Kiusaajapersoona - opet ei tunnista
Luokkamme kiusaajan taustaa: on jo päivhoidosta lähtien kiusannut muita: nimitellyt ja lyönyt. Poika on sulavakäytöksinen ja pystyy silmiäräpäyttämättä kääntämään asia hänelle eduksi, lähestulkoon kaikissa konfliktitilanteissa tämä sama poika on osallisena ja selviää puhumalla ja valehtelemalla. Lyö muita, mutta kertoo, että "halaa". Kukaan ei halua leikkiä hänen kanssaan - miksiköhän. Opettajat eivät ymmärrä?
Mielestäni pojassa on paha käytöshäiriö, jota ei haluta nähdä. Lieneekö se, että pojan vanhemmat ja koulun muutama opettaja ovat samassa harrastuksessa mukana.
Jos tämä poika esim huutaa tunnilla muille, että "vitun idiootit" ja opettaja ei näe käytöksessä mitään outoa.
Ja sitten vielä opettajia ei saa kritisoida - montako kehystuntia opettajilla on? Tuskin puskevat töitä kuten sairaanhoitajat tai lääkärit?
Kommentit (44)
Aika yleistä ettei kiusaajapersoonia tunnisteta. Kun itse olin koulussa ja koulukiusattu, minun pääkiusaajani, 2 tyttöä, saivat hymytyttöpatsaita ja yläasteella heidät valitttiin peräti tukioppilaiksi, joiden puoleen kiusattujen pitäisi kääntyä. Siis luokan pääkiusaajat kiusattujen tukioppilaiksi!
Miksi näitä tyyppejä ei opettajat tunnistaneet? Ehkä siksi, että olivat "hyvistä perheistä", hyvin puettuja, opettajan suuntaan aina erittäin kohteliaita ja välillä suorastaan perseennuolijoita, aurinkoisia sosiaalisia lapsia. Ei opettajat uskoneet heistä mitään kiusaamisjuttuja. Monella tuntuu olevan käsitys että kiusaaja olisi jotenkin ei-sosiaalinen ja vihamielinen, ehkä vielä huonon kodin lapsi, mutta aika usein ne taitavat sosiaaliset pelaajat on kiusaajia.
Opettajiksi päätyy vääränlaisia ihmisiä. Usein opet ovat hyvin toiminnallisia ja ulospäinsuuntautuneita, eivätkä kovin herkkiä. Täälläkin kovasti parjattu herkkyys olisi kuitenkin erittäin hyvä ominaisuus opettajalla, sillä herkät ihmiset tajuavat sosiaalisia tilanteita erittäin hyvin. Joiltakin opettajilta kiusaamistilanteet saattavat vain jäädä huomaamatta.
Nykyään opettajilla on niin paljon tekemistä että eivät huomaan näitä kiusaamis asioita niin selvästi kun ennen. Kun olin itse ala asteella (ikää siisn nyt 33v) koulussani välitunnilla hakattiin koulun oppilas sairaala kuntoon ja välitunti valvoja ei aluksi huomannut mitään. Kyllä meni valvoja shokkiin kun tajusi mitä hänen vahti vuorollaa tapahtui. Kukaan ei uskaltanut oppilaista mennä väliin koska hakkaajat oli näitä koulunjengiläisiä.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 22:13"]
Eikö teillä ole mitään keinoja puuttua kiusaamiseen? Mitä kaikkea te sitten siedätte oppilailta? Onko auktoritäärinen opettaja katoava luonnonilmiö ja opettajat muuttuneet oppilaiden kavereiksi? Eihän vanhemmatkaan kotona ole lastensa kavereita vaan kasvattajia.
[/quote]voi hellanduudelis kun olitkin nokkela!
suoraan sanottuna, me opettajat olemme lopen kyllästyneitä vanhempiin, jotka jaksavat puuttua joka-asiaan. Itse vastaan vain tylysti: asia on selvitetty koulussa. Ei ole aikomuksenanikaan tehdä mitään ylimääräistä yhteistyötä kanssanne. Navakat selvitetään koulussa, mitään raporttia niistä on turha odottaa. Tämä tyyli on toiminut hyvin. Suutari pysyköön lestissään.
Eikö teillä ole mitään keinoja puuttua kiusaamiseen? Mitä kaikkea te sitten siedätte oppilailta? Onko auktoritäärinen opettaja katoava luonnonilmiö ja opettajat muuttuneet oppilaiden kavereiksi? Eihän vanhemmatkaan kotona ole lastensa kavereita vaan kasvattajia.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:05"]Monta ope-aloitusta sulla ap? Tunnusta! [/quote] Tämä on nyt kahdeksas opeavaus. Olen lastenhoitaja ja vihaan opettajia. Ap
[/quote]
Kannattasikohan sun hankkia jotain ammattiapua, ei ihan oo kaikki kohdallaan sun elämässä jos noin paljon joku yksittäinen ammattikunta rassaa. Viha on suojatunne ja usein sen vihan takana on jotain paljon surullisempaa.
[/quote]
Sulla ei taida olla kovin hyvät hoksottimet? Oletko opettaja? ;)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:55"]Aika yleistä ettei kiusaajapersoonia tunnisteta. Kun itse olin koulussa ja koulukiusattu, minun pääkiusaajani, 2 tyttöä, saivat hymytyttöpatsaita ja yläasteella heidät valitttiin peräti tukioppilaiksi, joiden puoleen kiusattujen pitäisi kääntyä. Siis luokan pääkiusaajat kiusattujen tukioppilaiksi!
Miksi näitä tyyppejä ei opettajat tunnistaneet? Ehkä siksi, että olivat "hyvistä perheistä", hyvin puettuja, opettajan suuntaan aina erittäin kohteliaita ja välillä suorastaan perseennuolijoita, aurinkoisia sosiaalisia lapsia. Ei opettajat uskoneet heistä mitään kiusaamisjuttuja. Monella tuntuu olevan käsitys että kiusaaja olisi jotenkin ei-sosiaalinen ja vihamielinen, ehkä vielä huonon kodin lapsi, mutta aika usein ne taitavat sosiaaliset pelaajat on kiusaajia.
[/quote]
Miten sinua kiusattiin? Kuulostaa aika uskomattomalta
Olette ihan vainoharhaisia näissä kiusaamisasioissa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:05"]Monta ope-aloitusta sulla ap? Tunnusta! [/quote] Tämä on nyt kahdeksas opeavaus. Olen lastenhoitaja ja vihaan opettajia. Ap
[/quote]
Kannattasikohan sun hankkia jotain ammattiapua, ei ihan oo kaikki kohdallaan sun elämässä jos noin paljon joku yksittäinen ammattikunta rassaa. Viha on suojatunne ja usein sen vihan takana on jotain paljon surullisempaa.
[/quote]
Sulla ei taida olla kovin hyvät hoksottimet? Oletko opettaja? ;)
[/quote]
Kommenttisi eivät ole ihan terveitä. On melkoista tyhmyyttä kuvitella kokonaisen ammattikunnan hoitavan työnsä paskasti, varsinkin sellaisessa valtiossa jossa pisa-tulokset ovat maailman huippua ja korruptiota ei käytännössä ole (jos et tiedä mitä korruptio tarkoittaa niin tässä esimerkiksi, Suomessa ei jätetä jotakuta lasta rankaisematta sen takia että vanhempi on poliitikko)
Noita vanhempiahan, jotka kasvattavat kiusaajia ja niiden peesaajia, on Suomessa(kin) paljon enemmän kuin fiksujen lasten kasvattajia. Eipä opettajakunnassakaan varmasti ole toisenlainen prosenttiosuus, kuten ei hoitoalan porukoissa ym. ym. Ongelma kannattaa tiedostaa, jotta voi olla aina askelen edellä, kun menettelytavat eivät ole omaperäisyydellä pilattuja.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:35"]Ei helevata, taas on opettajien vika, ettei vanhemmat osaa pentujaan kasvattaa! Siinä se taas nähtiin.
[/quote]
Mietin samaa. Opettaja ei vaan VOI uskoa sokeasti ketään, ja jos hänellä ei ole todisteita niin mistä hän tietää että juuri sinun kultamussukkasi puhuu totta ja muut valehtelevat? Mistä sinä voit tietää sen? Ota suora yhteys kiusaajien vanhempiin, tai koulun kautta, niin totuus paljastuu!
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:49"]Itsellä myös kokemusta näistä kiusaajapersoonista: usein tulevat kahdesta eri ääripäästä. Eli osa on näitä vähän ehkä vähävaraisemmista perheistä, jotka saattaa olla myös huonoja koulussa ja ovat hieman epäsiistejä jne. Toinen ääripää on sitten varakkaiden perheiden mussukat, joilla hirmuisesti kavereita ja ovat suosittuja ja urheilullisia.
Nämä jälkimmäiset pääsevät kuin koira veräjästä tekosistaan, kun mielistelevät opettajia ja muita henkilöitä, joista hyötyvät. Nämä luokan suosituimmat oppilaat päättävät, ketkä luokassa jätetään ulkopuolelle jne. He harvoin suoranaisesti itse kiusaavat, vaan teetättävät kiusaamisen "palvelijoillaan", jotka ovat niitä ketkä epätoivoisesti hakevat näiden suosittujen lasten kaveruutta jne...
Karvani nousevat pystyyn, kun ajattelen näitä asioita.
[/quote]
Missä näitä varakkaita kiusaajia on? Jossain Eiranrannan kouluissa vai. Meillä päin varakkaiden lapsia ei todellakaan kiinnostanut kiusata ketään, koska viihtyivät muutenkin lähinnä omissa porukoissaan
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:08"]Noita vanhempiahan, jotka kasvattavat kiusaajia ja niiden peesaajia, on Suomessa(kin) paljon enemmän kuin fiksujen lasten kasvattajia. Eipä opettajakunnassakaan varmasti ole toisenlainen prosenttiosuus, kuten ei hoitoalan porukoissa ym. ym. Ongelma kannattaa tiedostaa, jotta voi olla aina askelen edellä, kun menettelytavat eivät ole omaperäisyydellä pilattuja.
[/quote]
Mihin tämä näkemyksesi perustuu? Siihenkö, että olet itse ollut kiusattu ja kuvittelet kaikkien muiden olleen kiusattu? Suurin osa ihmisistä ei ole kiusattuja eikä kiusaajia vaan tulee ihan normaalisti toimeen toisten kanssa
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:08"]Noita vanhempiahan, jotka kasvattavat kiusaajia ja niiden peesaajia, on Suomessa(kin) paljon enemmän kuin fiksujen lasten kasvattajia. Eipä opettajakunnassakaan varmasti ole toisenlainen prosenttiosuus, kuten ei hoitoalan porukoissa ym. ym. Ongelma kannattaa tiedostaa, jotta voi olla aina askelen edellä, kun menettelytavat eivät ole omaperäisyydellä pilattuja.
[/quote]
Mihin tämä näkemyksesi perustuu? Siihenkö, että olet itse ollut kiusattu ja kuvittelet kaikkien muiden olleen kiusattu? Suurin osa ihmisistä ei ole kiusattuja eikä kiusaajia vaan tulee ihan normaalisti toimeen toisten kanssa
[/quote]
Kuvitteletko siis kaikkien niiden jotka eivät olleet kiusattuja, olleen kiusaajia?
Elämäni varrella olen tavannut aika monta opettajaa jolla ei ole minkäänlaista kykyä toimia opettajan tehtävässä. Täysin empatia kyvyttömiä tai suorastaan tyhmiä kuin saappaat, mahtuu tähän kavalkaadiin enemmän kuin sormia.
Minkälaista kiusaamista tässä nyt tarkoitetaan? Pahoinpitelystä voi tehdä rikosilmoituksen tai kiusaajan perheestä lastensuojeluilmoituksen, jos koulu ei puutu asiaan
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:18"]Elämäni varrella olen tavannut aika monta opettajaa jolla ei ole minkäänlaista kykyä toimia opettajan tehtävässä. Täysin empatia kyvyttömiä tai suorastaan tyhmiä kuin saappaat, mahtuu tähän kavalkaadiin enemmän kuin sormia.
[/quote]
Siksi niillä onkin nykyään pidempi koulutus ja pedagogiikkaa. Paitsi av:n mukaan sehän on täysin turhaa, koska kuka vainhan osaa opettaa ja olla lasten kanssa
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:55"]Aika yleistä ettei kiusaajapersoonia tunnisteta. Kun itse olin koulussa ja koulukiusattu, minun pääkiusaajani, 2 tyttöä, saivat hymytyttöpatsaita ja yläasteella heidät valitttiin peräti tukioppilaiksi, joiden puoleen kiusattujen pitäisi kääntyä. Siis luokan pääkiusaajat kiusattujen tukioppilaiksi! Miksi näitä tyyppejä ei opettajat tunnistaneet? Ehkä siksi, että olivat "hyvistä perheistä", hyvin puettuja, opettajan suuntaan aina erittäin kohteliaita ja välillä suorastaan perseennuolijoita, aurinkoisia sosiaalisia lapsia. Ei opettajat uskoneet heistä mitään kiusaamisjuttuja. Monella tuntuu olevan käsitys että kiusaaja olisi jotenkin ei-sosiaalinen ja vihamielinen, ehkä vielä huonon kodin lapsi, mutta aika usein ne taitavat sosiaaliset pelaajat on kiusaajia. [/quote] Miten sinua kiusattiin? Kuulostaa aika uskomattomalta
[/quote]
Miten kiusattiin? Pääosin sanallisesti, pilkkaamalla ja jättämällä porukan ulkopuolelle. Matkimalla esim. tapaani yskiä, juosta tai mitä tahansa ja nauramalla päälle. Aina kun opettaja ei näe. Se oli omalla tavallaan aika julmaa, eism. saattoivat koskea minuun ja iljetyksestä kiljuen sitten juosta pois: "yök, siis mä koskin siihen, iik iik". Minut saatiin kokemaan itseni kaikin puolin iljettäväksi, saastaiseksi ja vastenmieliseksi kun tätä koko peruskoulun sain kokea.
Yläasteella mukaan tuli myös fyysinen kiusaaminen. Mutta nämä pääkiusaajat eivät itse ikinä toteuttaneet sitä itse väkivaltaa. He olivat suosittuja ja hyvännäköisiä tyttöjä, ja yleensä laittoivat luokan tietyt pojat tekemään ilkityönsä. Esim. käskivät näitä riistämään pyöräni koulumatkalla ja heittämään ojaan, tai varastamaan avaimeni ja olemalla antamatta takaisin, tai kamppaamaan maahan.
Hurjinta on että toinen näistä kiusaajatytöistä on nykyään itse ala-asteen opettajana... Toivottavasti on todella muuttunut ihmisenä lapsuus- ja nuoruusajoista...
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:55"]Aika yleistä ettei kiusaajapersoonia tunnisteta. Kun itse olin koulussa ja koulukiusattu, minun pääkiusaajani, 2 tyttöä, saivat hymytyttöpatsaita ja yläasteella heidät valitttiin peräti tukioppilaiksi, joiden puoleen kiusattujen pitäisi kääntyä. Siis luokan pääkiusaajat kiusattujen tukioppilaiksi! Miksi näitä tyyppejä ei opettajat tunnistaneet? Ehkä siksi, että olivat "hyvistä perheistä", hyvin puettuja, opettajan suuntaan aina erittäin kohteliaita ja välillä suorastaan perseennuolijoita, aurinkoisia sosiaalisia lapsia. Ei opettajat uskoneet heistä mitään kiusaamisjuttuja. Monella tuntuu olevan käsitys että kiusaaja olisi jotenkin ei-sosiaalinen ja vihamielinen, ehkä vielä huonon kodin lapsi, mutta aika usein ne taitavat sosiaaliset pelaajat on kiusaajia. [/quote] Miten sinua kiusattiin? Kuulostaa aika uskomattomalta
[/quote]
Miten kiusattiin? Pääosin sanallisesti, pilkkaamalla ja jättämällä porukan ulkopuolelle. Matkimalla esim. tapaani yskiä, juosta tai mitä tahansa ja nauramalla päälle. Aina kun opettaja ei näe. Se oli omalla tavallaan aika julmaa, eism. saattoivat koskea minuun ja iljetyksestä kiljuen sitten juosta pois: "yök, siis mä koskin siihen, iik iik". Minut saatiin kokemaan itseni kaikin puolin iljettäväksi, saastaiseksi ja vastenmieliseksi kun tätä koko peruskoulun sain kokea.
Yläasteella mukaan tuli myös fyysinen kiusaaminen. Mutta nämä pääkiusaajat eivät itse ikinä toteuttaneet sitä itse väkivaltaa. He olivat suosittuja ja hyvännäköisiä tyttöjä, ja yleensä laittoivat luokan tietyt pojat tekemään ilkityönsä. Esim. käskivät näitä riistämään pyöräni koulumatkalla ja heittämään ojaan, tai varastamaan avaimeni ja olemalla antamatta takaisin, tai kamppaamaan maahan.
Hurjinta on että toinen näistä kiusaajatytöistä on nykyään itse ala-asteen opettajana... Toivottavasti on todella muuttunut ihmisenä lapsuus- ja nuoruusajoista...
[/quote]
Olitko itse ihan oikeasti täysin yksin ja syytön ja viaton? Voiko tällaista edes olla. Kuulostaa jonkun b-luokan elokuvan juonelta. Mitä vanhempasi tekivät? Oletko ajatellut nyt aikuisena ottaa yhteyttä ja vaatia selityksiä?
Ammattitaitoinen opettaja huomaa asian ja puuttuu asiaan. Ja en lähtisi yleistämään ettei opettajat huomaa, kyllä ammattitaitoinen opettaja huomaa asian. Enkä menisi yleistämään ettei opettajat tee töitä. Kyllä he tekevät ja vastuu työstä on aikas suuri. On helppo tuomita toiset ja asettaa itsensä toisten yläpuolelle.
Minusta tuntuu että sinä et edes tiedä mikä on opettajan toimenkuvaa. Et ehkä ole koskaan tehnyt sitä työtä etkä ymmärrä mitä kaikkea opettajan työnkuvaan kuuluu. Kannattaisi ottaa selvää ennen kuin aloittaa mustamaalaamisen.
On varmaan niitäkin opettajia jotka kattovat kenen lapsesta on kysymys ennenkuin puuttuvat asiaan. Mutta tällaisia ihmisä on jokaisessa ammatissa. Siivoajasta Proffaan. Ei siis viitsitä yleistää.