Mies osti tietokoneen kotiin. Teki 2 käyttäjätiliä ja salasi omansa salasanalla.
Toinen tili minulle ja toinen hänelle, mutta se on salattu salasanalla. Miksi näin? Ei pitäisi olla mitään salailtavaa.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia. Olen kyllä joskus miettinyt, jos minulle sattuisi jotain, miten ihmeessä puoliso pääsee esimerkiksi kaikkiin varoihin ja digitaalisiin tilauksiin käsiksi. Otetaan nyt esimerkkinä Veikkaustili, missä on useampi sata euroa.
Veikkaukselle tulee tieto pelitilin omistajan kuolemasta ja rahat palautetaan joko siihen pelitiliin liitetylle tilille tai viimeisenä vaihtoehtona ilmoitetaan pankki, mistä ne voi käydä nostamassa.
Ne on nämä nuoremmat sukupolvet jotka täällä kiihkeästi vaativat salattua sitä tätä. Eivät ymmärrä että ei kovinkaan kauan sitten puolisot käyttelivät toisensa luureja ja oli vain yksi kone käytössä. Kyllä suhteessa joku mättää jos kaikki pitää olla salattuna ja puoliso ei saa koskeakkaan toisen puhelimeen.
Sairasta..
Vierailija kirjoitti:
Sinunko mies söi ne lasten vanukkaatkin?
Eiku laitto niihin salasanan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meilläkin on noin. Ihan järkevää, eikä salilla toisiltamme mitään. Sinä et sotke miehen mahdollisia pelejä tai muita sovelluksia joita hän lataa koneelle. Tai lue luottamuksellisia työsähköposteja. Jotkut työt jopa edellyttävät tuollaista suojaamista.
Vähän ohiksena kiinnostaa, että kuinka monilla on kuitenkin yhteinen laite (läppäri, padi tms)? En itse voisi kuvitellakaan, että olisi yhteinen läppäri. Tälläkin hetkellä puoliso tekee omalla koneellaan omia juttujaan ja minä juutuin omallani tälle palstalle, vaikka tarkoitus oli hoitaa vain pari akuuttia asiaa.
Ei tulisi pieneen mieleenkään tuollainen yhteiskone (pl. ehkä joku olohuonekone tai vastaava). Joskus 15 vuotta sitten kun tyttöystävä oli käymässä, tai minä hänen luonaan, niin silloin ehkä kysyttiin että "Saako käydä koneella lukemassa uutisia" tjvst.
Nykyään kun sama talous, niin totta kai omat koneet, puhelimet ja tabletit (tosin itselläni tablettia ei ole kun en ole tarvinnut).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole itsellä mitään salattavaa mutta en haluaisi että mieheni lukisi minun Whatsapp-viestejä tai sähköposteja. Tai että missä olen klikkaillut netissä vaikka en mitään ihmeellistä olekaan tehnyt. Kyllä myös parisuhteessa pitää ihmisellä olla yksityisyys.
Jos mieheni alkaisi kyselemään salasanojen perään niin kyllä ihmettelisin että mistä nyt tuulee.Mustasukkaisten ihmisten pitäisi keskittyä siihen omaan ongelmaan ja käytökseen eikä toisen salasanoihin.
Sähköpostitili - tarvitseeko sen takia tietokoneen käyttötila jakaa käyttäjätilei? Mites kirjaston koneet... tarvitsenko oman käyttäjätilin KONEESEEn
Kyllä tarvitset jos asennat esim. Outlookin tai muun vastaavan sähköpostiohjelman sinne.
Niin, tarvitsee Outlookiin oman tilin ja salasanan. Siis sinun sähköpostilaatikkosi on se joka vaatii tilin luomisen.
Kyllä vaatii juu! Vai meinaaks että sulla ja sun puolisolla on niinko yks sähköpostitili eli sähköpostiosoite... Me.Tummelot(at)outlxxx.com
Vierailija kirjoitti:
Ne on nämä nuoremmat sukupolvet jotka täällä kiihkeästi vaativat salattua sitä tätä. Eivät ymmärrä että ei kovinkaan kauan sitten puolisot käyttelivät toisensa luureja ja oli vain yksi kone käytössä. Kyllä suhteessa joku mättää jos kaikki pitää olla salattuna ja puoliso ei saa koskeakkaan toisen puhelimeen.
Sairasta..
Sairasta ei ole kuin kaltaistesi tyhmyys. Ei tarvitse ihmetellä miksi nettirikollisuus kukoistaa jos ei edes konetiliään viitsi suojata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole itsellä mitään salattavaa mutta en haluaisi että mieheni lukisi minun Whatsapp-viestejä tai sähköposteja. Tai että missä olen klikkaillut netissä vaikka en mitään ihmeellistä olekaan tehnyt. Kyllä myös parisuhteessa pitää ihmisellä olla yksityisyys.
Jos mieheni alkaisi kyselemään salasanojen perään niin kyllä ihmettelisin että mistä nyt tuulee.Mustasukkaisten ihmisten pitäisi keskittyä siihen omaan ongelmaan ja käytökseen eikä toisen salasanoihin.
Sähköpostitili - tarvitseeko sen takia tietokoneen käyttötila jakaa käyttäjätilei? Mites kirjaston koneet... tarvitsenko oman käyttäjätilin KONEESEEn
Kyllä tarvitset jos asennat esim. Outlookin tai muun vastaavan sähköpostiohjelman sinne.
Niin, tarvitsee Outlookiin oman tilin ja salasanan. Siis sinun sähköpostilaatikkosi on se joka vaatii tilin luomisen.
Kyllä vaatii juu! Vai meinaaks että sulla ja sun puolisolla on niinko yks sähköpostitili eli sähköpostiosoite... Me.Tummelot(at)outlxxx.com
Nettiselaushistoriankin saa pyyhittyä pois, jos sattuu olemaan yhteiskäyttöinen kone, siis kone jonka käyttötilaa ei ole jaettu käyttäjätileihin.
Vierailija kirjoitti:
Sairasta..
Olen 43 ja elänyt ajan ennen kännyjä ja koneita. Lapsena meille opetettiin kirjesalaisuuden periaatteet ja näitä samoja asioita olen osannut soveltaa ihan nykypäiväänkin. Onneksi myös puolisoni on ihan tavallinen, järkevä ihminen. Näissä asioissa ei koskaan ole ongelmaa, koska molemmat tajuavat kirjesalaisuuden ja oikeuden yksityisyyteen. Ja luotetaan toisiimme muutenkin.
Tervettä.
Minulla on kevytkenkäinen akka.
Sen vuoksi asensin hänen läppärilleen ja puhelimeen valvontaohjelmiston, joka raportoi minulle tekoälyn avulla jos hän viestittelee muiden miesten kanssa.
Voin myös ottaa etäisyden laitteisiin.
T. Alfa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan kysyn, mutta että miten sieltä kirjaston koneelta pystyy käyttämään sitä omaa sähköpostia jos kerta sen pitää olla siellä kotikoneella omalla tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meilläkin on noin. Ihan järkevää, eikä salilla toisiltamme mitään. Sinä et sotke miehen mahdollisia pelejä tai muita sovelluksia joita hän lataa koneelle. Tai lue luottamuksellisia työsähköposteja. Jotkut työt jopa edellyttävät tuollaista suojaamista.
erityisesti sihteerikköjen viestit eivät aina kestä päivänvaloa
No minun miehen työpaikalla pitää olla valtakunnallisen tason johtoa että saa sihteerin, varmaan jollain promillella siellä on oma sihteeri. Ja oikeastaan luottamus on niin kova ettei kiinnosta.
Naiset, arvostakaa itseänne niin paljon että otatte vain miehen johon luotatte 100%. Tosiasia on että sellainenkin voi joskus pettää, mutta siihen ei kyttääminen auta.
Meillä on omat koneet. En tiedä miehen salasanaa, eikä minulla ole mitään kiinnostusta hänen koneelleen. Mies tietää mun salasanat koneelle ja puhelimelle, koska en tajua hittojakaan tietoteknisistä asioista. Tiedän kyllä, että jos mies olisi pahansuopa, hän voisi aiheuttaa mulle massiivista haittaa laitteitteni kautta. Aina välillä hän jaksaa mua valistaa ja opetaa, mutta ei kannettu vesi kaivossa pysy. Siksi jatkan näin.
Minä syön joka aamu suuren lautasellisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee samoin, mutta lisää puuroon vaapukkahilloa. Ei tulisi kuuloonkaan, että meillä oliai jotain salasanoja. Ei koskaan. Ei ikinä.
Onnellinen pikku Untuvakerä kirjoitti:
Minä syön joka aamu suuren lautasellisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee samoin, mutta lisää puuroon vaapukkahilloa. Ei tulisi kuuloonkaan, että meillä oliai jotain salasanoja. Ei koskaan. Ei ikinä.
Hyvä homma, ei tuu multa duunit loppumaan 🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan kysyn, mutta että miten sieltä kirjaston koneelta pystyy käyttämään sitä omaa sähköpostia jos kerta sen pitää olla siellä kotikoneella omalla tilillä.
Toivottavasti siellä kirjastossa käyttää vähän enemmän aikaa siihen, että poistaa selaushistorian, ei tallenna salasanoja, käyttää kaksinkertaista tunnistusta ja kirjautuu ulos palveluista. Kotikoneella taas ei tarvitse niin välittää, kun ei siihen ketään muu mene. Minulla on ainakin google - tili aina kirjautuneena, enkä halua, että lasten tai puolison youtube videot sotkee omia listoja jne. Niin kuin näiden oikeiden tietoturva-asioiden, kuten sähköpostit, lisäksi. Siksi meillä omat tunnukset olkkarissa olevalle koneelle.
Minulla on ihan oma tietokone, joka kuitenkin on salasanasuojattu, jonka tosin puolisoni tietää ja toisinaan käyttää ihan omatoimisesti tietokonettani jos omansa on jäänyt työpaikalle. Sama puhelimeni kanssa, tietää salasanan ja voi minun puolestani ihan omatoimisesti laittaa vaikka musiikkia soimaan.
Sähköpostini, sometilieni yms., jopa pankkitunnuksieni vaikka meillä on yhteinen tili, salasanoja hän ei puolestaan tiedä, vaikka ei minulla sielläkään mitään salattavaa ole. Olen vain tottunut pitämään nämä visusti omana tietonani.
Kai tämä on ihan "tottumuskysymys" miten laajalle kukakin kokee sen salasanasuojatun henkilökohtaisen piirinsä ulottuvan?