Miksi jotkut itkee, että ei ole varaa jouluruokaan?
Itse olen vähävarainen ja aina on ollut ruokaa pöydässä, jouluna kinkut, lohet ja laatikot, muinakin juhlapyhinä "sesonkiruokaa". Asun liian kalliissa asunnossa, tiedän sen ja silti on rahaa ruokaan. Joulukoristeetkin on, ei niitä osteta joka joulu uusia.
Kommentit (71)
No et sä sitten ole vähävarainen.
Minä olen. En tuhlaa mihinkään, koskaan, en tärkeään enkä vähemmän tärkeään ja mulla on varaa ostaa ruokapöytään tasan perunaa ja herneitä. Useampaa ruokalajia samaan pöytään ei voi ajatella saavansa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen. En tuhlaa mihinkään, koskaan, en tärkeään enkä vähemmän tärkeään ja mulla on varaa ostaa ruokapöytään tasan perunaa ja herneitä. Useampaa ruokalajia samaan pöytään ei voi ajatella saavansa.
Jokaisella suomalaisella on oikeus toimeentulotukeen, ja kyllä sillä rahalla joulupöperöt saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella suomalaisella on oikeus toimeentulotukeen, ja kyllä sillä rahalla joulupöperöt saa.
No ei ole jokaisella oikeutta toimeentulotukeen.
Outoa tuo on koska pakkohan ihmisen jotain on syödä niin mikä siitä lanttulaatikosta nyt tekee mahdottoman hankkia. Yleisesti ottaen jouluruuat on halpoja tehdä ja niistä riittää tietysti moneen ruokailuunkin jos tekee montaa lajia.
Mutta kivempi tietty saada ilmaiseksi valmiit safkat.
Itse tehtynä laatikot ja rosolli ei kalliiksi tule. Eikä leivonnaiset. Kinkku kallein mutta eihän sitäkään isoa tarvi ostaa. Oikein laskin viime jouluna perusruoat, 4 syöjää ja kinkkuineen maksoi 35 e. Kinkun osuus vähän yli 20 e.
Perunat, lanttu, punajuuret, omenat, riisipuuro, piparkakut, kaikki varsin edullista ruokaa.
No joo pussi perunoita euron ja riisipuuro euron maito 2€ sokeri 1€ leipä 1€ . Mustikka keitto 2€ tai mandariini pussi 1€ . Ku on leipää ja puuro se on jo hyvä . Kokoo sitä varastettua palapeliä ja katsoo jonkun TV sarjan missä lavastetaan kristityt syylliseksi kaikkeen . Siinä mieli virkistyy . Keittelee teetä ja syö muutaman donitsin 1€ .
Siis en itke mutta ahdistaa. Olen opiskelija ja vietän joulun yksin. Minulla on kaksi vaihtoehtoa: joko ostan läheisilleni joululahjat ja syön aattona papuja ja porkkanaa tai sitten en osta lahjoja mutta syön jouluna hyvin. En ole vielä päättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Voit ostaa säilyvät pussit riisiä, pastaa ja soijarouhetta. Ruis- tai näkkileipä, kurkku ja tomaatit eivät paljoa maksa.
Vierailija kirjoitti:
Siis en itke mutta ahdistaa. Olen opiskelija ja vietän joulun yksin. Minulla on kaksi vaihtoehtoa: joko ostan läheisilleni joululahjat ja syön aattona papuja ja porkkanaa tai sitten en osta lahjoja mutta syön jouluna hyvin. En ole vielä päättänyt.
Olet tervetullut meidän joulupöytään.
Toki jos tekee kuten äidit niin tulee kalliiksi kun ostetaan ruokaa 30 hengelle vaikka syömässä on vain kahdeksan . Jos ostaa jouluruoat yhdelle päivälle niin on melkein halvempaa kuin wolt sushit
Jouluruoat ei ole kalliita, kun tekee itse. Porkkanoiden kilohinta on talvellakin matala, sitten vaan riisiä ja se yks ainoa pönttö maitoa, että lootan saa tehtyä. Lanttukin on halpaa, siirappia jää jäljelle vielä muihinkin juttuihin. Perunoita on varmaan jokaisella muutenkin.
Kinkusta voi tulla kertaostoksena kallis, mutta sitäkin voi syödä vähintään 4-5 päivää koosta riippuen, ja jos ei ehdi tuossa ajassa syödä loppuun, loput pakastimeen.
Karjalanpaistia jos jouluna syö, niin siitäkin saa monta päivää syötyä, kun laittaa runsaasti sipulia ja porkkanaa sekaan. Halpoja lihoja löytyy myös, ettei ole pakko hifistellä ostaa sitä kalleinta, kun uunissa tarpeeksi pitkään hautumalla ne halvatkin on maukkaita.
Päihde ja peliriippuvaisilla ei ole rahaa ruokaan. Niin ettei tarvitse ihmetellä.
laatikkoruokia saa muutamalla kymmenellä sentillä joulun jälkeen. todellakin kenellä vaan on varaa niihin. köyhät voivat syödä jouluruokia joulun jälkeen alennushinnoilla, jos ei jouluna ole varaa.
monet työssäkäyvät joutuvat olemaan joulunkin töissä, eivätkä pääse juhlimaan joulua tai syömään jouluruokia. siinä töitä tehdessä ja veroja maksaessa ei voi mitenkään ymmärtää, mikseivät sosiaalipummit muka voisi odottaa jouluruokiaan alennusmyynteihin asti.
Tiedän monta sellaista jotka itkee, että ei ole rahaa jne ja syyttää siitä muita, kuin itseään.
Sitten, kun on tilipäivä/tukirahapäivä niin mennään ensiksi ja ostetaan kuukauden edestä kaljaa ja herkkuja ja syödään/juodaan ne päivässä ja ihmetellään sitten seuraavat 29 päivää, että mistä saa rahaa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Älä osta lahjoja. Askartele vaikka kivat joulukortit/ tontut/koristeet tms, kiva saada jotain itsetehtyä. Ja ostat itelles jouluks mieluisaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet tervetullut meidän joulupöytään.
helppo se on täällä nimettömänä huudella
Iso osa tällaisista tapauksista ei tarvitse senttiäkään lisää rahaa, vaan jonkun opettamaan elämänhallintaa.
En itse pidä suurimmasta osasta jouluruokia. Olen pienipalkkainen, mutta pienellä ennakoimisella saisin kyllä tavanomaiset jouluruoat pöytään. Yleensä ostan vain suklaata, leivon torttuja yms.
Varmaan näitä jotka tuhlaa rahaa johonkin turhanpäiväiseen ja sitten ei ole varaa mihinkään muuhun.