kuinka liikkua laihtuakseen?
Jos bmi on jotai 34-36 ja lähtötaso sohvaperuna.
Mikä on hyvä määrä päivässä liikkua esim. Kävellen? Entä kotona jumpaten kahvakuulalla, kuminauhalla joka on ovessa ja oman kehon painolla? En vielä jaksa noita kotona jumppaamisia kuin reilun 10min.. teen kyllä tuon ajan reippaasti. Kävellä jaksan vähän paremmin, vedän lasta pulkassa, eli huonoilla keleillä en pääse ulos: ( salilla aloitan ryhmäliikuntatunnit kun saan lapsenvahin säännöllisemmin kuukauden päästä, mitä suosittelette?
Ruokapuoli on vaikea. Aamuisin syön munia tai puuron, illalla taas jompikumpi, päivällä kerran kotiruokaa rehuilla tai salaatilla, välipalat hakusessa, en tiedä mitä haukkais jos nälättää, onko ok nutrilett? Entä se proteiini versio?
IHANAT ilmat! Tuntuu jopa hyvälle lähtä ulos: )
Kommentit (49)
Liity painonvartijoihin tms, älä usko av:n asiantuntijoita.
Liiku pitkäkestoisesti. Ota välipalana vaikka hedelmä.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:00"]Liity painonvartijoihin tms, älä usko av:n asiantuntijoita.
Liiku pitkäkestoisesti. Ota välipalana vaikka hedelmä.
[/quote]
Painonvartijat ei toimi enää Suomessa.
Kaloreiden laskenta ei innosta lainkaan, mietin juuri sitä liikunnalla kuluttamista sen lisäksi että söisi monipuolisesti ja terveellisesti ilman nälkää. Pastat ja leivät jää unholaan hyvin vatsavaivojen takia, että harvakseltaa niitä syön. Ap
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:00"]Liity painonvartijoihin tms, älä usko av:n asiantuntijoita. Liiku pitkäkestoisesti. Ota välipalana vaikka hedelmä. [/quote] Painonvartijat ei toimi enää Suomessa.
[/quote]
No siksi mä sanoinkin että "tms", luulis et tolla bmi:llä ap tietää jonkun vastaavan (vaikka minä en tiedä).
En laita rahojani fitfarmiin! Laitan mielummin salille ja lenkkareihin. Enkä halua kaavoihin kangistunutta ruokavaliota, haluan lopun elämän kestävän elämäntaparemontin syöden "normaalisti" kyttäämättä ja laskematta, mietin vain millaiset ruuat ovat hyviä. Ap
tärkeintähän olet että et ole enää sohvaperuna vaan olet saanut itsesi liikkeelle.
onko sinulla mahdollista hankkia kuntopyörää? Sillä pystyisit iltaisin /aamuisin polkemaan kun lapset nukkuu.
Mikä tahansa jumppatunti ok, mutta aloita kuitenkin maltillisesti, jumpat voivat olla sinulle vielä vähän turhan raskaita --> motivaatio lopahtaa.
Uinti on hyvää. Reipas kävely (varsinkin rattaita työntäen). Yritä liikkua vähintään 20 min kerrallaan, tähtää 40 min.
Katso youtubista jumppavideoita/kahvakuulatreenejä ja tee mukana.
Juo paljon vettä ja jos nälkä yllättää niin esim porkkanaraastetta ja raejuustoa. tai rahkaa ja mysliä.
En itse ikinä uskonut mihinkään personaltrainereihin tai muihin, olen aina ollut liikunnallinen ja hoikka, kunnes jotain äkillistä tapahtui ja paisuin kuin pallo, oli kamalan vaikea lähteä liikkumaan uudelleen, hyvin syömisestä en muistanut mitään ja koko laihdutusprojekti vaikutti farssilta. Otin kuitenkin yhteyttä ravitsemusterapeuttiin ja urheiluohjaajaan, sain kerran tapaamisella hyvän ruokavalio-ohjeistuksen ja salilsta saliohjelman. kallista se oli, mutta joka pennin arvoista. suosittelen, ota vaikka vain parin kerran tapaamiset ammattilaisten kanssa, laihduttaminen on niin paljon helpompaa kun joku auttaa siinä, saat maksimoitua myös laihtumisen ja liikkumisen hyödyn. muutaman satasen se maksaa, mutta itse ajattelin niin että jos se on se hinta jolla laihdutus ja terveellisempi elämä lähtee käyntiin niin se on sen arvoista:)
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:07"]
En laita rahojani fitfarmiin! Laitan mielummin salille ja lenkkareihin. Enkä halua kaavoihin kangistunutta ruokavaliota, haluan lopun elämän kestävän elämäntaparemontin syöden "normaalisti" kyttäämättä ja laskematta, mietin vain millaiset ruuat ovat hyviä. Ap
[/quote]Ihanan rehellistä. Mä mietin ihan samoja asioita ja kyllästynyt laskemaan kaloreita ja lukemaan muutenkin niitä pakkauksia kuin piru raamattua. Toivottavasti saat/saadaan hyviä vinkkejä :)
Kuntopyörän laitan heti kun rahallinen tilanne sallii! Ajattelin polkea sen ajan mitä katon tv:tä etten makaisi sohvalla vaan. Esim. Emmerdalet ja salkkarit katson: )
Uimahalliin en kehtaa mennä kilojeni + roikkomahan takia, sitten kun kevennyn niin tottakai! Tuo raaste ja raejuusto idea tosi hyvä mielestäni, on jopa hyvää, kiitos: ) ap
Eiköhän me saada hyviä vinkkejä! :)
Mulla menee maku heti jos pitää laskea ja punnita joka suupala koska voi olla ilmanki tuota menetelmää ja saada tuloksia, tuntuu normaalimmalta syödä perheen kanssa ilman laskemista. Ap
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:05"]
Kaloreiden laskenta ei innosta lainkaan, mietin juuri sitä liikunnalla kuluttamista sen lisäksi että söisi monipuolisesti ja terveellisesti ilman nälkää. Pastat ja leivät jää unholaan hyvin vatsavaivojen takia, että harvakseltaa niitä syön. Ap
[/quote]
Valitettavasti se liikunnalla kuluttaminen on aika mahdotonta. Sun pitäisi liikkua tuntikausia päivittäin, oikein rääkäten itseäsi, että siitä olisi laihdutuksen kannalta mitään merkitystä. Ruokavalio on ainoa keino laihtumiseen. Ja jos pyrit siihen, että nälkäkään ei saisi koskaan olla, niin vähän huonolta näyttää. Käy nyt ainakin jonkun ravintoneuvojan pakeilla, että saat edes jonkun kunnollisen pohjan tuolle laihdutuksellesi. Tuo sinun menetelmä ei vaikuta kovin suunnitelmalliselta eikä varsinkaan tehokkaalta.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:05"]
[/quote]
Valitettavasti se liikunnalla kuluttaminen on aika mahdotonta. Sun pitäisi liikkua tuntikausia päivittäin, oikein rääkäten itseäsi, että siitä olisi laihdutuksen kannalta mitään merkitystä. Ruokavalio on ainoa keino laihtumiseen. Ja jos pyrit siihen, että nälkäkään ei saisi koskaan olla, niin vähän huonolta näyttää. Käy nyt ainakin jonkun ravintoneuvojan pakeilla, että saat edes jonkun kunnollisen pohjan tuolle laihdutuksellesi. Tuo sinun menetelmä ei vaikuta kovin suunnitelmalliselta eikä varsinkaan tehokkaalta.
[/quote]
No ei kai se nyt niin mahdotonta ole jos syöminen liikkumisesta huolimatta säilyy samana. esim itselläni tunnin reipas kävely kuluttaa noin 450 kaloria. Onhan se pois aika paljon.
Eli en laihdu syömällä normaalisti, terveellisesti ja lisäämällä liikuntaa päiviini kun lähtökohtani on pizzalla elävä sohvaperuna? Rohkenen väittää vastaan että laihdun! Uskon myös että laihtuminen on tehokkaampaa liikunnan kera ja tekee kropalle ja mielelle vain hyvää. Pitääkö olla nälkä laihtuakseen? Mielestäni ei tarvitse nälissään olla jos syö oikein. Vaan mitäpä minä tiedän koska olen läski.
Sen verran olen vasta suunnitellut että vaihan normaali ruokaan ja lisään liikuntaa, eikö se ole hyvä alku? Ap
Todellakin kannattaa liikkua laihdutuksen aikana, se lisää kulutusta! Kiinteyttää jne. Eikä tarvi tuntikausia päivässä huomatakseen tulosta! Huoh..
Pieniä poikkeuksia saattaa olla mutta pääosin näin:
Aamu: lautasellinen kaurapuuroa ja soppaa TAI 3-4 munan munakas, pari keltuaista pois.
Päivä: normi kotiruokaa muttei pastoja, esim. Kanaa tai jauhelihaa, bataattia tai couscousia, pakastekasviksia ja salaatteja.
Illemmalla joku smoothie, rahka marjoilla, aamupala tms. Kaakaota juon joskus välipalaksi.
MUTTA ne huonot päivät mitä on pariki viikossa, pelkkää pizzaa! :( niistäku pääsis eroo, kamala olokin tulee noista päivistä. Ap
Liikunta kannattaa tietenkin jos haluat samalla kiinteytyä. Joka toinen päivä esim 1h hien pintaan tuovaa liikuntaa. Herää vaikka tuntia aikaisemmin kuin muu perhe ja käy lenkillä tai käy uimassa jumpassa tms.
Ap, mitä syöt päivisin? Oletko pitänyt ruokapäiväkirjaa?