Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut itkee, että ei ole varaa jouluruokaan?

Vierailija
25.11.2021 |

Itse olen vähävarainen ja aina on ollut ruokaa pöydässä, jouluna kinkut, lohet ja laatikot, muinakin juhlapyhinä "sesonkiruokaa". Asun liian kalliissa asunnossa, tiedän sen ja silti on rahaa ruokaan. Joulukoristeetkin on, ei niitä osteta joka joulu uusia.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et sä sitten ole vähävarainen.

Minä olen. En tuhlaa mihinkään, koskaan, en tärkeään enkä vähemmän tärkeään ja mulla on varaa ostaa ruokapöytään tasan perunaa ja herneitä. Useampaa ruokalajia samaan pöytään ei voi ajatella saavansa.

Jokaisella suomalaisella on oikeus toimeentulotukeen, ja kyllä sillä rahalla joulupöperöt saa. 

No ei ole jokaisella oikeutta toimeentulotukeen.

Kyllä on, jos sen laskelman perusteella jää vajetta. 

Älä viitsi. Mä saan lapsikorotusten jälkeen reilu 600e työttömyysrahaa. Asumistukea tai toimeentulotukea ei tule senttiäkään.

Jos puoliso tienaa vähääkään tai on omaisuutta niin ei sillon tukia tule.

Vierailija
42/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassalla nähtyä: perheenisällä ei riitä rahat ostoksiin, sitten aletaan karsia tuotteita, pois lähtee makaronipussia ja ale-jauhelihaa, mutta tupakat pysyy ostoskorissa loppuun asti. En ole itse kassahenkilö, vaan olin seuraava asiakas tämän isukin perässä kassalla ja työni kautta tiedän heidän tilanteensa. Ruokaa karsittiin, tupakka pysyi. Surullista katsottavaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä mitä oikeasti siihen joulupöytään haluaa. Jos on yksin syömässä, niin ei paljoa tarvitse, ei tarvitse kaksinkaan, usea vaan ajattelee, että ruokaa pitää olla saavikaupalla jouluna ja sitten joulun jälkeen ylijäämälaatikot ynnä muut herkut lentää roskiin. Mätiä voi ostaa tiskiltä ruokalusikallisen, graavikalaa saa vakuumissa 100gramman palana, lohta voi ostaa tiskiltä savustettuna 100g, pienen purkin silliä, oheen pari perunaa. Laatikot voi tehdä itse, mutta laatikoitakin parempaa on ihan vaan uunijuurekset. Jouluna normaalisti juureksia saa 2-3 kg säkin eurolla, varmasti riittää tammikuullekin pupellettavaa. Kinkku tai joku muu parempi liha, mutta jos oikeasti katsotte, niin kinkku on kilohinnaltaan halvempaa kuin jauheliha ja valmistettua kinkkua voi myös pakastaa jatkoon vaikka hernekeiton tai pitsan täytteeksi. Suklaata ja joulutorttuja saa parilla eurolla. Eli kyllä köyhä jouluruoat saa, kun on kohtuullinen, eikä ahnehdi määrässä.

Jos ei AP:tä ole kutsuttu joulupöytiin edes kotiin, niin miksipä sinne lahjojakaan lähettelemään. Kortti riittää aikuisille joulumuistamisena. Jos nyt jotain haluaa antaa, niin tee itse vaikka jalkakylpy merisuolasta lasipurkkiin ja koristele se kävyin ja pienin kuusenoksin.

Vierailija
44/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis en itke mutta ahdistaa. Olen opiskelija ja vietän joulun yksin. Minulla on kaksi vaihtoehtoa: joko ostan läheisilleni joululahjat ja syön aattona papuja ja porkkanaa tai sitten en osta lahjoja mutta syön jouluna hyvin. En ole vielä päättänyt.

Jospa he pärjäisivät ilman köyhän opiskelijan lahjoja, jotka vievät leipäpalan suusta. Onko kukaan muu perheessä opiskellut? Tai ostakaa yhteislahjoja muiden kanssa.

Vierailija
45/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niitä tylsiä pöperöitä haluaa? Haluan erilaisia kaloja, graavilohta, juustoja, rypäleitä, käsityönä tehtyjä konvehteja ja vuosikertaglögiä.

Vierailija
46/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassalla nähtyä: perheenisällä ei riitä rahat ostoksiin, sitten aletaan karsia tuotteita, pois lähtee makaronipussia ja ale-jauhelihaa, mutta tupakat pysyy ostoskorissa loppuun asti. En ole itse kassahenkilö, vaan olin seuraava asiakas tämän isukin perässä kassalla ja työni kautta tiedän heidän tilanteensa. Ruokaa karsittiin, tupakka pysyi. Surullista katsottavaa. 

Se tupakka on ihmispolon ainoa nautintoaine.

Vierailija
47/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään oikein ymmärrä miksi juuri jouluruokaan ei rahat riitä. Jos ei siihen niin mihin sitten? Siis ne perinteiset  itsetehdyt laatikot, rosolli ja riisipuuro esimerkiksi on sieltä halvimmasta mahdollisesta päästä jos ruoka-aineiden hintoja ajattelee. Kinkku on ainoa joka on kalliimpaa, mutta voihan senkin skipata kokonaan ja laittaa vaikka lihapullia ja kastiketta pöytään sen sijaan.

Tietenkin jos joulupöydässä pitäisi aloittajalla olla kokonaiset graavilohet ja sisäfileet sun muut snapsit ja kuohuviinit, niin voi tehdä tiukkaa.

Siksi, että joulunaikaan tarvitaan perheessä noin 12 lämmintä ateriaa per lapsi enemmän kuin tavallisten parin-kolmen viikon aikana. Sähkölaskut alkavat olla suurimmillaan, usein on tarvittu päivittää talvikenkiä ym varusteita. Vähävaraisenkin perheen lapset toivovat suklaakalenteria ja paketteja. Täytyy olla aika laskutaidoton jos ei ymmärrä kuinka tämä on haaste jos perheen tulot ovat yhteensä vaikkapa hyvin tavalliset alle 2000 euroa kuukaudessa kaikkiaan. Puhumattakaan perheistä, joissa on työttömyyttä, työkyvyttömyyttä, pitkäaikaissairautta.

Vaikka itsellä ei rahaongelmaa olekaan, olen huomannut, että vielä isokin lapsi pitää kovasti siitä kun askarrellaan lahjoja ja koristeita ja leivotaan yhdessä joululaulujen säestäessä. Siinä piilee jonkinlainen mahdollisuus säästää joulun tunnelman luonnissa

Vierailija
48/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen. En tuhlaa mihinkään, koskaan, en tärkeään enkä vähemmän tärkeään ja mulla on varaa ostaa ruokapöytään tasan perunaa ja herneitä. Useampaa ruokalajia samaan pöytään ei voi ajatella saavansa.

Jokaisella suomalaisella on oikeus toimeentulotukeen, ja kyllä sillä rahalla joulupöperöt saa. 

Älä viitsi. Mä saan lapsikorotusten jälkeen reilu 600e työttömyysrahaa. Asumistukea tai toimeentulotukea ei tule senttiäkään.

Silloinhan sinä tienaat enemmän kuin toimeentulotuen saajat, siksi et saa tukea. 

Ja omaisuutta omistaville sitä tukea ei liene tarkoitettu, vaan se on viimesijainen tuki kun muut tulot, tuet ja varat eivät riitä. Ja kun laskelma tehdään ja sen perusteella jää vajetta, niin saa toimeentulotukea viimeisenä vaihtoehtona.

Vierailija
49/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloinhan sinä tienaat enemmän kuin toimeentulotuen saajat, siksi et saa tukea. 

Ja omaisuutta omistaville sitä tukea ei liene tarkoitettu, vaan se on viimesijainen tuki kun muut tulot, tuet ja varat eivät riitä. Ja kun laskelma tehdään ja sen perusteella jää vajetta, niin saa toimeentulotukea viimeisenä vaihtoehtona.

Et selvästikään ymmärrä.

Sun mielestä 600e tienaava ei ole oikeutettu toimeentulotukeen?? Just sanoit että kaikilla on oikeus saada tukea.

Ja edelleen meidän nettotulot jäävät alle köyhyysrajan.

Vierailija
50/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis en itke mutta ahdistaa. Olen opiskelija ja vietän joulun yksin. Minulla on kaksi vaihtoehtoa: joko ostan läheisilleni joululahjat ja syön aattona papuja ja porkkanaa tai sitten en osta lahjoja mutta syön jouluna hyvin. En ole vielä päättänyt.

Menee hiukan yli ymmärryksen. Miksi ostaisit lahjoja läheisillesi jos et heidän kanssaan joulua vietä?

Vierailija
51/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi tämä on saanut alapeukkuja, mutta ymmärtävätkö nämä peukuttajat edes toimeentulotuen idean? Se on VIIMESIJAINEN taloudellinen tuki kun ei ole omaisuutta, säästöjä, tuloja eivätkö muut tuet riitä perusmenojen kattamiseen. Ja kaikki suomalaiset, joilla tilanne sellainen on, saavat tarvittaessa toimeentulotukea kun laskelma on tehty ja siitä jää vajetta. 

Vierailija
52/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et selvästikään ymmärrä.

Sun mielestä 600e tienaava ei ole oikeutettu toimeentulotukeen?? Just sanoit että kaikilla on oikeus saada tukea.

Ja edelleen meidän nettotulot jäävät alle köyhyysrajan.

Oletko tehnyt Kelalle hakemuksen toimeentulotukeen? Jos sen laskelman perusteella tulosi ja tuet yhteenlaskettuna jäävät alle tietyn rajan, niin saat tt-tuen. Eihän sitä kaikille anneta, vaan niille joiden tulot jäävät määritetyn rajan alle. 

Vierailija
53/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten osta halvemmat lahjat ja koita hiukan pihistellä joinain päivinä ennen joulua, niin saat jouluruokiin rahat. Toisaalta jostain ruokajakelustakin voisi hakea - joko ennen joulua, jolloin omia rahoja säästyy jouluksi, tai sitten joulun alla, niin hyvässä lykyssä saa jotain jouluista syötävää.

Vierailija
54/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluruoat on edullisia. Kasviksia ja juureksia saa edullisesti. Kinkku ei paljoa maksa jos sitä haluaa syödä. Kalat toki kalliita.

No ei oo kalatkaan, silakoita vaan ja niistä saa varsin edullisesti tehtyä suutarinlohta, sinappisilakkaa, vaökosipulisilakkaa jne - hyvän kalan ei ole pakko olla lohta...

Ja jos haluaa olla säästäväinen syö jouluaterian vasta vaikka 26pvä. Siinä välissä on jo aivan kaikki koulun maut hyvissä alennuksissa, myöskin loput lohet..

Vierailija
55/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen vasta aattoiltana ruoat. Silloin niitä joulumättöjä saa -60% niin paljon kun haluaa.

Vierailija
56/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten osta halvemmat lahjat ja koita hiukan pihistellä joinain päivinä ennen joulua, niin saat jouluruokiin rahat. Toisaalta jostain ruokajakelustakin voisi hakea - joko ennen joulua, jolloin omia rahoja säästyy jouluksi, tai sitten joulun alla, niin hyvässä lykyssä saa jotain jouluista syötävää.

Rajoita "läheiset" = "läheiset lapset" - aikuiset eivät tarvitse lahjoja (varsinkaan vähävaraisilta)

Ilmeisesti nuo "läheiset" eivät kuitenkaan ole niin läheisiä, että pääsisit heidän kanssaan joulun viettoon?

Vierailija
57/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä ihmeen pakko ostaa joululahjoja, etenkään jos ei ole varaa? Etenkin jos vietät joulun yksin niin miksi ihmeessä lahjoja toisille? Tai jos välttämättä haluat antaa lahjan vaikka mummollesi tai papallesi tms, niin tee lahjakortti vaikka toteuttamaasi ikkunanpesuun, hierontaan tms. mikä ei maksa muuta kuin aikaasi.

Terveisin 40v lapseton nainen, joka ei anna joululahjoja kenellekään.

Vierailija
58/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostaa lahjoja jos ei ole varaa?

Lähetä kauniit kortit, se riittää!

Vierailija
59/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Vähävarainen/köyhä voi olla sellainenkin jolla omistusasunto, ei silloin toimeentulotukea saa. Joku voi olla hyvinkin kammottavassa ahdingossa työttömäksi jouduttuaan kun rahat ei vaan riitä mutta ttt et saa vain siksi koska sulla oma koti.

Tt-tukea voi kyllä saada omistusasunnossa asuessaankin, asuntoa jossa itse asuu ei tarvitse myydä.

Tämä on jotenkin absurdia että tukea saa vaikka itse istuu kirstun päällä, eikä joudu luopumaan mistään.

Ei sitä asuntoa noin vain rahaksi muuteta. Siinä saattaa mennä vuosia, jos sattuu asumaan jossain missä asunnot ei mene hyvin kaupaksi.

Vierailija
60/71 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun jouluruoat on todella edullisia. Riisipuuroa eri muodoissa, aattoaamulla kanelin kanssa aamupalaksi ja myöhemmin vaniljakastikkeen kanssa uunissa kypsentäen vanukastyyppisenä jälkiruokana. Tapaninpäivänä riisipuuroa luumukiisselin kanssa.

Joulupullaa kotitekoiseen taikinaan, valmiista torttutaikinasta juustopasteijoita, valmiista piparitaikinasta piparit. Taatelikakku herkutteluun.

Uunijuureksia ja paahdettuja kikherneitä. Intialaistyyppinen maustettu (kaneli, inkivääri, chili jne) linssipata jugurttikastikkeella. Enempää en tarvitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän