Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tampere vai Helsinki

Vierailija
17.02.2015 |

Kumpaan muuttaisit kaden kouluikäisen kanssa uutta elämää etsimään? :D Kotipaikkakunnallani ei ole töitä ja niitä lähdetään perheen voimin metsästämään. Kumpaan kaupunkiin on helpompi sopeutua uutena tulokkaana?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

anybody

Vierailija
2/30 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki ehdottomasti. Enemmän työmahdollisuuksia ja porukkaan helpompi sopeutua. Tampereella pienemmät piirit ja juntimpaa sisäänpäin lämpiävää touhua.

t. Nykyinen helsinkiläinen ja entinen tamperelainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla kummasta löytyy töitä. Tampereella saa samalla palkalla paremman elämänlaadun halvempien vuokrien takia, mutta töitä löytää helpommin PK-seudulta.

Vierailija
4/30 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet todella hyvätuloinen niin sitten varmaan Helsingistä voi löytyä ihan mukava asunto viihtyisältä alueelta. Muussa tapauksessa Tampere.

Vierailija
5/30 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettynyt juuri nuita pointteja. Ajatus on siis muuttaa ensin ja hakea töitä vasta paikan päältä. lapset kasvaa nopeaan ja jonnekin haluan ne juurruttaa. Täällä ei toivoakaan. :(

-ap

Vierailija
6/30 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen hintataso on alhaisemmpi. Kuitenkin täällä on kaksi yliopistoa ja kaksi ammattikorkeaa eli ei ole mikään pieni tai eloton paikka.

Vierailija
7/30 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa paikoissa asuneena viihdyn ehdottomasti Tampereella paremmin. Ja nyt kun lapsiakin on, minua ei enää saisi Helsinkiin mistään hinnasta. Olen jopa jättänyt vastaanottamatta unelmaduunin hyvällä palkalla siitä syystä että se olisi tiennyt takaisin Helsinkiin muuttoa. Mutta toinen tykkää ja toinen ei. Kannattaa pohtia sitä minkälainen ihminen itse olet, itse en koe Tamperetta sisäänpäinlämpimäksi paikaksi vaan juuri sopivalta ja itselle mieluisaksi. 

Vierailija
8/30 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere ehdottomasti. Helsingissä palveluiden toimivuudessa on ongelmia ja Tampereella on ystävällisempiä ja avuliaampia ihmisiä. "Juntimpi" Tampere on myös turvallisempi paikka elää. 

Vierailija
9/30 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella on paljon mahdollisuuksia harrastusten ja kerhojen yms. suhteen. Varmaan töitäkin voi olla, en oikein osaa sanoa muuta kuin oman alani puolesta. Hintataso on halvempaa kuin pk-seudulla. Tampere on myös ehkä "pikkujunttikylä", mutta ehkä turvallisempi kuin Helsinki, jos ajattelee lastenkin kannalta...Itse olen viihtynyt täällä jo kohta 6 vuotta, Helsingissäkin olen paljon joskus pyörinyt ja houkutti joskus sinne muuttaakin :) Ihan riippuu, mitä hakee.

Vierailija
10/30 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere ehdottomasti. Ihmiset avuliaita ja mukavia. Ei todellakaan sisäänpäinlämpiäviä. Töitä voi vaan tällä hetkellä olla vaikea löytää.

Vierailija
11/30 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereko pikkujunttikylä? Pohjoismaiden suurin sisämaan kaupunki ja Suomen kolmanneksi suurin kaupunki heti Helsingin ja Espoon jälkeen. :-D

Vierailija
12/30 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:09"]

Olen miettynyt juuri nuita pointteja. Ajatus on siis muuttaa ensin ja hakea töitä vasta paikan päältä. lapset kasvaa nopeaan ja jonnekin haluan ne juurruttaa. Täällä ei toivoakaan. :(

-ap

[/quote]

Urasuuntautuneelle lapsettomalle suosittelisin ilman muuta Helsinkiä, jossa uramahdollisuudet ovat ihan eri luokkaa. Mutta jos työtä ei vielä edes ole niin miettisin tarkkaan asumiskuvioita. Helsingissä vuokra-asunnon löytäminen on vaikeaa ja ne alueet joille työtön perheellinen voi muuttaa eivät välttämättä ole viehättävimmästä päästä. Eli katso ensin Helsingin realistinen asuntotarjonta, viihtyisä koti ja asuinympäristö ovat kuitenkin lasten kannalta tärkeitä.

Vierailija
13/30 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on paljon rahaa, niin Helsinkiin, muuten tampere.

Vierailija
14/30 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla kasvaneena ja nyt Tampereella asuvana vastaan ehdottomasti Tampere. Pääkaupunkiseudulla elinkustannukset ovat paljon korkeammat, mutta Tampere on kuitenkin sillä tavalla "suurkaupunki", että joukkoliikenne toimii hyvin ja on valinnanvaraa eri palveluissa ja harrastuksissa. En kaipaa enää lainkaan pääkaupunkiseudulle, täällä ihmisetkin vaikuttavat jotenkin mukavammilta. 

Vierailija
15/30 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko, että lapsesi puhuvat tamperetta? Minä en haluaisi.

Vierailija
16/30 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella on työttömyysprosentti 18, joten en voi suositella. Itse asun ja työttömänä ollut vuoden. Helsingissä olisi töitä.

Vierailija
17/30 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Helsinki" voi tarkoittaa pienemmältä paikkakunnalta katsottuna koko pääkaupunkiseutua.

Itse en vielä parikymppisenä oikein tajunnut, missä menee Espoon ja Vantaan rajat :)

Nykyisin espoolainen, hyvin tyytyväinen sellainen. Työpaikkakin on Espoossa, mutta eipä tuosta Helsinkiinkään olisi pitkä matka. Mies käy Vantaan puolella töissä.

Tosin olen asunut myös Tampereella, en tiedä kumpi olisi mieluisampi. Täältä on löytynyt kavereita, harrastuksia, lapsilla on omat kuvionsa... Pääkaupunkiseudulla tämä harrastusten kirjo ja vaihtoehtojen mahdollisuus on hyvä. Tampereellakin on tietty tarjontaa.

Vierailija
18/30 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:05"]

Helsinki ehdottomasti. Enemmän työmahdollisuuksia ja porukkaan helpompi sopeutua. Tampereella pienemmät piirit ja juntimpaa sisäänpäin lämpiävää touhua. t. Nykyinen helsinkiläinen ja entinen tamperelainen

[/quote]

Vai että oikein juntimpaa? Huomaa että olet Helsinki-Stadiin päässyt kun heti alkaa tuollainen kielenkäyttö ja pitää oikein nimimerkissä mainita, että asut siellä nyt... Hmm mitähän isäni sanoikaan joskus Helsinkiin muualta muuttaneista, aivan! Juuri he ovat niitä jotka korostavat helsinkiläisyyttään ja kaikki muu on "landea", usein toisin käyttäytyvät siellä ikänsä asuneet ja syntyneet.

Toki Tampereella on "juntimpaa" siinä mielessä, että pienempi kaupunki, vähemmän ihmisiä. Mutta en silti sanoisi, että Helsingissä silti välttämättä on helppo sopeutua. Siellä voi yhtälailla olla vaikea tutustua uusiin ihmsiin, näin ovat siellä asuvat kaverini kertoneet (toinen asunut koko ikänsä ja toinen sinne muuttanut lukion jälkeen). Itse olen asunut Tampereella yli 5 v ja en ole koskaan kokenut, että täällä olisi sisäänpäin kääntynyttä porukkaa, päinvastoin. Tosin vertailukohteena ainoastaan Lahti ja siellä onkin tosi tiiviit ympyrät... Mutta silti, oman kokemuksen mukaan täällä asuu monenlaisia ja pääasiassa ystävällisiä ihmisiä, osittain siksi, että Tampere alkaa nykyisin olla suosituimpia opiskelijakaupunkeja ja porukkaa tulee ympäri maata töihin ja opiskelemaan.

Töitä voi olla helpompi saada Helginsitä, tai sitten ei. Riippuu paljolti alasta ja kielitaidosta. Esim. sosiaali- ja terveysalalla vaaditaan joissakin paikoissa työntekijältä sujuva ruotsi. Se on yllättävän monelle kompastuskivi, itsellekin. Mutta valitettavasti Pirkanmaalla on tällä hetkellä korkea työttömyys, sitä ei voi kieltää. Mutta sitten taas täällä on huomattavasti edullisempaa asua.

Tietenkään puolueeton tässä on vaikea olla, koska Hesassa en ole koskaan asunut, vieraillut vaan. Isäni on siellä syntynyt ja halunnut pois rauhattomuuden ja turvattomuuden takia (siitä tosin jonkin aikaa jo)... Samoin yksi 24 v ystäväni, joka on siellä asunut aina. Helsinki on isompi, siinä on plussansa ja miinuksensa. Jos nauttii siitä, että on hyvin epätodennäköistä törmätä tuttuihin ja etteivät piirit käy liian pieniksi, Hesa on hyvä valinta. Mutta ei Tamperekaan niin pieni ole, että tänne uutena asukkaana muutettua tulisi koko ajan tuttuja vastaan. Ymmärrän kyllä, että joillekin nämä asiat ovat tärkeitä, esim. yksi homoseksuaali kaverini on sanonut, että haluaisi mieluummin asua Helsingissä koska täällä kyseiset piirit käyvät pieniksi.

Mutta juu, hyvät ja huonot puolet molemmissa toki. Kokemusta Hesassa asumisesta ei tosiaan täältä löydy, mutta silti luulen, että kahden kouluikäisen kanssa Tampere voi olla parempi vaihtoehto, varsinkin jos olet yksinhuoltaja ja ei ole varaa kalliiseen vuokraan tai asuntoon. Sitten kannattaa toki miettiä tarkkaan, minnepäin kaupunkia muuttaa, kaikki alueet eivät ole yhtälailla lapsiperheiden suosiossa ja jotkut alueet levottomampia. Ja ratkaisua tehdessäsi kannattaa ottaa huomioon oman alasi työtilanne.

Vierailija
19/30 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere muuttuu edukseen kun väkeä muuttaa muualta Suomesta tänne. Kauanhan Tampere on ollut sisäsiittoinen kaupunki, ja ikävä kyllä sen huomaa vahvasti.

Vierailija
20/30 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere on kivempi. Helsinki on syrjässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi