Millaista on Venäläinen Tee?
Kuulemma jotain maan mainiota mutten ole koskaan maistanut. 🫖
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Saikkaa, sajua, chaj. Ei tee.
Mustaa teetä, tehdään erittäin vahvaksi ja laimennetaan kiehuvalla vedellä. Makeutetaan sokerilla, sekaan ei mitään maitoa, siitä tulee vain tiskivettä.
Tuollaista olen venäläisen mummoni juottamana juonut 45 vuotta, sitten mummo kuoli. Valmistan itse samoin, muu tee on pahaa. Tai siis minähän juon saikkaa, en teetä.
Oliko mummollasi samovaari? Kuulema venäläiset voivat laittaa teehen pikkuisen hilloa. Ei tosiaan maitoa koskaan.
Se oikein hyvää, älä lähde autolla itse ajamaan teehetken jälkeen. Daa sanoi Jeltsin.
Hyviä ovat jos tykkää teestä. Saaneeko täällä kaupoista?
Olin kerran kauan sitten ystävyysmatkalla Neuvostoliitossa.
Aamiaisella oli gruusialaista teetä. Yhä muistelen, mitään niin hyvää en ole sen jälkeen saanut. Joku Earl Grey voi olla lähellä, mutta tämä makumuisto on jotain mitä ei ole ylitetty.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä ovat jos tykkää teestä. Saaneeko täällä kaupoista?
Ostat vaan mustaa teetä, liotat siitä vahvaa "tiivistettä" (vaikka pulloon valmiiksi) ja halutessasi juoda, keität kuuman veden, jolla laimennat sen teen.
Aikoinaan opiskellessani venäläinen kämppis joi tavallista tummaa teetä, jonka makeutti vadelmahillolla. Se on taatusti venäläistä.
Mustaa teetä, jossa vesi korvataan vodkalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustaa teetä, tehdään erittäin vahvaksi ja laimennetaan kiehuvalla vedellä. Makeutetaan sokerilla, sekaan ei mitään maitoa, siitä tulee vain tiskivettä.
Tuollaista olen venäläisen mummoni juottamana juonut 45 vuotta, sitten mummo kuoli. Valmistan itse samoin, muu tee on pahaa. Tai siis minähän juon saikkaa, en teetä.
Oliko mummollasi samovaari? Kuulema venäläiset voivat laittaa teehen pikkuisen hilloa. Ei tosiaan maitoa koskaan.
Samovaari oli, mutta ei sitä käytetty. Mummolla oli kaksikerroksinen teepannu, alapannussa kuumaa vettä ja yläpannussa sitä vahvaa teetä.
Vierailija kirjoitti:
Aamiaisella oli gruusialaista teetä. Yhä muistelen, mitään niin hyvää en ole sen jälkeen saanut. Joku Earl Grey voi olla lähellä, mutta tämä makumuisto on jotain mitä ei ole ylitetty.
Hieman taustaa:
Äitini vanhemmat olivat työväenliikkeen ihmisiä. Kaikki mahdolliset tarvikkeet ostettiin paikallisesta osuusliikkeestä. Lapsuuden muistoja oli erittäin hyvänmakuinen ja -tuoksuinen tee. Myöhemmin joskus -70 luvulla kaupoissa oli myynnissä sellaisia noin 5*5*5 kokoisia pahvisia irtoteepakkauksia. Niitä oli muutama laatu entisen Neuvostoliiton eteläisiltä alueilta. Krasnojarskin tee on ainoa mitä muistan siltä ajalta. Taisi olla myös gruusialaista.
Tuoksu ja maku toivat mieleen mummin ilmeisesti neuvostojen maasta peräisin olleen teen aromit.
Nykyään myydään Russian Blend nimistä teetä (mm. Teeleidin tee).
Nämä ovat kuitenkin mustan teen perussekoituksia Intiasta ja Kiinasta.
Teeleidin mukaan sopii erinomaisesti samovaariin.
Olisiko tästä jotain korviketta teemuistollesi?
Tarkoitat juutalaista synagoga teetä sipulioriental arabiasta ....kyllä CHAI on itseasiassa hebreaa . Se on käytössä nimenomaan Arabiassa ja Turkissa .
Venäjällä kun tilaat ravintolassa teen saat sitä koko pannullisen, et yhtä kuppia.
Vierailija kirjoitti:
Venäjällä kun tilaat ravintolassa teen saat sitä koko pannullisen, et yhtä kuppia.
Eikä pöytään myöskään tuoda kuppia vaan lasi.
Voit ostaa ortodokskirkolta mustaa venäjän kielistä teetä samalla pari uskonto kirjaa Liisankatu . Oikeasti Elisabethin katu . Liisa on lyhenne elisabethista . Elisa . Elia. On marttoja jotka uskoo ja marttoja jotka ei usko . On rikollisia on rehellisiä . Meiltä tsaikka kupit varasti venäläinen väitti olevansa inkeriläinen mutta kyllä ihan selvä Venäjän juutalainen oli . Vapaakirkon jäsenten varastelu ylittää jopa hellareiden ....Turkissa juodaan teetä miesten kesken kasakat tietää heidän tapansa . Ruskeat hampaat keltaiset onkin arabien ongelma . Missään ei saa niin hyvää teetä kuin Afrikassa tosin . Caylon tea on hyvää. Venäläisiä on paljon Intiassa lomalla siellä on parhaat mausteet .
Varastettu tavara on kuitenkin tuhoon vihittyä Mooseksen mukaan varkaille .
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman taustaa:
Äitini vanhemmat olivat työväenliikkeen ihmisiä. Kaikki mahdolliset tarvikkeet ostettiin paikallisesta osuusliikkeestä. Lapsuuden muistoja oli erittäin hyvänmakuinen ja -tuoksuinen tee. Myöhemmin joskus -70 luvulla kaupoissa oli myynnissä sellaisia noin 5*5*5 kokoisia pahvisia irtoteepakkauksia. Niitä oli muutama laatu entisen Neuvostoliiton eteläisiltä alueilta. Krasnojarskin tee on ainoa mitä muistan siltä ajalta. Taisi olla myös gruusialaista.
Tuoksu ja maku toivat mieleen mummin ilmeisesti neuvostojen maasta peräisin olleen teen aromit.
Samovaariin ei laiteta teetä vaan sillä kuumennetaan ja säilytetään vesi kuumana. Tee haudutetaan erikseen vahvaksi teepannussa, sitä kaadetaan kupin pohjalle ja samovaarista kuumaa vettä, jolla laimennetaan sopivaksi.
Ennen teepussien aikaa eli vielä 60-luvun alussa Suomessakin tee tehtiin noin, että oli kaksi teepannua, jotka usein sai vielä päällekkäin. Pienessä haudutettu tee ja isossa kiepautettuaan vesi.
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman taustaa:
Samovaariin ei laiteta teetä vaan sillä kuumennetaan ja säilytetään vesi kuumana. Tee haudutetaan erikseen vahvaksi teepannussa, sitä kaadetaan kupin pohjalle ja samovaarista kuumaa vettä, jolla laimennetaan sopivaksi.
Ennen teepussien aikaa eli vielä 60-luvun alussa Suomessakin tee tehtiin noin, että oli kaksi teepannua, jotka usein sai vielä päällekkäin. Pienessä haudutettu tee ja isossa kiepautettuaan vesi.
Niin tehtiin. Tätini sanoi sitä haudutuskannua "myrkkykannuksi", isompi oli vain vesikannu.
Ja nyt on ikävä mummoa.
Ei omakeitettu saikka koskaan ole yhtä hyvää kuin mummon kanssa juotu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan vinkkinä: Haapasalolla on gruusialainen ravintola Helsingissä! Siellä tarjottiin täkäläistä teetä.
Taisi tämä ketju loppua. Kiitos kuitenkin!
Toivottavasti teetietous ja teen käyttö lisääntyy.
Ja teen käyttäjille; käyttäkää mahd. mukaan irtoteetä, maku on paljon parempi kuin hätäisellä pussiteellä. Irtoteen haudutusaika 3-5 minuuttia ja teen haudutussuodattimia on saatavissa isommista kaupoista ja ainakin nettikaupoista. Ja halvalla.
Hyvää teejoulua kaikille!