Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oulu liputtaa ja järjestää kriisiapua

Vierailija
25.11.2021 |

Too little too late. Henkilö, joka olisi sitä apua eniten tarvinnut, on nyt poissa. Ja kun asia melko nopeasti unohtuu, niin mikään ei muutu.

Kommentit (446)

Vierailija
321/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulukiusaaminen on valitettavasti hyvin yleistä, eikä siihen puututa riittävän tarmokkaasti.

Hyvä esimerkki siitä kuinka kiusaamista ei havaita, vaikka se tapahtuu kirjaimellisesti nenän edessä on tämän vuoden BB.

Jasmiina kiusasi kahden muun naisen Minnan ja Pipan kanssa Samia, mutta siitä huolimatta Jassu on valtavan suosittu ja jopa voittajaehdokas.

Tässä vain muutamia niistä syistä joilla kiusaamista on puolusteltu:

-Aikuisia ihmisiä (eli aikuisen ihmisen pitäisi pystyä puolustamaan itseään)

-Ohjelma on peliä (eli aikuisen ihmisen pitäisi kestää 12 viikkoa jatkuvaa häirintää ja naljailua ja syrjimistä)

-Sami itki (Mies ei saa itkeä!)

-Sami ansaitsi sen (eli joissain tapauksissa kiusaaminen on oikeutettua)

Käsittämätöntä että ihmiset kuvittelevat kiusaamisen olevan pelkästään väkivaltaa, jolle he sitten kuvitelmissaa tekevät lopun kun saapuvat muka sankareina paikalle. Todellisuudessa kiusaaminen on syrjimistä, toisen arvojen ja mielipiteiden polkemista, häpäisemistä ja naljailua joka on niin pientä että se menee ihmisten tutkien alta, kuten tuo BB tapaus osoittaa.

Vierailija
322/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne päin uhrillekin vois järjestää kriisiapua

https://lestadiolaisten-pimeat-puolet.blogspot.com/2021/11/lestadiolais…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan Jussi Lammen tyttärestä ihmeteltiin, miten julkisuudesta tuttu ja työssä kiinni oleva nuori teki ratkaisunsa päiviensä päättämisestä. Tuolloinkaan julkisuudessa ei puhuttu  millään tavalla syistä. Vasta 10 vuoden kuluttua Jussi itse kertoi julkisesti aiheesta.

Miksei kukaan ota asiaa vastuullisesti julkiseen keskusteluun? Miksi lakaistaan asia maton alle ja odotetaan seuraavaa tapahtumaa?

Mandi Lampi oli 19-vuotias, nyt Oulussa tapahtui todella surullinen elämän päättyminen alakoulussa. Jos kyse on alakoululaisesta tilanne on todella huolestuttava ja pitäisi nielestäni asettaa esim koulun rehtori ja opettaja syytteeseen, kun tilanne on päässyt eskaloitumaan näin pahasti ja pahoinvointia ei ole nähty.

Mua jaksaa aina ihmetyttää, että miksi ihmiset ajattelevat, että opettaja näkee kaiken mitä oppilaat tekevät. Ei näe.

Vierailija
324/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

EA3 kirjoitti:

TikTok-kuristusleikeistä huolestuneet vanhemmat: Ennen moraalipanikointia, lukekaa tämä.

Itselläni ei ole lapsia, mutta yrittäkää silti asettua lapsen asemaan. Tuskin kukaan lapsi haluaa riidellä vanhempiensa kanssa.

Somessa ja ylipäätään internetissä voi tosiaan tulla vastaan kaikenlaista. On varmasti hyvä keskustella esim. vaarallisista haasteista ja leikeistä. Netissä vain tällaiset jutut leviävät nopeasti ympäri maailman.

Vaikka onhan niitä vaarallisia leikkejä ollut jo ennen internetin keksimistä, lapset nyt saattavat joskus hölmöillä. Netissä ne vain tulevat julkiseksi ja leviävät nopeasti.

Ja minä en sitten julistanut täällä, että tiedän totuuden, koska en oikeasti tiedä. Pitäisi varmaan vain pysyä poissa näistä keskusteluista.

Vierailija
325/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa minulle oululaiselle, joka en ole mitenkään in enkä missään piireissä, tavallinen viiskymmentä plus akka, enkä mikään kukkis enkä vihreä, 

miksi pitää olla kriisiapua kaupungissa siksi, että joku täällä kuolee? 

täällä kuolee ihmisiä joka päivä, luulisin?

onko se siksi, se on lapsi? mutta kyllä täällä lapsiakin kuolee, tarjotaanko silloin aina kriisiapua koko kaupungille?

vaiko siksi, että julkisissa tiloissa? 

ymmärtäisin jos mahdollisesti kuolleen nähneille lapsille sekä omaisille, mutta en muutoin. Kyllä minultakin on omaisia kuollut, eikä minulle ole järjestetty mitään kriisiapua. yksi nuori vielä kuoli sairauskohtaukseen poliisin putkassa luultuna päihtyneeksi sikäli mitä minä olen kuullut, enkä minä vain tiedä, että olisin ollut oikeutettu järkytyksiltä ja surultä mihinkään ihmeen kriisiapuun.  minulla on joskus ollut tulipalo, eikä minua kukaan tukenut eikä terapoinut. kun on ollut traumaattisia järkyttäviä asioita kuten perhe-/lähisuhdeväkivaltaa, ei todellakaan ole sotesta saanut mitään tukea eikä apua - tällaisiin oikeasti järkyttäviin omakohtaisiin. mutten minä järkyty yhtään siitä, jos jossain on tsunami, maanjäristys, laiva uppoaa, tai joku löytyy julkiselta paikalta menehtyneenä. ihmisiä kuolee täällä nälkään ja tauteihin, joutuu ihmiskaupan uhreiksi, kidutetuiksi, poliittisen ja muun vainon kohteiksi, eikä siitä huudeta eikä järkytytä yhtään. mutta jos joku kuolee muutoin rauhallisemmin, tarvitaan sivullisille kriisiterapiaa.

ihmettelen tätä nykyistä kulttuuria missä kaikki ihmiset järkyttyvät kaikesta. kirkot auki ja kynttiöitä ja kukkia kadut täynnä aina kun mitä tahansa. mitä ne hyödyttävät? mistä tämä omituinen kulttuuri on omittu / keksitty? välittäkää muista silloin kun nämä ovat hengissä ja se jotain hyödyttää. Sen sijaan että draamatte ja huomionhaette yrittäen tehdä itsestänne asiaa. 

Vierailija
326/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietääkö kaikki vanhemmat edes millä sivuilla käyvät netissä, mikä on tiktok jne

Vierailija
327/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai kriisiapua, koulussa tapahtunut ja osa lapsista nähnyt, kai se selvitetään perusteellisesti

Vierailija
328/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on ollut hupparin naruihin hirttyminen ja tiktok-haaste.

Nyt kaikki hupparit takavarikkoon! Ensimmäinen ehkäisykeino.

Entäs se, että tyttö oli menny yksin vessaan välitunnilla? Pitääkö tehdä sääntö, että aina oltava kaveri mukana vessareissulla? Vai kameravalvonta? Kameraa ei reaaliaikaisesti kukaan vahtaa, ei ehtisi vahdata, joten ei toimisi.

Vierailija
329/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole murha? Niitä ovelimpia? Saa toisen tekemään tuollaisen teon ilman, että näennäisesti on missään tekemisissä koko jutun kanssa... On kuitenkin de facto sen aivot.

En tietenkään tiedä, oliko Oulussa tästä kyse.

turva arvailla kun ei tiedä tapauksesta yhtään mitään, täytyyhän se selvittää mitä tapahtunut , onko osallisia ollut vai ihan yksin, ei mitään tiktokin haasteita jne, onko sairauskohtaus jne

Vierailija
330/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vain ymmärrä kirjoitti:

Voisiko joku kertoa minulle oululaiselle, joka en ole mitenkään in enkä missään piireissä, tavallinen viiskymmentä plus akka, enkä mikään kukkis enkä vihreä, 

miksi pitää olla kriisiapua kaupungissa siksi, että joku täällä kuolee? 

täällä kuolee ihmisiä joka päivä, luulisin?

onko se siksi, se on lapsi? mutta kyllä täällä lapsiakin kuolee, tarjotaanko silloin aina kriisiapua koko kaupungille?

vaiko siksi, että julkisissa tiloissa? 

ymmärtäisin jos mahdollisesti kuolleen nähneille lapsille sekä omaisille, mutta en muutoin. Kyllä minultakin on omaisia kuollut, eikä minulle ole järjestetty mitään kriisiapua. yksi nuori vielä kuoli sairauskohtaukseen poliisin putkassa luultuna päihtyneeksi sikäli mitä minä olen kuullut, enkä minä vain tiedä, että olisin ollut oikeutettu järkytyksiltä ja surultä mihinkään ihmeen kriisiapuun.  minulla on joskus ollut tulipalo, eikä minua kukaan tukenut eikä terapoinut. kun on ollut traumaattisia järkyttäviä asioita kuten perhe-/lähisuhdeväkivaltaa, ei todellakaan ole sotesta saanut mitään tukea eikä apua - tällaisiin oikeasti järkyttäviin omakohtaisiin. mutten minä järkyty yhtään siitä, jos jossain on tsunami, maanjäristys, laiva uppoaa, tai joku löytyy julkiselta paikalta menehtyneenä. ihmisiä kuolee täällä nälkään ja tauteihin, joutuu ihmiskaupan uhreiksi, kidutetuiksi, poliittisen ja muun vainon kohteiksi, eikä siitä huudeta eikä järkytytä yhtään. mutta jos joku kuolee muutoin rauhallisemmin, tarvitaan sivullisille kriisiterapiaa.

ihmettelen tätä nykyistä kulttuuria missä kaikki ihmiset järkyttyvät kaikesta. kirkot auki ja kynttiöitä ja kukkia kadut täynnä aina kun mitä tahansa. mitä ne hyödyttävät? mistä tämä omituinen kulttuuri on omittu / keksitty? välittäkää muista silloin kun nämä ovat hengissä ja se jotain hyödyttää. Sen sijaan että draamatte ja huomionhaette yrittäen tehdä itsestänne asiaa. 

Kyllä minua oululaisena järkyttää tämä tapahtuma. Siihen vaikuttaa se, että asia sivuaa niin läheltä. Olen töissä koulussa vaikka en juuri tuossa. Minulla on kouluikäinen lapsi. Muutenkin kyllä lapsen ja nuoren kuolema järkyttää. Varmaan kaikkia joilla inhimillisyyttä on.

Vierailija
331/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riivinrauta kirjoitti:

Annettasko läheisten surra rauhassa ja sen piirin jota asia koskettaa käsitellä asiaa rauhassa.

Empattisuus on hyvä asia ja todellakin suotavaa, mutta tämmöinen toisten surusta ammentaminen 

on jo kyseenalaista toimintaa. 

Tämä on kollektiivinen ongelma, eli läheisten surua ei nyt tarvitse tässä ajatella. Jos uhrin läheiset ovat viisaita, he osaavat kyllä suojella itse itseään ja olla lukematta netistä mitä kaikkea tästä tapauksesta jauhetaan. Itse olen ollut vakavan koulukiusaamisen uhrina päiväkodista lukioon asti ja olen todella tyytyväinen että vihdoinkin näistä asioista on alettu tosissaan puhua. Ikäväähän se tietenkin on, että sen pitää tapahtua tällä tavalla. Mitään syytä ei ole nyt tätä tapausta lakaista maton alle. Lienee täysin itsestään selvää että kukaan 11-vuotias ei tee itsemurhaa paitsi siinä tapauksessa että taustalla on jotakin vakavaa kuten koulukiusaaminen.

OLET ÄÄRIMMÄISEN ITSEKÄS UHRIUTUJA! Sanot, ettei läheisten surusta tarvitse välittää. Omit traagisen tapauksen omien traumojesi käyttöön!

Nyt väännät minun sanomiseni ihan kieroon omien uskomustesi mukaisesti ja yrität leimata minua sen perusteella.

Koska kyseessä on kollektiivinen ongelma, tapaus on tehtävä julkiseksi. Eli siinä minun, sinun tai uhrin omaisten mielipiteillä ei ole mitään väliä. Tämä ei ole mitään henkilökohtaista vaan nimenomaan kollektiivinen ongelma joka on ratkaistava.

Vierailija
332/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulun puskaradiossa - siinä oikeassa - on juuri nyt loppusyksystä ollut esillä yhden äidin epätoivoinen keskustelunaloitus siitä, miten paha kiusaamisongelma on ja miten sairas asenne jopa sosiaaliviranomaisilla on. Ei tämä mitään uutta ole. 

Menkää sinne lukemaan. 

Vierailija
333/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkään koulussa ei näytä olleen koulupsykologia. Miksi heitä ei saada kouluihin töihin? Ei varmaan työpaikkana houkuttele, mutta jotain pitäisi kaupungin asialle tehdä. Kai oppilailla pitäisi olla lain mukaan oikeus koulupsykologin apuun? Eikä tämä ole todellakaan ainoa koulu Oulun seudulla, jossa koulupsykologin yhteystietojen kohdalla näkyy pelkkää tyhjää lukukaudesta toiseen...

Koulupaykologeista on pulaa koko maassa. Työnkuvasta kannattaa kuitenkin korjata yleinen harhaluulo, eli psykologit eivät tee kouluissa varsinaista hoitavaa työtä. Ensisijaisesti työhön kuuluu erilaisia oppimisvalmiustestejä ja vastaavia, sekä yhteistyötä oppilashuollon kautta eri tahoihin. Olisi varmaan ihan paikallaan saada niitä henkilöitä kouluihin, jotka tosiaan ovat lasten ja nuorten tukena, mutta toistaiseksi psykologin toimenkuva kouluissa ei ole sellainen.

Vierailija
334/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

EA3 kirjoitti:

Olisi kyllä parempi olla lukematta mitään nettikeskusteluja, kun muutenkin surullisesta jutusta levitellään kaikenlaisia "faktoja".

Ihan hyvä että tuodaan ilmi jos oli kyse jostain TikTok haasteesta, että muut vanhemmat osaa varoa.  Tai jos oli kyse itsemur hasta, että noin nuorikin voi sellaiseen pystyä. Silloin heti tuon tapahtuman jälkeen, kun ei oltu kerrottu vielä mitään muuta kuin että oli löytynyt kuolleena, niin Facebookin uutisotsikoiden alla koronarokotevastaiset vain vaahtosi, että selvästi rokotteeseen kuoli kun salaillaan. 

Vierailija
335/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulukiusaaminen on valitettavasti hyvin yleistä, eikä siihen puututa riittävän tarmokkaasti.

Tarmokas puuttuminen ei valitettavasti poista kiusaamista. Samoin kuin tarmokas puuttuminen raasismiin ja muuhunkin sellaiseen vain lisää sitä, koska asiat eivät ole niin yksioikoisia.

Vierailija
336/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla palkattuna henkilönä jokaisessa koulussa henkilö joka konkreettisesti huolehtisi päätyökseen oppilaiden hyvinvoinnista. Tämä pitäisi olla laissa eli olisi pakko olla jokaisessa koulussa vähintään yksi tällainen henkilö töissä. En tiedä mikä olisi sopiva koulutustausta mutta oleellista olisi että henkilöllä olisi hyvin käytännönläheinen suhde työhön ja suora suhde kaikkiin oppilaisiin. Eli haastattelisi vähintään kerran vuodessa kaikki oppilaat läpi. Tai jotakin tämän tyylistä.

Vierailija
337/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkään koulussa ei näytä olleen koulupsykologia. Miksi heitä ei saada kouluihin töihin? Ei varmaan työpaikkana houkuttele, mutta jotain pitäisi kaupungin asialle tehdä. Kai oppilailla pitäisi olla lain mukaan oikeus koulupsykologin apuun? Eikä tämä ole todellakaan ainoa koulu Oulun seudulla, jossa koulupsykologin yhteystietojen kohdalla näkyy pelkkää tyhjää lukukaudesta toiseen...

Koulupaykologeista on pulaa koko maassa. Työnkuvasta kannattaa kuitenkin korjata yleinen harhaluulo, eli psykologit eivät tee kouluissa varsinaista hoitavaa työtä. Ensisijaisesti työhön kuuluu erilaisia oppimisvalmiustestejä ja vastaavia, sekä yhteistyötä oppilashuollon kautta eri tahoihin. Olisi varmaan ihan paikallaan saada niitä henkilöitä kouluihin, jotka tosiaan ovat lasten ja nuorten tukena, mutta toistaiseksi psykologin toimenkuva kouluissa ei ole sellainen.

Oulussaon valtava vaje koulupsykologeista. Muutenkin mt-palvelut ovat olleet vuosikausia huonolla tolalla. Lastenpsykiatriseen työryhmään joutuu jonottamaan kuukausia. Kuraattorit ja psykologit (niillä kouluilla, joissa niitä on) ovat kouluilla täysin ylityöllistettyjä, kun muut palvelut eivät vedä ja joutuvat kannattelemaan huonosti voivia lapsia ja nuoria. Että tervetuloa tänne pohjoiseen.

Vierailija
338/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuri ja järjestys ja perinteiset arvot takaisin yhteiskuntaan. Yhteiskunta ei voi hyvin, sen näkee jo siitä mitä s*ntaa tv suoltaa, tempparit ja salkkarit jne bb:t muutamia mainitakseni..

Kouluille aikuisia lisää valvomaan ja järjestämään ohjattua välituntitoimintaa. Kiusatuille vaihtoehtoisia kouluja.

Rekseille potkuja tällaisista laissa säädetyn turvallisen oppimisympäristön laininlyömisistä.

Vierailija
339/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla palkattuna henkilönä jokaisessa koulussa henkilö joka konkreettisesti huolehtisi päätyökseen oppilaiden hyvinvoinnista. Tämä pitäisi olla laissa eli olisi pakko olla jokaisessa koulussa vähintään yksi tällainen henkilö töissä. En tiedä mikä olisi sopiva koulutustausta mutta oleellista olisi että henkilöllä olisi hyvin käytännönläheinen suhde työhön ja suora suhde kaikkiin oppilaisiin. Eli haastattelisi vähintään kerran vuodessa kaikki oppilaat läpi. Tai jotakin tämän tyylistä.

Täällä Joensuussa on kouluihin on palkattu ns. hyvinvointiohjaajia. Oma kiusattu lapsenikin on käynyt monta kertaa juttelemassa tämän henkilön luona ja on kokenut saavansa apua. Ja asioista on pystytty puhumaan niinkuin ne on. Tämänkin hyvinvointiohjaajan ajat on täynnä. Mutta hienoa tältä kaupungilta panostaa tällä tavalla lapsiin ja nuoriin.

Vierailija
340/446 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä Joensuussa on kouluihin on palkattu ns. hyvinvointiohjaajia. Oma kiusattu lapsenikin on käynyt monta kertaa juttelemassa tämän henkilön luona ja on kokenut saavansa apua. Ja asioista on pystytty puhumaan niinkuin ne on. Tämänkin hyvinvointiohjaajan ajat on täynnä. Mutta hienoa tältä kaupungilta panostaa tällä tavalla lapsiin ja nuoriin.

Tällainen pitäisi olla pakollinen jokaisessa koulussa!