Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

antaisinko luottotietojeni mennä?

Vierailija
17.02.2015 |

Tyhmyyttäni olen mennyt ottamaan vippejä ja osamaksuja, joita makselen tällä hetkellä 600€/kk ja sen jälkeen käteen jää 400€ elämiseen. Miten luottotietojen meno ja ulosotto vaikuttaa elämään, kun olen naimisissa, kohta kolmen lapsen äiti? Huono rahatilanne stressaa tuhottomasti ja mietin, josko antaisin vain mennä. Makselisin sitten, kun palaan töihin.. Jos ulosottoon menisi n. 10 000€, niin kuinka paljon sitä kerralla joutuu maksamaan? Meneekö sitten valtaosa palkastani? Saako puolisoni tai läheiseni tietää luottotietojeni menetyksestä?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:34"]Älä anna mennä. Elämästä tulee todella hankalaa, ja työpaikkakin voi mennä sivusuun kun tarkistavat luottotiedot (toki sun lupa pitää olla siihen, mutta silti).
[/quote]

Ei pidä olla lupaa. Palkasta osa menee automaattisesti ulosottoon joten tottakai palkan maksajalle tulee ilmoitus.
[/quote]

Aaa. Luin huonosti, niin tietenkään ei tule ilmoitusta kun työpaikkaa hakee. Mutta jos saat työpaikan niin sitten menee työnantajalle ilmoitus.

Vierailija
2/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:34"]Älä anna mennä. Elämästä tulee todella hankalaa, ja työpaikkakin voi mennä sivusuun kun tarkistavat luottotiedot (toki sun lupa pitää olla siihen, mutta silti). [/quote] Ei pidä olla lupaa. Palkasta osa menee automaattisesti ulosottoon joten tottakai palkan maksajalle tulee ilmoitus.

[/quote]

Työnantajalla pitää todellakin olla asianomaisen henkilön lupa jos tarkistetaan luottotietoja. Sekoitat nyt luottotiedottomuuden ulosottoon. Luottotiedoton voi olla ilman ulosottoa ja ulosotossa voi olla vaikka olisikin vielä luottotiedot tallella.

Ulosottoerän voi myös lyhentää itse omasta liksastaan (jos ulosottomies antaa luvan), jolloin työnantaja ei tiedä mahdollisesta ulosotosta mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:25"]

Mene velkaneuvontaan.

[/quote]

Tätä ei kannata jättää viimetinkaan! Helsingissä ainakin on kuulemma puolen vuoden jono...

Vierailija
4/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:57"]

Työnantajalla pitää todellakin olla asianomaisen henkilön lupa jos tarkistetaan luottotietoja.

[/quote]

Eikä tarvitse. Lukaisepas vaikka ihan ajankuluksesi mitä Luottotietolaki mainitsee asiasta: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070527

Vierailija
5/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:21"]

Jos mahdollista, älä IKINÄ anna luottotietojen mennä. Se hankaloittaa elämää niin paljon. Yritä selvittää asiat muuten. Ilman luottotietoja olet kuin et olisi olemassa ollenkaan. 

[/quote]No itselläni meni luottotiedot parikyt vuotta sitten kun sisko jätti lainat pystyyn ja ihan hyvin olen silti elellyt. En ole ollut työttömänäkään vaan aina saanut uuden duunin ja aina olen myös vuokrakämpän saanut. Kyllä ihminen elää vaikka ilman luottotietoja. Turha sitä nyt on liioitella. On puhelinliittymät ja vakuutukset. Palkasta menee kolmasosa, mut siihen tottuu kun tietää mihin on varaa ja mihin ei. 

Vierailija
6/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:47"]

Siis ensinnäkin. Sinun on todella hankala saada vuokrattua asuntoa ilman luottotietoja, pätee myös vuokrattaviin autoihin, peräkärryihin yms mitä nyt joskus saattaisi tarvita lainaan joltain firmalta. Et saa ostettua mitään osamaksulla, et liittymiä, puhelimia, et mitään. Et saa ostettua mitään myöskään laskulla (tätäkään ei monesti osaa ajatella erityisenä ongelmana ennenkuin esim. lemmikinomistajana joutuu viemään lemmikkinsä päivystykseen ja tuhansien eurojen summaa ei saakaan laskulle mukaan, vaan käynti on maksettava heti tai lemmikki ei saa hoitoa), etkä saa luottokorttia... Vaikuttaa juurikin myös mm. työpaikan saantiin. Ja kuka tahansa voi tarkistaa luottotietosi netistä, tosin se maksaa jotain ~30e.

Ja aika ninja saa olla että yhdessä asuessa saa piiloteltua omien luottotietojensa menetyksen juuri edellä mainituista syistä, lisäksi jos menee ulosottoon niin niitä kirjeitä tulee ihan ulosottoviraston/perintäviraston nimellä, että parempi olla sitten haukkana aina postilaatikolla.

[/quote]Paskapuhetta 

T. Nro 16

Vierailija
7/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:18"]

Jos mahdollista, älä IKINÄ anna luottotietojen mennä. Se hankaloittaa elämää niin paljon. Yritä selvittää asiat muuten. Ilman luottotietoja olet kuin et olisi olemassa ollenkaan. 

[/quote]No itselläni meni luottotiedot parikyt vuotta sitten kun sisko jätti lainat pystyyn ja ihan hyvin olen silti elellyt. En ole ollut työttömänäkään vaan aina saanut uuden duunin ja aina olen myös vuokrakämpän saanut. Kyllä ihminen elää vaikka ilman luottotietoja. Turha sitä nyt on liioitella. On puhelinliittymät ja vakuutukset. Palkasta menee kolmasosa, mut siihen tottuu kun tietää mihin on varaa ja mihin ei. 

[/quote]

Niin siis oletko ulosotossa vai luottotiedoton? Ne on eri asioita.

Vierailija
8/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:25"]

[/quote]

[/quote]

Mietin myös, että jos luottotiedot ovat menneet 20 vuotta sitten niin kyllä ne on jo nyt palautuneet, jos velkaa on lyhennetty tasaisesti ja uusia merkintöjä ei ole tullut.

Vierailija
9/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on luottotiedottomuudella ja ulosotolla sitten?

Vierailija
10/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:29"]

Mitä eroa on luottotiedottomuudella ja ulosotolla sitten?

[/quote]

Ulosotossa maksat kertynyttä velkaa ulosottomiehelle. Lyhennykset tapahtuvat työssäkäyvällä ihmiselle kuukausittain palkasta.

Luottotiedot menetät silloin, kun sinut todetaan käräoikeudessa varattomaksi.

Jos siis jätät kasan laskuja maksamatta ja ne menevät ulosottoon, saat pitää luottotietosi jos sinulla on säännölliset tulot joista voit lyhentää ulosottovelkaa. Jos taas olet työtön ja varaton, menetät luottotietosi.

Ulosotto ei vaikeuta elämää oikeastaan millään tavalla (paitsi rahaa jää vähemmän), luottotiedottomuus kyllä.

Vierailija
11/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä tein juuri päätöksen antaa luottotietojen mennä, ei se elämä sihen kaadu. merkintää tulee ohdallani 4 vuoden ajaksi, sitten on puhdas pöytä mistä aloittaa.

eli ulosottomies vie suoraan palkasta, ja saan sossusta elämisen verran kuitenkin. nyt ei jää mitään, menen miinuksella jok kuukausi. eli tämä helpottaa elämää. haukukaa, mutta minä tein näin.

Vierailija
12/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]Olen molemmat. Sisko jätti melkeen miljoonan markan velat ja siihen on vielä lisäksi tullut kahdet elarit päälle. Kyllä eläkeikään asti mennään ennen ku selviän, jos silloinkaan. Mutta kuten sanoin, näiden asioiden kanssa oppii elämään. Aina olen kaupungilta asunnon saanut jos on ollut halu muuttaa, eikä koskaan työnantajan kanssa mitään ongelmia. Hitto, autonkin ostin 8 vuotta sitten osamaksulla ja kiltisti maksoin joka erän.

Vierailija
13/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:34"]

minä tein juuri päätöksen antaa luottotietojen mennä, ei se elämä sihen kaadu. merkintää tulee ohdallani 4 vuoden ajaksi, sitten on puhdas pöytä mistä aloittaa.

eli ulosottomies vie suoraan palkasta, ja saan sossusta elämisen verran kuitenkin. nyt ei jää mitään, menen miinuksella jok kuukausi. eli tämä helpottaa elämää. haukukaa, mutta minä tein näin.

[/quote]

Et saa sossusta mitään jos mies tienaa ja teillä on varallisuutta.

Onnea vaan valitsemallesi tielle, ei voi kuin ihmetellä miksi kysyt jos päätät kuitenkin olla tyhmä ja vapaaehtoisesti tehdä elämästäsi hankalaa.

Vierailija
14/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:44"]

[/quote]

[/quote]Olen molemmat. Sisko jätti melkeen miljoonan markan velat ja siihen on vielä lisäksi tullut kahdet elarit päälle. Kyllä eläkeikään asti mennään ennen ku selviän, jos silloinkaan. Mutta kuten sanoin, näiden asioiden kanssa oppii elämään. Aina olen kaupungilta asunnon saanut jos on ollut halu muuttaa, eikä koskaan työnantajan kanssa mitään ongelmia. Hitto, autonkin ostin 8 vuotta sitten osamaksulla ja kiltisti maksoin joka erän.

[/quote]

Kaupungilta asunnon voi saadakin, koska niiden on ns. "pakko antaa". En kyllä ymmärrä mikä rahoitusyhtiö sulle on antanut lainaa.

Vierailija
15/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin ehdottaisin et aviomies,jos on töissä ottaa pankista lainaa et saat vipit kuitattua ja sinä sit lyhennät sitä velkaa joka kuukausi.

Vierailija
16/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää keskustella miehen kanssa, voisiko kenties ottaa lainan puolestani, tai taata minulle lainan. Mitäpä, jos annan mennä ulosottoon n.10 000. Paljonko sitä pitää lyhentää / kk ettei mene luottotiedot?

Vierailija
17/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:34"]

[/quote]

Et saa sossusta mitään jos mies tienaa ja teillä on varallisuutta.

Onnea vaan valitsemallesi tielle, ei voi kuin ihmetellä miksi kysyt jos päätät kuitenkin olla tyhmä ja vapaaehtoisesti tehdä elämästäsi hankalaa.

[/quote]

minulla ei ole mistä. vain lapsi ja vuokra-asunto. eli kyllä vaan saan....

Vierailija
18/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän minä tämän asian tuolle miehelleni esittäisin.. Jännittää. Mutta pakko ehdottaa tuota, että ottaisi lainaa puolestani. Ap

Vierailija
19/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:52"]

Mitenhän minä tämän asian tuolle miehelleni esittäisin.. Jännittää. Mutta pakko ehdottaa tuota, että ottaisi lainaa puolestani. Ap

[/quote]

Avaat suusi ja annat tulla.

Avioliitossa kun olet, niin jos sinun laskujasi menee ulosoton kautta perintään, niin ei auta edes postilaatikon viereen muuttaminen... Ulosottovirasto lähettää kirjeen miehesi työnantajalle, että otetaanpa pojan palkasta muijan velkoihin kaikki mitä laillisesti saa ottaa.

Vouti käy myös silloin tällöin tarkistamassa pankkitilienne saldon, ja yleensä vie kaiken siellä olevan, tuhannen euron ylittävän summan.

Vierailija
20/47 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, katsotaan nyt. Mikään pakkohan mun noita ei oo ees päästää ulosottoon. Pitää vain elää pihistellen niin saan maksetuksi.. Mutta tulisihan tuo lainojen yhdistäminen edullisemmaksi koko perheelle ja korotkaan ei olis niin valtaisat. Ap