Miksi jotkut itkee, että ei ole varaa jouluruokaan?
Itse olen vähävarainen ja aina on ollut ruokaa pöydässä, jouluna kinkut, lohet ja laatikot, muinakin juhlapyhinä "sesonkiruokaa". Asun liian kalliissa asunnossa, tiedän sen ja silti on rahaa ruokaan. Joulukoristeetkin on, ei niitä osteta joka joulu uusia.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis en itke mutta ahdistaa. Olen opiskelija ja vietän joulun yksin. Minulla on kaksi vaihtoehtoa: joko ostan läheisilleni joululahjat ja syön aattona papuja ja porkkanaa tai sitten en osta lahjoja mutta syön jouluna hyvin. En ole vielä päättänyt.
Siis mikä ihmeen pakko ostaa joululahjoja, etenkään jos ei ole varaa? Etenkin jos vietät joulun yksin niin miksi ihmeessä lahjoja toisille? Tai jos välttämättä haluat antaa lahjan vaikka mummollesi tai papallesi tms, niin tee lahjakortti vaikka toteuttamaasi ikkunanpesuun, hierontaan tms. mikä ei maksa muuta kuin aikaasi.
Terveisin 40v lapseton nainen, joka ei anna joululahjoja kenellekään.
Varsinkin kun "sillesuntälle" ostettavat lahjat on yleensä järjestään silkkaa ympäristöjätettä. Tavaraa, mitä kukaan ei välttämättä tarvitse, eikä oikeastaan halua kaapeissaan säästää.
Itsellä yksi ystävä, joka koko syksyn pakkaa (ja kuvaa faceen) erä yksi joulahjoja- toinen rulla paperia käytetty-jne ja niitä sitten lähettelee ilmeisesti kaikille, joiden osoitteet tietää, minullekin siis, ja sitten itkee ja vinkuu kun rahat ei riitä mihinkään ja postimaksut on niin kalliita ja "eipä minua kukaan muista jouluna...." - hänen lahjansa siis on jotain max 3€ ympäristöjätettä" - itse hän mieluiten toivoisi "ihan vaan rahaa tai edes lahjakorttia".
Olen vakavasti miettinyt hänen ghostaamistansa, koska EN HALUA lahjoja (enkä varsinkaan sitä kuviota, missä hän loukkaantuu jos hänelle ei lähetä jotain kelvollista lahjusta)
Kenenkään ei pidä ostaa lahjoja kenellekkään jos ei ole varaa. Voi ja pitääkin sanoa, että on niin pienet tulot ja rahat, että ei voi mitenkään ostaa vaikka haluaisikin. Sanoo suoraan, että ei jää ruokaan yhtään rahaa. Noin muuten jouluruoka ei ole kalliimpaa kuin mikään muukaan ruoka. Itse tekemällä laatikot ovat halpoja ja valmiinakaan eivät maksa sen enempää kuin muutkaan valmisruoat. Kinkkua saa myös pakkauksissa viipaleina. Ne mitkä maksaa ovat kalat, kalliit juustot jne. Laatikot, kinkkuviipaleet, tarjoushedelmät ja vihannekset eivät ole kalliita.
Jouluruoka on pahaa. Konvehti poskeen ja joulaulut soimaan.
Hyvä ruoka ja seura on jouluna tärkein. Vaikka nykyään melkein haluaisin viettää joulun yksin. Kun elämänkumppaniakaan ei ole. Itse tehdyt laatikot, olisin jopa kiinnostunu jouluhauesta ja ehkä kinkun sijaan hanhea. Mutta onko tyyristä? Myydäänkö missä hanhea? Se on sitä eurooppalaista joulua. Tänä vuonna teen ainakin lanttulooran,perunalooran,ehkä jopa porkkanalooran.
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä tylsiä pöperöitä haluaa? Haluan erilaisia kaloja, graavilohta, juustoja, rypäleitä, käsityönä tehtyjä konvehteja ja vuosikertaglögiä.
Suomi on vapaa maa.
Haluta saa, ja saa hankkiakin, kunhan hankkii omilla rahoillansa, eikä itke yhteiskuntaa / meitä muita kustantamaan niitä sulle.
Ei graavilohipaketti paljoa maksa. Tai rypäleet. Fazerin suklaarasiat on jotain 3-4 e kpl.
Näitä kommentteja ja peukutuksia kun seuraa niin väkisin herää ajatuksia. Muistan kun itse aikoinaan pääsin palkkatulon makuun, palkkahan ei ollut koskaan riittävän suuri, verot oli aina liian korkeat. Empatia työttömiä kohtaan 0. Sitten pikkuhiljaa se oma talous alkoi asettua uomiinsa ja oli saanut hankittua ne unelmansa. Okt asuminen tuli kokeiltua, stockmannilla sai shoppailla omiksi tarpeiksi ja ajella leasing autolla. Huomasi ettei se materia sitä Onnea tuo. Elän nykyisin hyvin säästäväisesti ja hintatietoisesti, eikä mulla ole minkäänlaista ongelmaa ymmärtää kuinka monella voi nykyinen elämisen kustannus tehdä tiukkaa. Me tarvitaan lapsia, että tämä kansa pysyy olemassa ja me tarvitaan lapsia, joiden kokemus elämästä ei heti alkujaan ole ulkopuolelle jääminen ja syrjäytyminen. Ihan jokainen lapsi on pakettinsa ja joulun tunnelmansa ansainnut, vanhempien elämänhallinnan ongelmista tai tupakoinnista huolimatta.
Meillä kahdella ei ruokiin mene kuin kolme pari sataa ja toiset menee viinakauppaan. Joulu on vain kerran vuodessa ja siihen vähän satsataan säästelemättä. Toinen juhla on juhannus. Satasella ei nykyään saa yhtään mitään muuta kuin hyvää päivää ja tervemenoa. Kotijuhliin saa aika paljon enemmän kuin lähtisi ulkopuolelle niin ettei tarvitse lähteä ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis en itke mutta ahdistaa. Olen opiskelija ja vietän joulun yksin. Minulla on kaksi vaihtoehtoa: joko ostan läheisilleni joululahjat ja syön aattona papuja ja porkkanaa tai sitten en osta lahjoja mutta syön jouluna hyvin. En ole vielä päättänyt.
Ratkaisu on tässä: Tee/nikkaroi/askartele läheisille lahjat itse ja syö sitten itse kunnolla.
Henkilönä, joka on viettänyt vuoden askarrellen yhtä sun toista, voin todeta ettei se ole mitenkään erityisen halpaa puuhaa, koska siihen kumminkin tarvitaan materiaaleja ja välineitä. Voi antaa vaikka lupauslahjoja, jollei pidä niitä tyhminä, tai sitten vain kortin ja keskittyä joulutunnelman luomiseen omaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
No et sä sitten ole vähävarainen.
Minä olen. En tuhlaa mihinkään, koskaan, en tärkeään enkä vähemmän tärkeään ja mulla on varaa ostaa ruokapöytään tasan perunaa ja herneitä. Useampaa ruokalajia samaan pöytään ei voi ajatella saavansa.
Jos on useampi ruokalaji, niitä menee kutakin vähemmän.
Perinteiset jouluruat sitä paitsi ovat aika halpoja. Itse ostan sianlapaa, kun kokonainen kinkku on liian iso, ja sama se onko pöydässä etu- vai takajalkaa. Se maksaa viisi euroa kilo, ja siitäkin jää tähteeksi tammikuun hernekeittoon. Laatikot juureksista itse tehden halpoja myös, samoin rosolli, eikä riisipuurokaan taloutta kaada.
Totta kai ostat hyvät ruuat itsellesi. Läheisesikin varmasti ymmärtävät tilanteesi, eivätkä odota, että tuhlaat rahasi lahjoihin. Tai niin ainakin pitäisi olla.