Superturvallinen auto (pitkä työmatka, huono tie, pimeää jne)
Suosittele autoa. Sellainen missä suurimmalla todennäköisyydellä jää henkiin vaikka mitä kävisi. Ajomukavuus ja härpäkkeet toissijaisia, ensisijainen on turvallisuus.
Sellainen pari vuotta vanha vähän ajettu olisi tarkoitus ostaa.
Joudun käymään eri kaupungissa töissä eli ajoa tulee viikossa tosi paljon.
Kommentit (86)
Moni kehuu volvon ruumisautomallia (se farkku, olisko v50?) mutta olen itse sitä mieltä että se on matala ja siksi turvaton. Korkealla istuva on turvemmassa.
Ja jenkkien autoissa on sitä rautaa enemmän kuin aasialaisissa
Vaikkei tätä kukaan usko, niin ranskanperunoilla on aika korkeat törmäystestiarvosanat.
Joku maasturi, painoa vähintään 2500 kg.
Vierailija kirjoitti:
Joku maasturi, painoa vähintään 2500 kg.
Onko auton paino ratkaiseva asia? T. Myös kiinnostunut
Fysiikanlaki. Mitä painavampi auto sen turvallisempi.
Joku uudempi land cruiser, prado tai 200.
Vierailija kirjoitti:
Vaikkei tätä kukaan usko, niin ranskanperunoilla on aika korkeat törmäystestiarvosanat.
Ai kun piristit päivää😹
Bmw 5 - sarja, ja maasturipuolella X3:sta isommat.
Vastaavasti Volvolta V90, XC60 ja -90.
Muitakin merkkejä toki, mutta turvallisuudessa tuossa lienee kohtuuhintaisten perheautojen kärki.
Ja tärkein on tietysti se oma ajotapa!
Vierailija kirjoitti:
Moni kehuu volvon ruumisautomallia (se farkku, olisko v50?) mutta olen itse sitä mieltä että se on matala ja siksi turvaton. Korkealla istuva on turvemmassa.
Ja jenkkien autoissa on sitä rautaa enemmän kuin aasialaisissa
Rauta ei jousta, joten loukkaantumisen riski on suurempi.
Vierailija kirjoitti:
BMW X5, jatkuva neliveto
Nimenomaan. Neliveto on talvikelillä ehdoton, lisää suuntavakautta sohjokelillä merkittävästi!
Vierailija kirjoitti:
Hummer tai joku muu tankki.
Hitusen vie bensaa. Eli syö lehtopöllöjä ja liito-oravia.
Vierailija kirjoitti:
Land Rover. Millään pikkutojotalla en lähtisi lähikauppaa (alle 1km) kauemmaksi.
Autojen painon kasvu on hidastunut. Varsinkin pienemmät autot painavat enemmän ja painoero suurempiin on kaventunut ja turvallisuuskehitys on ollut suurinta pienissä autoissa. Melkein kaikki mitä passiivisen turvallisuuden eteen on voitu tehdä, on jo tehty. Paukut alkavat olla käytetty varsinkin isommissa autoissa.
https://tekniikanmaailma.fi/opel-mokka-ja-renault-kangoo-eivat-yltaneet…
Näitä testataan koko ajan. Mä sanoisin että turvallisuuteen vaikuttaa kyllä aika paljon auton rakenteiden ja turvavarusteiden lisäksi myös juuri ne härpäkkeet. Kaistavahdit, törmäysvahdit, hyvät valot pesureilla, ajonvakautusjärjestelmä jne.
Kandee koeajaa pimeällä, niin näkee hyvin miten valot toimii.
Hyvät renkaat kannattaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Fysiikanlaki. Mitä painavampi auto sen turvallisempi.
Paitsi sille kolarin toiselle osapuolelle. Noi rumat isot ja painavat katumaasturirumilukset tappaa eniten liikenteessä viattomia osapuolia.
Mulla on 3300kg painava lava-auto ihan käyttöautona ja tuo on kyllä turvallisimman tuntuinen autoni. Ja ihana ajaa kun korkeammalta näkee niin hyvin, mutta auto on kuitenkin tosi maltillisen kokoinen noin muuten ja yllättävän näppärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku maasturi, painoa vähintään 2500 kg.
Onko auton paino ratkaiseva asia? T. Myös kiinnostunut
No ei ihan pelkästään, mutta kyllä siitä paljon apua on. Voihan se tietysti olla niinkin, että tuollainen iso möhkäle on tottumattoman käsissä jopa turvattomampi kuin pieni kippo.
Land Rover. Millään pikkutojotalla en lähtisi lähikauppaa (alle 1km) kauemmaksi.