Vatsakivut - syöpäpelko
Olen 32 ja kävin ekan kerran vatsakipujen takia lääkärissä 2016. Vatsa ultrattiin, otettiin ulostenäyte ja myös gyne ultrasi alakerran. Mitään ei ollut, paitsi ilmaa vatsassa. Sanottiin, että todennäköisesti IBS.
Vatsa on siis usein kipeä, turvoksissa, ilmaa on, välillä ripulia, välillä normaali ja välillä saan ulos pelkkää papanaa. Vatsa on kipeä eri puolilta, välillä molemmin puolin lantiota, välillä alavatsasta keskellä, välillä ylävatsan molemmin puolin, joskus navan ympäristössä. Toissa yönä sattui navan viereen ja myös hieman oksetti, tosin olin syönyt tosi ison annoksen pastaa.
Stressi on ollut todella hirveää tässä kolmen kuukauden aikana ja kävinkin lääkärissä lokakuussa kipujen takia. Oli siis muitakin kovia kipuja, joihin paljastui syyksi D-vitamiininpuutos, ja nyt kun olen sitä syönyt, ovat ne muut kivut jääneet onneksi pois.
Pelkään kuitenkin kovasti syöpää. Vatsani on ollut hankala niin kauan kuin muistan, etenkin rasvaisen mättöruuan jälkeen. Pitäisi syödä terveellisesti ja nyt olen sitä tehnytkin n. 80% ajasta. Pelkään tällä hetkellä, että minulla on suolistosyöpä, munasarjasyöpä tai kohdunkaulansyöpä. Papaan on aika joulukuun alussa ja gynelle ajattelin myös varata yksityiselle ajan. En ole käynyt papassa tai gynellä tuon 2016 vuoden jälkeen ja nyt mietin, että olisi pitänyt mennä jo aikaisemmin ja kuolen pian... Vertaistukea?
Kommentit (30)
Keliakia ja laktoosi-intoleranssi katsottiin verikokeesta ja mitään ei näkynyt. Luin myös siitä, että alhaisen D-vitamiinitason ihmisillä on herkemmin syöpiä :(
IBS se hyvin todennäköistä on, stressi pahentaa sitä, ruokavalio kuntoon, muuta hoitoa ei siihen ole olemassa, käytännössä joudut yksitellen kokeilemaan mikä sun vatsalle sopii ja mikä ei, toisilla helpottaa kun jättää viljat ja maitotuotteet pois.
Älä panikoi, etsi vertaistukea esim Facebookin kautta IBS oireisiin, ne eivät todellakaan aina ole mitään helppoja ja ovat elinikäisiä.
Itselläni on vatsa vaivannut aina. Ihan samanlaisia vaivoja on ollut vuodesta toiseen, vuosikymmeniä. Laktoosi-intoleranssi on todettu, enkä laktoosia käytä, mutta silti vaivaa. Nyt yritän syödä pieniä annoksia ja katson tehoaako se. Siirryin myös vehnättömään ruokaan, koska se tuntuu myös ärsyttävän.
Kiitos jo vastauksista :) Yksi siis mikä huolettaa myös (tai lähinnä pelkään sitä munasarjasyöpää tämän takia) on ajoittainen pistävä alaselkäkipu. Pakaralihasten ja lantioluun kohdilla. Uskon ja eniten TOIVON, että se on vaan jumissa olevien lihasten pistelyä. Ei pitäisi ikinä mennä googlaamaan yhtään mitään vaan mennä vaan suoraan lääkäriin.
Näkyykö endometrioosi gynekologisessa ultrassa tai vatsan ultrassa?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos jo vastauksista :) Yksi siis mikä huolettaa myös (tai lähinnä pelkään sitä munasarjasyöpää tämän takia) on ajoittainen pistävä alaselkäkipu. Pakaralihasten ja lantioluun kohdilla. Uskon ja eniten TOIVON, että se on vaan jumissa olevien lihasten pistelyä. Ei pitäisi ikinä mennä googlaamaan yhtään mitään vaan mennä vaan suoraan lääkäriin.
Gynekologisessa ultrassa näkyy.
Täällä toinen syöpäpelkoinen. Mulla vähän eri oireet kuin sulla mutta lääkärissä juostu eikä mitään löydy. Ahdistavaa on ollut. Ajattelen paljon syöpää ja kuolemaa. Mulla oireena lähinnä pahoinvointi ja ruokahalu lähes loppunut.
Sun oireesi kuulostaa paljon IBS:ltä. Se on harmiton mutta vaivalloinen. Yritä syödä ruokia jotka eivät täytä suoltasi kaasulla js ärsytä vatsaa, niin sitten ehkä ahdistuksesikin helpottaa vähän? :)
Ja hyvä kun varasit ajan papaan. Mulla on ollut CIN2 tasoisia solumuutoksia joskus ja ne oireili vain yhdynnän jälkeisenä verenvuotona (vähäisenä). Sinulla ei taida sitä oiretta olla joten k-kaulansyöpä ei kovin todennäköinen ole! :)
Munasarjasyöpä pelottaa itseäni ainakin sen salakavaluuden takia. Lisä ksi myös siksi, kun löysin Ota kiinni mandariini-nimisen blogin, jonka kirjoittaja nuori nainen sairastaa sitä. Pahinta onkin syöpäblogien lukeminen ja oireiden googletus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa näkyä, mutta usein ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Mulla ei näkynyt. Löytyi paha endometrioosi kun kävin sterilisaatiossa. Samassa tähystyksessä löytyi sattumalta ja lääkäri poisti pahimmat pesäkkeet sterilisaation aikana. Ultrassa ei näkynyt mitään. Mutta myöhemmin lääkäri löysi myös ihan gynekologisessa tutkimuksessa käsin endopesäkkeitä kun tiesi mitä etsii.
On sairasta pelätä sairautta. Usko hyvä ihminen jo ettei sinulla ole mitään vakavaa, kuten syöpää. Miksi syöt sellaisia ruokia mitkä tekevät sinulle huonon olon, ja syö edes pieniä annoksia niin helpottaa jo sillä.
Sinun täytyy keskittyä mielenterveyteesi, ei ole oikein olla noin pelokas. Tiesitkö että tuolla pelolla sinä saat sen syövän itsellesi. Ota selvää hengellisistä laista.Saat sen mitä ajattelet.Ole siis kiitollinen terveydestäsi, äläkä pelkää mitään sairautta.
Hei ap! Mulla oli samanlaisia kipu- ja pelko-ongelmia. Vaati vuosien tiedonhankinnan ja testailun, että löysin sopivan ruokavalion, jolla kivut katosivat.
Mullakaan ei testien mukaan ole keliakiaa tai allergioita mutta vatsani oireilee viljoista, maitotuotteista ja kananmunasta. Lisäksi kuitujen, rasvan ja nesteen määrä sekä tasapaino ovat oleellisia. Makeutusaineet ja jotkut lääkkeet aiheuttivat vatsakipua myös.
Ultraäänessä on aiemmin löytynyt endometrioosi mutta ruokavaliomuutoksen jälkeen gynekologi ei enää nähnyt siitä merkkejä ja kivut oikealta alavatsalta loppuivat.
Jos oikein pelottaa, hakeudu tähystykseen. Lääkärit kyllä näkevät aika satavarmasti verikokeistakin, onko sinulla syöpä. En usko, että on.
Tuntuu siltä, että lähes jokaisella tuttavalla on vatsavaivoja, elleivät he valmista itse ruokiaan mahdollisimman luonnollisista raaka-aineista. Monelle olen kertonut omista kokemuksista, kun he valittavat vaivojaan. Vain oma puolisoni ja hänen kaverinsa jaksoivat tehdä samanlaisia muutoksia voidakseen paremmin. Moni ottaisi mielummin lääkkeen.
Heivaa kaikki kevyttuotteet roskiin varsinkin margariinit jos semmosta käytät, ne on haitallisia ja aiheuttaa paljon vatsa oireita. Opettele syömään niin ettet syö ähkyyn. Kuituja paljon.
Jos pelkäät munasarjasyöpää tai endometrioosia, asia selviää helposti verikokeella. Pyydät vain lähetteen esim. yksityiseltä lääkäriltä. Maksaa muutaman kympin, tai kunnallisen kautta tk-perusmaksulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkäät munasarjasyöpää tai endometrioosia, asia selviää helposti verikokeella. Pyydät vain lähetteen esim. yksityiseltä lääkäriltä. Maksaa muutaman kympin, tai kunnallisen kautta tk-perusmaksulla.
CA 12-5 verikoe.
Yritä saada työterveydestä/kunnalliselta/yksityiseltä lähete paksusuolen tähystykseen. Luultavasti vänkäävät, ettei noin nuorta tarvitse tähystää, mutta vaadi määrätietoisesti kunnes saat.
Minulla alkoi jokin aika sitten olla epämääräistä ja jatkuvaa vatsakipua, ja hakeuduin tähystykseen, sillä minulla on suvussa useita suolistosyöpätapauksia. Kaikki oli kuitenkin hienosti, ja stressin lauettua myös vatsa on ollut parempana. Pelkäsin nimittäin ihan tosissani, että minullakin on syöpä.
Minulla on myös endometrioosi, sekin aiheuttaa monenlaista kipua vatsan alueelle. Endo voi oireilla mm. IBS-tyyppisenä ongelmana.
Työterveyslääkäri itse asiassa sanoi viimeksi, että tähystyksessä olisi hyvä varmuuden vuoksi käydä. Pyydän kyllä lähetteen nyt jos vaikka julkiselta puolelta saisi, juuri nyt ei ole varaa maksaa yksityiselle.
Kiitos aloituksesta ap (vaikka kauheaa kiittää siitä, että sinulla menee huonosti). Minulla sama tilanne, eikä mikään ruokavalion muutos ole auttanut. Olen ihan loppu ja väsynyt näihin pelkoihin ja kipuihin. Elämisen mielekkyys on pudonnut tosi alas.
Vierailija kirjoitti:
Asia ei selviä helposti verikokeella. Syöpämarkkerit ei kaikilla kohoa, vaikka olisi syöpä. Lisäksi arvosta X ei voi sanoa mitään. Vain jos on aiempi luku, mihin voi vertailla, onko luku noussut -> todennäköisesti syöpä.
Kamala sanoa, mutta jos tuosta on noin kauan niin eiköhän ap. olisi jo kuollut, jos kyse olisi syövästä. Kyseessähän voi olla laktoosi-intoleranssi, keliakia, ibs tai joku vastaava.