Mikä sulla auttaa parhaiten henkisiin PMS- oireisiin ja menkkakipuihin?
Mulla on pitkästä aikaa nyt jotkin ultimaattisen vittumaiset, kipeät ja henkisesti vaikeat pms -oireet menkkoja edeltäen. Mieli on ihan musta, pää ei oo toiminut yli viikkoon ja nyt alkoi niin saatanal-liset kivut ja kouristukset ja migreeni ettei enää naurata.
Mulle on välillä väläytelty gynellä PMDD:ta ihan sen takia että ajoittain oireet on kausittain niin pahoja henkisesti että tekisi mieli painua viikko ennen menkkoja jyrän alle tai hypätä katolta ja sitten menkkojen alettua ei mitään. Nyt taas pitkästä aikaa juuri tällainen tilanne ja nää kivut ja migreeni ei helpota asiaa. Tiedän että helpottaa kun menkat alkaa ja menee 1-2 päivää mutta jakakaa vinkkinne miten pärjään siihen asti! Pitäis huomenna olla työkondiksessa ja edustamassa :(
Kommentit (13)
KIinnostaisi myös kuulla, onko kellään aaveelaisella mahdollisesti ihan diagnosoitua PMDD:ta ja miten on vaikuttanut elämään? Onko mistään ollut apua? Ton videospämmääjäurpon kun voi nyt välistä jättää.
AP
Ihan vaan vahvoja särkäreitä, suklaata, karkkia, oma tila (missä saa itkeä tihrustaa ja kukaan ei puhu mulle mitään), lämmin peitto ja netflix.
Ja tieto siitä, että menee ohi.
Mulla on samoja, tai ei kipuja enää tätä nykyä (synnytysten jälkeen hävisi ne). Mutta henkiset. Mulla on nyt päällä henkiset oireet, odotan että menkat tulisi nopeasti. Ihan tosissaan pohdin itsemurhaa, joskin päädyn aina siihen, että odotan muutaman päivän jos olo helpottaisi. En ole koskaan asiasta puhunut lääkärille, jostakin syystä olen ajatellut vain, ettei mikään auta. Onko joku saanut apua jostakin? Luin joskus että jos välttelisi herkkujen syöntiä ja vaikka kävelylenkkejä tekisi, niin voisi oireet lieventyä. Olen kokeillut, en muista auttoiko😅 Elän nyt niin vahvasti tässä olossa ettei pysty muistamaan.
Suosittelen siis kokeilemaan kävelylenkkiä ja välttämään suklaata tmv. Ei ainakaan voi pahentaa tilannetta. Ja tsemppiä oloihin ja muutenkin❤
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samoja, tai ei kipuja enää tätä nykyä (synnytysten jälkeen hävisi ne). Mutta henkiset. Mulla on nyt päällä henkiset oireet, odotan että menkat tulisi nopeasti. Ihan tosissaan pohdin itsemurhaa, joskin päädyn aina siihen, että odotan muutaman päivän jos olo helpottaisi. En ole koskaan asiasta puhunut lääkärille, jostakin syystä olen ajatellut vain, ettei mikään auta. Onko joku saanut apua jostakin? Luin joskus että jos välttelisi herkkujen syöntiä ja vaikka kävelylenkkejä tekisi, niin voisi oireet lieventyä. Olen kokeillut, en muista auttoiko😅 Elän nyt niin vahvasti tässä olossa ettei pysty muistamaan.
Tämä! Mä kestäisin vaikka millaiset fyysiset kivut, kunhan ei tulisi tätä henkistä romahdusta ja maailman mustenemista aina ennen menkkoja! Mihinkään ei pysty keskittymään ja sama, että tekisi mieli heittäytyä junan alle :D Ja samalla tietää että helpottaa kun ne vaan alkaa ja sillä jaksaa aina tämän mustan kauden yli. Tätä ei onneksi tule ihan joka kierrolla, mutta sitä hirveämmältä tuntuu kun tulee ja pelkään sen takia joka menkkoja notta millaiset sieltä tulee - ihan perus vai tällainen henkinen helvetti!
AP
Vhh-ruokavalio on tehokas noiden oireiden poistaja.
Pms-oireihin vaikutti aikoinaan, kun jätti sokerin, vehnän ja alkoholin pois.
Vierailija kirjoitti:
Pms-oireihin vaikutti aikoinaan, kun jätti sokerin, vehnän ja alkoholin pois.
Ja nyt on vaihdevuodet ja sama ruokavalio auttaa myös siihen ja jätin vielä kahvinkin pois, niin ei ole hikoiluttanut sen jälkeen yhtään.
Mulla muutekseen paheni nuo oireet iän myötä.