Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vääristääkö facebook normaalit käyttäytymissäännöt?

Vierailija
19.02.2015 |

Tuli mieleeni, kun olen nyt about kuukauden odotellut vastausta yhteen kuulumistenkyselyyn. Okei, toki odottamalla odotin vain pari päivää. Lähetin siis eräälle kaverilistalla olevalle vanhalle tutulle yyveen ja kyselin kuulumisia. Näin, että viesti oli luettu samana päivänä. En itse ikinä jättäisi vastaamatta tavalliseen kuulumisten kyselyyn. Enkö nyt tajua jotain olennaista some-elämän säännöistä, kun minulle tuli paha mieli tästä täydellisen tylystä ignoorauksesta? Sama tyyppi kyllä on sen jälkeen usein näkynyt tykkäävän jostain, joten koneella kyllä roikkuu. Saako somessa olla töykeämpi, kuin oikeassa elämässä?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastausten perusteella on olemassa siis oikeasti porukka, joka pitää kuulumisten kyselyä/yksityisviestejä tyhminä, sekä on sitä mieltä, että jos he unohtavat jonkin viestin sen luettuaan, niin vastapuoli on mielensäpahoittaja, jos siitä loukkaantuu. Hyvä tietää, että näinkin epäempaattisia ihmisiä on olemassa! En enää kirjoittele facessa muille, kuin parhaalle ystävälleni. ap

Vierailija
2/33 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 11:01"]Vastausten perusteella on olemassa siis oikeasti porukka, joka pitää kuulumisten kyselyä/yksityisviestejä tyhminä, sekä on sitä mieltä, että jos he unohtavat jonkin viestin sen luettuaan, niin vastapuoli on mielensäpahoittaja, jos siitä loukkaantuu. Hyvä tietää, että näinkin epäempaattisia ihmisiä on olemassa! En enää kirjoittele facessa muille, kuin parhaalle ystävälleni. ap
[/quote]

Ota huomioon että keskustelet av-mammojen kanssa jotka ovat itse aina täydellisiä ja aina siinä toisessa, oli se kaveri, anoppi tai miehen sisko, on se vika.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin, että kuuluu hyviin tapoihin vastata henkilökohtaisiin viesteihin. Toisilla ne on, toisilla taas ei. Unohda se "kaveri", ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän muuten minun facebookini viestikansio aukeaa tuon ketjun kohdalle johon en vastausta saanut, jos kansio näyttää viestiä johon itse en ole vastannut, mutta olen viestikansiota sen verran klikannut että punainen pallo häipyy ja jää vain numero 1 siihen ilmoitukseen?

Eikö se muistuttele vastaamattomista sitä joka on jättänyt vastaamatta, vaan hieroo sen naamaan toistuvasti joka vastausta odotti, että lällällää, katsopas tässä on viesti jonka kirjoitit kolmatta kuukautta sitten, muistatko että kaverisi ei vastannut sinulle?

Mahdatteko tajuta ollenkaan mitä tarkoitan...

Siis täytyy myöntää että minullakin on välillä noita lukemattomia/vastaamattomia koska minulle kirjoittelee yksi tyyppi joka kääntää puheet seksiin jos sille vastailee kertaa enempää "mitä kuuluu" kyselyihinsä.

Vierailija
4/33 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:58"]

Tuli mieleeni, kun olen nyt about kuukauden odotellut vastausta yhteen kuulumistenkyselyyn. Okei, toki odottamalla odotin vain pari päivää. Lähetin siis eräälle kaverilistalla olevalle vanhalle tutulle yyveen ja kyselin kuulumisia. Näin, että viesti oli luettu samana päivänä. En itse ikinä jättäisi vastaamatta tavalliseen kuulumisten kyselyyn. Enkö nyt tajua jotain olennaista some-elämän säännöistä, kun minulle tuli paha mieli tästä täydellisen tylystä ignoorauksesta? Sama tyyppi kyllä on sen jälkeen usein näkynyt tykkäävän jostain, joten koneella kyllä roikkuu. Saako somessa olla töykeämpi, kuin oikeassa elämässä?

[/quote]

Vastaamatta jättäminen ei välttämättä ole sitä, ettei häntä kiinnostaisi vastata sinulle. Ongelma on se, että usein ihmisillä on aikaa lukea viesti, mutta ei välttämättä aikaa vastata "kunnolla". Jos ette ole pitkään aikaan olleet tekemisissä, voi olla, että hän ajattelee, että sinulle pitäisi vastata ajan kanssa. Jos hän vain äkkiä vastaa "OK, nyt on kiire", saatat loukkaantua. 

Valitettavasti vaan esim. mulla tuppaa sitten jäämään sellaisiin viesteihin vastaaminen, joihin pitäisi paneutua. Tai vastaan vasta, kun muistan, esim. viikon tai kahden päästä. Pyydän toki anteeksi. Ja sitten kun keskustelu on käynnissä, vastaan nopeamminkin. 

Sähköisen viestinnän yksi ongelma on se, että viestit kulkee nopeasti ja vastausta odottaa heti. Sitä aikaa vaan ei välttämättä aina ole vastaamiseen.

Vierailija
5/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on erilaisia tapoja käyttää Facea. Itse en esimerkiksi tykkää juurikaan yksityisviesteistä, vaan kuulumisten vaihtamisesta sosiaalisesti siellä omalla seinälläni. "MItä kuuluu" on myös sellainen aika kevyesti heitetty toivotus vain, small talkia. Ei siihen yleensä vastata sen kummempaa kuin kadullakaan kohdatessa _ ihan hyväähän meille. Ei siinä ruveta oikeasti sepustamaan mielenterveyden horjumisia tai lapsettomuushuolia.

Vierailija
6/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoinko, että kirjoitin vain "mitä kuuluu"? Laitoin pitkät sepustukset omista kuulumisistani. Onko siis olemassa joku face-elämän sääntö, että yksityisviestit on noloja, eikä tarvi vastata? ap

Vierailija
7/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:04"]

Sanoinko, että kirjoitin vain "mitä kuuluu"? Laitoin pitkät sepustukset omista kuulumisistani. Onko siis olemassa joku face-elämän sääntö, että yksityisviestit on noloja, eikä tarvi vastata? ap

[/quote]

Fb on täynnä idiootteja, jotka eivät oikeasti halua olla kavereitasi, mutta pyytävät sinut kaveriksi, koska heille kaverit = pisteitä ja mitä enemmän, sen polleampi olo.

Vierailija
8/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:04"]

[/quote]

Fb on täynnä idiootteja, jotka eivät oikeasti halua olla kavereitasi, mutta pyytävät sinut kaveriksi, koska heille kaverit = pisteitä ja mitä enemmän, sen polleampi olo.

[/quote]

Komppi tälle.

Vierailija
9/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olitko itse pyytänyt tätä tyyppiä kaveriksesi, vai hänkö sinua? Poista kavereista, jos hän ei sinun kanssasi haluakaan leikkiä. Simple as that.

Vierailija
10/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tällänen valitettavasti mulla ainakin heijastuu myös oikean kanssakäymisen puolelle. Tulee arka ja epävarma olo, eikä uskalla ottaa kontaktia, kun saa sellaista palautetta, että ei ole sen arvoinen, että saisi vastauksen ihan asialliseen ja ystävälliseen viestiin. Voi vapaasti syyttää huonosta itseluottamuksesta, mutta kyllä tuo minuun vaikuttaa. ap

Vierailija
11/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa oli niin, että yksityisviestit ei aina menneet perille tai menivät, mutta jonnekin ihmeelliseen kansioon, josta niitä ei edes huomannut. Mutta tästähän ei taida olla kyse, jos siis näit, että viesti on luettu.

Kyllä itsekin vastaavassa tilanteessa kieltämättä ihmettelisin, jos toinen ei vastaa mitään.

Vierailija
12/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset laita tekstaria tai soita hänelle? 

Tai sitten ko. henkilö ei enää kunnolla muista kuka olet tai ei muuten vaan välitä olla kanssasi tekemisissä. Joillakinhan on vieläkin tapana huolia kavereikseen kaikki kaveripyynnön lähettäjät, riippumatta siitä kuinka hyvin koko ihmistä edes tuntee. Jos sitten joku tällainen tyyppi laittaa hyvin henkilökohtaisia kuulumisiaan, voi siitä tulla vaivaantunut olo ja sellainen tunne että itsekin pitäisi vastata yhtä henkilökohtaisella tavalla.

Vierailija
13/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin käy aina joskus niin että saan viestin ja lukaisen sen nopeasti, mutta en ehdi juuri silloin vastaamaan. Sitten viesti voi unohtua kiireiden keskellä ja tulla mieleen vasta vaikka parin viikon päästä

Vierailija
14/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi unohtua kaiken kiireen keskellä totaalisesti. Itselle käynyt monesti niin..

Vierailija
15/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:27"]

Mikset laita tekstaria tai soita hänelle? [/quote]

Jos ei muuten ole mitään asiaa, niin ei kannata alkaa ottaa yhteyttä vain tämän asian selvittämiseksi. Parempi antaa olla. Jos joku ihminen ei vain anna vastakaikua, ei se asia pallottelemalla siitä mihinkään muutu. Vaikka tuollainen tuntuukin kurjalta.

Vierailija
16/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:17"]No, olitko itse pyytänyt tätä tyyppiä kaveriksesi, vai hänkö sinua? Poista kavereista, jos hän ei sinun kanssasi haluakaan leikkiä. Simple as that.
[/quote] En enää muista, kumpi pyysi kumpaa. Oltiin kuitenkin aikoinaan paljon tekemisissä. Kavereista poistaminen tuntuisi vähän nololta, siis lapselliselta. Toisaalta, miksi pitää "kaveria" joka ei noteeraa. Joku ehdotti, että olen ehkä vaivaannuttavasti tilittänyt elämääni jollekin ihan tuntemattomalle. En kai minä nyt noin sosiaalisesti kömpelö ole, vaikka facen säännöistä kyselenkin! ap

Vierailija
17/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki sometus vääristää vaikka fazuböökistäkin on sanottu että siellä pitäisi olla ylikohtelias.

luonnollisuus unohtuu kun kohtaamiset korvataan täppäilyllä ja push buttoneilla.

toisaalta oikeassa kohtaamisessa on tapoja hyvä olla.

väliää siis hhuomaa tämän ventovieras -kompleksin ehkä nuoremmalla muttei kaikilla.

Vierailija
18/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle myös käynyt samoin ja mun mielestä epäkohteliasta jättää vastaamatta. Laittas vaikka viestin, ettei nyt ehdi vastaamaan ja että kirjoittaa myöhemmin niin vastapuoli tietää ainakin, että viestiin on reagoitu. Itellä ei olis pokkaa jättää vastaamatta, kun vastapuoli vielä näkee, että olen viestin lukenut ja ollut muutenkin aktiivisena.

Vierailija
19/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne Facebookia kovin hyvin, mutta kuulostaa ikävältä tuollainen käyttäytyminen. Eihän henkilön tarvitsisi mitään hyvin henkilökohtaisia asioita kirjoittaa vastaukseen, normaali kuulumisten kertominen riittäisi ja kertoisi kysyjälle, että hänet on otettu huomioon.

Vierailija
20/33 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facessa on jokaisella omat sääntönsä.

Moni vilkasee puhelimesta Fb viestit ja päättää jättää vastaamisen kun menee koneelle. Muistutusta ei enää vilku tietokoneen ruudulla, niin vastaus saattaa unohtua.

Mä teen, niin että jos olen joltain kysynyt kuulumisia, niin odottelen puoli vuotta vastausta. Jos näyttää olevan kovinkin aktiivinen FBssa, eikä mulle ole aikaa, niin soronoo! Osaan se mäkin olla tyly.