Ottaako joku maskin vain puhtain käsin ja joka kerralle uuden?
Luulisin että melko harva jos kukaan toimii näin.
Kommentit (77)
Minä teen noin koska en halua saada pöpöjä naamaani
Minä teen noin, tietenkin. Luulin että kaikki muutkin. Mitä hittoa, ap?
Yksi ja sama maski taskussa pidemmän aikaa, naamalle tarvittaessa. Näin olen tehnyt koko ajan. En ole sairastunut koronaan tietääkseni.
Vierailija kirjoitti:
Myönnetään että teen juurikin näin . Käytän kerran ja roskiin .
Samoin. Minulla on auton hansikaslokerossa iso pakkaus, josta napataan uudet maskit esim. kauppaan mennessä. Käsilaukussa on aina maskeja yksittäispakkauksissa/muovipussissa, josta voin ottaa maskin ennen kauppaan, kirjastoon tms menoa, jos olen kävellen liikkeellä. Molemmissa paikoissa on myös käsidesiä.
Käytän vain ffp3-maskeja ja otan aina uuden.
Odotin lastani kaupasta ja seurasin miten ihmiset kaivaa sitä pientä myttyä taskusta ja laittoi naamalleen. Ja sama mytty taskuun kun tultiin ulos.
En todellakaan. Silloin harvoin kun maskia näön vuoksi pidän kaivelen jostain laukun pohjalta siellä pyörivän maskin. Käytön jälkeen sinne takaisin odottamaan seuraavaa kertaa.
Mulla on varmaan kolmas maski koko aikana pyörimässä autossa.... Pidän ennemmin etäisyyttä.
Käytän samaa maskia useampaan kertaan. Kyseessä FFP2 - maski joka on helppo taittaa taskuun niin ettei sen sisäpuolelle pääse pöpöjä. Kun sisäpinnassa alkaa näkyä ihosta irronneen rasvan väriä niin vaihdan maskin.
Taskumaskina mukana kulkeva FFP2 on edelleenkin paljon parempi suojausvaihtoehto kuin juuri käyttöön otettu uusi kirurginen suusuoja.
Sama kangasmaski ollut toista vuotta autossa ja kahdesti olen käyttänyt.
Ihan vaan tiedoksi että se maski kerää hengitysilmasta ja taskunpohjalta kaikenlaista, joka sitten siinä lämpimässä hengityshöyryssä lisääntyy kuin petrimaljassa ikään. Oman terveyden kannalta kannattaa joskus edes vaihtaa uusi, tai vaikka keittää se maski kotona välillä.
Jos sitä samaa käyttää ihan koko ajan, kuukausia, niin sama asia kuin jos pitäisi suunsa edessä puoli vuotta käytettyjä alushousuja. Pitäisitkö? En minäkään.
Ketään ei näytä kiinnostavan miten maskia käytetään tai minkänlaista suojaa käytetään. Kunhan on joku vaipan näköinen naaman edessä tai edes suun edessä.
Naurettavaa pelleilyä.
Kyllä. Tietenkin.
Ei siitä muuten mitään hyötyä ja järkeä ole.
Tietysti pitää olla uusi puhdas maski ja puhtaat kädet. Ja pesen myös kädet maskin poistamisen jälkeen.
Jep. Eikös niin kuulu juuri tehdä?
Kyllä. Ei se niin vaikeaa ole. Harjoittele.
2kpl kertakäyttömaskeja, joita vuorotellut viime joulukuusta lähtien. Kahdesti rokotettu, ei ole vielä ollut koronaoireita.
No pitää myöntää, että en enää tee niin. Tein niin kyllä aluksi kun maskit tulivat. Muutaman kuukauden ajan olin tosi tarkka asiassa, sitten homma alkoi lipsua... Ja nykyään on just niitä ruttuisia maskeja vähän joka taskussa. Käytän ehkä 5 kertaa samaa ja sit roskiin. En pese käsiä ennen kuin otan maskin taskusta, mutta pesen ennen kuin kosken yleisiä asioita (kaupassa siis mitä ikinä).
Mun logiikka on tässä se, että ne on mun omia likoja ja kakkoja ja voin niissä rypeä. En halua muille levittää pöpöjäni, joten pesen tosiaan kädet ennen kuin tulen yleisiin tiloihin. Mutta jos mun maskissa on mun hengittämät liat niin olkoot, käytän samaa uudestaan useita kertoja.
Julkisesti en kyllä kehtaisi myöntää...
Riittää ettet koske sisäpinnalle. Pinnoilta saadut koronatartunnat ovat marginaali, lähes kaikki tartunnst tulevat ilmatartuntana kun sars-cov-2 virusta sisältävät tartuttajan ilmaan levittämät hengityspäästöaerosolit sisäänhengitetään ja ne päätyvät nenän limakalvojen ACE2 reseptoreiden kautta elimistöön.
ACE2-reseptoreita on hengitysteissä, munuaisissa, sydämessämme ja suolistossa. Koronavirus käyttää nimenomaan hengitysteissä olevia reseptoreita tunkeutuessaan sen pintasoluihin. Näin se pääsee edelleen keuhkoihin aiheuttamaan tulehduksen.
Kangasmaski tai kirurginen maski ei suojaa kovin hyvin ilmassa jo olevilta virusaerosoleilta, toki tartuttajan kasvoilla niiden pääsyä ilmaan. Sen sijaan FFP hengityssuojain suojaa jo tehokkaasti myös ilmassa olevilta virusaerosoleilta. Hinnasta niiden käyttö ei ole kiinni. Prismasta saa Style FFP2 hengityssuojainta mustana, valkoisena, punaisena 9,90€/25kpl eli vajaa 0,40€/kpl. Suojainta voi käyttää uudelleen kuivattuaan sitä vähintään 72h huoneenlämmössä tilassa jossa suojain ei kerää uutta viruskuormaa esim. vaatekaapissa tai komerossa. Koronavirukset tuhoutuvat tuossa ajassa ja hengitysvastus palautuu uuden suojaimen tasolle sen kuivuessa.
en, käytän pestäviä.
ja kaivan mäkin niitä laukustani, mutta siellä on niitä aina useampia yksittäispakattuina muovipusseihin.
Myönnetään että teen juurikin näin . Käytän kerran ja roskiin .