Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vääristääkö facebook normaalit käyttäytymissäännöt?

Vierailija
19.02.2015 |

Tuli mieleeni, kun olen nyt about kuukauden odotellut vastausta yhteen kuulumistenkyselyyn. Okei, toki odottamalla odotin vain pari päivää. Lähetin siis eräälle kaverilistalla olevalle vanhalle tutulle yyveen ja kyselin kuulumisia. Näin, että viesti oli luettu samana päivänä. En itse ikinä jättäisi vastaamatta tavalliseen kuulumisten kyselyyn. Enkö nyt tajua jotain olennaista some-elämän säännöistä, kun minulle tuli paha mieli tästä täydellisen tylystä ignoorauksesta? Sama tyyppi kyllä on sen jälkeen usein näkynyt tykkäävän jostain, joten koneella kyllä roikkuu. Saako somessa olla töykeämpi, kuin oikeassa elämässä?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:39"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:27"]

Mikset laita tekstaria tai soita hänelle? [/quote]

Jos ei muuten ole mitään asiaa, niin ei kannata alkaa ottaa yhteyttä vain tämän asian selvittämiseksi. Parempi antaa olla. Jos joku ihminen ei vain anna vastakaikua, ei se asia pallottelemalla siitä mihinkään muutu. Vaikka tuollainen tuntuukin kurjalta.

[/quote]

Niin, mietin vain että jos alunperinkin on kiinnostunut toisen kuulumisista, niin miksi ottaa yhteyttä Facebookin kautta eikä puhelimitse? Ihmiset kuitenkin käyttävät facebookia niin eri tavoilla ja erilaisiin tarkoituksiin. Ei se kaikille ole henkilökohtaisten kuulumisten jakoa varten. Puhelimen käyttötarkoitus myös kuulumisten vaihtoon sen sijaan on jo ihan vakiintunut tapa.

Vierailija
22/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:11"]Facessa on jokaisella omat sääntönsä.

Moni vilkasee puhelimesta Fb viestit ja päättää jättää vastaamisen kun menee koneelle. Muistutusta ei enää vilku tietokoneen ruudulla, niin vastaus saattaa unohtua.

Mä teen, niin että jos olen joltain kysynyt kuulumisia, niin odottelen puoli vuotta vastausta. Jos näyttää olevan kovinkin aktiivinen FBssa, eikä mulle ole aikaa, niin soronoo! Osaan se mäkin olla tyly.
[/quote]

Puoli vuotta on melkoisen pitkä aika odottaa vastausta... ja jos sen puolen vuoden päästä poistat tyypin, niin ei se edes tajua, mistä hyvästä. Saat vain itse ikävän ihmisen maineen. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:11"]Facessa on jokaisella omat sääntönsä. Moni vilkasee puhelimesta Fb viestit ja päättää jättää vastaamisen kun menee koneelle. Muistutusta ei enää vilku tietokoneen ruudulla, niin vastaus saattaa unohtua. Mä teen, niin että jos olen joltain kysynyt kuulumisia, niin odottelen puoli vuotta vastausta. Jos näyttää olevan kovinkin aktiivinen FBssa, eikä mulle ole aikaa, niin soronoo! Osaan se mäkin olla tyly. [/quote] Puoli vuotta on melkoisen pitkä aika odottaa vastausta... ja jos sen puolen vuoden päästä poistat tyypin, niin ei se edes tajua, mistä hyvästä. Saat vain itse ikävän ihmisen maineen. ap

[/quote]

Tiijätkö kun mä en oikeastaan välitä. Jos hän ei ole kiinnostunut musta puolen vuoden aikana mitenkään, niin hänellä on jo aika ikävän ihmisen maine ja me olemme sitten yhdessä ikäviä. On näitä tapauksia kadulla sitten näkynyt ja ihan rupattelevat kuten ennenkin. Jotkut lisää mut uudestaan, jotkut ei. sitten taas saa kikata samoja naamoja pois uudestaan ja uudestaan. FB on omanapaisuuden ilmentymä toisille.

Vierailija
24/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten on jotkut vanhat tutut, jotka lisäilee kaveriksi eivätkä sen jälkeen kysele edes kuulumisia ja säätävät vielä asetuksen niin etten näe heiltä juuri mitään. Itse ainakin jos oon lisänny jonkun kaveriksi niin laitan perään viestin ja kyselen, et mitenkäs on mennyt.

Kaiken huippu oli työkaveri, joka itse pyysi mut kaveriksi, mutta sen jälkeen piilotti multa melkein kaiken näkyvistä. Poistin sen kyllä omista kavereista.

Vierailija
25/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle käy noin jatkuvasti. En jaksa pitää yhteyttä kehenkään, kun siitä tulee vain paha mieli.

Vierailija
26/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:20"]Mulle käy noin jatkuvasti. En jaksa pitää yhteyttä kehenkään, kun siitä tulee vain paha mieli.
[/quote]

Voi ei, meitä on enemmän :( Oletko saanut selvää, miksi sinulle käy niin? Itse yritän jälkikäteen analysoida viestejäni, että olivatko ne jotenkin outoja/töykeitä tms, mutta en keksi mitään väärää niistä. Itse ilahtuisin, jos saisin vastaavia. Ei kuitenkaan jaksa uskoa, että ihmiset olis vaan niin kusipäitä ja minä mukava. En vain näe, missä se virheeni piilee. ap

Vierailija
27/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös FB:n yksi idea ole, että kuulumiset kerrotaan omalla seinällä? Mulla ainakin palaisi käämit, jos 500 ihmistä laittaisi yksäriä ja kertoisi kuulumisiaan.

Vierailija
28/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vuodenvaihteessa otin yhteyttä vanhaan kaveriin, ja kyselin kuulumisiaan joista jotain vinkkiä olin seinältä nähnyt ja aiemmin oli viestissä kertonut, sekä toivottelin hyvää uutta vuotta. Hetihän tuo oli nähnyt, eikä vaivautunut vastaamaan, ja kyllä minua harmittaa. No itsehän alunperin mokasin sen kaveruuden, mutta kuitenkin. Tässä odotellessa sitten että poistaa kavereista kokonaan, minä en taida kehdata enää ottaa yhteyttä. Taisi alunperinkin vasten tahtoaan hyväksyä kaveriksi.

Jotenkin en jaksa uskoa että ihan viattomasti vain unohtuisi, vaikka tietysti jotkut ihmisethän ovat todella suosittuja, joten minun on vaikea kuvitella miltä heidän viestikansionsa näyttää ja hukkuuko sinne jotenkin helposti. 

Vierailija
29/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:04"]Sanoinko, että kirjoitin vain "mitä kuuluu"? Laitoin pitkät sepustukset omista kuulumisistani. Onko siis olemassa joku face-elämän sääntö, että yksityisviestit on noloja, eikä tarvi vastata? ap
[/quote]
No, jos mulle laitoit viestiä en ole vielä vastannut, koska mielestäni pitkä viesti ansaitsee pitkän vastauksen. Käytän somea paljon ja tykkäilen eri asioista. Tähän kuitenkin menee max 40 sekunttia. Viestin kirjoitus on todella vaikeaa puhelimella näpytellessä, kahden taaperon perässä juostessa. Tykkäykset hoidan nopeasti, viestit kirjoitan yöllä, kun lapset nukkuu. Siis, jos en itse ole sammunut. Univaje on kova joten tuuppaan nukahtamaan heti, kun lapset nukkuu

Vierailija
30/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:20"]

Mulle käy noin jatkuvasti. En jaksa pitää yhteyttä kehenkään, kun siitä tulee vain paha mieli.

[/quote]

Minulla ei oikeastaan ole edes ketään muuta jonka kuulumiset yhtä vilpittömästi kiinnostaisivat kuin tämä joka ei halua vastata.

Numeroa minulla ei ole, kun facebookista löysin, eikä minulla kyllä ole varaa soitellakaan kellekään, saati että uskaltaisin, muutenkin puhelimessa puhuminen on minulle todella vaikeaa. Jännä ajatus että moni tuntuu ajattelevan että "soita jos sulla on oikeasti mulle asiaa".

Vierailija
31/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:58"]

Tuli mieleeni, kun olen nyt about kuukauden odotellut vastausta yhteen kuulumistenkyselyyn. Okei, toki odottamalla odotin vain pari päivää. Lähetin siis eräälle kaverilistalla olevalle vanhalle tutulle yyveen ja kyselin kuulumisia. Näin, että viesti oli luettu samana päivänä. En itse ikinä jättäisi vastaamatta tavalliseen kuulumisten kyselyyn. Enkö nyt tajua jotain olennaista some-elämän säännöistä, kun minulle tuli paha mieli tästä täydellisen tylystä ignoorauksesta? Sama tyyppi kyllä on sen jälkeen usein näkynyt tykkäävän jostain, joten koneella kyllä roikkuu. Saako somessa olla töykeämpi, kuin oikeassa elämässä?

[/quote]

Voi herranjumala sentäs näitä mielensäpahoittajia

Itse ainakin olen joskus puhelimella kiireessä vilkaissut yksärit ja sitten unohtanut pitkäksi aikaa, että olisi pitänyt jollekin johonkin kuulumisten kyselyyn vastata.

Vierailija
32/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan se sitten niin, että niillä joilla on paljon kavereita, niin eivät jaksa vastailla joillekin vanhoille tutuille.

Mitenkäs nämä tykkäykset sitten. Katsotteko kuka laittaa mitäkin ja sen mukaan tykkäätte vai tykkäättekö aiheen mukaan oli laittaja kuka tahansa?

Vierailija
33/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:08"]

Onkohan se sitten niin, että niillä joilla on paljon kavereita, niin eivät jaksa vastailla joillekin vanhoille tutuille.

Mitenkäs nämä tykkäykset sitten. Katsotteko kuka laittaa mitäkin ja sen mukaan tykkäätte vai tykkäättekö aiheen mukaan oli laittaja kuka tahansa?

[/quote]

Joillakin on Facebookin alkuaikojen peruja kaverilistalla tuhansia ihmisiä. Silloin alussa oli ihan yleistä haalia kavereita vaikka tuntemattomistakin ihmisistä ja jotkut puolitutut kuului ilman muuta kalustoon. Nykyisin ihmiset ovat tarkempia kavereistaan ja siitä mitä kenenkin kanssa jakavat. Monille Facebook on edelleen ns. yleisen lätinän areena eikä siellä heidän mielestään ole tarkoituskaan syvempiä kuulumisia kertoa. Jos et niin läheinen tämän fb-kaverisi kanssa ole, ettet hänen puhelinnumeroaan tiedä, on paljon mahdollista, ettei ko. henkilö halua kuulumisiaan sinulle sen tarkemmin kertoakaan, kuin mitä siellä facessa muutenkin itsestään kertoo. Monille ihmisille oikeat ystävät ja fb-kaverit ovat eri asia.

Minä tykkään sellaisia juttuja, joista oikeasti tykkään. En harrasta tykkään tykkäyksestä periaatetta enkä tykkää kenenkään joka ikisestä statuspäivityksestä vain siksi, että kyseessä on paras ystäväni tms.