Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisitte tilanteessani? (Moraalikysymys)

Vierailija
18.02.2015 |

Työpaikallani on n. 30-vuotias todella lihava nainen, joka on aina keksinyt selityksiä sille, miksi hän on niin lihava. Todellisuudessa hän syö pelkästään työaikana enemmän kuin tarvitsisi koko päivän aikana. Pitsaa, karkkia, suklaata, keksejä, limuja.. Hän on myös pikkujouluissa humalassa avautunut toiselle työkaverilleni, että kärsii pahasta ahmimishäiriöstä. Nyt tämä nainen on päättänyt, että hänellä on kilpirauhasen vajaatoiminta ja lihavuus on yksin sen syytä. Hän kertoi itse kuinka on kertonut työterveyslääkärillemme tästä ongelmasta: hän ei syö juuri mitään ja silti lihoo. Kilpirauhasarvot olivat ok mutta koska oireet ovat niin vakavat (!) pääsee hän endokrinologin jatkotutkimuksiin. Itse olen menossa huomenna työterveystarkastukseen. En tiedä onko paikalla vain hoitaja vai myös tämä lääkäri. Nyt mietinkin olenko ihan hiljaa muiden asioista vai kuuluisiko minun kertoa lääkärille totuus tästä työkaveristani? Haluaisiko lääkäri tietää sen? Onko se minun tehtäväni?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:28"]Minä ymmärrän aloittajaa täysin! Meillä on työpaikalla todella samanlainen tilanne. Kyse oli nimenomaan täysin itse aiheutetusta lihavuudesta, jonka tämä työkaverini halusi väkisin vajaatoiminnan syyksi. Työterveyslääkärin mielestä vajaatoiminnan kriteerit eivät täyttyneet, kuten ei myöskään sisätautilääkärin. Tämä kyseinen henkilö sai kun saikin kuitenkin puhuttua itselleen koelääkityksen. Itsekin myönsi, että joutui itkien sitä anomaan kunnes lääkäri heltyi todeten, ettei pienestä annoksesta haittaakaan ole kunhan seurataan tarkasti. Tämä koelääkityksen saanut nosti annosta samantien kolminkertaiseksi laihtumisen toivossa. Seurauksena sydämen tykytystä, rytmihäiriöitä, liikahikoilua.. Olimme hänestä huolissamme. Ennen kontrollia hän lopetti lääkityksen kokonaan, jotta lääkäri luulisi että lääkeannos on ollut liian pieni ja sitä täytyisi nostaa. En tiedä mitä kontrollikäynnillä päätettiin, mutta hän jatkoi kolminkertaisen annoksen syömistä edelleen laihtumisen toivossa (samalla kun söi aivan valtavasti) ja kärsi liikatoiminnan oireista. Me (idiootit, jotka emme ansaitsisi työpaikkaamme) otimme yhteyttä työterveyslääkäriin, joka oli tiedoista todella kiitollinen.
[/quote]
Lääkäri tai terveydenhoitaja on aivan varmasti kiitollinen siitä tiedosta että henkilö väärinkäyttää lääkkeitä. Aloituksessa ei ollut kaiketikkaan kyse siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sulle kuuluu muiden asiat? En tajua miksi edes mietit juoruilla toisen asioista.

Vierailija
4/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tutkimuksissa se selviää, että syö itsensä läskiksi. Älä sinä sekaannu.

Vierailija
5/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi yhtään syytä, miksi kertoisit...

Vierailija
6/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se hieman inhottavaa että kyseinen henkilö tuhlaa lääkäreiden aikaa ja rahaa. Mutta jos ongelmaa ei myönnä itselleen, niin eipä mistään ole oikeastaan apuakaan.

Vierailija
7/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä mieltä itsekin olen. Vahvistitte kantani. Muiden asiathan ei sinällään minulle kuulu, tulin ajatelleeksi että on toisaalta todella väärin, että sairaskassamme (josta jokainen joutuu maksamaan) rahoja käytetään täysin turhaan. Ja on myös turhauttavaa lääkärille, kun toinen valehtelee kirkkain silmin.

Vierailija
8/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajakit. Yksi kantaa kaikki yksityisasiansa työpaikalle ja hassaa työnantajan aikaa ja rahaa niihin asiattomasti, ja yksi ottaa niistä toisen mussutuksista itselleen elämäntehtävän. Vosi teidätkin molemmat turhakkeet potkia kyllä pihalle työstänne, jotta joku/jotkut työhön keskittyvä ja hyvä työntekijä saisi paikan!

Vierailija
9/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa samalta kuin eräs kaverini: painaa n 150 kg, mutta keksii lonkka-ja polvinivelrikolleen muita syitä kuin lihavuus. Painottaa aina, että on synnynnäistä pulmaa. Kertoo aina, kuinka on laihtunut milloin 5 kg ja milloin 8. Mun laskuoppini mukaan, tän ihmisen pitäs painaa vain jotain 30 kg, ollaan niin pitkään tunnettu, n 20 v. Tai sitten vaan unohtaa kertoa kun on lihonut 10 kg. On se vaan vaikeetamyöntää lihavuutensa ja se että siitä koituu ongelmia. Voi toista, säälittää.

Vierailija
10/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän lääkärit kohtaa tämmöisiä tapauksia harva se päivä, joten sinuna en olisi kovin huolissani siitä että työkaverisi valheet menisivät läpi lääkärille. Ei ne verikokeet niin paljon maksa ja niistähän se selviää ettei fysiologista syytä lihavuuteen ole.

Vierailija
11/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, ei ne lääkäritkään tyhmiä ole.

Joskus tarvitaan korkeampi auktoriteetti sanelemaan nämä asiat, vaikka potilas ne jo tietäisikin. Se voi pysäyttää, muuttaa kurssia.

Tai sitten keksitään uutta tautia, tätini on hypokondrikko, rasittavaa kaikille. Vieläkö saa sanoa ihmisiä luulosairaiksi, vai etsitäänkö niin kauan, että joku vika löydetään?

Vierailija
12/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne lääkärit ole vastaavia tapauksia nähneet ja ymmärtävät kyllä että on suuri mahdollisuus ettei henkilöllä ole oikea käsitys omista syömisistään. Luottaisin ammattilaisten kykyyn hoitaa.
Olen huomannut että usein vastaavilla tapauksilla on taipumusta selittää asiat niin että ovat lääkärissä saaneet vahvistuksen omalle diagnoosilleen vaikkei niin olisikaan. Lääkäri on voinut määrätä jotain lisäkokeita ja käynnin sinne endolle, mutta se ei tarkoita että hän olisi saanut lääkärin vakuutettua siitä että kilpirauhasvaiva on todellinen.
Ei niitä lääkäreitä noin vaan kuseteta.

Vierailija
13/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 12:35"]

No onhan se hieman inhottavaa että kyseinen henkilö tuhlaa lääkäreiden aikaa ja rahaa. Mutta jos ongelmaa ei myönnä itselleen, niin eipä mistään ole oikeastaan apuakaan.

[/quote]

Miksi tämä sai miinuksia. Ap itsekin myönsi harmistuksensa ylimääräisiin kuluihin.

Vierailija
14/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh ap! Asia ei kuulu sinulle pätkän vertaa eikä sinun työkaverina kuulu työkaveristasi puhua työterveyslääkärille mitään, ellei hän sitten kiusaa sinua, se on eri asia. 

Harvoin sitä oikeasti lääkärit tekee täysin turhia lähetteitä. Voi olla paljon sellaisia tutkimuksia tehty joista sinä et voi tietää yhtään mitään.

Vierailija
15/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin hiljaa. Uskon kyllä että lääkäri tietää syyn. Tosin mikäli vajaatoiminta todetaan se on hyvä hoitaa joka tapauksessa.

Vierailija
16/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä ihan p*rseestä koska on normaalipainoisiakin joilla on todellisia asiaan liittyviä ongelmia mutta kukapa niitä nyt uskoo kun tuollaiset ap:n työkaverit ravaa lääkärissä itseään pettämässä.

Täälläkin useimmat sanoo että kyllä lääkäri nämä erottaa. Eipä taida erottaa kun on jatkotutkimuksiin määrätty. Jatkotutkimuksiin määrääminen on aina lähtökohtaisesti hyvä mutta se asenne taas että "taas joku laiskimus menee valehtelemaan vastaanotolle" kostautuu kyllä kaikille niille joilla on todellinen hätä.

Vierailija
17/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 12:50"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä lääkärit tietävät ihan koulutuksensa perusteella että ihminen ei syömättä liho. Toinen asia on sitten se, että miksi ylensyö ja sehän on hyvä selvittää ihan hoitomahdollisuuksien kartoittamiseksi - liikalihavuus kun aiheuttaa kansantaloudelle merkittävä kustannuksia. Että kaikki pitääkin rautalangasta vääntää. Ja lääkäreille on myös ihan etiikkaakin sen verran opetettu, että tietävät olla keskustelematta yhtään potilaistaan ulkopuolisten kanssa - omat kasvosi ap menetät lekurin silmissä jos alat puhumaan siellä muista kuin omista vaivoistasi. 

Vierailija
18/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus ei varmasti yksinään johda jatkotutkimuksiin. Jo työterveyshoitajan on helppo arvioida jatkotutkimusten tarpeellisuus verikokeiden (kilpirauhaskokeiden) perusteella.

Vierailija
19/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 12:36"]

Tätä mieltä itsekin olen. Vahvistitte kantani. Muiden asiathan ei sinällään minulle kuulu, tulin ajatelleeksi että on toisaalta todella väärin, että sairaskassamme (josta jokainen joutuu maksamaan) rahoja käytetään täysin turhaan. Ja on myös turhauttavaa lääkärille, kun toinen valehtelee kirkkain silmin.

[/quote]

Ammattitaitoinen lääkäri ei määrää tarpeettomia tutkimuksia. Sinähän et myöskään tiedä, etteikö työkaverisi todella tarvitsisi niitä tutkimuksia, joita hänelle on määrätty. Se, että lihavuus on itseaiheutettua ei tarkoita sitä, että työkaverisi olisi täysin terve ja hänen hoitonsa olisi vain rahanhaaskausta.

Vierailija
20/24 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 12:50"]

[/quote]

Miksi tämä sai miinuksia. Ap itsekin myönsi harmistuksensa ylimääräisiin kuluihin.

[/quote]

Minä annoin miinuksen siitä oletuksesta, että ko. nainen hukkaisi aikaa ja rahaa. Jos sinä et ole naisen lääkäri, sinä et mitenkään voi tuollaista diagnosoida. Luulisi että se lääkäri on sinua tai aloittajaa pätevämpi arvioimaan mikä on ajan ja rahan hukkaa ja mikä ei.