VHH:sta sairastuneet?
Keskusteluissa tulee usein vastaan että moni on pilannut terveytensä vähähiilihydraattisella dieetillä. Itse en kuitenkaan tunne ketään, jolle niin olisi käynyt. Tunnetko sinä? Mitä heille on tapahtunut?
En kaipaa arveluja sydäntaudeista ja muista riskeistä vaan oikeita kertomuksia siitä, mitä ihmisille on käynyt.
Kommentit (39)
Mulla alkoi verenpaine ja huono kolesteroli huolestuttavasti nousta. Mitään sen pahempaa ei tapahtunut kun lopetin karppauksen tuon seurauksena. Arvot on palanneet ennalleen vuosi karppauksen lopettamisen jälkeen.
Tuskin kukaan on siitä sairastunut, jos ei ole pohjalla ollut jo jotain sairautta. Ne vaan aina nostavat haloon tästä dietistä ja pahoista vaikutuksista, jotka eivät itse kykene laihduttamaan millään konstia ja ovat kateellisia. Ja uskokaa, näitä on!
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 16:39"]
Öööö miksi kaikki vastanneet puhuvat karppauksesta? Vhh on ihan eri asia kuin karppaus!!!
[/quote]
VHH: vähähiilihydraattinen ruokavalio
Karppaus: yleisnimitys low carb -ruokavalioille. Low carb = vähähiilihydraattinen.
Heikkilän versiota kokeilin, ummetus paheni ja divertkkeleitä tulehtuivat paksusuolessa. Ruuansulatuksessa ei asiat ihan kunnossa ennen kokeiluaikaa. Eli sairastuin pahaan tulehdukseen ja nyt kolmen kuukauden jälkeen asiat ei ole ihan kunnossa tai tasapainossa.
Olin kaksi kuukautta flunssassa/jälkitaudeissa ja kun lopetin karppauksen sain ihottumaa kasvoihin ja suolen ärtyi. Nyt olen gluteeniton ja se tuntuu auttavan.
Sekä anopin, että yhden ystävän pahat diabetekset "parani" karppauksen johdosta.
Eli "parani" siinä mielessä, että ei enään kaipaa lääkkeellistä hoitoa laisinkaan, hoidetaan ruokavaliolla, eli heidän tapauksissaan karppauksella.
Veriarvot heillä paremmat kuin koskaan ja lääkäritkin esim tuossa anopin tapauksessa ihmettelivät, että kuinka "parani" näin nopsaa erittäin hyvään kuntoon niistä järtseistä lukemista ja arvoista missä oli (jatkuvasti oli sairaalassa ennen karppausta).
Tämä ystäväni pääsi johonkin tv ohjelmaankin mukaan "Terveeksi väärällä tavalla" - tai jotakin sinne päin taisi olla sen nimi.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:42"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:37"]
Mulla alkoi verenpaine ja huono kolesteroli huolestuttavasti nousta. Mitään sen pahempaa ei tapahtunut kun lopetin karppauksen tuon seurauksena. Arvot on palanneet ennalleen vuosi karppauksen lopettamisen jälkeen.
[/quote]
Tuliko näistä sinulle jotain oireita, vai näkyikö vaikutus vain veriarvoissa? Itse olen karpannut jo pari vuotta ja kolesteroliarvoni ovat vielä erinomaiset, mutta pitkäaikainen vaikutus huolestuttaa.
[/quote]
Ei tullut mitään oireita, kävin vaan tutkituttamassa uteliaisuudesta, koska suvussani on varsinkin verenpainetautia ja olin kuulult että asialle alttiilla karppaus voi olla riski tuon suhteen. Minulle sitten vaan taitaa sopia paremmin vähemmän eläinproteiinia ja proteiinia yleensä sisältävä ruokavalio.
Jos ihmisellä on 2tyypin diabetes ja alentunut sokerinsieto, niin tietysti veren sokeriarvot paranevat, jos välttää sokereita. Karppaaminen on diagnosoimattoman lihavuusdiabeteksen hoitoon varmaan aikansa hyvältä vaikuttava hoito, kunnes kolesteroliarvot alkavat viheltää punaisella.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:42"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:37"]
[/quote]
Tuliko näistä sinulle jotain oireita, vai näkyikö vaikutus vain veriarvoissa? Itse olen karpannut jo pari vuotta ja kolesteroliarvoni ovat vielä erinomaiset, mutta pitkäaikainen vaikutus huolestuttaa.
[/quote]
Ei tullut mitään oireita, kävin vaan tutkituttamassa uteliaisuudesta, koska suvussani on varsinkin verenpainetautia ja olin kuulult että asialle alttiilla karppaus voi olla riski tuon suhteen. Minulle sitten vaan taitaa sopia paremmin vähemmän eläinproteiinia ja proteiinia yleensä sisältävä ruokavalio.
[/quote]
Tiedäthän, että vhh:lla ei syödä proteiinia suositusta enempää?
Mulla alkoi verenpaineenlaskutauti ja laihtumistauti.
riippuu ihan siitä, millä sen hiilihydraatin korvaa, kuinka tasapainoisesti syö.
liika proteiini voi rasittaa munuaisia, liikojen eläinrasvojen vakavat riskit näkyy vasta muutaman vuosikymmenen päästä - mahdollista on, että sydänkuolemien määrä lisääntyy. käykö niin? ainakaan itse en uskalla ottaa sitä riskiä itä-suomalaisella perimällä. olen lapsilleni velkaa, että pidän itseni hengissä.
Ei VHH:lla syödä proteiinia yhtään sen enempää kuin normaalistikaan. Hiilihydraatit korvataan rasvalla, vaikka oliiviöljyllä, avokadolla yms. Ei sitä eläinrasvaa ole pakko suuhunsa tukkia jos ei halua.
Tässäkin aatteessa on vaivihkaa vihellellen siirrytty puhumaan pehmeistä rasvoista ja avokadoista. Aikaisemmin kun niin keulittiin pekonit, paksut pihvit, juustot ja kermavaahdot edellä. Kaikkea kun kuulemma sai syödä mielin määrin; voissa paistettuja munakkaita unohtamatta. Voikahvia ja mitä kaikkea niitä olikaan :D
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:07"]
riippuu ihan siitä, millä sen hiilihydraatin korvaa, kuinka tasapainoisesti syö.
liika proteiini voi rasittaa munuaisia, liikojen eläinrasvojen vakavat riskit näkyy vasta muutaman vuosikymmenen päästä - mahdollista on, että sydänkuolemien määrä lisääntyy. käykö niin? ainakaan itse en uskalla ottaa sitä riskiä itä-suomalaisella perimällä. olen lapsilleni velkaa, että pidän itseni hengissä.
[/quote]
Vhh:lla ei syödä liikaa proteiinia. Kurrilla ja margariinillako meinaat pysyä terveenä?
Minä syön edelleenkin voissa paistettuja makkaroita, juustoa ja pekonia. Mietin vain onko mahdollista että sairastun vielä. En ole ollut lihava, pari kosmeettista liikakiloa karppauksella silti lähti.
ap
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:20"]
Tässäkin aatteessa on vaivihkaa vihellellen siirrytty puhumaan pehmeistä rasvoista ja avokadoista. Aikaisemmin kun niin keulittiin pekonit, paksut pihvit, juustot ja kermavaahdot edellä. Kaikkea kun kuulemma sai syödä mielin määrin; voissa paistettuja munakkaita unohtamatta. Voikahvia ja mitä kaikkea niitä olikaan :D
[/quote]
Saa todella syödä niin paljon kuin haluaa, mutta se haluamisen raja on aika pieni. Vhh:lla useinkin kalorimäärä saattaa jäädä pieneksi.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:20"]
[/quote]
Kyllä ne kasvikset ja oliiviöljyt ovat karppaukseen kuuluneet alusta asti. Tietämättömät mölisevät noista pekoneista ja paistinrasvoista kun eivät osaa ottaa asioista selvää ja pelkäävät uusia juttuja.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:54"]Sekä anopin, että yhden ystävän pahat diabetekset "parani" karppauksen johdosta.
Eli "parani" siinä mielessä, että ei enään kaipaa lääkkeellistä hoitoa laisinkaan, hoidetaan ruokavaliolla, eli heidän tapauksissaan karppauksella.
Veriarvot heillä paremmat kuin koskaan ja lääkäritkin esim tuossa anopin tapauksessa ihmettelivät, että kuinka "parani" näin nopsaa erittäin hyvään kuntoon niistä järtseistä lukemista ja arvoista missä oli (jatkuvasti oli sairaalassa ennen karppausta).
Tämä ystäväni pääsi johonkin tv ohjelmaankin mukaan "Terveeksi väärällä tavalla" - tai jotakin sinne päin taisi olla sen nimi.
[/quote]
Tässä kyseltiin sairastumisesta eikä ihmeparantumisista.
Laihdutusketjuissa VHH:n haitoilla mässäillään, mutta oikeita haittoja tällä dieetillä ei vastauksista päätellen taida olla.