Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mahdolliset tuet opintojen loppuun saattamiseksi

Vierailija
18.02.2015 |

Hei,

tilanteeni on seuraava: 

Yliopisto-opintoni ovat vielä kesken, mutta opintotukikuukauteni ovat loppuneet jo viime keväänä. Tämän jälkeen olen elättänyt itseni osa-aikatöillä (4pv /vk) ja yrittänyt pakertaa opinnoistani vielä puuttuvaa gradua töiden ohessa. Olen kuitenkin huomannut, että gradu ei etene töiden ohessa toivomassani vauhdissa. Työpäivän jälkeen sitä on yleensä niin väsynyt, että aivokapasiteetti ja keskittyminen ei vain riitä gradun väkertämiseen. Jos jatkan nykyisessä työpaikassani nykyisellä tuntimäärällä, graduun tuntuu menevän ikuisuus.  Tämä "ikuisuus"  on ongelma siinäkin mielessä, että yliopistolta anomani opiskeluajan pidennys päättyy kuluvan vuoden lopussa. Väkisinkin olen alkanut miettiä muita vaihtoehtoja itseni elättämiseen gradun teon aikana, jotta saisin opintoni pian päätökseen ja voisin siirtyä täysipainoisesti työelämään. 

Siispä kysymykseni kuuluu, mihin yhteiskunnan tukiin voisin olla oikeutettu, jos vähennä työtuntejani merkittävästi tai lopetan kokonaan nykyisen työni, jotta voisin keskittyä opintojeni loppuun saattamiseen? Lisäopintotukikuukausiin ei kohdallani luultavasti ole perusteita. Yleistä asumistukea tai toimeentulotukeakaan en käsittääkseni saa, kun menin luopumaan omasta vuokra-asunnostani ja asun nyt avopuolisoni omistamassa asunnossa. Tällöinhän yhteiskunta katsoo, etten tarvitse senttiäkään omia tuloja. Peruspäivärahaan saattaisin nykyisestä työstäni irtisanoutuessani olla oikeutettu (työssäoloehto täyttyy), mutta ensin pamahtaisi tietysti karenssi. Omaehtoisen opiskelunkin tukia olen selvitellyt, mutta tämän kohdalla ongelmaksi koitunee se, että opintoni ovat alkaneet ennen oletettua työttömyyttä ja tällöin tuen saa vain, jos opinnot ovat olleet keskeytyneenä vähintään vuoden. Olenko siis väistämättä tilanteessa, jossa minun on raadettava graduni valmiiksi työnteon ohella tai jäätävä avopuolisoni elätiksi. Vai voisinkohan saada Kelalta soviteltua päivärahaa, jos sopisin työnantajani kanssa tekeväni töitä jatkossa vain 2pv/viikko? Voiko työkkäri tällöin saada selville, että osa-aikaisuus ja tuntien väheneminen johtuu omasta tahdostani ja evätä päivärahan kokonaan / pamauttaa karenssin?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla