Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joille tuli kelalta opintotuen takaisinperintä-kirje?

Vierailija
15.02.2015 |

Taas se aika kun kela laittelee näitä postiin. Itselleni napsahti juurikin 2000 euroa taas maksettavaa kun olen tehnyt liikaa töitä. On tää hienoa. Edellisetkin 4000 euroa vielä rästissä...

Eipä tartte taas miettiä mihin pienet kassatyön palkan massit laittaa...

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pystyin työnantajani kanssa sopimaan loppuvuoden (marras-joulu) palkanmaksun tammikuulle, ettei tuloraja ylity :)

Vierailija
22/63 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olet töissä tai nostat tukia. Tyhmäkin sen ymmärtää ettet voi tehdä molempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 07:07"]Minä en ymmärrä miksi ihmiset kiukuttelevat. Säännöt on kuitenkin selvät ja jokainen voi ajoissa tähän varautua. Ne tulorajat ovat sen vuoksi, ettei ole tarkoitus, että tukien varassa olisi liian "hyvä" tulotaso. Ja jos saat töistä palkkaa niin sinulla on siinä sitten se toimeentulo. Opintotuki on tarkoitettu vain välttämättömään elämiseen. Jos ei pärjää pelkällä tuella, voi ottaa opintolainaa.

Itse asuin koko opiskeluajan soluasunnossa, koska en halunnut ottaa opintolainaa. Opiskelin myös pienemmällä paikkakunnalla, jossa esimerkiksi opiskelijasolujen vuokra oli suurempi kuin HOAS:n soluvuokrat. Samoin työmahdollisuudet pienemmät kuin Helsingissä.

Kyllä silloin ihmettelin näitä kenellä oli jo opiskeluaikana kalliit vuokra-asunnot (ei siis opiskelija-asunnot) ja omat autot, ja sitten valitettiin, että kun tuet pitää maksaa takaisin. Oliko pakko asua niin kalliisti? Mielestäni järjestelmä on ihan selvä. Ja esimerkiksi tukikuukauden peruminen vie vain pelkän opintotuen, asumislisän saa silti pitää. Itsekin jouduin muutaman tukikuukauden perumaan eikä se todellakaan mitään kamalaa ollut.
[/quote]
Täyttä paskaa. Tukikuukauden peruminen / palauttaminen tarkoittaa koko tukea (sisältäen asumislisän)!

Vierailija
24/63 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuh, tää aiheutti mulle kyllä harmaita hiuksia viime vuonna :D tulorajani vuodelta on siis 11 850€ kun nostin opintotukia 9 kuukaudelta, loppujen lopuksi tienasin koko vuonna 11 840€. Hilkulle meni! (tai no, olisihan se saanut mennä vielä sen 220€ yli mutta olen niin vainhorahainen asian suhteen)

Vierailija
25/63 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:54"]

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:52"]Miksi te loiset yritätte huijata veronmaksajien rahoja vaikka saatte palkkaa? [/quote] Juuri niin :D Onhan tuo iso raha, tonni kuussa (palkka+tuki)! On se jännä miksei saisi tehdä töitä ja opiskella, heti otetaan pois jo tienaa "liikaa" :)

[/quote]

Ei ole iso raha, mutta mietippä niitä jotka saavat palkkaa käteen esim. 1300 euroa eikä mitään tukia.

Vierailija
26/63 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:53"]

Ei ole iso raha, mutta mietippä niitä jotka saavat palkkaa käteen esim. 1300 euroa eikä mitään tukia.

[/quote]

Nii ja miettikää Afrikan lapsia joilla ei oo ees ruokaa! Aina on joku jolla menee huonommin, ei siihen voi jatkuvasti vedota. Opiskelijat opiskelevat juuri siksi, ettei tulevaisuudessa tarvitsisi tehdä niitä 1300€/kk duuneja.

Vierailija
27/63 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:41"]

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:39"]

No mulle tuli ekaa kertaa, se johtui mun virheestä. Olin palauttanut yhden tukikuukauden ajoissa, kun olin tehnyt enemmän töitä mutta mun olisi pitänyt palauttaa vielä toinenkin. Olin tienannut siihen seuraavaan tulorajaan asti. Ja itse asiassa 39 euroa yli sen seuraavan tulorajan. Tuon ylimenon takia kela perii multa kaksi tukikuukautta eli tuhat sata euroa. Vituttaa - olihan toi oma huolimattomuusmokani, mutta silti toi toisen tukikuukauden perintä on ihan tyhjästä..

Miksi ap et palauttanut tukia ajoissa? Kai pidit kuitenkin kirjaa tuloistasi?

Itseäni harmittaa, koska olen ollut monena vuonna tosi huolellinen.

[/quote]

Ei kyllä kuullosta kivalta sinunkaan soppa.. :( Mä luulin että vuoden 2012 aikana tehdyt työt eivät vaikuttaisi 2013 tuloihin. Mulla keikkatyön takia myöhästyi siis maksupäivä joulukuun viimisestä v. 2012 ja ne rahat sain tammikuussa 2013 tilille... Näitä rahoja en siis laskenut koko vuoden tuloiksi... Silloin siis sain 1000 euroa mitkä olisi pitänyt saada joulukuussa jo... :/ Hemmetin palkanmaksu!

[/quote]

No mut sehän on aina se maksupäivä, mikä merkkaa, eikä se, milloin työt on tehty..

Se nyt varmaan tulikin selväksi, mutta ymmärrän, jos ei oo aiempaa kokemusta asiasta niin voi tietysti tuonkin kai käsittää väärin (en tarkoittanu besserwisseröidä).

[/quote]

Entäs kun kelan sivuilla lukee että kyseessä on koko kalenterivuoden tulot. Itse ainakin käsitän ettei se ala edellisen vuoden joulukuusta? Eli joulukuun työt eivät liity mitenkään tammikuulle... Huh huh mitä shaibaa...
[/quote]

Se on sun käytössä tammikuussa, eli tammikuun tuloa. Kun taas joulukuun 2014 on tämän vuoden tuloa, jos on maksettu tammikuussa. Mulla ylittyi tuloraja 300€, mutta maksoin tuen takaisin, kun asian vuoden lopulla huomasin. Ei muuten, mutta turha maksaa kovaa korkoa.

Vierailija
28/63 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 08:34"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 07:07"]Minä en ymmärrä miksi ihmiset kiukuttelevat. Säännöt on kuitenkin selvät ja jokainen voi ajoissa tähän varautua. Ne tulorajat ovat sen vuoksi, ettei ole tarkoitus, että tukien varassa olisi liian "hyvä" tulotaso. Ja jos saat töistä palkkaa niin sinulla on siinä sitten se toimeentulo. Opintotuki on tarkoitettu vain välttämättömään elämiseen. Jos ei pärjää pelkällä tuella, voi ottaa opintolainaa.

Itse asuin koko opiskeluajan soluasunnossa, koska en halunnut ottaa opintolainaa. Opiskelin myös pienemmällä paikkakunnalla, jossa esimerkiksi opiskelijasolujen vuokra oli suurempi kuin HOAS:n soluvuokrat. Samoin työmahdollisuudet pienemmät kuin Helsingissä.

Kyllä silloin ihmettelin näitä kenellä oli jo opiskeluaikana kalliit vuokra-asunnot (ei siis opiskelija-asunnot) ja omat autot, ja sitten valitettiin, että kun tuet pitää maksaa takaisin. Oliko pakko asua niin kalliisti? Mielestäni järjestelmä on ihan selvä. Ja esimerkiksi tukikuukauden peruminen vie vain pelkän opintotuen, asumislisän saa silti pitää. Itsekin jouduin muutaman tukikuukauden perumaan eikä se todellakaan mitään kamalaa ollut.
[/quote]
Täyttä paskaa. Tukikuukauden peruminen / palauttaminen tarkoittaa koko tukea (sisältäen asumislisän)!
[/quote]

Laki on muuttunut vasta alle 10 vuotta sitten. Silloin pystyi nostamaan pelkkää asumislisää, tukikuukaudet ei kuluneet.

Vierailija
29/63 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle tuli ekaa kertaa, se johtui mun virheestä. Olin palauttanut yhden tukikuukauden ajoissa, kun olin tehnyt enemmän töitä mutta mun olisi pitänyt palauttaa vielä toinenkin. Olin tienannut siihen seuraavaan tulorajaan asti. Ja itse asiassa 39 euroa yli sen seuraavan tulorajan. Tuon ylimenon takia kela perii multa kaksi tukikuukautta eli tuhat sata euroa. Vituttaa - olihan toi oma huolimattomuusmokani, mutta silti toi toisen tukikuukauden perintä on ihan tyhjästä..

Vierailija
30/63 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä... Vuosituloni olivat huimat 12 000e ja sen takia pitää maksaa nyt takaisin 1500 euroa... Heh, olenhan minä hemmetin rikas! Tässä kuitenkin tällä liksalla joutunut jopa miestä elättämään...

T: Lastenhoitaja

Vierailija
31/63 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli onneksi vain ~200!

Vierailija
32/63 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei kyllä kuullosta kivalta sinunkaan soppa.. :( Mä luulin että vuoden 2012 aikana tehdyt työt eivät vaikuttaisi 2013 tuloihin. Mulla keikkatyön takia myöhästyi siis maksupäivä joulukuun viimisestä v. 2012 ja ne rahat sain tammikuussa 2013 tilille... Näitä rahoja en siis laskenut koko vuoden tuloiksi... Silloin siis sain 1000 euroa mitkä olisi pitänyt saada joulukuussa jo... :/ Hemmetin palkanmaksu!

Vierailija
33/63 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulorajat on ilmoitettu niin miten tämä asia voi tulla teille yllätyksenä? Itse olen opiskellut kolmesti Kelan rahoilla enkä kertaakaan joutunut tekemisiin takaisinperinnän kanssa.

Vierailija
34/63 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten älyttömän vähän saa tienata? Nyt alkoi pelottamaan.. Omat tulot 700-900 euroa kuussa..

Vierailija
35/63 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:42"]

Siis miten älyttömän vähän saa tienata? Nyt alkoi pelottamaan.. Omat tulot 700-900 euroa kuussa..

[/quote]

660e/kk

Vierailija
36/63 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulorajat on ilmoitettu niin miten tämä asia voi tulla teille yllätyksenä? Itse olen opiskellut kolmesti Kelan rahoilla enkä kertaakaan joutunut tekemisiin takaisinperinnän kanssa.

[/quote]

No itse olin keskeyttänyt opinnot ja en todellakaan tiennyt että sillä ajalla tienattuja rahoja lasketaan mukaan kun en ole koulussa edes läsnä. No tietenkin nämä laskettiin ja nyt maksan jokaisen tuen takaisin. 2500e maksettavaa... Joka kk lyhennän 250e ja kyllä ottaa pannuun.

Vierailija
37/63 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä kun näitä tukiasioita hoidin, niin kysyin, että ei kai vaikuta kun tienaan 800 euroa kuussa. Sanoi päin naamaa että ei. Nyt sitten maksellaan takaisin :D Voi hele...

Vierailija
38/63 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
39/63 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:41"]

[/quote]

[/quote]

No mut sehän on aina se maksupäivä, mikä merkkaa, eikä se, milloin työt on tehty..

Se nyt varmaan tulikin selväksi, mutta ymmärrän, jos ei oo aiempaa kokemusta asiasta niin voi tietysti tuonkin kai käsittää väärin (en tarkoittanu besserwisseröidä).

Vierailija
40/63 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:43"]

[/quote]

660e/kk

[/quote]

Niin ja 1900 tuetonta kuukautta kohden..Ja sitä katsotaan koko vuoden tuloina, ei kuukausittain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi