Miksi tällä palstalla vihataan oikeasti toimivia laihdutuskeinoja?
Olen nyt pidemmän aikaa seurannut erinäisiä laihdutusketjuja ja kaikissa on yksi yhteinen piirre. Kun joku kertoo oikeasti toimivia keinoja (pitkäkestoinen, ei kitukaloreilla oleva dieetti, liikunnalla höystettynä) niin sitä alapeukutetaan ja nälvitään.
Onko se oikeasti niin vaikeaa hyväksyä, että onnistunut laidutus ei vaadi ihmeitä, ihmedieettejä tai laitteita, vaan kärsivällisyyttä, aikaa ja itsekuria.
Tässä muutama vinkki. Alapeukuttakaa nyt sitten:
-Lihotakseen kilon, ihmisen tulee syödä n.7000kcal yli kulutuksensa. Luobnollisesti kilon laihdutukseen pitää polttaa saman verran. Jos päivässä syö 500kcal alle kulutuksen, laihtuu noin puoli kiloa viikossa.
- Paino ei siis voi pienen repsahduksen myötä nousta useita kiloja. Se on nestettä ja lihassokeria, jonka kulutat pois muutamassa päivässä. Ei kannata siis luovuttaa
- Laihdutuksen ensikilot ovat nestettä ja sen takia alkupudotus on nopea. Älä luovuta, kun tahti hidastuu.
-Pelkällä liikunnalla ei laihdu, mutta liikunta tukee laihtumista. Jokainen liikuntahetki tarkoittaa lisää kalorivajetta, mutta jos ruokailutavat eivät tue kalorivajetta, tulos on plusmiinus nolla. Eli jos käyt 250kcal lenkillä,mutta syöt 300kcal suklaapatukan, lenkkisi oli hyödytön.
- Ihminen tarvitsee noin 1200kcal pitääkseen kehon toiminnassa.
- Kiellettyjä ruoka-aineita ei ole. Joistain vain tulee enemmmän kaloreita kuin toisista ja niinpä niitä voi syödä vähemmän. Maalaisjärki kannattaa kuitenkin pitää mukana. Syötkö mieluummin ison lautasellisen salaattia kuin kourallisen karkkeja? Kummastakohan saat tarpeeksi vitamiineja.
- Laske kalorit, laske kulutuksesi, syö niiden mukaan. Älä hätäile tai lannistu muutaman kilon heittelystä, jos tiedät syöneesi alle kulutuksen. Se on nestettä ja poistuu ennenpitkää.
- Nestettä kerääntyy mm. liikunnan jälkeen, ennen kuukautisia ja iltaa kohden.
Kommentit (48)
Kuluta enemmän kuin syöt. Laihduttaminen on tasan niin simppeliä. En minä tajua miksi tästäkin asiasta pitää tehdä niin helvetin monimutkaista.
Jokaisen pitäisi miettiä miksi ja miten nämä kolot ovat tulleet. Sieltä usein löytyy se ratkaisu miten ne saa pois, pl. jos on jokin terveysongelma.
Aloin lihomaan, kun vaihdon fyysisestä työstä toimistoon ja oli vähän enemmän rahaa käydä ulkona syömässä ja pullakahvilla. Tämän tiedostaessani osasin lisätä liikuntaa ihan vaan kävelynä ja tuollaiset herkuttelut jätin pois, niin paino alkoi tippumaan siihen mitä se oli aiemmin.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:52"]
Kuluta enemmän kuin syöt. Laihduttaminen on tasan niin simppeliä. En minä tajua miksi tästäkin asiasta pitää tehdä niin helvetin monimutkaista.
[/quote]Ja tähän vielä jatkan itse sen verran, että kyllähän se tarvitsee sen jonkun ihmisen päässä tapahtuvan klikkauksen jotta ne elämäntavat muuttuvat pysyvästi. Sitä pitää itse haluta. Muutenhan ne kilot tulevat jojona takaisin.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:53"]Jokaisen pitäisi miettiä miksi ja miten nämä kolot ovat tulleet. Sieltä usein löytyy se ratkaisu miten ne saa pois, pl. jos on jokin terveysongelma.
Aloin lihomaan, kun vaihdon fyysisestä työstä toimistoon ja oli vähän enemmän rahaa käydä ulkona syömässä ja pullakahvilla. Tämän tiedostaessani osasin lisätä liikuntaa ihan vaan kävelynä ja tuollaiset herkuttelut jätin pois, niin paino alkoi tippumaan siihen mitä se oli aiemmin.
[/quote]
Kilot, ei kolot!
Jos ihmiseltä puuttuu sisu ja johdonmukainen asenne elämään, hän ei kertakaikkiaan pysty laihduttamaan.Se sit tietysti harmittaa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 07:38"] [quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 07:34"]Oon huomannut osittain saman, ehkä ennemmin niin päin että jotain puolivillaisia mukatosia yläpeukutetaan todella herkästi. Itse tosin kyllä uskon että hieman muullakin kun kaloreiden + / - suhteella voi olla väliä. Nykyään kun ihmiset kärsii erinäisistä painoon vaikuttavista asioista kuten metabolisesta oireyhtymästä, suolen toiminnan häiriöistä, stressistä ja sen seurauksista sekä hormonaalisesta epätasapainosta niin itse ottaisin myös huomioon liikunnan ja ruokavalion vaikutukset noihin. Olisi ensiarvoisen tärkeää että ihmiset ymmärtäisivät paremmin näitä mekanismeja ja niiden vaikutusta terveyteen ja painoon sen sijaan / ohella että hulluna kyttää vain kaloreita. [/quote] Toki laihdutukseen voi vaikuttaa terveydelliset seikat, mutta kaikilla ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa/hormoonihäiriötä/stressiä. Terveydelliset seikat on tutkittava, mutta nyrkkisääntönä kalorivajeella pelaaminen toimii. Jos tuloksia ei ala parin kuukauden sisään näkyä, kannattaa konsultoida lääkäriä. -ap [/quote] Lääkäreitä harvemmin kiinnostaa alkaa selvittelemään tällaisia kovin syvällisesti. Otetaan verikokeet, ja jos niissä ei näy mitään, käsketään liikkumaan enemmän ja kirjoittamaan ihan kaikki suupalat ylös ruokapäiväkirjaan (vaikka näin olisi tehty jo aiemmin). [/quote] No jos terveydellisiä vaivoja ei lääkärikään löydä, niin laihtumattomuudesta ei voi oikein syyttää ketään muuta kuin itseään. Oletkohan näitä ruokapäiväkirjan täyttäjiä, jotka eivät esim. merkitse kahvipullaa kun se ei ole "oikeaa ruokaa". Ja sipaisu voita on senttimetrin paksuinen kerros.
[/quote]
Juuri tämä sama asenne on lääkäreilläkin. On paljon sellaisia tiloja jotka eivät perusverikokeissa näy, ja silloin syytetään aina potilasta. Ruokapäiväkirjaa täyttäessäni ainakin minulla on tapana punnita ja merkitä ihan kaikki, myös kahviin lisäämäni rasvaton maito, mutta lääkärin koulutuksella voi ilmeisesti kumota tämän jos verikoe ei kerro helppoa vastausta.
[/quote]
Rasvaton maito ei olekaan mitään laihduttajan ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 07:38"] [quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 07:34"]Oon huomannut osittain saman, ehkä ennemmin niin päin että jotain puolivillaisia mukatosia yläpeukutetaan todella herkästi. Itse tosin kyllä uskon että hieman muullakin kun kaloreiden + / - suhteella voi olla väliä. Nykyään kun ihmiset kärsii erinäisistä painoon vaikuttavista asioista kuten metabolisesta oireyhtymästä, suolen toiminnan häiriöistä, stressistä ja sen seurauksista sekä hormonaalisesta epätasapainosta niin itse ottaisin myös huomioon liikunnan ja ruokavalion vaikutukset noihin. Olisi ensiarvoisen tärkeää että ihmiset ymmärtäisivät paremmin näitä mekanismeja ja niiden vaikutusta terveyteen ja painoon sen sijaan / ohella että hulluna kyttää vain kaloreita. [/quote] Toki laihdutukseen voi vaikuttaa terveydelliset seikat, mutta kaikilla ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa/hormoonihäiriötä/stressiä. Terveydelliset seikat on tutkittava, mutta nyrkkisääntönä kalorivajeella pelaaminen toimii. Jos tuloksia ei ala parin kuukauden sisään näkyä, kannattaa konsultoida lääkäriä. -ap [/quote] Lääkäreitä harvemmin kiinnostaa alkaa selvittelemään tällaisia kovin syvällisesti. Otetaan verikokeet, ja jos niissä ei näy mitään, käsketään liikkumaan enemmän ja kirjoittamaan ihan kaikki suupalat ylös ruokapäiväkirjaan (vaikka näin olisi tehty jo aiemmin). [/quote] No jos terveydellisiä vaivoja ei lääkärikään löydä, niin laihtumattomuudesta ei voi oikein syyttää ketään muuta kuin itseään. Oletkohan näitä ruokapäiväkirjan täyttäjiä, jotka eivät esim. merkitse kahvipullaa kun se ei ole "oikeaa ruokaa". Ja sipaisu voita on senttimetrin paksuinen kerros.
[/quote]
Juuri tämä sama asenne on lääkäreilläkin. On paljon sellaisia tiloja jotka eivät perusverikokeissa näy, ja silloin syytetään aina potilasta. Ruokapäiväkirjaa täyttäessäni ainakin minulla on tapana punnita ja merkitä ihan kaikki, myös kahviin lisäämäni rasvaton maito, mutta lääkärin koulutuksella voi ilmeisesti kumota tämän jos verikoe ei kerro helppoa vastausta.
[/quote]
Rasvaton maito ei olekaan mitään laihduttajan ruokaa.
[/quote]
Eli koska käytin laihduttaessani rasvatonta maitoa, olin valehdellut ruokapäiväkirjassani. Uskomatonta logiikkaa, hatunnosto sulle!
Laihuusvartijat ovat uuden ajan moraalinvartioijta. Nyt vahditaan ja tuomitaan muiden painoa ja läskejä. Nyt kun moraali on lähes kadonnut, niin sitä ei ole enää tarvis vahtia. Sen sijaan läski vaan lisääntyy ja sen vartijoiksi on kova kysyntä. Monet ylentävät itse itsensä siihen, koska eihän siitä tule mitään, jos muiden siskojen ja veljien läskejä ei vartioida.