Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjan kirjoittajat - oma kirja valmiiksi vuonna 2023

Vierailija
31.12.2022 |

Perustan tämän ketjun vertaistueksi kaikille, joilla on mielessään jotain, mistä voisi tulla kirja tai muu kokonainen teos. Se voi olla vasta ajatus tai melkein valmis, ei väliä. Omaan käyttöön tai julkaistavaksi. Gradun, opinnäytetyön ja väitöskirjan kirjoittajat myös tervetulleita. Jos kirjoitat mitä vaan ja haluat nähdä sen valmiina vuonna 2023, tervetuloa mukaan.

Omasta projektista saa kertoa niin paljon tai vähän kuin haluaa. Jaetaan haasteet ja onnistumiset ja annetaan vinkkejä toisillemme.

Kommentit (636)

Vierailija
1/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistoidea! Nostatko ketjua ylös, jotta se pysyy elossa. Suomessa on paljon kirjoittavia ihmisiä.

Vierailija
2/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon ajatellut kirjoittaa kirjan. Oon tehnyt aika paljon omaa tutkimusta koronaplandemiasta ja näitä havaintoja olisi tarkoitus koota yksiin kansiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti kestää monta vuotta, ennen kuin edes käsikirjoitus on valmis.

Vaikka aloittaessa ajattelisi, että kirjoittamiseen voi mennä vuosi, projektiin saattaa hyvinkin mennä jopa 5 vuotta - eikä kirjoittaja ole lopussa enää "sama ihminen," toivottavasti! Sillä kun ihmisenä kehittyy, kirjoitustaitokin kehittyy... ja omia muistiinpanoja lukiessa saa toistuvasti todeta, että niitä on muokattava. Se vaikuttaa myös uuden tuottamiseen.

Kun omia vanhoja kirjoituksia välillä lukee - ja tämä on mielestäni tärkeää aika ajoin tehdä - voi ehkä hävettää ja turhauttaa huomata, että omassa päässä niin hieno ajatus ei kirjoitettuna välity automaattisesti... Se opettaa ajattelemaan lukijaa.

Vierailija
4/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Where Writers Go Wrong With Story - Mark W. Travis (Kanava: Film Courage)

Vierailija
5/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luvannut tälle vuodelle kaksi kirjaa. Toinen on lasten tietokirja ja toinen on tieteellinen monografia. Molemmat piti saada tehtyä jo viime vuonna, mutta muiden töiden takia en ehtinyt. Nyt on pakko ja lupaan, että ne tulevat, heti helmikuussa aloitan.. Tutkimustyö molempia varten on tehty, mutta kirjoittamiseen pitäisi saada vähän keskittyä.

Vierailija
6/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi on aika lyhyt kirjan kirjoittamiseen. Jos on kyse lyhyestä tekstistä, voi vuodessa ehtiäkin. Julkaisu on sitten ihan eri asia.

Vierailija
7/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kaikille kirjoittajille! Itselläni ei ole juuri nyt projektia kesken (tai paremminkin niin, ettei minulla ole tusinan verran keskeneräisiä deadlinea odottavia riipustuksia vainoamassa), mutta haluan toivoa kaikille kovaa työtä ja odottamattomia inspiraation puuskia.

Olisiko mitään vinkkejä siihen, että saisi kirjoitusprojektin valmiiksi? Minulla on aina hankaluuksia "päättää" teksti ja saada se tyydyttävään lopputulokseen. 

Vierailija
8/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana! Kirjoitan lasten kuvakirjaa.

Vierailija
9/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä toinen hyvä vinkki myös kirjoittajille:

This Is How A Director Can Ruin A Movie Without Realizing It - Mark W. Travis

Vierailija
10/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetteko te muut kirjoittajat toistuvasti järkytyksiä siitä, kuinka surkeaa vanha tekstinne on? Siis teksti, jonka olette todenneet surkeaksi JA muokanneet sen, on jonkin ajan päästä TAAS surkuhupaisa... Kun idea kestää aikaa, mutta kirjoitustapa ei kestä. (Hyvä sentään, että niinpäin.) Sivistys aiheesta kuin aiheesta antaa perspektiiviä.

Vierailija
11/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koetteko te muut kirjoittajat toistuvasti järkytyksiä siitä, kuinka surkeaa vanha tekstinne on? Siis teksti, jonka olette todenneet surkeaksi JA muokanneet sen, on jonkin ajan päästä TAAS surkuhupaisa... Kun idea kestää aikaa, mutta kirjoitustapa ei kestä. (Hyvä sentään, että niinpäin.) Sivistys aiheesta kuin aiheesta antaa perspektiiviä.

Kyllä, mutta yritän ottaa sen niin, että jos ja kun vanha teksti aiheuttaa myötähäpeää olen kehittynyt joko kirjoittajana tai vaan kasvanut ihmisenä. Toivoisin toki itse, että kirjoitustapani kestäisi paremmin aikaa. Tuntuu, etten kestä lukea parii vuotta vanhempia tekstejäni ilman, että joudun irvistelemään jatkuvasti. 

Vierailija
12/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta yritän ottaa sen niin, että jos ja kun vanha teksti aiheuttaa myötähäpeää olen kehittynyt joko kirjoittajana tai vaan kasvanut ihmisenä. Toivoisin toki itse, että kirjoitustapani kestäisi paremmin aikaa. Tuntuu, etten kestä lukea parii vuotta vanhempia tekstejäni ilman, että joudun irvistelemään jatkuvasti. 

Mulla järkytykseen kuuluu yllättyminen (taas yllättymisestä) ja ennen kaikkea huvittuminen. En ole ammattikirjoittaja (paitsi täällä, heh), joten opettelen ihan vain kokeilemalla, mikä itselleni toimii.

Jos sisäinen ääneni puhuisi aiheesta (ei puhu), se olisi kai joskus sanonut: "minkä ikäisenä tämän kirjoititkaan?" tai "niin hyvä tarina, että voit kirjoittaa sen juosten kusten?" tai "mitä mahdoit tässä ajatella, olitko hereillä kun kirjoitit?" tai "et sitten yhtään tylsempää alkua keksinyt?"

Lisätyö kai harmittaa kai niin kauan, että esitystapa alkaa riittävästi inspiroida... Juttu tuntuu sitten  enemmän parantelun arvoiselta, meni aikaa mitä meni. Tärkeintä on tehdä.

Vierailija
13/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjan kirjoittaminen on jaloa toimintaa. 

Ensi vuonna tarkoitus saada oma kirjakäsis eteenpäin. Kyllä siihen aina menee kauemmin kuin alussa kuvittelee. Kirjoittelen tässä tänäänkin ja huomenna niin myöhään kuin jaksan. 

Vierailija
14/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käsikirjoitus valmis, tai siis "valmis", etsin kustantajaa. 

Oman, ja myös muiden, tekstin laadun arvioiminen on mielestäni todella vaikeaa. Mistä te muut tiedätte milloin olette saaneet aikaiseksi jotain hyvää ja milloin pelkkää kuraa?

Onko kellään tähän jotain metodia?

Vierailija
15/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lukenut tarpeeksi kirjoja, ymmärtää hyvän ja huonon tekstin eron tai mitä tyyli on. Ei kirjoitusoppaiden lukemisestakaan haittaa ole.

Vierailija
16/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin kuin hyvin tiedetään, on Jumala kaikkivaltias, kaikkitietävä ja kaukaa viisas"

Ajattelin tuota kirjan ensi lauseeksi. Mitäs porukka tuumaa?

Jatko hmmm..

Vierailija
17/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, miten sitä kustantajaa etsitään? Missä vaiheessa ja minkälainen prosessi?

Onko joku löytänyt kustantajan?

Vierailija
18/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin kirjoittaa vihdoinkin kirjan. Luovasti.

Vierailija
19/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on lukenut tarpeeksi kirjoja, ymmärtää hyvän ja huonon tekstin eron tai mitä tyyli on. Ei kirjoitusoppaiden lukemisestakaan haittaa ole.

Nooo... mulla on takana kirjallisuusopintoja ja tuhansia luettuja kirjoja, kaikissa lajityypeissä ja tyylilajeissa. Tuntuu että muutun hetki hetkeltä vain epävarmemmaksi siitä, mitä on hyvä teksti. 

Vierailija
20/636 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjan kirjoittaminen on jaloa toimintaa. 

Ensi vuonna tarkoitus saada oma kirjakäsis eteenpäin. Kyllä siihen aina menee kauemmin kuin alussa kuvittelee. Kirjoittelen tässä tänäänkin ja huomenna niin myöhään kuin jaksan. 

Kantaako sinun tyylisi kirjan alusta kirjan loppuun?

Vai vaihteleeko tyylisi oman mielesi ja tunnetilojesi mukaan? Jos näin on niin edessä on kova puurtaminen ja "pakottaminen".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän