Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies osti tietokoneen kotiin. Teki 2 käyttäjätiliä ja salasi omansa salasanalla.

Vierailija
24.11.2021 |

Toinen tili minulle ja toinen hänelle, mutta se on salattu salasanalla. Miksi näin? Ei pitäisi olla mitään salailtavaa.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia. Olen kyllä joskus miettinyt, jos minulle sattuisi jotain, miten ihmeessä puoliso pääsee esimerkiksi kaikkiin varoihin ja digitaalisiin tilauksiin käsiksi. Otetaan nyt esimerkkinä Veikkaustili, missä on useampi sata euroa.

Turha huolehtia Veikkaustilistä, se sulkeutuu, jos kuolet ja rahat tulevat ilmoittamallesi tilille.

Facebookista pääsee helpoiten eroon, jos sen pystyy sulkemaan tunnuksillasi, onneksi yksi sisaruksista tiesi äidin tunnukset.

Vierailija
42/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinunko mies söi ne lasten vanukkaatkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut molemmilla omat tilit. Meillä on tämä minun läppäri, tabletti joka ostettiin alunperin minulla, mutta onkin ollut miehen käytössä kun tämän pienen läppärin saatuani ja isomman puhelimen hankittuani en enää sitä ole tarvinnut. Sitten on vielä  pöytäkone. Näihin kaikkiin meillä on omat tilit. Mies piti ensin admin-oikeudet itsellään, mutta sitten aloin valittaa, että tylsää kun ei saa päivityksiä tehtyä ja ohjelmia asennettua jos mies ei ole lähistöllä, niin mies teki mullekin admin-oikeudet kaikille koneille. Tuota tablettia en kyllä käytä juuri koskaan ja tätä minun läppäriä taas mies käyttää todella harvoin. 

Vierailija
44/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

43 unohti mainita, että aikuisille lapsillekin on tilit tuossa pöytäkoneella. Vanhempi sitä joskus käyttää, nuorempi ottaa yleensä omansa mukaan, joten hän käyttää vain silloin harvoin jos on jättänyt läppärin pois matkasta, lähinnä matkalippujen ostoon tai jos tarttee tulostaa jotain täällä paikan päällä, mutta aika harvinaista se on. 

Vierailija
45/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän joka käyttäjällä tulee olla oma tili.. Salasanasuojaus on perusjuttu, koska se on suoja myös ulkopuolisia vastaan.

Vierailija
46/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen jaetussa käytössä oleva kone lähinnä ohjelmien ja pelien jakamiseen telkkariin, mutta molemmilla on myös työkoneet jolle toisella ei ole mitään asiaa.

Vierailija
47/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meilläkin on noin. Ihan järkevää, eikä salilla toisiltamme mitään. Sinä et sotke miehen mahdollisia pelejä tai muita sovelluksia joita hän lataa koneelle. Tai lue luottamuksellisia työsähköposteja. Jotkut työt jopa edellyttävät tuollaista suojaamista.

erityisesti sihteerikköjen viestit eivät aina kestä päivänvaloa

Vierailija
48/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sen tietokoneen sitten jakaa niin, ettei tileillä olisi salasanoja?

Onko mahdollista jakaa käyttötila ilman salasanallisia tilejä?

Vierailija
49/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole itsellä mitään salattavaa mutta en haluaisi että mieheni lukisi minun Whatsapp-viestejä tai sähköposteja. Tai että missä olen klikkaillut netissä vaikka en mitään ihmeellistä olekaan tehnyt. Kyllä myös parisuhteessa pitää ihmisellä olla yksityisyys.

Jos mieheni alkaisi kyselemään salasanojen perään niin kyllä ihmettelisin että mistä nyt tuulee.

Mustasukkaisten ihmisten pitäisi keskittyä siihen omaan ongelmaan ja käytökseen eikä toisen salasanoihin.

Vierailija
50/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloittajan asunnossa tipahtaa postiluukusta tai postilaatikkoon pudotetaan hänen miehellensä osoitettu kirje, niin tuo aloittaja varmaankin suorasukaisesti menee ja avaa sen kuoren sekä lukee kirjeen?

En minä oikein tajua, että mikä ongelma siinä nyt sitten on, että puoliso laittaa oman käyttäjätilinsä tietokoneella salasanasuojatuksi. Hyvin käytännöllinen mies vaikuttaa olevan!

Onko se mies mahdollisesti laittanut kaikki sometilinsäkin yksityisiksi eikä hyväksy aloittajaa kaverikseen?

Tietokoneessako teidän parisuhteenne on?

Jos tiliä ei olisi salasanasuojattu, nörttiyteen taipuvainen puoliso voisi siltikin omia tiedostojaan pistää salaisksi, katsos nekin voi salasanasuojauksella estää ulkopuolisten katseilta.

Vierailija
51/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole itsellä mitään salattavaa mutta en haluaisi että mieheni lukisi minun Whatsapp-viestejä tai sähköposteja. Tai että missä olen klikkaillut netissä vaikka en mitään ihmeellistä olekaan tehnyt. Kyllä myös parisuhteessa pitää ihmisellä olla yksityisyys.

Jos mieheni alkaisi kyselemään salasanojen perään niin kyllä ihmettelisin että mistä nyt tuulee.

Mustasukkaisten ihmisten pitäisi keskittyä siihen omaan ongelmaan ja käytökseen eikä toisen salasanoihin.

En itsekään ole koskaan tuota ymmärtänyt, että joku voisi antaa ulkopuolisen lukea viestit puhelimesta. Myös viestit lähettäneillä on oikeus yksityisyyteen.

Vierailija
52/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköpostitili - tarvitseeko sen takia tietokoneen käyttötila jakaa käyttäjätilei? Mites kirjaston koneet... tarvitsenko oman käyttäjätilin KONEESEEn, vai riittääkö että on OMA SÄHKÖPOSTITILI!

Vierailija
53/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tottakai, jättää salasanat vain pois niiltä tileiltä. 

Vierailija
54/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee aina likainen olo jos menee toisen koneelle naputtelemaan, vaikka toinen olisi siinä vieressä. Sama USB tikkujen kanssa. Kuin tuntemattoman vehkeitä menisi sormeilemaan 🤢🤮

Vierailija
55/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköpostitili - tarvitseeko sen takia tietokoneen käyttötila jakaa käyttäjätilei? Mites kirjaston koneet... tarvitsenko oman käyttäjätilin KONEESEEn

Kyllä tarvitset jos asennat esim. Outlookin tai muun vastaavan sähköpostiohjelman sinne.

Vierailija
56/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokone on kuin pyhälehmä johon ketään muu ei todellakaan mene koskemaan.

Vierailija
57/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tottakai, jättää salasanat vain pois niiltä tileiltä. 

Mikä onkin kätevää niin jokainen haittaohjelma, mato ja virus saa suoraan kaikki pääkäyttäjän oikeudet ilman että tarvitsee huijata käyttäjää antamaan salasanaa tai hyödyntämään jotain exploittia.

Vierailija
58/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihuta!

Vierailija
59/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti lapsiperheissä järkevää jos pelataan vain aikuisille tarkoitettuja pelejä joihin lasten ei haluta pääsevän käsiksi. Voi olla myös sovelluksia joihin on tallennettu maksukorttitiedot ja jokainen on nähnyt mitä niiden kanssa voi käydä jos lapset pääsevät niihin käsiksi.

Jos kalvaa niin mikset kysy suoraan?

Vierailija
60/76 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaisi muuta vaihtoehtoa kuvitellakaan kuin suojatut tilit laitteessa. Tai siis voisin: en ylipäänsä haluaisi yhteistä laitetta puolisoni kanssa vaan molemmilla on tottakai omat. Ja kaikki salasanan tai vastaavan takana.

Kyllä mun koneelle on kumppanilla ollut ihan vapaa pääsy.

En oikein tajua miten nykyään kaikki on niin salaista ja suojattua, työhommat tietenkin erikseen.

No ihan siksi, että olemme edelleen kaksi erillistä yksilöä. En avaa puolisoni kirjepostia enkä yhtään sen enempää pidä tarpeellisena nähdä hänen sähköpostejaan, pankkitiliään, nettihistoriaansa tai mitään muutakaan.

Siis miten yhteinen tietokone tähän mitenkään liittyy? :D Meillä on yhteinen läppäri eikä omia käyttäjätunnuksia siellä, mutta SILTI emme avaa toistemme kirjepostia, näe toistemme pankkitilejä emmekä tiedä niihin tunnuksia, selainhistorian tallennus meillä on pois päältä... Emme tiedä myöskään toistemme pankkikortin koodia, emme toistemme puhelimien... Voi hyvänen aika, ei sama tietokone ole yhtä kuin jaamme kaiken.