Yksi lapsista ihan eri näköinen
Tuttavaperheessä on kolme lasta, joista yksi on ihan eri näköinen kuin kaksi muuta. Onko siihen mitään muuta syytä kuin äidin käyminen vieraissa? Voiko ne geenit noin hyppiä?
Kommentit (23)
Kyllä lapset voivat olla hyvin erinäköisiä. Yhdessä perheessä vanhin poika on niin eri näköinen kuin muut lapset tai edes vanhempansa, että häntä omasta mielestäänkin epäilisi adoptoiduksi, jollei olisi kuin ilmetty isoisänsä. Jollei satu isovanhempia tuntemaan, niin herättää varmasti epäilyksiä :)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:37"]
Kaksi sinisilmäistä ei kyllä saa ruskeasilmäistä lasta.
[/quote]
No ei nyt ihan 100% pidä paikkaansa, silmienvärin periytyminen on paljon monimutkaisempi prosessi, kuin lukiossa opetetut risteytystehtävät yms Mendelin opit antavat olettaa.
[/quote]
Onko ihan totta, että kaksi sinisilmäistä voi saada ruskeasilmäisen lapsen?
Meillä ei veljekset näytä yhtään toisiltaan. Toinen on äidin pienoismalli, tosin värit saanut isältään. On tummatukkainen ja iho tummempi kuin minun (olen varsinainen kalkkilaivan kapteeni). Toinen poika sitten taas aivan isänsä näköinen, mutta valkotukkainen ja yhtä vaalea kuin minä. Molemmilla siniset silmät, isällä on myös täysin siniset, minulla on toinen silmä sininen ja toinen ruskea. Että näin. Myös muuten omalla isälläni on toinen silmä sininen, toinen ruskea. Mutta jännityksellä odotetaan, miltä mahtaa kolmas sitten näyttää :)