Ruokanirsoilijat! Vaaditteko/oletatteko ruoan tehtävän teidän maun mukaan?
Esim. jos ette tykkää sipulista, mutta muut taas pitävät, pitääkö sipuli jättää ruoasta kokonaan pois?
HUOM! Ei nyt ole kyse mistään allergioista, vaan näistä "koska en tykännyt lapsena, en tykkää vieläkään" nirsoilijoista!
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:11"]
Yleensähän nirsoilijat eivät muista koko nirsoilua jos eivät tiedä että ruoka sisältää sitä kammoksuttua sipulia, vaan ihmettelevät miksi ruoka maistuukin niin hyvältä :D
[/quote]
Minä kyllä maistan inhoamani sipulin kaikesta. Ainoastaan tuntikaupalla haudutettua sipulikeittoa syön hyvällä ruokahalulla. Siinä sipuli on jo todella makeaksi muuttunutta.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:59"]
Yhtä asiaa ihmettelen, nimittäin sitä että sushi on täällä Suomessa niin suosittua ja maistuu kaikille paitsi yhdelle tuttavalleni joka ei voi muutenkaan sietää raakaa kalaa eikä edes graavi- tai kylmäsavulohta. Sushibaarit on aina täynnä väkeä ja useimmat tekee sitä myös kotioloissa.
Kun kuvittelisi että sushi on viimeinen asia jonka tyypillinen suomalainen ruokarajoitteisnirsoilija pistää suuhunsa :DDD
[/quote]
Se on muotia joten aika monet yrittää pakottautua tykkäämään siitä. Itse inhoan kalaa ja muutenkin tyypillisen japanilaisen ruoan makuja kuten merilevää ja riisiviinietikkaa tai wasabia, ja ihan avoimesti sanon että ei kiitos sushille en lähde. Sen oikein huomaa kun monet ihmiset katsoo että "voi, mikä juntti". Kukaan ei ihmettele jos sanoo että italialainen ruoka ei maistu kiitos, koska se ei ole trendiruokaa.Mutta jos sushi ei maistu, niin oi mikä juntti, varmaan syö pelkkää perunaa, lihapullia ja ruskeaa soossia.
Kyllä, samalla tavalla erittelen tai jätän mieheni vihaamia ainesosia pois
t. Sipulivihaaja
Mä en vaadi erityiskohtelua enkä tee siitä numeroa. Onneksi useimmiten on valinnanvaraa sen verran, että voin jättää syömättä pahimmat ruuat ja osa tutuista osaa huomioida jo etukäteen, etten syö ihan kaikkea. Ravintolassa syön ehkä pari kertaa vuodessa ja tuttujen luona ei yleensä tarjota mitään kunnon ruokaa, niin mulla on menee aika hyvin vaikka oonkin nirso.
No mä en syö kalaa, joten ilmoitan kyllä ajoissa, jos tiedän kyläpaikassa tarjottavan ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:11"]
En toki, minä vaan jätän kaikessa hiljaisuudessa syömättä sellaiset ruokalajit joissa on jotain mitä en kerta kaikkiaan saa alas. Vieraisilla voin sellaisia jotka on mielestäni lievästi pahan makuisia kyllä syödäkin, mutta minulle suurimmat ällötykset kuten oliivit, vuohenjuusto tai katkaravut ei mene alas ilman että oksennus tulee.
[/quote]
Näin minäkin toimin.Olisi todella noloa tehdä joku kauhea numero ruokamieltymyksistäni :D Tai no,ystävän kanssa olen puoliväkisin maistellut vehkeen makuisia erikoisjuustoja,mutta yleensä jätän lautaselle mielestäni epämiellyttävät ruuat(tai jemmaan vaikka lautasliinaan,jos syön muualla kuin kotona.)
Huh huh, onneksi mun tuttavapiirissä ei ole tuollaisia nirsoilijoita!
56:n appiukko on samanlainen kuin mun isä. Todella rasittavaa ja ihan kaikki sympatiat sulle!
SIPULIN RAKENNEPELKOISET: Tehkää kokonaiseen sipuliin parit viillot, pistäkää pataan tai keittoon mutta ottakaa se sitten pois ennen tarjoilua. Siitä tulee mieto miellyttävä maku mutta se rakenne, palaset jne eivät vaivaa suuta eikä kieltä :)
Minua ahdistaa se kun joka paikkaan tungetaan nykyään punaista tuoretta chiliä. Minun maha ei tykkää siitä ja käynnistyy todella nopeasti jos satun sitä palasenkaan syömään :-(
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:21"]
SIPULIN RAKENNEPELKOISET: Tehkää kokonaiseen sipuliin parit viillot, pistäkää pataan tai keittoon mutta ottakaa se sitten pois ennen tarjoilua. Siitä tulee mieto miellyttävä maku mutta se rakenne, palaset jne eivät vaivaa suuta eikä kieltä :)
[/quote]
Luulen, että sipulipelkoiset pärjää kotioloissa ihan ilman sipulia. Vinkkisi sopii paremmin sipulikammoisille kokkaavalle sipulinrakastajalle.
Kirjoitin tästä aiemmin toiseen ketjuun mutta minusta on ärsyttävää että kun mennään seurueen kanssa syömään illallista ja jokainen valitsee listalta jotain ja minä ja pari muuta otetaan lammasta (koska olimme kuulleet että se on paikan erikoisuus) niin eiköhän eräs tantta ala kiljumaan siinä että HÄN ei mitään lammasta voi syödä koska heillä oli karitsoja maalla joskus viime vuosituhannella ja että niissä maistuu kuitenkin ällö hikinen villa jne.
Minusta tuo on moukkamaisuuden huippu, toisten ruokia ei tarvitse alkaa mollata ja arvostella tuolla tavalla, on tilanteita jolloin on parempi pistää se suu suppuun ja syödä sitä mitä itse tilasi puuttumatta muiden lautasten sisältöön!!! Tuokin oli vielä hieno ravintola. Ei ihme jos pomo ei vie meitä enää sinne :(
Olen syntynyt etelämmäisessä Euroopassa ja asuin siellä lapsuusvuodet, ja siellä minulle annettiin ties mitä ruokaa niin kotona kuin päivähoidossa, sanottiin aina että pitää maistaa ja ettei voi sanoa että joku ruoka tai juoma on pahaa ellei sitä pysty perustelemaan hyvin :) Minua alkoi jopa kiinnostaa kaiken maistelu ja haistelu ja tänä päivänä voin sanoa että tuosta kasvatuksesta oli apua sillä en koe että mikään ruuan raaka-aine, rakenne tai haju olisi ällö ellei nyt ihan jollekin extrememmälle kives-, aivo- ja hyönteislinjalle lähdetä. Pidän matkailuista ja haluan kokeilla paikallisia herkkuja avoimin mielin.
Kuulin jonkun sanovan ruuasta ekan kerran ettei voi syödä sitä ja tätä kun se on inhottavaa ja ällöttävää kun kävimme Suomessa kun olin vielä lapsi ja sanoja taisi olla saman ikäinen serkkuni, olin järkyttynyt että miten joku voi haukkua ruokaa! :D En ollut koskaan kuullut kenenkään aikuisen sanoneen mistään ruuasta että hyi, joten uskon että kotoa tuo asenne tai pikemminkin asennevamma lähtee.
Kuvittelisi että suomalaiset on eläneet sellaisen pula-ajan täällä jo vanhasta historiasta ettei olisi varaa sanoa ruuasta ettei kelpaa, että syödään vaikka pieniä kiviä.
Miten te ruokarajoitteiset nirsot jne pystytte matkustamaan missään? Tai ehkä ette pahemmin edes matkustele?
Tulipa vaan mieleen ulkomaista ja matkailusta että ranskalaisethan rakastavat valkoisia jauhoja kaikessa muodossaan eikä siellä tunneta mitään gluteiinitonta vaihtoehtoa tai keliakiaa sairautena. Voisarvia, patonkeja, kastikkeisiin tungetaan kunnolla jauhoja, samoin makeisiin leivonnaisiin. Ranskalaiset pitävät ulkomaista keliakiaa sairastavaa pelkkänä nirsoilijana, kuvittelevat että se on joku uusi hiilariton muoti joka tullut USAsta ja että siksi kaikki on vaatimassa sitä trendin nimissä ja tekemässä heidän elämästä vaikeaa. Tämä on todella paha tilanne niille jotka ovat keliaakikkoja ja joiden toivetta ei huomioida ja annokseensa pistetään silti jauhot mukaan ihan piruuttain :( Keliaakikko ystäväni sai nimittäin kokea tuon paikan päällä Pariisissa, onneksi ei käynyt todella köpelösti, loma meni kuitenkin pilalle.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:46"]
Kerran sitä tässä eletään, miksi ei saisi valita mitä syö? Esim. purkkitonnikala ja liha inhottaa mua, miksi ihmeessä niitä söisin?
[/quote]
Varmasti saat kotonasi ja ruokakaupassa valita joka ikinen kerta? Miksi yhdet juhlat on ongelma
[/quote]
Ei ole ongelma, aina jotain lihatonta on. Olisi ongelma väkisin vetää naamaan pahalta maistuvaa prosessoitua paskaa esim.
Kuulun tähän sarjaan "en ole maistanut, enkä maista nytkään" (ulkomuoto, haju, muu mielleyhtymä, kiinnostuksen puute).
En todellakaan kyläillessä luettele kaikkea mitä en tahdo syödä vaan otan sen mitä tarjottavista maistuu. Hankalia tilanteita usein anoppilassa kun heillä on tapana tehdä väkisinkin annokset valmiiksi.... Silloin olen kyllä lisukkeista sanonut, että ei tarvi laittaa minulle esim. perunasalaattia kiitos!
En pidä muutenkaan meteliä ruokailustani, mutta valitettavan usein muilta saa kyllä kuulla "KYLLÄPÄ SUN LAUTANEN NÄYTTÄÄ ALKEELLISELTA. ETKÖ SYÖ EDES ROSOLLIA? OTA OTA MAISTA MAISTA. MINÄ AINAKIN AINA SYÖN KAIKKEA KAALISTA MYSKIHÄRÄNMAKSAAN."
>.> Ahdistavaa. Aloituksen voisi tehdä myös tästä, että miksi toisten syömisistä pitää tehdä numeroa?
Appiukkoni on semmoinen "minä ainakin tykkään kaikesta ruoasta"-ruokaterroristi, joka mielellään tarjoaa vierailleen juuri niitä ruokia jotka on huomannut vieraiden inhokeiksi. Ja sitten kehuu isoon ääneen kuinka hänen mielestään kaikki ruoka on hyvää.
Vaan osaan minäkin, nirso miniä olla ilkeä. Olen alkanut tarjoamaan appiukolle omia lempiruokiani hänen vieraillessaan meillä. Tarjoan hänelle runsaasti mm. salaatteja, sushia, erityyppisiä pastaruokia, pestoa, katkarapuja, oliiveja ymv. herkkuja. Niistä saan kyllä aina suoran palautteen. Ovat kuulemma ihmisravinnoksi kelpaamattomia :D
Yleensä en ole ilkeä ihminen, eikä tulisi mieleenkään ketään muuta kiusata ruoilla. Mielestäni appi on kuitenkin ansainnut tämän ilkeilyn. Itse en sentään hänen tarjoamiaan ruokia arvostele. Jätän vain syömättä sen mikä ei miellytä, mikä alkaa käymään aina vaan vaikeammaksi, sillä osaa jo hyvin laittaa tarjolle pelkästään inhokkejani.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:57"]
Huh huh, onneksi mun tuttavapiirissä ei ole tuollaisia nirsoilijoita!
[/quote]
Onneksi ei minunkaan, minua hävettäisi heidän puolesta jos olisimme käymässä jossain yhteisessä tilaisuudessa ja he alkaisivat vikisemään että kun en syö tuota enkä tuota enkä millään tuota koska sen rakenne on niin ällö ja hyi.
En vaadi tai oleta, vaan jätän mielelläni hiljaisesti ottamatta sitä ruokaa tai jätän inhottavat ruoka-aineet sivuun lautaselle. Ongelma onkin sitten siinä, että läheiset tai muut yrittävät saada syömään sitä, jolloin asiasta tulee suurempi juttu kuin se muuten olisikaan ja joudun selkeämmin kieltäytymään.
Olen niitä nirsoja, jotka saattavat "olla pitämättä" jostain, vaikka ei olisi koskaan maistanutkaan. Syynä on yleensä joko paha haju, inhottava ulkonäkö/olomuoto tai tietämys siitä, mistä jokin ruoka on peräisin. En myöskään koe tarpeelliseksi maistaa epäterveellisiä, "herkulliseksi" väitettyjä tuotteita jotka jostain syystä inhottavat, koska en tarvitse ruokavaliooni yhtään lisää sellaisia ruokia. Jos uusi ruoka ei herätä negatiivisia tuntemuksia, maistelen yleensä melko ennakkoluulottomasti.