Tampere vai Helsinki
Kumpaan muuttaisit kaden kouluikäisen kanssa uutta elämää etsimään? :D Kotipaikkakunnallani ei ole töitä ja niitä lähdetään perheen voimin metsästämään. Kumpaan kaupunkiin on helpompi sopeutua uutena tulokkaana?
Kommentit (30)
Tamperelaisena sanon tietenkin Tampere. Itse en edes haluaisi asua Helsingissä.
Haluaisin tuoreita kommentteja tähän! Itse olen asunut molemmissa muiden kaupunkien ohella, ja viimeiset 15 vuotta Helsingissä. Nyt kun lapset lähenevät kouluikää, alkaa Tampere houkuttelemaan. Onko Tampereella samanlaista asuinalueiden eriarvoistumista kuin Helsingissä? Tuntuu, että Uudellamaalla pitää olla superrikas, että voi ostaa kodin alueelta, joka ei olisi rauhaton tai ainakin kylki kyljessä sellaisen kanssa.
Vanha ketju.
Mihin muutit, ap?
Minä muuttaisin Turkuun.
Molemmissa asuneena ehdottomasti TAMPERE.
Juuri sopivan kokoinen, aivan ihana ja kotoisa kaupunki, joka pursuaa mahdollisuuksia ja elinvoimaa.
Ainoa plussa Helsingissä on tuo parempi työlllisyystilanne, joten huomioisin päätöksessä oman alasi työtilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tuoreita kommentteja tähän! Itse olen asunut molemmissa muiden kaupunkien ohella, ja viimeiset 15 vuotta Helsingissä. Nyt kun lapset lähenevät kouluikää, alkaa Tampere houkuttelemaan. Onko Tampereella samanlaista asuinalueiden eriarvoistumista kuin Helsingissä? Tuntuu, että Uudellamaalla pitää olla superrikas, että voi ostaa kodin alueelta, joka ei olisi rauhaton tai ainakin kylki kyljessä sellaisen kanssa.
Tampereella saa huomattavasti pienemmällä ostovoimalla kodin myös hyviltä alueilta, eli eriarvoistuminen ei ole yhtään samassa mittakaavasssa kuin Helsingissä.
Kyllä täälläkin on niitä "huonompia" alueita, mutta ne ovat sitten sellaisia, että saat tyyliin 4h+k asunnon 80 000 eurolla. Ihan kohtuuhinnalla pääset huomattavasti keskiluokkaisemmille alueille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella saa huomattavasti pienemmällä ostovoimalla kodin myös hyviltä alueilta, eli eriarvoistuminen ei ole yhtään samassa mittakaavasssa kuin Helsingissä.
Kyllä täälläkin on niitä "huonompia" alueita, mutta ne ovat sitten sellaisia, että saat tyyliin 4h+k asunnon 80 000 eurolla. Ihan kohtuuhinnalla pääset huomattavasti keskiluokkaisemmille alueille.
Ko. alueet ovat myös pääosin varsin kaukana kaupungin laitamilla.
Eli todellakaan et automaattisesti joudu sellaisen naapuriin.
Vaikea verrata, koska riippuu niin monesta asiasta. Itse asun Jyväskylässä opintojen vuoksi, mutta kokemusta on Tampereella asumisesta muutaman vuoden takaa - ja edelleen käyn siellä ehkä 4-5 kertaa vuodessa. Helsingissä en ole asunut, mutta sielläkin säännöllisesti tulee käytyä aina se pari kertaa vuodessa.
Jos olet erittäin hyvätuloisessa ammatissa ja rakastat esimerkiksi merta ja oopperaa, valinta on Helsinki/Espoo - siellä on lisäksi Suomen suurimmat työmarkkinat.
Tampereen kaupunkiseudulta saa samalla rahalla enemmän neliöitä eikä kaupunginosien ero hyviin/huonoihin ole niin räikeä kuin PK-seudulla. Myös Tampereen seudulla on ihan kohtuullinen työtilanne, erityisesti IT-alalla.
Jos unohdetaan hetkeksi jutut siitä, että Suomessa ei ole oikeasti isoja kaupunkeja, niin toki Helsinki/PK-seutu on selkeästi Suomen suurin kaupunkiseutu asukasluvultaan, ylivoimaisesti. Tampereen seutu tulee hyvänä kakkosena ja on monta asiaa, jotka ovat täysin vertailukelpoisia Helsingin kanssa, mm. kulttuuritarjonnan osalta. Ja oli arkkitehtuurista sinänsä mitä tahansa mieltä, viimeisen 10 vuoden rakennushankkeet ovat tehneet Tampereen kaupunkikuvasta paljon aiempaa suuremman oloisen. Ero esimerkiksi nykyiseen asuinkaupunkiini Jyväskylään on merkittävä, vaikkei Jyväskyläkään ole ihan pikkukaupunki.
Mielikuva on, että Tampere voisi olla turvallisempi ja maanläheisempi kaupunki lapsille kuin Helsinki..? Hmm, ehkä niinkin voi olla, mutta kyllähän esimerkiksi Sastamalan pikkukaupungissa pyöri todella suuri huumeongelma tuossa n. 5v sitten..
Suuremmassa kaupungissa voi olla toisaalta helpompi löytää uusia kuvioita ja ihmisiä, pikkupaikkakunnalla helposti hengaillaan sen saman porukan kanssa, ja vaikka jotkut olisivatkin nistejä, niistä voi olla vaikeampi pysytellä erossa.
Itse olen viihtynyt Tampereella jo parikymmentä vuotta. Halvemmat vuokrat, kauniimmat maisemat kuin Helsingissä. Ihmiset eivät ole niin leuhkoja ja välinpitämättömiä. Täällä on moni asia halvempaa, esim. joukkoliikenne. Helsinki on myös pahin korona-alue.
Helsingissä on enemmän työpaikkoja tarjolla, mutta paljon riippuu myös alastasi ja osaamisesta. Ei ne kaikki Helsingin työpaikat ole kaikille auki, ja niistä on myös valtava kilpailu. Jos vuokraan kuluu isompi osa palkasta, se näkyy kuitenkin elintasossa.
Olen asunut Tampereella, Helsingissä ja Lontoossa.
Helsinki oli noista heikoin kokemus, sellainen välimallin kaupunki. Jos haluaa oikeasti isoon kaupunkiin, niin niitä ei ole Suomessa.
Tampereessa ja Lontoossa on molemmissa puolensa, mutta Lontoossa on räydyttävää se, että joka paikkaan kestää aivan tuhottoman kauan matkustaa ja asuminen maksaa valtavasti. Lisäksi haluan kasvattaa lapseni Suomessa enkä paikassa, jossa pitää tehdä valintaa ns. hyvien ja huonojen koulujen väliltä ja saa kouluruoaksi ranskiksia.
Siksi asun tällä hetkellä Tampereella, omasta valinnastani, koska se on kiva paikka! (Ei siis ole esim. työtilanteesta johtuva päätös.)
Helsinki. No, olen syntyperäinen stadilainen :D
Helsingissä on meri. Vaikka ei kai Tampereessakaan mitään vikaa ole ... varsinaisesti. Kai?