Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VEGAANIT HUOM. kysyttävää

Vierailija
16.02.2015 |

Ensin haluan sanoa, että minulle ei ole MITÄÄN vegaaneja eikä muita erikoisruokavalioita käyttäviä ihmisiä vastaan. Kiinnostaa, miksi olette juurikin vegaaneita? Kauan olette olleet vegaaneita? Onko eläinkunnan tuotteiden syöminen mielestänne syntiä (jos vaikka kaverinne näin tekevät)?

Olen myös miettinyt, että eikös esim. lehmiä helpota se, että heidät lypsetään ja näin ollen maito käytetään hyötykäyttöön. Mutta vegaanit ei maitoa juo. Tai kanat munivat jne. Vai onko kyse eläimien mahdollisista huonoista oloista, miksi ette mitään eläimestä tullutta syö? Vai mikä?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:59"]

Jos kaikki olisivat vegaaneja, mitä tapahtuisi kaikille lehmille, kanoille ym?

[/quote]

No en usko että ihmiskunta tulee koskaan olemaan lähellekään vegaania. Mutta jos oletetaan että tämä skenaario toteutuisi, se tuskin tapahtuisi yhdessä yössä. Maidon ja munien kulutus vähenee - niitä tuotetaan vähemmän. Maidon ja munien kulutus loppuu - niiden tuotanto loppuu. Tuontantoeläinten lisääntyminen ei ole mikään spontaani tapahtuma.

Vierailija
2/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:32"]Minä olen vegaani koska olen nuori, tyhmä ja huomionkipeä ronklaaja. [/quote] "Minä olen sekasyöjä koska olen vanha, itse itseni älykkääksi nimittänyt enkä kyseenalaista mitä syön ja mistä ruokani tulee."

[/quote]

Mutta onneksi et ole huomionkipeä ronklaaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos kaikki olisivat edes vegetaareja, poistuisi tolkuttoman tehoviljelyn ongelma käytännössä kokonaan. Enää ei tarvittaisi miljoonia hehtaareja gm-soijapeltoja ja muuta rehutuotantoa lihakarjan kasvattamiseen. Jos ihminen söisi papunsa ja maissinsa itse eikä eläimen välityksellä, vaikutukset olisivat dramaattiset ja äärimmäisen hyvät.

Vierailija
4/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:21"]

[/quote]

Jos kaikki olisivat edes vegetaareja, poistuisi tolkuttoman tehoviljelyn ongelma käytännössä kokonaan. Enää ei tarvittaisi miljoonia hehtaareja gm-soijapeltoja ja muuta rehutuotantoa lihakarjan kasvattamiseen. Jos ihminen söisi papunsa ja maissinsa itse eikä eläimen välityksellä, vaikutukset olisivat dramaattiset ja äärimmäisen hyvät.

[/quote]

Tolkuton ympäristöä tuhoava kasvisten tehoviljely jatkuisi ihan samaan tapaan, koska ihmisiä syntyy koko ajan lisää. GM-soijapeltoja tarvittaisiin ilman eläimiäkin, jotta ihmiset saisivat soijarouheensa ja -suikaleensa.

Vierailija
5/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:16"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:32"]Minä olen vegaani koska olen nuori, tyhmä ja huomionkipeä ronklaaja. [/quote] "Minä olen sekasyöjä koska olen vanha, itse itseni älykkääksi nimittänyt enkä kyseenalaista mitä syön ja mistä ruokani tulee."

[/quote]

Mutta onneksi et ole huomionkipeä ronklaaja.
[/quote] "Niimpä! Kaiken olen aina purematta niellyt ja ikinä en ole omistanut mitään omia ajatuksia vain, että en kiinnitä huomiota"

Vierailija
6/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:59"]Jos kaikki olisivat vegaaneja, mitä tapahtuisi kaikille lehmille, kanoille ym?
[/quote] No mitä tapahtuisi kaikkein sairaimmille ihmisen jalostamille rotukoirille jos kukaan ei niitä enää ostaisi?
Varmastikkaan kotieläimiä ei hävitettäisi täysin, ne on niin suuri osa ihmiskunnan historiaa. Kuitenkin, sairaille annettaisiin armoa ja lisääntyä saisivat vain niin terveet jotka siihen itse kykenee.

Vierailija
7/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:07"]

Lehmän maitohan on vasikoille tarkoitettua ravintoa ja kananmunat kanan haudottaviksi, hyvänen aika sentään.

Entäs sitten kun niitä saatanan vittuja on joka paikassa haitaksi asti? Auto-onnettomuuksia sattuu ja kaikkea kun kanat ja lehmät juoksee eteen. Entäs leijonat? Pakotatko nekin syömään porkkanaa ja salaattia. Nyt vitun jänikset helvettiin lihansyöjien maasta.

[/quote]

Vierailija
8/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:21"]

[/quote]

[/quote]

Tolkuton ympäristöä tuhoava kasvisten tehoviljely jatkuisi ihan samaan tapaan, koska ihmisiä syntyy koko ajan lisää. GM-soijapeltoja tarvittaisiin ilman eläimiäkin, jotta ihmiset saisivat soijarouheensa ja -suikaleensa.
[/quote] Vain jos ihmisten määrä vielä kymmenkertaistuisi.
(10 kg soijapapuja = 1 kg eläimen ruumista) Suomalainen kuluttaa keskimäärin 77 kiloa lihaa vuodessa, 77×10=770 kiloa papuja, jyviä ja maissia. Kuten voit päätellä 770 kilolla ruokitaan paljon enemmän ihmisiä kun 77 kilolla, joka sekin on jo paljon.

En usko, että ihmiskunta jatkaa kasvuaan näin kestävyyssyistä vaan luonnon/ihmisen luonteen on puututtava jossain välissä. Kyllähän tiesit, että jo nykyisellä tuotetulla ruuan määrällä ruokittaisiin ihan kaikki? Noin puolet ruuasta menee Suomesaskin vuosittain hukkaan ja ylensyöviä ihmisiä on melkein sama määrä kun nälkiintyviä.

Vierailija
9/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:07"]

Lehmän maitohan on vasikoille tarkoitettua ravintoa ja kananmunat kanan haudottaviksi, hyvänen aika sentään.

Entäs sitten kun niitä saatanan vittuja on joka paikassa haitaksi asti? Auto-onnettomuuksia sattuu ja kaikkea kun kanat ja lehmät juoksee eteen. Entäs leijonat? Pakotatko nekin syömään porkkanaa ja salaattia. Nyt vitun jänikset helvettiin lihansyöjien maasta.

[/quote]
[/quote] Onko tämä ironinen stereotyyppinen vegaaniketjuvastaus?

Vierailija
10/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:51"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:21"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:59"] Jos kaikki olisivat vegaaneja, mitä tapahtuisi kaikille lehmille, kanoille ym? [/quote] Jos kaikki olisivat edes vegetaareja, poistuisi tolkuttoman tehoviljelyn ongelma käytännössä kokonaan. Enää ei tarvittaisi miljoonia hehtaareja gm-soijapeltoja ja muuta rehutuotantoa lihakarjan kasvattamiseen. Jos ihminen söisi papunsa ja maissinsa itse eikä eläimen välityksellä, vaikutukset olisivat dramaattiset ja äärimmäisen hyvät. [/quote] Tolkuton ympäristöä tuhoava kasvisten tehoviljely jatkuisi ihan samaan tapaan, koska ihmisiä syntyy koko ajan lisää. GM-soijapeltoja tarvittaisiin ilman eläimiäkin, jotta ihmiset saisivat soijarouheensa ja -suikaleensa. [/quote] Vain jos ihmisten määrä vielä kymmenkertaistuisi. (10 kg soijapapuja = 1 kg eläimen ruumista) Suomalainen kuluttaa keskimäärin 77 kiloa lihaa vuodessa, 77×10=770 kiloa papuja, jyviä ja maissia. Kuten voit päätellä 770 kilolla ruokitaan paljon enemmän ihmisiä kun 77 kilolla, joka sekin on jo paljon. En usko, että ihmiskunta jatkaa kasvuaan näin kestävyyssyistä vaan luonnon/ihmisen luonteen on puututtava jossain välissä. Kyllähän tiesit, että jo nykyisellä tuotetulla ruuan määrällä ruokittaisiin ihan kaikki? Noin puolet ruuasta menee Suomesaskin vuosittain hukkaan ja ylensyöviä ihmisiä on melkein sama määrä kun nälkiintyviä.

[/quote]

Ei ihmiset lakkaa lisääntymästä vain koska sinä uskot niin. Eikä kasvintuotantoa olisi ilman eläintuotantoa, ravinnekierto on vaan sellainen fakta.

Vierailija
11/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:50"]

[/quote]

[/quote]

Niinpä niin. Vegaanit ei tätä tajua. Mitä järkee on vetää pillereitä purkista kun vitun porkkana ei riitäkään?!

Vierailija
12/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:51"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:21"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:59"] Jos kaikki olisivat vegaaneja, mitä tapahtuisi kaikille lehmille, kanoille ym? [/quote] Jos kaikki olisivat edes vegetaareja, poistuisi tolkuttoman tehoviljelyn ongelma käytännössä kokonaan. Enää ei tarvittaisi miljoonia hehtaareja gm-soijapeltoja ja muuta rehutuotantoa lihakarjan kasvattamiseen. Jos ihminen söisi papunsa ja maissinsa itse eikä eläimen välityksellä, vaikutukset olisivat dramaattiset ja äärimmäisen hyvät. [/quote] Tolkuton ympäristöä tuhoava kasvisten tehoviljely jatkuisi ihan samaan tapaan, koska ihmisiä syntyy koko ajan lisää. GM-soijapeltoja tarvittaisiin ilman eläimiäkin, jotta ihmiset saisivat soijarouheensa ja -suikaleensa. [/quote] Vain jos ihmisten määrä vielä kymmenkertaistuisi. (10 kg soijapapuja = 1 kg eläimen ruumista) Suomalainen kuluttaa keskimäärin 77 kiloa lihaa vuodessa, 77×10=770 kiloa papuja, jyviä ja maissia. Kuten voit päätellä 770 kilolla ruokitaan paljon enemmän ihmisiä kun 77 kilolla, joka sekin on jo paljon. En usko, että ihmiskunta jatkaa kasvuaan näin kestävyyssyistä vaan luonnon/ihmisen luonteen on puututtava jossain välissä. Kyllähän tiesit, että jo nykyisellä tuotetulla ruuan määrällä ruokittaisiin ihan kaikki? Noin puolet ruuasta menee Suomesaskin vuosittain hukkaan ja ylensyöviä ihmisiä on melkein sama määrä kun nälkiintyviä.

[/quote]

Ei ihmiset lakkaa lisääntymästä vain koska sinä uskot niin. Eikä kasvintuotantoa olisi ilman eläintuotantoa, ravinnekierto on vaan sellainen fakta.
[/quote] Jossain kohtaa tulee sellainen limitti että ihmiset eivät vain mahdu samalle alueelle. Väkivaltaisena lajina ihminen lahtaa muut pois tietäältään. Lisäksi tulee olemaan ilmastopakolaisia, ja kuten tiedämme, emme me pohjolalaiset oikein tykätä pakolasista.

Vierailija
13/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:51"]

[/quote]

Väitätkö sinä, että jos kaikki olisivat vegaaneja, ihmiskunta ei enää kasvaisi? Eikä ruokaa heitettäisi enää roskiin? Mites sitten kasvisten tehotuotannon ongelmat? Esimerkiksi rypsinviljelyssä käytetyt myrkyt tappavat mehiläisiä, pikkujuttu vai?

Vierailija
14/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:50"]

[/quote]

[/quote]

Niinpä niin. Vegaanit ei tätä tajua. Mitä järkee on vetää pillereitä purkista kun vitun porkkana ei riitäkään?!
[/quote] V***n porkkanassa on kyllä paremmat ravitoarvot kuin v***n lauantaimakkarasiivussa jos puhutaan vain yhdestä ruokavalion osasesta kun nyt haluat stereotypioita. Jos joisin maitoa, joutuisin ottamaan rautaa purkista sillä se ei imeydy maidon kanssa sekä laktaasiensyymiä purkista sillä en ole enää imeväisikäinen. Raudassa olisi mukana se B12 jota nyt syön, takaamaan verisolujen alkituotannon. Eli jo maidon lisääminen vain lisää pillerieni tarvetta 2/3.

Vierailija
15/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:51"]

[/quote]

Väitätkö sinä, että jos kaikki olisivat vegaaneja, ihmiskunta ei enää kasvaisi? Eikä ruokaa heitettäisi enää roskiin? Mites sitten kasvisten tehotuotannon ongelmat? Esimerkiksi rypsinviljelyssä käytetyt myrkyt tappavat mehiläisiä, pikkujuttu vai?
[/quote] Vegaaneilla on jo parempia ideoita kestävään viljelyyn. Sisäpaitsi edelleen lihapihvin vuoksi kuolee huikea määrä enemmän eläimiä kun vaikka seitanpihvin. Ihmiskunta varmasti kasvaa, mutta jokainen uusi tulokas on aivan eri tason ympäristötuholainen kasvissyöjän kuin jos lapsi on sekasyöjä. Ruuan poisheittäminen on osa sitä massakulutusarvomaailmaa jota vegaanit ovat vastaan, eli ainakaan halvalla myytyä ja teetettyjä turhan kärsineiden eläinten ruumiinpaloja ei pitäisi lopuksi heittää pois.

Vierailija
16/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:51"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:21"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:59"] Jos kaikki olisivat vegaaneja, mitä tapahtuisi kaikille lehmille, kanoille ym? [/quote] Jos kaikki olisivat edes vegetaareja, poistuisi tolkuttoman tehoviljelyn ongelma käytännössä kokonaan. Enää ei tarvittaisi miljoonia hehtaareja gm-soijapeltoja ja muuta rehutuotantoa lihakarjan kasvattamiseen. Jos ihminen söisi papunsa ja maissinsa itse eikä eläimen välityksellä, vaikutukset olisivat dramaattiset ja äärimmäisen hyvät. [/quote] Tolkuton ympäristöä tuhoava kasvisten tehoviljely jatkuisi ihan samaan tapaan, koska ihmisiä syntyy koko ajan lisää. GM-soijapeltoja tarvittaisiin ilman eläimiäkin, jotta ihmiset saisivat soijarouheensa ja -suikaleensa. [/quote] Vain jos ihmisten määrä vielä kymmenkertaistuisi. (10 kg soijapapuja = 1 kg eläimen ruumista) Suomalainen kuluttaa keskimäärin 77 kiloa lihaa vuodessa, 77×10=770 kiloa papuja, jyviä ja maissia. Kuten voit päätellä 770 kilolla ruokitaan paljon enemmän ihmisiä kun 77 kilolla, joka sekin on jo paljon. En usko, että ihmiskunta jatkaa kasvuaan näin kestävyyssyistä vaan luonnon/ihmisen luonteen on puututtava jossain välissä. Kyllähän tiesit, että jo nykyisellä tuotetulla ruuan määrällä ruokittaisiin ihan kaikki? Noin puolet ruuasta menee Suomesaskin vuosittain hukkaan ja ylensyöviä ihmisiä on melkein sama määrä kun nälkiintyviä. [/quote] Väitätkö sinä, että jos kaikki olisivat vegaaneja, ihmiskunta ei enää kasvaisi? Eikä ruokaa heitettäisi enää roskiin? Mites sitten kasvisten tehotuotannon ongelmat? Esimerkiksi rypsinviljelyssä käytetyt myrkyt tappavat mehiläisiä, pikkujuttu vai? [/quote] Vegaaneilla on jo parempia ideoita kestävään viljelyyn. Sisäpaitsi edelleen lihapihvin vuoksi kuolee huikea määrä enemmän eläimiä kun vaikka seitanpihvin. Ihmiskunta varmasti kasvaa, mutta jokainen uusi tulokas on aivan eri tason ympäristötuholainen kasvissyöjän kuin jos lapsi on sekasyöjä. Ruuan poisheittäminen on osa sitä massakulutusarvomaailmaa jota vegaanit ovat vastaan, eli ainakaan halvalla myytyä ja teetettyjä turhan kärsineiden eläinten ruumiinpaloja ei pitäisi lopuksi heittää pois.

[/quote]

Millaisia ideoita kestävään viljelyyn? Olisi kiinnostavaa kuulla, miten kasviksia tuotettaisiin koko ihmiskunnalle ilman tehotuotantoa ja sen vaatimia keinolannoitteita ja keinokastelua ja tuholaismyrkkyjä ja vieläpä siten ettei maaperä köyhtyisi ja tarvitsisi raivata lisää peltoa eikä kuljetella ympäri maailmaa saastuttaen. Liha vs. seitan vertailu on jokseenkin typerää, koska ne eivät vastaa ravitsemuksellisesti toisiaan. Jos ymmärrät, että ihminen tarvitsee muutakin kuin proteiinia ja proteiinin laadullakin on väliä.

Vierailija
17/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

LISÄKYSYMYS VEGAANEILLE: Oletteko vegaaniudessanne erittäin tarkkoja, esim. jos vaikka karkissa on liivatetta niin sitä ette syö? Ap

Vierailija
18/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:07"]LISÄKYSYMYS VEGAANEILLE: Oletteko vegaaniudessanne erittäin tarkkoja, esim. jos vaikka karkissa on liivatetta niin sitä ette syö? Ap
[/quote] Olen tarkka siitä etten osta mitään eläinperäistä sisältävää tuotetta. Kuitenkin jos joku tarjoaa minulle karkin ja on muka varma sen vegaanisiudesta ja siitä kuitenkin löytyy jotain en lähde oksennuttamaan itseäni.
Sama juttu kaiken muunkin kanssa, esim. kävin tossa syksyllä vaatekaupoilla ja halusin synteettistä kuitua olevan neuletakin. Myyjä ohjasi minut ihastuttavan neuleen luokse ja kertoi sen olevan muovikuitua. Vasta kotona, kun pesin vaatetta ekaa kertaa huomasin sen olevan 95% keinokuitua ja 5% lammasta. Kuitenkin pidän sitä, sillä olen jo ostanut sen.

Vierailija
19/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:07"]

LISÄKYSYMYS VEGAANEILLE: Oletteko vegaaniudessanne erittäin tarkkoja, esim. jos vaikka karkissa on liivatetta niin sitä ette syö? Ap

[/quote]

No luultavasti sen karkin syömisen vaihtoehto ei ole nälkäkuolema, joten tuskin söisin. Jos kyse on jostain yksittäisestä tarjotusta karkista, ei normaalille ihmiselle (kummallekaan osapuolelle) kohtelias kieltäytyminen ole maailmanloppu. Itse ostamien karkkien kohdalla en taas näkisi mitään järkeä, että sen monen metrin pituisen hyllyn valikoimasta pitäisi valita juuri niitä liivatekarkkeja, kun täysin vegaanisia vaihtoehtoja löytyy joka kaupan perusvalikoimasta.

Vierailija
20/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kyse on laajemmasta tiedostamisesta siitä mikä ja mitkä asiat on elintarviketuotannossa pielessä ja totuus siitä mikä on oikeasti terveellisintä ravintoa ja mikä ei. Eläinten kohtelu on yksi osa asiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän