Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä juomisen tilalle?

Vierailija
25.11.2021 |

Hei vaan kaikille, en ookkaan tänne kirjoittanut pitkään pitkään aikaan. Mä oon nyt tässä kahden krapulapäiväni aikana tajunnut kuinka suurta roolia juominen näyttelee mun elämässä. Mä oon 30-vuotias mies ja nyt oli tarkoitus vapailla käydä treffeillä ja käydä elokuvissa. Noh vapaat koitti, join kaikki rahani kolmessa päivässä ja tili oli vasta vähän aikaa sitten. Korona-aika on tuonut vaan sen orastavan ongelman nyt pinnalle joka mulla on ollut pitkään. Oikeastaan pidempää kuin haluaisin myöntää.

Sitä uskottelee itselleen että ei ole ongelmia, koska mä hoidan työni kunnolla enkä ikinä mene töihin krapulassa. Noh tämä nyt oli herätys, että se nyt on aika matala rima. En harrasta tissuttelua ollenkaan, en säilytä ikinä alkoholia kotona jos en ole viihteellä ja aiemmin join kerralla sen mitä join, mutta nyt ei riitä enää yksi päivä, nyt on kaksi päivää ja lipsuu jo kolmannenkin puolelle. Määrät karkaa käsistä kun ottaa muutaman, en pysty lopettamaan.

No nyt mä todella haluan alkaa muuttamaan tapojani ja olen valmis muutokseen. Mulle juominen on sosiaalista puuhaa, liikaakin. Mulla ei ole montaa juomatonta kaveria. Kysymykseni onkin, että mitä juomisen tilalle olisi hyvä keksiä? Jos en keksi mitään sen tilalle niin silloinhan palaan siihen aina takaisin.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiselvä vastaus, kaveripiirin vaihtaminen johonkin joukkuelajiin.

Vierailija
2/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi harrastus, joku urheilulaji, museokortti tai käsillätekeminen. Mikäli kaveriporukka aina juo, niin jättää kaveriporukan juomaan ja pysyy poissa.

Vierailija
4/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs kun ei ole kaveripiiriä ja juo aina kotona yksin? Elämässä ei muutenkaan mitään, ei töitä, harrastuksia, 0 ihmissuhdetta jne. :( -eri

Vierailija
5/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy nyt ihan tosissaan joo alkaa ottamaan tää asia sydämmelle. Näin ei voi jatkua. Mä oon päällisin puolin ihan hyvin toimeentuleva ihminen. Oon yrittäny vähentää määriä viimeiset 6kk ja kohtuullistaa käyttöä, tuntuu että tää homma menee päinvastaiseen suuntaan. Mä oon nyt valmis sanomaan että mä oon alkoholisti ja taitaa olla absolutismi ainoa vaihtoehto tai tyyliin kerran kuussa. Jano kasvaa juodessa. Mä en tule saavuttamaan sitä elämää mitä mä haluan tätä menoa eli onnellista parisuhdetta ja alas asettumista. 

AP

Vierailija
6/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut hieman samanlaisessa tilanteessa. Kaverit joivat, ja itse yritin vähentää.

Ikävä kyllä ainut toimiva ratkaisu oli kaverisuhteiden katkaiseminen tai oikeastaan jäähylle laitto siksi aikaa, kunnes olin itse päässyt irti alkoholista kokonaan. Sen jälkeen saatoin nähdä kavereita baarissakin, otin vain alkoholitonta juotavaa.

Vierailija
7/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs kun ei ole kaveripiiriä ja juo aina kotona yksin? Elämässä ei muutenkaan mitään, ei töitä, harrastuksia, 0 ihmissuhdetta jne. :( -eri

Rankkaa :( Itelläki yksinäisyys on yks sellanen läsnä oleva asia. Oisko sulla mahdollisuus mennä opiskelemaan? 

AP

Vierailija
8/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut hieman samanlaisessa tilanteessa. Kaverit joivat, ja itse yritin vähentää.

Ikävä kyllä ainut toimiva ratkaisu oli kaverisuhteiden katkaiseminen tai oikeastaan jäähylle laitto siksi aikaa, kunnes olin itse päässyt irti alkoholista kokonaan. Sen jälkeen saatoin nähdä kavereita baarissakin, otin vain alkoholitonta juotavaa.

Kauan sulla meni ennenku rupes helpottamaan alkoholin kaipuu? 

AP

Vierailija
9/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absolutismi. Jos yksi alkoholiannos saa haluamaan toisen, älä ota ensimmäistäkään.

Valitse joku muu juoma. Itselläni se on sokeriton kola, ja jos kofeiini ei aiheuta sinulle ikäviä vaikutuksia, etä ole aspartaamille allerginen (päänsärky), voin suositella.

Ja ne kaverit jotka yrittävät saada sut juomaan, tai joita ei kestä selvin päin... Kaveri vaihtoon.

Viinan voi vaihtaa kavereihin jotka ei juo.

Sitten harrastuksia, joilla voi korvata viinan:

- joukkueurheilu, porukassa jossa on useita raittiita, joiden seuraa hakeutua joukkueen oheistapahtumissa

- tanssi, aloita kurssilta, kokeile erilaisia

- lautapelit ja pöytäroolipelit (jälkimmäisissä voi vetää fiktiiviset kännit, krapulan aste selviää nopealla), näissäkin on se hyvä puoli että alkoholin kanssa pelaamisesta ei edes tule mitään, ja on ihan ok pyytää että kukaan ei joisi, siis etsiä peliseuraa joka voi pelata täysin raittiina

- treffailu, seuranhakuun kun laitat että et juo alkoholia, saatat nimittäin löytää oikeasti fiksua seuraa (muista vaan että se ei ole ainoa kriteeri hyvään matchiin)

- avantouinti, paikkoja on paljon ja siihen voi jäädä koukkuun, endorfiinit nääs, voisi toimia ihan korvaushoitona alkoholille

- kansalaisopiston tms kiinnostava kurssi tai useampi

- ...

Tärkeintä on löytää se fiilis, että sun ei tarvi juoda.

Vierailija
10/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy renatsilta mitä käyttää, se on ainakin ihan sekaisin.

Vierailija
11/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiminen. Aina kun tekee mieli ryypppyä, vedä varvit. Tulee taatusti parempi fiilis ja eukkoskin tykkää!

Vierailija
12/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Absolutismi. Jos yksi alkoholiannos saa haluamaan toisen, älä ota ensimmäistäkään.

Valitse joku muu juoma. Itselläni se on sokeriton kola, ja jos kofeiini ei aiheuta sinulle ikäviä vaikutuksia, etä ole aspartaamille allerginen (päänsärky), voin suositella.

Ja ne kaverit jotka yrittävät saada sut juomaan, tai joita ei kestä selvin päin... Kaveri vaihtoon.

Viinan voi vaihtaa kavereihin jotka ei juo.

Sitten harrastuksia, joilla voi korvata viinan:

- joukkueurheilu, porukassa jossa on useita raittiita, joiden seuraa hakeutua joukkueen oheistapahtumissa

- tanssi, aloita kurssilta, kokeile erilaisia

- lautapelit ja pöytäroolipelit (jälkimmäisissä voi vetää fiktiiviset kännit, krapulan aste selviää nopealla), näissäkin on se hyvä puoli että alkoholin kanssa pelaamisesta ei edes tule mitään, ja on ihan ok pyytää että kukaan ei joisi, siis etsiä peliseuraa joka voi pelata täysin raittiina

- treffailu, seuranhakuun kun laitat että et juo alkoholia, saatat nimittäin löytää oikeasti fiksua seuraa (muista vaan että se ei ole ainoa kriteeri hyvään matchiin)

- avantouinti, paikkoja on paljon ja siihen voi jäädä koukkuun, endorfiinit nääs, voisi toimia ihan korvaushoitona alkoholille

- kansalaisopiston tms kiinnostava kurssi tai useampi

- ...

Tärkeintä on löytää se fiilis, että sun ei tarvi juoda.

Kiitti kaikille :) Tuli parempi fiilis vähän jakaa fiiliksiä. Noh ainakin nyt pysähdyin tän ongelman äärelle ekaa kertaa vuosiin. Taidanpa lähteä kävelylle. Eilen kuuntelin koko päivän alkoholistien tarinoita ja siinä yks mikä jäi mieleen oli se, että ei tarvitse olla mikään katuojassa makaava alkoholisti ollakseen ongelmia alkoholin kanssa. Ongelmat tulee jo kauan ennen ja ainoastaan ääritapaukset edes joutuu tuohon kuntoon. 

AP

Vierailija
13/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin ketjuun lukemaan ideoita, mutta moni tarjoaa vain kaveripiirin vaihtoa. Oma mies tissuttelee kotona - pitäisiköhän sen vaihtaa vaimoa? Vaimo ei kyllä juo alkoholia ollenkaan. Mitä sellaiselle tilalle? Sillä on kyllä harrastus, mutta suuri osa siitä tapahtuu kotona tietokoneen äärellä. Ja sen oluen. Olen huolissani hänen terveydestään, ja hän itsekin, mutta ei tee mitään sen juomisen vähentämiseksi. Tilaa vaan halpaa kaljaa ulkomailta vähän väliä. 

Vierailija
14/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene seurakunnan toimintaan mukaan, vaik et uskoisikaan itse asiaan. Siellä on porukkaa jotka ainakin yrittää olla juomatta. Saat uusia kavereita myös. Suosittelen kirkon piiriin, eivät ole niin fanaattisia!

Vierailija
15/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystäväni raitistui saatuaan potkut juomisen takia. Hän sai työpaikan toisesta kaupungista ja muutti minua lähemmäksi. Hän innostui harrastamaan lintuja, kun seurasi minua linturetkille. Valokuvausharrastus oli jo valmiiksi ja nyt se elpyi ja laajeni myös lintukuvaukseen. Hän jaksoi taas keskittyä myös nuorena harrastamaansa ikonimaalaukseen. Tähän päälle vielä matkapyräilyharrastus ja tiivis käyminen AA-kokouksissa, joista sai uusia kavereita ja vertaistukea.

Miehen elämä on täysin uusilla raiteilla ja nyt on vielä tupakkakin jäänyt pois.

Vierailija
16/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeet kannattaa ottaa tilalle

Vierailija
17/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulle tulee juomishaluja, niin saan aika hyvin sitä pois ajattelemalla kuinka kamala olotila krapula on. Ja se henkinen morkkis, alakulo ja ahdistus, kun aivojen kemiat on sekaisin alkoholin (=myrkyn) takia.

Mä mielessäni oikein fiilistelen sitä hyvää oloa, joka on lauantai aamuna aikaisin herätessä, kun ei ole ottanut pisaraakaan. Laitan itseni oikein vellomaan tuohon hyvänolon fiilikseen, kun jaksaa kotona puuhastella ja käydä ulkona kävelyllä. Kai tuo on tietynlaista itsensä aivopesua. :)

Ja se onnistumisen tunne, kun menet viikonlopun jälkeen töihin, ja olet levännyt ja nukkunut hyvin ja rahaa kulunut 0€.

Vaikka elämä yksinäistä onkin, niin ainakin homma on hallussa. Sillä jaksaa, kun voi tuolla saralla olla itseensä tyytyväinen.

Vierailija
18/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vain pakko yrittää sitä muutosta. No pain, no gain.

Vierailija
19/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira!

Koiran kanssa on mahtavaa retkeillä ja harrastaa.

Vierailija
20/30 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäs tosiaan keksiä jotain juomisen tilalle. Krapuloista on tullut niin inhottavia ja pitkään kestäviä. Hitto jos se laillistuisi suomessa niin ei olisi mitään ongelmaa. Ehkä se pittää ottaa netflix tai muu vasyaava? katsoa elokuvia ja varsinkin sarjoja 16 tuntia vuorokaudessa. En vaan tiedä jaksaako ne ohjelmat kiinostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi