Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatsakivut - syöpäpelko

Vierailija
23.11.2021 |

Olen 32 ja kävin ekan kerran vatsakipujen takia lääkärissä 2016. Vatsa ultrattiin, otettiin ulostenäyte ja myös gyne ultrasi alakerran. Mitään ei ollut, paitsi ilmaa vatsassa. Sanottiin, että todennäköisesti IBS.

Vatsa on siis usein kipeä, turvoksissa, ilmaa on, välillä ripulia, välillä normaali ja välillä saan ulos pelkkää papanaa. Vatsa on kipeä eri puolilta, välillä molemmin puolin lantiota, välillä alavatsasta keskellä, välillä ylävatsan molemmin puolin, joskus navan ympäristössä. Toissa yönä sattui navan viereen ja myös hieman oksetti, tosin olin syönyt tosi ison annoksen pastaa.

Stressi on ollut todella hirveää tässä kolmen kuukauden aikana ja kävinkin lääkärissä lokakuussa kipujen takia. Oli siis muitakin kovia kipuja, joihin paljastui syyksi D-vitamiininpuutos, ja nyt kun olen sitä syönyt, ovat ne muut kivut jääneet onneksi pois.

Pelkään kuitenkin kovasti syöpää. Vatsani on ollut hankala niin kauan kuin muistan, etenkin rasvaisen mättöruuan jälkeen. Pitäisi syödä terveellisesti ja nyt olen sitä tehnytkin n. 80% ajasta. Pelkään tällä hetkellä, että minulla on suolistosyöpä, munasarjasyöpä tai kohdunkaulansyöpä. Papaan on aika joulukuun alussa ja gynelle ajattelin myös varata yksityiselle ajan. En ole käynyt papassa tai gynellä tuon 2016 vuoden jälkeen ja nyt mietin, että olisi pitänyt mennä jo aikaisemmin ja kuolen pian... Vertaistukea?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ap käy TT-kuvauksessa? 

Vierailija
22/30 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pelkäät munasarjasyöpää tai endometrioosia, asia selviää helposti verikokeella. Pyydät vain lähetteen esim. yksityiseltä lääkäriltä. Maksaa muutaman kympin, tai kunnallisen kautta tk-perusmaksulla.

Asia ei selviä helposti verikokeella. Syöpämarkkerit ei kaikilla kohoa, vaikka olisi syöpä. Lisäksi arvosta X ei voi sanoa mitään. Vain jos on aiempi luku, mihin voi vertailla, onko luku noussut -> todennäköisesti syöpä. 

Ei sinne ilmeisesti niin vaan mennä ilman, että vilauttaa isoa setelitukkua. Sellaista minulla ei juuri nyt ole, samasta syystä en nyt mene yksityiselle tähystykseen. Käytän nyt ensin rahani gynelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pelkäät munasarjasyöpää tai endometrioosia, asia selviää helposti verikokeella. Pyydät vain lähetteen esim. yksityiseltä lääkäriltä. Maksaa muutaman kympin, tai kunnallisen kautta tk-perusmaksulla.

Asia ei selviä helposti verikokeella. Syöpämarkkerit ei kaikilla kohoa, vaikka olisi syöpä. Lisäksi arvosta X ei voi sanoa mitään. Vain jos on aiempi luku, mihin voi vertailla, onko luku noussut -> todennäköisesti syöpä. 

Ei sinne ilmeisesti niin vaan mennä ilman, että vilauttaa isoa setelitukkua. Sellaista minulla ei juuri nyt ole, samasta syystä en nyt mene yksityiselle tähystykseen. Käytän nyt ensin rahani gynelle.

Yksityisen kautta saa kyllä verikokeet parilla kympillä.

Vierailija
24/30 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäitä hattuun! Suurin osa vatsakivuista johtuu muusta kuin syövästä, ja suurin osa syövistä on parannettavissa kunhan niihin päästään käsiksi riittävän aikaisin. Mene nyt ensin tutkimuksiin joissa ammattilainen selvittää asiaa niin olosi helpottaa.

Vierailija
25/30 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö TT kuvauksessa syöpä? Entä suolen sisällä oleva syöpä?

Vierailija
26/30 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole syöpä. syöpä on hyvin harvinainen airaus

Vierailija
27/30 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö TT kuvauksessa syöpä? Entä suolen sisällä oleva syöpä?

Näkyy. Minulla löytyi viime kesänä. Menin terveyskeskukseen vatsakivun vuoksi ja ensin tutkittiin ultraäänellä, sen perusteella radiologi epäili ärtynyttä suolta, mutta lähetti varmuuden vuoksi vielä tt-kuvaukseen. Siellä sitten löytyikin isohko kasvain umpisuolessa. Pääsin leikkaukseen noin kuukauden päästä ja koko syöpäkasvain saatiin leikattua pois eikä etäpesäkkeitä ollut onneksi ehtinyt tulla. Seurannassa toki olen nyt pitkään.

Vierailija
28/30 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole syöpä. syöpä on hyvin harvinainen airaus

No ei ole harvinainen. Kolmasosa suomalaisista sairastaa syövän elämänsä aikana ja syöpä on toiseksi yleisin kuolinsyy, neljäsosa suomalaisista kuolee syöpään. Toki useimmat yli 75-vuotiaina.

Vierailija
29/30 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäitä hattuun! Suurin osa vatsakivuista johtuu muusta kuin syövästä, ja suurin osa syövistä on parannettavissa kunhan niihin päästään käsiksi riittävän aikaisin. Mene nyt ensin tutkimuksiin joissa ammattilainen selvittää asiaa niin olosi helpottaa.

Niin, kunhan terveydenhuolto ei pompottelisi edes takas tai (oikeastaan todennäköisemmin) väitä potilasta luulotautiseksi ja sen takia jätä tutkimatta ajoissa. 

Vierailija
30/30 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyslääkäri itse asiassa sanoi viimeksi, että tähystyksessä olisi hyvä varmuuden vuoksi käydä. Pyydän kyllä lähetteen nyt jos vaikka julkiselta puolelta saisi, juuri nyt ei ole varaa maksaa yksityiselle.

Kysy kattaako työterveyden kanssa tehty sopimus tähystystä. Minulla on työpaikan puolesta niin laaja terveysturva, että se sisälsi myös tähystykset. Pääsin siis toimenpiteeseen muutaman viikon päästä siitä kun soitin työterveyteen. Olisi varmaan onnistunut nopeamminkin, ellei olisi ollut kesä ja lomat vielä käynnissä silloin kun otin yhteyttä työterveyteen.