kilohinta on talvellakin matala, sitten vaan riisiä ja se yks ainoa pönttö maitoa, että lootan saa tehtyä. Lanttukin on halpaa, siirappia jää jäljelle vielä muihinkin juttuihin. Perunoita on varmaan jokaisella muutenkin.

Kinkusta voi tulla kertaostoksena kallis, mutta sitäkin voi syödä vähintään 4-5 päivää koosta riippuen, ja jos ei ehdi tuossa ajassa syödä loppuun, loput pakastimeen.

Karjalanpaistia jos jouluna syö, niin siitäkin saa monta päivää syötyä, kun laittaa runsaasti sipulia ja porkkanaa sekaan. Halpoja lihoja löytyy myös, ettei ole pakko hifistellä ostaa sitä kalleinta, kun uunissa tarpeeksi pitkään hautumalla ne halvatkin on maukkaita.

Mutta kun päihde ja peliriippuvaiset kuluttaa joka centin helpommin kuin ajattattelee huomista päivää että huomenna olisi enemmän eikä silloin ajatella ruokaa. 

Vierailija
24/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääasia, että joulusiiderit saa ostettua tai varastettua

Vierailija
25/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis en itke mutta ahdistaa. Olen opiskelija ja vietän joulun yksin. Minulla on kaksi vaihtoehtoa: joko ostan läheisilleni joululahjat ja syön aattona papuja ja porkkanaa tai sitten en osta lahjoja mutta syön jouluna hyvin. En ole vielä päättänyt.

Ratkaisu on tässä: Tee/nikkaroi/askartele läheisille lahjat itse ja syö sitten itse kunnolla.

Vierailija
26/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tehty vain jauhelihakastike, rosolli, ja joku muu salaatti.  Jälkiruokana pasteijoita ja joulukakkua.

Vierailija
27/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo teidän pienen pitämä 50 e voi olla oikeasti köyhälle kuukauden ruokaraha. Perustoimeentulotuesta moni makselee varsinkin pk-seudulla osan vuokrasta, koska vuokratukea laskettaessa ei huomioida todellisia alueen vuokria.

Voi olla lisäksi takausvelkoja tai yksityisyrittämisestä konkurssin takia syntyneitä velkoja, jotka pyritään hoitamaan.

Sitäpaitsi kaikki on ennen kaikkea suhteellista. Ihmiset vertaavat omaa elämäänsä siihen, mitä heillä on aiemmin/normaalisti ollut. Samoin he vertaavat muiden elämään sitä.

Joten - ja tämähän on syy, miksi Suomen köyhyys on harvoin absoluuttista, ja yleensä ns. suhteellista - kirpaisee, kun ei saa sitä, mihin on tottunut ja mitä muilla on, ja joutuu venyttämään joka senttiä.

Pelkkä lanttuloota ja kämäinen kinkku aika kurjaa apetta, sori nyt vaan. Jokainen tietysti tykkää mistä tykkää, mutta ainakaan meillä ei ole ikinä syöty perinteisiä jouluruokia, ja vaikkapa kalat ja juustot maksavat aika lailla. Ok, minulla on hyvät tulot ja kykenen ostamaan herkut pöytään, mutta jos nyt vaikkapa sairastuisin pahasti tai joutuisin näin yli viisikymppisenä työttömäksi, koko loppuelämä voi olla kituuttamista pienillä tuloissa. Ja kun on elänyt herkkujen täyttämiä jouluja puoli vuosisataa, niin kyllä se pottuloota ja pikkukinkku tuntuisivat ankeilta.

Hyvä tietysti, jos joku niistä tykkää ja kokee riittäväksi. Mutta antaa niiden valittaa kohtaloaan, jotka eivät tykkää ja koe riittäväksi.

Minusta sosiaaliturva - siis perustaso - on surkea ja osallistun sen takia mielelläni joulunajan keräyksiin. Että sillä työttömän lapsiperheellä olisi vähän suklaata ja kuusikin minimitason päälle...

Vierailija
28/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on kyllä järkyttävän kallista ja tämän sanon hyvätuloisena, jolle pähkinäsekoitukset, juustot ja tuoreet hedelmät ovat itsestäänselvyys. Juurekset on edullisia, kyllä. Lohikin välillä tarjouksessa. Karjalanpaistitarpeet voi saada alle kympillä. Mutta! Silloin pitää osata myös laittaa sitä ruokaa. Ei kaikille itsestäänselvää.

Itse laitan muutaman paketin teinipojille joulupuuhun. Tuoksulahjapalkauksen tai jonkin merkkipuseron. Siksi, että hyvä on joskus muistaa olla hetken kiitollinen omasta hyvästä asemastaan maailmassa.

Joulun lämpöä kaikille!

Vierailija
29/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen. En tuhlaa mihinkään, koskaan, en tärkeään enkä vähemmän tärkeään ja mulla on varaa ostaa ruokapöytään tasan perunaa ja herneitä. Useampaa ruokalajia samaan pöytään ei voi ajatella saavansa.

Jokaisella suomalaisella on oikeus toimeentulotukeen, ja kyllä sillä rahalla joulupöperöt saa. 

Niinpä. Vähävarainen/köyhä voi olla sellainenkin jolla omistusasunto, ei silloin toimeentulotukea saa. Joku voi olla hyvinkin kammottavassa ahdingossa työttömäksi jouduttuaan kun rahat ei vaan riitä mutta ttt et saa vain siksi koska sulla oma koti.

Vierailija
30/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluruuat on vielä halpoja

Vierailija
31/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se jouluruoka monien mielestä yhdistyy johonkin mätiin, savusiikaan ja kalliisiin viineihin.

Meillä kun syödään riisipuuro + hedelmäkeitto tai laatikot + tofukinkku + rosolli, niin ei maksa sen enempää kuin muinakaan päivinä ruuan laittaminen. Ja näitä saa monesti jo aattona kaupasta alennuksella!

Vierailija
32/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on, jos sen laskelman perusteella jää vajetta. 

Ei välttämättä ole. Eikä se välttämättä riitä. Monella on esimerkiksi yritystoiminnasta tai omaisten lainatakauksista kertynyttä velkaa, jota yritetään hoitaa jopa toimeentulotuesta. Moni vanhus tukee minimituloista lapsiaan. Ja niin edelleen.

Yksi iso tekijä on vuokran suuruus. Pk-seudulla vuokratuen katto on niin matalalla, ettei sillä oikeasti saa kämppää.

https://www.kela.fi/asumisen-tuet-maara-ja-maksaminen

https://www.kela.fi/asunto-ja-asumismenot

"Hyväksyttäville asumismenoille on laissa asetettu ylärajat, joita kutsutaan enimmäisasumismenoiksi.

Jos hyväksyttävien asumismenojen määrä on enimmäisasumismenoja suurempi, asumistuen määrää ei lasketa todellisten asumismenojen mukaan vaan enimmäisasumismenojen mukaan."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005545721.html

Vierailija
33/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan jo vuosia tehty lahjat itse, siis aikuisille. Nyt esim kaakaopommeja ja paperitähtiä

Vierailija
34/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Vähävarainen/köyhä voi olla sellainenkin jolla omistusasunto, ei silloin toimeentulotukea saa. Joku voi olla hyvinkin kammottavassa ahdingossa työttömäksi jouduttuaan kun rahat ei vaan riitä mutta ttt et saa vain siksi koska sulla oma koti.

Tt-tukea voi kyllä saada omistusasunnossa asuessaankin, asuntoa jossa itse asuu ei tarvitse myydä.

Vierailija
35/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa ruokasn niin jouluruokaankin

Makatonilaatikko

Maksalaatikko

Kinkkua

Lanttu ja porkkanalastikkoa

Lohta tai silakkaa

Suklasta

Niistä syö monta päivâä ja itse tehty niin parasta

Vierailija
36/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että itse olisin työttömänä todella kusessa jos ei olisi puolisoa jakamassa kuluja. Yksin asuessa ei rahat riittäisi mitenkään vaikka tämä on velaton asunto, yhtiövasike kuitenkin sen verran iso, päälle sähkö, vesi, vakuutukset, netti.. Käyn työmarkkinatuen lisäksi töissä osa-aikaisesti mutta siltikään ei rahat riittäisi. Tai toki on säästöjä mutta ei ne ole arkielämiseen tarkoitettu vaan ovat syystäkin säästöjä jos vaikka sairastuu tms. Tälläisessä tilanteessa on turha kuvitella saavansa tt-tukea.

Vierailija
37/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluruoat on edullisia. Kasviksia ja juureksia saa edullisesti. Kinkku ei paljoa maksa jos sitä haluaa syödä. Kalat toki kalliita.

Vierailija
38/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään oikein ymmärrä miksi juuri jouluruokaan ei rahat riitä. Jos ei siihen niin mihin sitten? Siis ne perinteiset  itsetehdyt laatikot, rosolli ja riisipuuro esimerkiksi on sieltä halvimmasta mahdollisesta päästä jos ruoka-aineiden hintoja ajattelee. Kinkku on ainoa joka on kalliimpaa, mutta voihan senkin skipata kokonaan ja laittaa vaikka lihapullia ja kastiketta pöytään sen sijaan.

Tietenkin jos joulupöydässä pitäisi aloittajalla olla kokonaiset graavilohet ja sisäfileet sun muut snapsit ja kuohuviinit, niin voi tehdä tiukkaa.

Vierailija
39/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tt-tukea voi kyllä saada omistusasunnossa asuessaankin, asuntoa jossa itse asuu ei tarvitse myydä.

Tämä on jotenkin absurdia että tukea saa vaikka itse istuu kirstun päällä, eikä joudu luopumaan mistään.

Vierailija
40/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes osta tai tee jouluruokia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän