Olen laihtunut 50 kiloa ja mies edelleen valittaa
Eli. Olin pitkähkön aikaa tuolla ene dieetillä ja sillä ja ruokavalion muutoksella olen laihtunut 50 kiloa. Aloitus painoni oli 120 kiloa ja nyt tosiaan painan 70 kiloa. Mieheni itse on ollut ylipainoinen (hänen tarkkaa painoaan en tiedä, mutta yli 100 kiloa. Hänen pituuteensa 170 cm nähden se on liikaa) mies ei kuitenkaan edelleenkään ole tyytyväinen mun painoon ja saan kuulla asiasta joka päivä. Jos esim pitkän työpäivän jälkeen joskus herkuttelen esim palalla suklaata (ehkä kerran viikossa), hän alkaa asiasta suoranaisesti veetuilemaan. Sitten jos meidän teini-ikäinen tytär tosiaan puolustaa mua ja kehuu mua mun painonpudotuksesta ja siitä kuinka ennen saattoi mennä kaksikin levyä fazerin sinistä, mies hokee/valittaa että KAIKKI on häntä vastaan kun hän yrittää vaan "auttaa" lihavaa painonpudotuksessa. Joka päivä töksäyttelee että "et sä mitään oo laihtunut. lihonut vaan" Ja kun liikun, saan kuulla että sekään ei ole riittävää hänen mielestään ja pakko sanoa että oma henkinen vointi alkaa olla ihan paska. Ero on alkanut pyöriä päässä ja uskon että suurin osa tuosta miehen käytöksestä johtuu siitä että hän on kateellinen ettei itse pysty laihtua (on yrittänyt, mutta aina sortuu takaisin herkkuihin, roskaruokaan ja alkoholiin) olen ollut tukena, tehnyt terveellistä ruokaa ja yrittänyt liikkua hänen kanssaan, mutta häntä ei saa liikkeelle. Mutta, kuten sanoin aiemmin tosiaan, niin ero on alkanut pyöriä päässä ja koen että jos jään pidemmäksi aikaa, niin itsetunto rappeutuu takaisin siihen mitä se on ollut siihen aikaan kun olin vielä 120 kiloinen, ja ennen söin juurikin tuon henkisen huonon voinnin takia ja pelkään että jos jään, niin lihon taas. Olen puhunut miehelle monta kertaa suoraan, mutta se ei ole johtanut mihinkään, vaan hän heittäytyy marttyyriksi ym ja koen että puhuminen/härkää sarvista ottaminen ei enään auta, vaan se ero taitaa olla se paras vaihtoehto. . Onko kellään ollut vastaavia kokemuksia puolison kanssa? Ja jos on, miten olette ongelmat hoitaneet?
Kommentit (28)
Sano miehelle, että laihduttaa itsekin. Taitaa olla kateellinen sinulle.
Kuulostaa suorastaan kiusaamiselta.
Kannattaa ottaa ero. Jos puhuminen ym ei oo tuottanu tulosta, niin eihän tuohon suhteeseen/avioliittoon oo järkeä jäädä.
Sairas ukko. Uskon että sinulle löytyisi tervepäinenkin.
Anna sille samalla mitalla takaisin. Ja hittoako olet tuollaisen kanssa?
Jos tuo mitä kirjoitit on totta, en ymmärrä miksi et ole jo lähtenyt. Miehesi käytös on henkistä väkivaltaa.
Ihanaa, että tyttäresi on kannustanut sinua, tuo 50 kilon laihduttaminen on joka tapauksessa huikea suoritus!
Mies projisoi omaa pahaa oloaan kehossaan sinuun. Jos ei tajua lopettaa, kun sanot hänelle niin perinteinen jätä se sika.
Ehkä se oli hänelle turvallisempaa kun olit lihava. Jos ajatteli, ettet ainakaan jätä kenenkään muun takia. Nyt sitten yrittää saada huonoa itsetuntoa aikaiseksi nälväilemällä. Ironisesti johtaa juurikin niihin jättämishaluihin eikä jäämiseen tyylillä "eipä kukaan muukaan minua huolisi".
Kuulostaa ihan hirveältä mieheltä! En ihmettele että tekee mieli erota, suosittelen kerta puhuminen ei ole auttanut vaan jatkaa noin kamalaa käytöstä.
Ha. Tuosta tekstistä tulee ihan mieleen mun ex. Joka oli ylipainoinen ihminen. Niin olin mäkin, ja yhdessä aloimme laihtumaan (taisin ite pahimmassa kohtaa painaa 150 kiloa ja mies 170 kiloa) meillä oli molemmilla kans se ene dieetti. Ite laihduin todella paljon tuon aikana, ja mies ei laihtunut paljoa. Hän alkoi mua loppupäässä haukkumaan mun painonpudotuksesta ja oli aivan sairaita hänen puheensa mua kohtaan. Selvisi että mies joo oli enellä, mutta söi päivittäin kotona mun ollessa töissä, herkkuja ja vei sit aina roskat roskikseen. Hänen puheensa nakersi mun itsetuntoa pala kerrallaan ja kun pääsin laihdutusleikkaukseen, hän edelleen terrorisoi mua ja ei pitäny mun saavutuksia minään. Oli pakko erota. Ei siinä nähny muuta vaihtoehtoa. Muistan edelleen ku erottiin ja kuinka hän vieläkin haukkui ja sanoi että kyllä lihavalle miehelle on ottajia, mutta ei lihavalle naiselle. Tästä tosiaan vuosia aikaa ja oon nykyään normaalipainoinen.
Mutta voimia, ja onnea painonpudotuksesta. Ja hei pliis, jätä se mies!
Laihdutatko itsesi takia, vai miehesi?
Ja on selvää, että miehesi kokee olonsa nyt epävarmaksi ja haluaisi sut takaisin vellomaan itsensä kanssa toivottomuuteen. Joko sinä repsahdat takaisin ja suhteenne jatkuu, tai jatkat hyvällä tiellä ja eroatte.
Parisuhteen klisee: kasvoimme erillemme. Tarkoittaa yleensä sitä, että toinen lakkasi kasvamasta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se oli hänelle turvallisempaa kun olit lihava. Jos ajatteli, ettet ainakaan jätä kenenkään muun takia. Nyt sitten yrittää saada huonoa itsetuntoa aikaiseksi nälväilemällä. Ironisesti johtaa juurikin niihin jättämishaluihin eikä jäämiseen tyylillä "eipä kukaan muukaan minua huolisi".
Mulla oli tuollainen ex. Oli myös lihava. Ironisinta oli että tosiaan kun laihduin, hän oli tosi ilkeä mua kohtaan ja lihoin takaisin kun masennus ym iski. Sitten hän laihtui ja jätti mut. Sitten mä laihduin, päätin näyttää hänelle, niin eikös vuosi siitä, hän yritä mua takaisin. En mennyt.
Lemppaa se p*ska, ansaitset parempaa.
Mies pelkää, että jätät hänet ja siksi yrittää polkea itsetuntoasi pohjamutiin.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutatko itsesi takia, vai miehesi?
Ja on selvää, että miehesi kokee olonsa nyt epävarmaksi ja haluaisi sut takaisin vellomaan itsensä kanssa toivottomuuteen. Joko sinä repsahdat takaisin ja suhteenne jatkuu, tai jatkat hyvällä tiellä ja eroatte.
Parisuhteen klisee: kasvoimme erillemme. Tarkoittaa yleensä sitä, että toinen lakkasi kasvamasta.
Ihan itseni takia. Juuri näitä viestejä tässä lukiessani mun tajuntaan iski että "Hitto! Miksi en ole aiemmin lähtenyt?" kun tätä on jo jatkunut suht kauan. Ehkä pelkäsin aiemmin sitä että huolisiko mut kukaan ym. Mutta nyt tajunnut että voihan sitä yksinkin olla. Ja onhan mulla tytär.
Kaiken aiemmin kommentoidun päälle lisään, että kenties mies kuvitteli että laihtuessa häviää kaikki ylimääräinen nahka ja löllökin ihan *puff* eikä ymmärrä yhtään että vaikka 50 kiloa onkin laihtunut niin sitä ei tosiaan ole mikään timmi ja solakka senkään jälkeen.
Ainakin itselle se oli pettymys miltä oma kroppa näyttää rutkan (n 30kg) laihtumisen jälkeen vaikka ei se ollut edes yllätys. Olo on parempi, samoin terveys mutta mun kroppa on kyllä edelleen ihan hirveä. Eikä tämä yli-iso nahka mihinkään kiinteydy vaikka jumppaisi ja lenkkeilisi kuinka :-(
Mä saan ite päivittäin isältäni kuulla mun painosta ja siitä kuinka edelleenkään hän ei ole tyytyväinen vaikka olen nyt tässä kahden kuukauden aikana Enen avulla laihtunut 20 kiloa. Mun alkupaino oli 212 kiloa. Koko ajan saan kuulla siitä että "sä mitään laihtunut oo" ja siitä että "p*skat noi ene smoothiet mitään terveellisiä oo. syö lehtisalaattia, et sä muuta tarvi" ym. Ja mietin että miksen vaan lopeta sitä yhteyden pitoa koska niin monta kertaa tän aikana kuullut tota paskaa, ja todella monta kertaa oon meinannut heittää pyyhkeen kehään. Äiti on tukena ja on puolustanut mua, mutta valitettavasti ei se oo auttanut. Mun isä heittäytyy myös marttyyriksi ja on sit ilkeä äidille jos hän erehtyy mua puolustamaan. Harmi kun asun niin lähellä heitä. Halusin oppia tuon taidon ja käskeä isää painumaan h*lvettiin, mutta tiedän että hän sitten purkaa sen äitiin :/
Miehen pitäisi hoitaa omien korvien välissä olevat ongelmansa.