Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei osaa äidinkielen perusjuttuja >:(

Vierailija
17.02.2015 |

Mies kirjoittaa todella harvoin mitään, silloin kun kirjoittaa, varmistelee minulta yhdyssanoja yms. Pidän sitä vähän huvittavana, koska hän toisinaan muistelee hyviä arvosanojansa kouluajoilta ja vanhempansa muistelevat näitä nyös. No, tämä ei ole niin vakavaa, monella taitaa olla hankaluuksia yhdyssanojen kanssa.

Ostin hamsterin terraariota varten verkkoa, koska rakensimme siihen uutta kantta. Verkon ympärille oli kääritty paperia, jossa luki "Jyrsiä verkko" ja kanin kuva alapuolella, eli se oli ihan tosissaan tehty etiketiksi. Nauroin ääneen ja näytin sitä miehelle. Mies ei nähnyt mitään virhettä. Oli sitä mieltä, että se kirjoitetaan "jyrsiä". Heitin hämmästyneenä joitain muita esimerkkejä. "Opiskelija" on tosiaan hänen mielestään "opiskelia" ynnämuutkin tuonkaltaiset sanat. Sanoi minun olevan väärässä ja käski minun tarkistaa asia googlella, niin hänet on koulussa opetettu kirjoittamaan, mutta en viitsinyt enää ärsyttää, koska vaikutti oikeasti vihaiselta.

En ole mikään koulutuksella brassailija, kasin keskiarvolla peruskoulusta lähdin, enkä mennyt lukioon. Silti olen pitänyt näitä "opiskelioita" vähän heikkolahjaisina ja tyhminä. Kirjoitusvirheitä tosin sattuu kaikille, mutta se, ettei tiedä, miten kirjoitetaan, on jo toinen asia.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö eikös se ole luutu, jolla luututaan lattiaa?

Vierailija
22/39 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:20"]

Poikaystäväni on samanlainen. Hänellä ei ole mitään käsitystä suomen kielioppisäönnöistä. Viime viikolla hän pyysi minua oikolukemaan työhakemuksensa. Pidätettelin siinä sitten sekä itkua että naurua. Tekstissä ei ollut päätä eikä häntää. Välimerkit puuttui, isot alkukirjaimet puuttui, yhdyssanoista ei tietoakaan, teksti oli poukkoilevaa eikä mitään selkeää järjestystä, "lauseissa" ei ollut verbejä, puhekieltä, aikamuoto vaihtui kesken lauseen jne. Ei riittänyt oikolukeminen vaan kirjoitin hänelle sitten täysin uuden hakemuksen. Pahintahan tuossa oli ettei hän huomannut mitään vikaa tekstissään...

[/quote]

Minä kirjoitan aina miehen kaikki viralliset tekstit, sähköpostit, hakemukset... Mies sanoo, että täytyy jättää joitakin kirjoitusvirheitä, ettei vastaanottaja luule, että hän osaa täydellisesti suomea :) . En ole sentään tähän suostunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:22"]

[/quote]Miksi alapeukku? Kyllä se on aina ollut luutu, pöytäluutu, lattialuutu jne. Luuttu puolestaan on soitin.

Vierailija
24/39 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:22"]

[/quote]Miksi alapeukku? Kyllä se on aina ollut luutu, pöytäluutu, lattialuutu jne. Luuttu puolestaan on soitin.

[/quote]

Luuttu on oikea muoto myös rätistä, mutta monissa murteissa varmaan käytetään tuota luutua.

Vierailija
25/39 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:26"]

Ainakaan 80-luvulla ei vaan ollut tapana jättää ketään luokalleen, vaikkei olisi mitään oppinut. Yksikin meidän luokan poika oppi lukemaan tavaamatta vasta kuudennella luokalla...

90-luvulla opettaja-äitini jätti jonkun ekaluokkalaisen toivottoman tapauksen luokalleen ja sen vanhemmat tuli lankoja pitkin sen jälkeen. Luulivat, ettei opettaja tekisi niin kun ei niin vaan "kuulu tehdä". Vanhempia oli siis kehotettu paneutumaan lapsensa oppimisvaikeuksiin/-haluttomuuteen koko vuoden.

[/quote]

Kyllä mun kouluaikana oli kolmekin luokalle jäänyttä, kun olin ala-asteella.

Vierailija
26/39 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:09"]

Oletteko ikinä kuulleet sellaista kuin lukihäiriö??? Tai kielen erityisvaikeus??? geeneistä johtuu eikä tee ketään tyhmäksi. Monesti osaavat kirjoittaa englantia paremmin kuin suomea

[/quote]

Missä lukihäiriössä ihminen osaa muuten kirjoittaa sanat ja kirjaimet melko oikein, mutta poistaa systemaattisesti ija-päätteestä sen j-kirjaimen? 

;-)

Tosiasia on, ettei sivistymättömyyttä ja äidinkielen perustietojen puuteita voi aina laskea lukihäiriön  tai typojen piikkiin. Olisi ehkä mieluummin kannattanut sittenkin olla hereillä äikän tunneilla, eikö...?

Ei siinä mitään, hoopoja päähänpinttymiä ja "väärin muistettuja sääntöjä" voi olla monellakin, mutta fiksu ihminen sentään ymmärtää ottaa selvää ja myöntää olleensa väärässä. Ap:n mies sen sijaan intti vastaan, ja jopa suuttui.

PS: en ole koskaan ymmärtänyt joidenkin intoa käyttää googlehakua oikeinkirjoitusasioissa lähteenä. Netti on pullollaan väärin kirjoitettua suomea, joten se, että google löytää opiskelioita ja jyrsiöitä, ei todellakaan käy evidenssistä sen puolesta, että ko. muoto olisi oikein.

Suosittelen kaikille Kielitoimiston sanakirjan käyttöä. Ihan loistava ilmainen palvelu, ja Kotus on suomen kielen paras auktoriteetti. Ei av:n mutu-raati...

http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/

Vierailija
27/39 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä väliä sillä on onko joku sana kirijotettu jonkun ihimisen mielipiteen mukaisesti kielioppihan on vain mielipie kysymys jos lukija on sen verran pöliä että ei tajua ni soronoo asia virheet on erikseen.

Vierailija
28/39 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää suunnattomasti se, ettei mieheni osaa lausua ng-äännettä! Hän sanoo aina: kennän (kengän), sännyn (sängyn)... ja tämä kuulostaa mielettömän vammaiselta!! Tämän takia en voi antaa lapsellemme nimeä josta pidän kovasti.. koska nimessä on tämä äänne.

Vierailija
29/39 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No opeta sitä, tai sitte lähetä peruskoulun 10luokan kanssa kertaamaan.

Vierailija
30/39 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kyllä itsekään ole kovin etevä, jos kirjottaisit kuitenkin jyrsijä verkko erikseen.

Vierailija
31/39 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 12:33"]

Minua ärsyttää suunnattomasti se, ettei mieheni osaa lausua ng-äännettä! Hän sanoo aina: kennän (kengän), sännyn (sängyn)... ja tämä kuulostaa mielettömän vammaiselta!! Tämän takia en voi antaa lapsellemme nimeä josta pidän kovasti.. koska nimessä on tämä äänne.

[/quote]

Pingu? 

Vierailija
32/39 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Daignoosi: lievästi kehitysvammainen.

Vierailija
33/39 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä murheet...

Suosittelen ottamaan eron välittömästi!

No kun ei ole mitään oikeita murheita niin sitten niitä pitää keksiä.

Ihmisluonne on joillain semmoinen.

"Kyllä minä niin mieleni pahoitin"

Vierailija
34/39 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että sinua ärsyttää Miehesi kielioppivirheet tarkoittaa vain sitä että teillä menee ÄRSYTTÄVÄN HYVIN!

Vierailija
35/39 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki korkeasti koulutetutkaan osaa. Minun mieheni on tekniikan akateeminen (DI) ja ei osaa kyllä yhtään kielioppia. Sanoo että on aina ollut matemaattisesti, mutta ei yhtään kielellisesti lahjakas. Ja hyvin älykäs ihminen on, ei vaan kielikorva sano mitään oikeista kirjoitusasuista. Yhdys sana virheet on minusta erityisen hauskoja ;)

Vierailija
36/39 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille: "Saatanan tollo! Nyt menet äidinkielen kertauskurssille perkele. Vitun LUISTELIA"

Vierailija
37/39 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään väliä osaako miehet kielioppia! Paremmin ne ansaitsee kun koulutetut eukot tällä palstalla !

Vierailija
38/39 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV:ta lukiessa on huomannut sen, kuinka vaikeaa joillekin on ymmärtää kaksoiskonsonantteja sisältävien sanojen  taivutus. Esim. Kakka- käydä kakkalla, luututa lattiaa-luutu, kuulla-kuullostaa, eihän ne todellakaan noin mene. Ja osa ihan normaaleista sanoista kirjoitetaan päin harakoita, esim. enääN.

Vierailija
39/39 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sinunkaan äidinkielen taito kovin hyvä. Et osaa laittaa pilkkua kohdilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme