Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jälkkärissä alkoholia

Vierailija
16.02.2015 |

Ostin K-kaupasta tällaisen jälkiruoan: http://www.k-ruoka.fi/pirkka-tuotteet/pirkka-panna-cotta-caramello-240-g-2-x-120-g/.

Olin tosi hämmästynyt, kun kotona huomasin, että tuotteen alkoholipitoisuus on 1,3 %. Tieto löytyi pienellä präntillä tuoteselosteesta sen jälkeen, kun lapseni valitti vanukkaan maistuvan "omituiselta".

Vahinkoa ei tapahtunut, mutta olin vaan tosi yllättynyt, että a) panna cottassa oli alkoholia ja b) tieto oli niin huonosti esillä. Noh, lain mukaan kauppa ei vissiin alaikäisille niitä saakaan myydä :-)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kaikki yh:t ehkä tajua ennen kuin syövät vahingossa. Yh ei saa käyttää alkoholia ollenkaan. 

Vierailija
2/16 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään laki ei kiellä myymästä alkoholia sisältäviä elintarvikkeita alaikäisille. Moni kauppa on kuitenkin päättänyt olla myymättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi huh huh. Että ihan 1,3 prosenttia alkoholia. Ilmoita heti Iltalehteen, jonkun lapsihan voisi saada vaikka alkoholimyrkytyksen :O

Vierailija
4/16 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 18:56"]

Mikään laki ei kiellä myymästä alkoholia sisältäviä elintarvikkeita alaikäisille. Moni kauppa on kuitenkin päättänyt olla myymättä.

[/quote]

Ok. Tuli vaan mieleen nämä viimeaikaiset liköörikonvehti- ja simakohut, kun on kolmikymppiselläkin jäänyt kassalle, kun ei ole ollut papereita esittää :-)

Ap

Vierailija
5/16 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 18:57"]

Voi huh huh. Että ihan 1,3 prosenttia alkoholia. Ilmoita heti Iltalehteen, jonkun lapsihan voisi saada vaikka alkoholimyrkytyksen :O

[/quote]

En ajatellut ilmoittaa :-). Mua ei henk.koht. hätkähdytä prosenttipitoisuus, vaan lähinnä ihmettelin, että sitä alkoholia ylipäätään oli ko. tuotteessa, joka oli kaupan hyllyssä lasten vanukkaiden ja jogurttien kyljessä. Iihmettelin sitä, että valmistaja ei merkitse näkyvämmin, että tuotteessa on alkoholia, koska on suuri vaara, että joku tosiaan soittaa sinne Iltikseen. Ap

Vierailija
6/16 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 14v ja juuri eilen illalla noita panna cottia ostinkin, ja maistui kyllä omituiselta nii aloin itekkin miettimään😂

Vierailija
7/16 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ajatellut ilmoittaa :-). Mua ei henk.koht. hätkähdytä prosenttipitoisuus, vaan lähinnä ihmettelin, että sitä alkoholia ylipäätään oli ko. tuotteessa, joka oli kaupan hyllyssä lasten vanukkaiden ja jogurttien kyljessä. Iihmettelin sitä, että valmistaja ei merkitse näkyvämmin, että tuotteessa on alkoholia, koska on suuri vaara, että joku tosiaan soittaa sinne Iltikseen. Ap

Onko suomalainen valmistaja? Tuskin. Näin ollen valmistajaa tuskin hirveästi kiinnostaa vaikka joku "soittaa sinne Iltikseen".

Vierailija
8/16 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi m uslimien takia että laitettaisiin kissan kokoisilla kirjaimilla että sis. alkoholia?

Vierailija
9/16 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppia ikä kaikki. Ensi kerralla osaat lukea aineosat jo kaupassa. 

Vierailija
10/16 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppia ikä kaikki. Ensi kerralla osaat lukea aineosat jo kaupassa. 

Ei tuonkaan tuoteselosteessa lue kuin kahteen kertaa, että sisältää alkoholia. :D 

Vierailija
11/16 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ajatellut ilmoittaa :-). Mua ei henk.koht. hätkähdytä prosenttipitoisuus, vaan lähinnä ihmettelin, että sitä alkoholia ylipäätään oli ko. tuotteessa, joka oli kaupan hyllyssä lasten vanukkaiden ja jogurttien kyljessä. Iihmettelin sitä, että valmistaja ei merkitse näkyvämmin, että tuotteessa on alkoholia, koska on suuri vaara, että joku tosiaan soittaa sinne Iltikseen. Ap No missä kermavanukas tulisi olla jos ei vanukkaiden ja jugurttien luona?

Vierailija
12/16 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luotetaan ihan liikaa, että suomalaisen peruskoulujärjestelmän läpi käynyt osaisi lukea tuntemattoman tuoteen tuoteselosteen ennen ostopäätöstä. 

Ei tuossa oikeusjutun aineksia ole, kun tuoteselosteessa ne aineosat lukee ja vielä toistamiseen alkoholipitoisuuskin.

Vierailija
13/16 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ostanut tuollaista pannacottaa, mutta olen huomannut niiden sisältävän alkoholia ihan vain vilkaistessa mitä moinen on. Olen huomannut myös tarjouslehdissä noita pannacottia, maininnan kanssa,  sisältää alkoholia.

Vierailija
14/16 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten vanukkaiden ja jogurttien kyljessä?! Onko aikuisten vanukkaille ja jogurtteille omat osastonsa? Vai oliko nuo tuotteet ihan ikäneutraaleja? :D

Vierailija
15/16 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten vanukkaiden ja jogurttien kyljessä?! Onko aikuisten vanukkaille ja jogurtteille omat osastonsa? Vai oliko nuo tuotteet ihan ikäneutraaleja? :D

Nyt järki käteen! Se prosentin verran alkoholia on mitättömän pieni määrä.

Saman verran alkoholia voi saada hedelmiä syödessään tai lasillisesta vappusimaa.

Vierailija
16/16 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi m uslimien takia että laitettaisiin kissan kokoisilla kirjaimilla että sis. alkoholia?

Että ymmärtävät syödä näitä yöllä.