APUA! Meidän vanha koira näytti hampaita ja meinasi näykätä
Meillä on superkiltti ja 10 vuotta vanha labradorinnoutaja, joka on tottunut lapsiin ja toisiin koiriin. Ollaan harrastettu ja kilpailtu mm. agilityssä ja TOKO:ssa ja koira toimii kuin ajatus. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia eikä ole ikinä murissut ihmisille.
Koiralla on nyt juoksut ja tänään oli sitten repinyt itseltään juoksuhousuista suojan. Kun näin koiran silppuavan suojaa lattialla, kävelin kohti ja sanoin "mitä sä nyt sitä revit" ja olin ottamassa suojaa pois. Koira paljasti hampaansa ja murisi sekä hypähti kohti yrittäen näykätä. Hyppäsin taaemmaksi ja kielsin koiraa murisemasta. Hätäpäissäni en keksinyt muuta kun aukaisin takapihan oven ja käskin koiran ulos talosta (aidattu piha).
Mitä ihmettä nyt tapahtuu, mikä koiralle tuli? Tämä on oikeasti eka kerta kun näyttää mulle hampaitaan 10-vuoden yhteisen taipaleen aikana. Oon ihan shokissa ja koira on edelleen pihalla.
Kommentit (31)
Nonni, olipahan taas provo. Ja Ap sanoikin että koira on kuuro, siinä syy.
Vierailija kirjoitti:
melko tiukassakin kurissa kasvatettu ja kunnioittaa ihmisen tilaa
Hyi yök mikä asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin, et sitten alistanut koiraasi vaan osoitit pelkääväsi sitä 🙄
Alistaa? Toivottavasti sinulla ei ole koiraa.
Toivottavasti sinulla ei ole. ohistelija
Kyllä minulla on. Eipä ole ikinä tarvinnut alistaa koiriani ja ne on määrätietoisesti ja hyvin koulutettuja.
No mitäs tekisit juuri sillä hetkellä kun koirasi sairauttaan tai vanhuuttaan ärisisi sinulle. Juoksisit karkuun?
Jätä jo lässyttäminen.
Minun koirastani tuli äkäisempi kuuroutumisen myötä. Se on jo yli 15-vuotias ja menetti kuulonsa tässä pari vuotta sitten. On muutenkin hyvin helposti väsyvä, joten sekin vaikuttaa paljon. Huoltotoimet täytyy suorittaa mielellään pian, kun koira päättää nousta tepastelemaan ja on omin ehdoin ylhäällä. Saattaa vastustaa myös ulkoilua ärisemällä, jos on esimerkiksi kylmä ja vetoinen ilma. Olisiko koirasi siis mahdollisesti yllättynyt, kun lähestyit sitä? Kuuroutuminen on yleistä vanhoilla koirilla, ja sitä ei omistajana välttämättä huomaa, kun se on katoamisvaiheessa, koska koira kuitenkin vielä kuulee puhetta, muttei välttämättä havaitse, kun sitä lähestytään ja säikähtäminen tuottaa koiralle henkistä taakaa joka kerta, kun niin käy, mikä voi johtaa aggression lisääntymiseen pitkällä aikavälillä. Tee jonkinlaisia kuulotestejä näin alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Minun koirastani tuli äkäisempi kuuroutumisen myötä. Se on jo yli 15-vuotias ja menetti kuulonsa tässä pari vuotta sitten. On muutenkin hyvin helposti väsyvä, joten sekin vaikuttaa paljon. Huoltotoimet täytyy suorittaa mielellään pian, kun koira päättää nousta tepastelemaan ja on omin ehdoin ylhäällä. Saattaa vastustaa myös ulkoilua ärisemällä, jos on esimerkiksi kylmä ja vetoinen ilma. Olisiko koirasi siis mahdollisesti yllättynyt, kun lähestyit sitä? Kuuroutuminen on yleistä vanhoilla koirilla, ja sitä ei omistajana välttämättä huomaa, kun se on katoamisvaiheessa, koska koira kuitenkin vielä kuulee puhetta, muttei välttämättä havaitse, kun sitä lähestytään ja säikähtäminen tuottaa koiralle henkistä taakaa joka kerta, kun niin käy, mikä voi johtaa aggression lisääntymiseen pitkällä aikavälillä. Tee jonkinlaisia kuulotestejä näin alkuun.
Kiitos hyvästä kommentista! Voi hyvinkin olla, että kuurous vaikuttaa koiran käytökseen ja juoksut sekottaa vähän päätä (tärpit näinä päivinä). Kuulotesteja ei sinänsä tarvi tehdä, koska esimerkiksi ei enää edes kuule kun ruokaa kaadetaan teräskuppiin... aiemmin juoksi paikalle heti :)
Täytyy olla varovaisempi tuon vanhuksen kanssa näemmä itse, eikä tehdä ainakaan äkkinäisiä liikkeitä.
-ap
Vanha narttu saattaa olla äkäinen juoksun takia. Esimerkiksi meidän vanha narttukoira saattaa olla hiukan kiukkuinen muita koiria kohtaan juoksuaikana, ja siksi välttelemme tietoisesti koirakontakteja juoksuaikaan (jos ei ole juoksua, muiden koirien kohtaamisessa ei ole ongelmia). Yleensä narttukoirista tulee myös omapäisempiä iän myötä, ja varsinkin, jos koiralla on pentuja, sen ego nousee, kuten meidän vanhemmalle nartulle (jolla on teetetty 2 pentuetta) kävi.
Luulisin, että koirasi mielestä juoksuhousut ovat epämukavia. Suosittelen laittamaan sohville ja sängyille suojiksi sellaisia vanhoja vilttejä / lakanoita, joiden pilalle meno ei haittaa, ja ottamaan koiralta juoksuhousut pois. Meillä on kaksi narttukoiraa, joista kummallakaan ei ole juoksuhousuja (koirat eivät tykkää mistään koirien vaatteista), vaan sen sijaan suojaamme huonekalut. Järjestelmämme toimii hyvin.
Jos koira yrittää näykätä, kiellä sitä päättäväisesti, ja mene sen jälkeen muualle. Koira ymmärtää tehneensä väärin, jos se ei saa kaipaamaansa huomiota. Pidä vaikka puoli tuntia taukoa, ja mene sen jälkeen esimerkiksi leikkimään koiran kanssa, jotta koira ei koe myöskään tulleensa hylätyksi.
Dementoituneet muuttuvat joskus aggressiivisiksi, siis ihmiset, mikseivät sitten koiratkin.
Sillä on kipuja, oma vanha koira myös käyttäytyi just noin, oli paha nivelrikko. Vie eläinlääkäriin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piikille.
Kumpi?
Mokemnat, akka ja piski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin, et sitten alistanut koiraasi vaan osoitit pelkääväsi sitä 🙄
Alistaa? Toivottavasti sinulla ei ole koiraa.
Toivottavasti sinulla ei ole. ohistelija
Kyllä minulla on. Eipä ole ikinä tarvinnut alistaa koiriani ja ne on määrätietoisesti ja hyvin koulutettuja.
No mitäs tekisit juuri sillä hetkellä kun koirasi sairauttaan tai vanhuuttaan ärisisi sinulle. Juoksisit karkuun?
Jätä jo lässyttäminen.
No, en ainakaan alistaisi sairasta koiraa. Pyrin rauhoittamaan tilanteen, jättäisin koiran rauhaan ja soittaisin eläinlääkärille. Jos siis kyseessä on vanha ja kuuro koira, kuten ap:lla. Yhtäkkiset muutokset luonteessa johtuu lähes aina jostain kivusta/sairaudesta koiralla. Kivusta kärsivä koira ei ärhentele 24/7, joten kyllä tilanteen rauhoituttua menisin myös itse tutkimaan lähemmin ja seuraisin tilannetta.
Kipuja olisiko? Meillä koiralla tuli kohtutulehdus pian juoksun jälkeen. Käyttäisin lääkärissä.