Ruokanirsoilijat! Vaaditteko/oletatteko ruoan tehtävän teidän maun mukaan?
Esim. jos ette tykkää sipulista, mutta muut taas pitävät, pitääkö sipuli jättää ruoasta kokonaan pois?
HUOM! Ei nyt ole kyse mistään allergioista, vaan näistä "koska en tykännyt lapsena, en tykkää vieläkään" nirsoilijoista!
Kommentit (63)
On niin vaikea kuvitella, miten jotain ei VOISI syödä. Saan kyllä helposti alas myös sellaiset ruuat, mitä en itse koskaan osta esim. purkkiananaksen, nakit ja majoneesin. Tosin minulla olikin osaavat vanhemmat, jotka opettivat, että ruokaa ja toisten ihmisten vaivannäköä pitää kunnioittaa eikä mennä joka asiassa oma napa ensin.
Aikuisella on jäänyt joku kehitysvaihe väliin, jos ei "pysty" syömään ruokaa. Joku todella eksoottinen, strutsin silmä tai vastaava on ihan ymmärrettävää mutta kaikki tuollainen "nyyh, sipuli on pahaa!" on vain turhanpäiväistä huomion hakua. Tulevan pula- tai sota-ajan ainoa hyvä puoli on se, että se koulii aikuiset jotka käyttäytyvät kuin kakarat.
Voi apua, minulla on kokemuksia tuollaisesta pahimman luokan nirsoilijasta! Nimittäin eräs exä. Luojan kiitos sitä seurustelua ei kauaa kestänyt mutta hänet kutsuttiin joulupäivälliselle meidän perheen luokse, samalla ekaa kertaa minun perhettä tapaamaan. Minun äiti on hyvä kokki ja oli nähnyt kamalan vaivan että saanut kaiken valmiiksi joulupöytään ja hänen ruuat ovat oikeasti niin herkullisia ettei niistä pahemmin jää mitään jäljelle ja kaikki sukulaiset ja tutut ovat aina lähteneet hyvin tyytyväisinä pöydästä.
Tästä miehestä paljastui nimittäin oikein akkamainen kitisijä joulupäivällisellä! Hänellä ei ollut mitään ruoka-allergioita, ainoastan nirsoutta.
Ei voinut syödä mitään laatikoita koska niissä on keitettyjä vihanneksia (porkkana, lanttu, bataatti) ja koska perunalaatikko oli imellytetty niin se tarkoittaa hänen pääkopassaan jotain syömäkelvotonta perunaa. Ei voinut syödä rosollia koska siinä on punajuurta, suola/maustekurkkua ja keitettyä porkkanaa. Ei voinut syödä graavi/kylmäsavulohta koska ne on raakoja, ei voinut syödä loimulohta koska se oli kalan näköinen pala koska siinä oli nahka toisella puolella! Kinkun kanssa ei voinut ottaa kastiketta koska siinä on sinappia ja se on lämmitetty, sinappia ei voi syödä sellaisenaan, eikä jotain kermaviilipohjaista kastiketta koska siinä on kermaviiliä. Kinkkuakaan ei voinut ottaa sellaisenaan viipaleina lautaselle vaan niistä viipaleista piti irrottaa kaikki ylimääräinen kuten kuori ja se "väliläski" ennenkuin se asetellaan hänen lautaselle! Äitini yritti epätoivoisesti ehdottaa hänelle kaikkea mutta tämä vikisi jokaisen ruuan kaikki viat kaikkien meidän kuullen! Voitte vaan kuvitella miten minua hävetti kun äiti, isä, sisko ja veli ja heidän kumppaninsa katsoivat minua pöydässä ihmetellen siihen tyyliin että mistä hitosta olet tuollaisen noin vaikean ja kitisevän miehen löytänyt. "Hyvän" ensivaikutelman antoi tosiaan. Siinä me muut herkuteltiin kun tämä pyöritteli paria kinkkupalaa lautasellaan naama mytyssä kuin lapsella joka ei saanut tarpeeksi joululahjoja.
Hänellä ei tosin ollut mitään ongelmia mässätä naamariin kaikkea mahdollista teollista mössöä esim. Mäkkärillä ihan kalahampurilaisista lähtien! Maustekurkkusiivut oli ihan ok hampurilaisten välissä, mutta kuutioiksi leikellyt maustekurkkusiivut eivät näköjään kelvanneet muussa ruuassa!
korj äskeiseen: kuutioiksi leikellyt maustekurkkupalat eivät näköjään kelvanneet
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:38"]Voi apua, minulla on kokemuksia tuollaisesta pahimman luokan nirsoilijasta! Nimittäin eräs exä. Luojan kiitos sitä seurustelua ei kauaa kestänyt mutta hänet kutsuttiin joulupäivälliselle meidän perheen luokse, samalla ekaa kertaa minun perhettä tapaamaan. Minun äiti on hyvä kokki ja oli nähnyt kamalan vaivan että saanut kaiken valmiiksi joulupöytään ja hänen ruuat ovat oikeasti niin herkullisia ettei niistä pahemmin jää mitään jäljelle ja kaikki sukulaiset ja tutut ovat aina lähteneet hyvin tyytyväisinä pöydästä.
Tästä miehestä paljastui nimittäin oikein akkamainen kitisijä joulupäivällisellä! Hänellä ei ollut mitään ruoka-allergioita, ainoastan nirsoutta.
Ei voinut syödä mitään laatikoita koska niissä on keitettyjä vihanneksia (porkkana, lanttu, bataatti) ja koska perunalaatikko oli imellytetty niin se tarkoittaa hänen pääkopassaan jotain syömäkelvotonta perunaa. Ei voinut syödä rosollia koska siinä on punajuurta, suola/maustekurkkua ja keitettyä porkkanaa. Ei voinut syödä graavi/kylmäsavulohta koska ne on raakoja, ei voinut syödä loimulohta koska se oli kalan näköinen pala koska siinä oli nahka toisella puolella! Kinkun kanssa ei voinut ottaa kastiketta koska siinä on sinappia ja se on lämmitetty, sinappia ei voi syödä sellaisenaan, eikä jotain kermaviilipohjaista kastiketta koska siinä on kermaviiliä. Kinkkuakaan ei voinut ottaa sellaisenaan viipaleina lautaselle vaan niistä viipaleista piti irrottaa kaikki ylimääräinen kuten kuori ja se "väliläski" ennenkuin se asetellaan hänen lautaselle! Äitini yritti epätoivoisesti ehdottaa hänelle kaikkea mutta tämä vikisi jokaisen ruuan kaikki viat kaikkien meidän kuullen! Voitte vaan kuvitella miten minua hävetti kun äiti, isä, sisko ja veli ja heidän kumppaninsa katsoivat minua pöydässä ihmetellen siihen tyyliin että mistä hitosta olet tuollaisen noin vaikean ja kitisevän miehen löytänyt. "Hyvän" ensivaikutelman antoi tosiaan. Siinä me muut herkuteltiin kun tämä pyöritteli paria kinkkupalaa lautasellaan naama mytyssä kuin lapsella joka ei saanut tarpeeksi joululahjoja.
Hänellä ei tosin ollut mitään ongelmia mässätä naamariin kaikkea mahdollista teollista mössöä esim. Mäkkärillä ihan kalahampurilaisista lähtien! Maustekurkkusiivut oli ihan ok hampurilaisten välissä, mutta kuutioiksi leikellyt maustekurkkusiivut eivät näköjään kelvanneet muussa ruuassa!
[/quote] ei hemmetti mikä urpo!
Kerran sitä tässä eletään, miksi ei saisi valita mitä syö? Esim. purkkitonnikala ja liha inhottaa mua, miksi ihmeessä niitä söisin?
Minua hävettää aivan järjettömästi, kun vanhempi siskoni on saanut päähänsä ettei hänelle käy vehnä ja sokeri koska ne tekevät hänelle uniapneaa (!). Hän julistaa tätä kovaan ääneen juhlissa mutta ei ilmoita isäntäväelle etukäteen, jolloin saa sitten tilaisuuden pyöritellä silmiään kahvipöydässä ja juoda nyrpeänä kahviaan. Tämä on siis uusi villitys, edellinen "allergia" oli kova rasva ja sitä ennen punainen liha. Meidän suvun juhlissa on muutenkin haastetta, kun on niin paljon oikeita maito- ja muna-allergikkoja ja keliaakikkoja, tarjoiluiden kanssa joutuu olemaan tarkkana. Minusta on todella töykeää vouhkata keksittyjä allergioita, kun kaikki muut ovat omat oikeansa ilmoittaneet ja tarjolla on aina jokaiselle jotakin. Olisi vaikka hiljaa ja syömättä sitten
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:46"]
Kerran sitä tässä eletään, miksi ei saisi valita mitä syö? Esim. purkkitonnikala ja liha inhottaa mua, miksi ihmeessä niitä söisin?
[/quote]
Varmasti saat kotonasi ja ruokakaupassa valita joka ikinen kerta? Miksi yhdet juhlat on ongelma
On vaan niin junttia ja moukkamaista luetella mitä ei halua syödä ja tehdä siitä iso numero kaikkien nähden pöydässä ja hakea huomiota.
Jos on jokin tilaisuus esim. työpaikan tai -matkan puitteissa niin ilmottautuessa voi esittää ne omat ruokarajoitteet ja -allergiat ETUKÄTEEN.
Jos joku ruoka-aine sattuisi ällöttämään lautasella niin annos pitää siististi vaan´syödä kiertämällä´ eli syö kaikkea muuta ja jättää sen ikävän asian siihen lautaselle, tekemättä siitä mitään sen isompaa numeroa.
Harvoin kenenkään luona edes syön, tapaamme muissa merkeissä. Mutta ne kerrat kun vaikka olen ollut jossain kauempana kaverin luona yötä, niin meillä on ollut tapana puhua etukäteen, mitä ruokia syötäisiin. Hän noudattaa erikoisruokavaliota ja minä olen vain nirso. Ymmärrämme kumpikin, että on kurjaa jos ruoka ei "sovi" toiselle. Koskaan ei ole silti ollut vaikeaa keksiä sopivaa ruokaa.
Ruokanirsolta valittajaihmiseltä puuttuu
1. kunnon kotikasvatus
2. peruskäytöstavat
En vaadi, enkä oleta. Yleensä mun "nirsoilu" tuntuu olevan suurempi ongelma muille, vaikka en tee siitä numeroa.
Nämäkin asiat voi hoitaa fiksusti eikä ottaa itseensä heti jos lautasella on jotain josta ei satu pitämään.
Minä en halua syödä punaherukoita koska minun kurkkua on alkanut turvottamaan ja kutittamaan joskus viitisen vuotta sitten kun niitä söin. En tiedä olenko allerginen vai että oliko se sattumaa mutta ymmärrettävästi minun ei tee mieli kokeilla uudestaan että toistuuko sama ongelma ja niitä kohtaan on sittemmin tullut lievä inhoitus.
Jos joku on laittanut kakun tai leivoksen päälle koristeeksi punaherukoita, niin mitä otan palan siitä kohtaa jossa niitä ei ole, tai otan sen leivoksen päältä pois ja siirrän lautasen sivuun. Ei siitä tarvitse sen kummemmin alkaa muille marmattamaan ja jos joku kysyisi niin kertoisin että on olemassa riski että tulee oireita niistä ja että siksi jätän kokeilematta :)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:38"]
Voi apua, minulla on kokemuksia tuollaisesta pahimman luokan nirsoilijasta! Nimittäin eräs exä. Luojan kiitos sitä seurustelua ei kauaa kestänyt mutta hänet kutsuttiin joulupäivälliselle meidän perheen luokse, samalla ekaa kertaa minun perhettä tapaamaan. Minun äiti on hyvä kokki ja oli nähnyt kamalan vaivan että saanut kaiken valmiiksi joulupöytään ja hänen ruuat ovat oikeasti niin herkullisia ettei niistä pahemmin jää mitään jäljelle ja kaikki sukulaiset ja tutut ovat aina lähteneet hyvin tyytyväisinä pöydästä.
[/quote]
33 lisää vielä tähän sen verran että jos tämä kuvailemani tapaus sattuu olemaan nykyinen miehesi, niin otan syvästi osaa! Tai toivottavasti olet samanlainen nirsokitisijä kuin hän ;)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:51"]
On vaan niin junttia ja moukkamaista luetella mitä ei halua syödä ja tehdä siitä iso numero kaikkien nähden pöydässä ja hakea huomiota.
Jos on jokin tilaisuus esim. työpaikan tai -matkan puitteissa niin ilmottautuessa voi esittää ne omat ruokarajoitteet ja -allergiat ETUKÄTEEN.
Jos joku ruoka-aine sattuisi ällöttämään lautasella niin annos pitää siististi vaan´syödä kiertämällä´ eli syö kaikkea muuta ja jättää sen ikävän asian siihen lautaselle, tekemättä siitä mitään sen isompaa numeroa.
[/quote]
Kyllä tämä edellyttää sitten myös muulta pöytäseuralta ja emännältä käytöstapoja.
Jos joku ei vieläkään syö vaikka kurkkua, niin vieressäistujat eivät rupea pitäämään asiasta meteliä... taasko sä jätit kurkut, maista nyt yhden kerran, maista, maista... sillähän se huomio siihen lautasen reunalle jääneeseen aineeseen saadaan parhaiten kiinnitettyä. Noloa molemmille, varsinkin mölyäjälle.
Ja emäntä ei rupea suureen ääneen kyselemään, että voivoivoi, etkö syö kurkkua, pitääkö mun nyt etsiä sulle tomaattia tilalle.
En ole yleisesti ottaen ollenkaan nirso ruoan suhteen (ja sen näkee, heh), mutten vain yksinkertaisesti saa raakaa paprikaa kurkusta alas. Esim. pataruoissa ja wokeissa kypsytetty, pehmeä paprika menettelee, mutta raakaa en yksinkertaisesti siedä. Lienee peruja yhdestä kerrasta, kun oksennustaudissa ollessani olin juuri syönyt paprikaa sisältävää ruokaa, ja yrjötessä nuo paprikanpalat jäivät kurkkuun ja kitalakeen, ja niitä piti sitten sieltä kaivella.
Mutta ei tulisi mieleenkään tehdä asiasta numeroa tai vaatia tai edes pyytää, ettei paprikaa käytettäisi. Jos esim. salaatissa on paprikaa, niin jätän sen vain syömättä. Joskus tuo herättää kyselyjä kanssaruokailijoilta, varsinkin kun paprika ei ole kovin yleinen inhokkiruoka (jos vertaa esim. sipuliin tai oliiveihin), mutta minkäs teet.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:02"]
En ole yleisesti ottaen ollenkaan nirso ruoan suhteen (ja sen näkee, heh), mutten vain yksinkertaisesti saa raakaa paprikaa kurkusta alas. Esim. pataruoissa ja wokeissa kypsytetty, pehmeä paprika menettelee, mutta raakaa en yksinkertaisesti siedä. Lienee peruja yhdestä kerrasta, kun oksennustaudissa ollessani olin juuri syönyt paprikaa sisältävää ruokaa, ja yrjötessä nuo paprikanpalat jäivät kurkkuun ja kitalakeen, ja niitä piti sitten sieltä kaivella.
Mutta ei tulisi mieleenkään tehdä asiasta numeroa tai vaatia tai edes pyytää, ettei paprikaa käytettäisi. Jos esim. salaatissa on paprikaa, niin jätän sen vain syömättä. Joskus tuo herättää kyselyjä kanssaruokailijoilta, varsinkin kun paprika ei ole kovin yleinen inhokkiruoka (jos vertaa esim. sipuliin tai oliiveihin), mutta minkäs teet.
[/quote]
Kuvaile niille kyselijöille seuraavalla kerralla koko oksennustauti ja paprinkanpalojen esiinkaivelu... ei syö paprikaa sen jälkeen nekään :)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:11"]
Yleensähän nirsoilijat eivät muista koko nirsoilua jos eivät tiedä että ruoka sisältää sitä kammoksuttua sipulia, vaan ihmettelevät miksi ruoka maistuukin niin hyvältä :D
[/quote]
Sipulissa ongelmana usein onkin rakenne ja se millä tavalla sitä on ruokaan laitettu.
Löllö ylipehmeä sipulinkappale tuntuu epämiellyttävälle ja maistuu ällöttävälle. Raaka sipuli taas saa vedet silmiin. Jos sipuli taas on viitsitty hienontaa riittävän pieneksi eikä sitä ole ylettömiä määriä (tai se ei ole sitä kitkerintä lajia) niin sehän on oikein hyvä mauste. Aika harva sitä viitsii alkaa pilkkomaan.
Kyllä kait aikuinen ihminen saa ihan itse valita mitä syö. Miksi joillakin on hirveä tarve tyrkyttää itse valmistamiaan ruokia muille? Ja olla sitten naama mutturalla ruoka onkin niin pahaa ettei sitä pysty kohtuudella syömään. En minäkään pakota ketään syömään omia ruokiani ö.ö
Mä jätän vaan syömättä :) mun vammat kun nimenomaan on mun vammoja, ei niistä muiden tarvi kärsiä. Itseasiassa mulle tulee vaan paskempi mieli jos joku vaikka muuttaa tarjoamaansa ruokaa mun vuoksi, mua kun ei tosiaan haittaa ollenkaan olla syömättä, haluan että muut nauttii mielummin. Sama ihan niidenkin ruokien kanssa joita en voi syödä allergian vuoksi, esim sienet, ne saatan ehkä mainita jos joku kysyy mutten todellakaan vedä hiekkaa pimpsulaan jos sitä ruuassa onkin.
Tekee huomattavasti vähemmin nykyään mieli kutsua yhtä ystävääni kylään, sillä hänestä on tullut ihan uskomaton ruokanirsoilija. Olen yrittänyt kysellä tarkemmin näistä rajoitteista, jotta muistaisin, mitä kaikkea ei voi syödä, ja oireet kuulostavat kyllä lähinnä psykosomaattisilta minkään allergian sijaan. Pitää olla ainakin laktoositonta, gluteiinitonta, ei sipulia, papuja, herneitä, pähkinää, en edes muista mitä kaikkea. Helpompi lähettää hänelle valmiiksi jonkun reseptin ainesosaluettelo ja kysymään, mitä niistä pystyy syömään. Kyseinen ystävä vaatii myös saada nähdä esimerkiksi tuotepakkaukset.
Kummasti kuitenkin löytyy aina poikkeuksia - esimerkiksi "vakavasta" laktoosi-intoleranssista huolimatta kermajäätelöä kyllä voi syödä, samoin tiettyjä keksejä (niissähän ei toki ole viljatuotteita). Kertaalleen otti vahingossa runsaasti juustoa sisältänyttä ruokalajia ja söi hyvällä ruokahalulla ilman oireita, kun en ollut ehtinyt varoittaa :)
Kyseinen ystävä vielä paheksui sitä, kun miehensä oli avautunut hänelle siitä, miten vaikea hänen kanssaan on matkustella näiden ruokarajoitteiden vuoksi. Eikä ne ruokarajoitteet itsessään, mutta se huomiohuoraus.
En, mutta en kyllä syökään, jos en pidä. Toisaalta inhokkini ovat sen verran erikoisempia, etteivät monet muutkaan niistä välitä. Sitten on suklaa, jota en siedä. Tämä lienee ihmisillä vaikein ymmärtää, että todella saatan jopa oksentaa, jos sitä salaa on johonkin laitettu. Tämän kanssa olenkin hyvin tarkkana kahviloissa: parasta on väittää olevansa vaikeasti allerginen niin laiskempikin myyjä jaksaa sen ainesosaluettelon kaivaa esiin.