Mikrottomat? Miten te lämmitätte
esim edelliseltä aterialta jääneen perunamuusin? Tai vaikka yhden annoksen makaronilaatikkoa? Uuni kuumaksi sen vuoksi?
Kommentit (81)
Jännä tuo kommentti, jossa on opittu enempi kokkaamaan ja mikrolle ei ole mitään käyttöä - tuossa hiukan ylempänä kerroin lukuisia mikronkäyttötapoja juuri tällaisesta erittäin monipuolisesti kokkaavasta perheestä. Tuli vielä mieleen, että lämmittävätkö mikrottomat pullataikinan maidon kattilassa? Yhtä asiaa me emme tee mikrossa, koska se on terveydelle haitallista: popkornia. Ne kypsennämme vanhaan tapaan kattilassa. Netistä löytyy juttuja tästä. Meillä mikrossa tehdään muuten myös muuta kuin ruokaa: sen avulla valmistetaan itse tehtyä saippuaa ja lämmitetään kaurapussia.
Voisin itsekin elää mainiosti ilman mikroa, koska ainahan sitä keksii vaihtoehtoisen tavan. Meilläkin on leivänpaahtimessa sämpyläpidike ja karjalanpiirakka lämpenee kai ainakin vähän ilman sitäkin siinä päällä. Usein lämmitän pakastimesta otettuja kokonaisen pellillisen uunissa. Ja leivinuuni paistaa ja lämmittää myös :)
Leivinuunia on talvella lämmitettävä melkein joka päivä, siellä lämpenee ruuan tähteetkin. On meillä mikro, mutta talvisin sitä ei paljon tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 19:47"]
ei meillä ole mikroa, ei ole tarvetta.
Harvemmin tulee mitään lämmitettyä, mutta jos esim. edellisen päivän pastakastiketta on jäänyt, niin keitän pastan, kaadan lävikostä läpi ja samaan kattilaan se pastakastike ja pasta perään - sekoitus ja on valmista.
Ihmisillä on joku kummallinen harhaluulo, ettei ilman mikroa pärjää. Kyllä pärjää ja hyvin pärjääkin, en ole koskaan edes kaivannut mikroa. Tosin emme syö eineksiä, ehkä siinä syy?
[/quote]
aivan. sen jälkeen kun opin enempi kokkaamaan niin mikrolle ei ole mitään käyttöä. se raiskaa ruoan ja ainekset. en keksi mitään syytä miksi käyttäisin mikroa. sille ei yksinkertaisesti ole tarvetta.
jos on roiskeläppä-kokki-tasoa niin sitten se on MUST.
[/quote]
Minä muuten syön paljon roiskeläppiä, enkä ikinä lämmitä mikrossa, mutta en haluaisi silti olla ilman.
Mikro ei tuhoa vitamiineja, vaan esim. vedessä keittämiseen verrattuna säilyttää niitä - vesiliukoiset vitamiinit kun liukenevat veteen keitettäessä. Kaikki ravintoaineet vähenevät lämmitettäessä, lämmitti miten tahansa. Mikron käyttö on myös turvallista. Vesimolekyylit vain värähtelevät elektromagneettisessa kentässä ja liike aiheuttaa lämpöä. Jos vettä ei liiemmin ole, voi mikrossa syttyä tulipalo - tästä minulla on omakohtaista kokemusta. Laitoin kerran mikroon lihaliemikuution vahingossa ilman vettä. Pso huomasi palon ajoissa. Mikro kärsi sen verran, että meni uusintaan.
Meillä ei oo pariin vuoteen ollut mikroa. Sulattamiseen sitä kaipaisin, en oikeastaan muuhun. Ruoka lämpiää pannulla ja uunissa kyllä tarvittaessa.
Olen pohtinut mikron ostamista, mutta toisaalta jos sen tarve tulee sen 1-4krt kuussa, niin en tiedä haluanko ostaa niin tilaavievää kapistusta keittiööni. Halpojahan ne on, mutta isoja.
Multa hajos mikro joskus 9 v sitten.. Kummasti oon hengissä selvinnyt ilman :D
Itse lämmitän ruuan pannulla. Mikro meni rikki tuossa joku aika sitten ja kun asiaa ajattelin niin lähinnä käytin sitä mikroaterioiden lämmitykseen ja suklaakakun tekemiseen. Koska molemmat ovat huono juttu terveyteni kannalta, päätin että pärjään ilmankin. Pari kuukautta on mennyt enkä vielä ole mikroa kaivannut.
Voihan ne lämmittää vaikka paistinpannulla. Ei siinä kauan mene. Ainakaan jos vertaa uunin lämmittämiseen.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 19:34"]
Hellalla pienessä kattilassa, vanha muusi tarvitsee muutenkin sen pienen tilkan maitoa ollakseen hyvää.
[/quote]
Tarvii maitoa vain jos lämmittää kattilassa. Mikrossa lämmitettynä se on hyvää sellaisenaan.
Ettekö te yhtään ajatele ympäristöä? Sehän on hirveää energianhukkaa ruuan lämmittämiseen, lämmittää se kattilassa tai pannulla tai uunissa. Mikrolla tuo hoituu helposti ja tehokkaasti.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 19:39"]
Onpa teitä paljon? Miksi teillä ei ole mikroa?
[/quote]
Mikron toiminta perustuu toisiaan vasten hankaaviin molekyyleihin. Siinä syntyy karsinogeenejä.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 19:40"]
[/quote]
Onnistetteko aina valmistamaan ruokaa tasan sopivan määrän?
Harvoin lämmitetään mitään. Tykätään ruuanlaitosta ja tehdään joka päivä ruoka alusta loppuun. En keksi mihin välttämättä tarvittaisiin mikroa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 19:55"]
Hellalla pienessä kattilassa, vanha muusi tarvitsee muutenkin sen pienen tilkan maitoa ollakseen hyvää.
[/quote]
Tarvii maitoa vain jos lämmittää kattilassa. Mikrossa lämmitettynä se on hyvää sellaisenaan.
Ettekö te yhtään ajatele ympäristöä? Sehän on hirveää energianhukkaa ruuan lämmittämiseen, lämmittää se kattilassa tai pannulla tai uunissa. Mikrolla tuo hoituu helposti ja tehokkaasti.
[/quote]
Ei, en ajattele. En muuten ajatellut siinä kierrätysketjussakaan vähän aikaa sitten. Joku reuhu siellä huusi minulle monen viestin verran. Ajattelitko sinä nyt aloittaa saman?
[/quote]
Ostaisin mikron jos sen ovi avautuisi oikealle.
[/quote]
Mikron toiminta perustuu toisiaan vasten hankaaviin molekyyleihin. Siinä syntyy karsinogeenejä.
[/quote]
Eivät ne molekyylit mitenkään hankaa toisiaan. Ne vain liikkuvat nopeammin ja laajemmin. Kaikki lämpöenergia on sama juttu. Älä mene saunaan, jos pelkäät nopeammin liikkuvia molekyylejä äläkä keitä tai paista mitään.
No, kyllä mä muusin lämmittäisin mikrossa... Jos sitä on vähän ja tarvitaan.
Ei mikro helevetistä ole...
Minulla ei ole koskaan ollut mikroa eikä tule. Suhtaudun ruuanlaittoon intohimoisesti.
En minä kyllä pärjäisi ilman mikroa. Tai en viitsisi pärjätä. Tosin en ikinä esimerkiksi leipää tai pitsaa lämmitä mikrossa, vaan käytän niihin ennemmin uunia tai paistinpannua, mutta kun normaalisti ruokaa laittaessa on kyllä ihan kiva tehdä sen verran että jäisi useammallekin aterialle, niin nopeaahan se mikrossa lämmittäminen on, eikä tule ylimääräisiä tympeitä tiskattavia paistinpannuja tiskiin.
Itselleni keittelen myös kahvia kuppi kerrallaan mikrossa, joten se on korvannut kahvinkeittimenkin.
[/quote]
[/quote]
Niin paljon en ajattele, että lähtisin varta vasten ostamaan keittiöön tilanviejäksi konetta, jota käytettäisiin max. kerran kuussa kaksi minuuttia. Mielestäni on energiatehokkaampaa opetella tekemään sellaisia annosmääriä, että tulee syötyä ilman moneen kertaan lämmittämistä. Tai jos lämmittää, sen voi tehdä järkevästi esim. laittamalla edellispäivän jauhelihakastike vaikka pizzan päälle.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:45"]
Minkälainen siitä karjalanpiirakasta tulee pannulla? Ainakin on hidasta lämmittää yhtä tai kahta piirakkaa pannulla - syövätkö mikrottomat piirakkansa kylminä?
[/quote]
Leivänpaahtimen päällä lämmittäisin, jos lämmittäisin. Meidän paahtimessa saa napinpainalluksella sellaiset "jalat", joiden avulla voi lämmittää juttuja, joita ei halua paahtaa rapeiksi. En kyllä enää syö karjalanpiirakoita, ne ovat hirveitä kaloripommeja