outoa käytöstä siivoajalta
Perjantaina iltapäivän kahvitauolla tunki mukaan siivoaja ihan muina naisina. Jotenkin kiusallista, ei ole osa meidän työporukkaa (toimisto, ollaan koulutettua väkeä). Toivottavasti ei aio uusia tuota temppua huomenna. Jos luet tämän viestin niin ei pahalla mutta työpaikan kahvitauko vietetään työkavereiden kesken, siivoaja ei kuulu tähän porukkaan.
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 17:51"]Kyllä, vaikutat todella sivistyneeltä ja koulutetulta. Että ihan siivoAja eksyi hienoon jengiinne... :D [/quote] Siivooja on puhekieltä, siivoaja on kirjakieltä. Vaikka nykyään tykätään sanoa siistijä.
[/quote]
Sortsit, siivoaja ei ole suomea. Tarkista vaikkapa Kielitoimiston sanakirjasta, jos et usko.
http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/
Siivooja se on, joka siivoaa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 17:53"]Tuli kyllä huomattua kun olin siivoojana yhdessä palvelutalossa jossa muut lähihoitajia ettei todellakaan haluttu jutella tai viettää aikaa kanssani kahvipöydässä. Onneksi löysin oman alani töitä ja pystyin lopettamaan siivoojan sekä fyysisesti että henkisesti raskaan työn.
[/quote]
Mulla oli kesätöissä siivoojana sama kokemus. Olin hotellissa töissä ja kun tultiin hotellin ravintolan henkilökunnan ruokailutiloihin syömään, niin muut kaikkosivat. Muu henkilökunta siellä oli siis ravintolan työntekijöitä,
Tosin kyseisellä työpaikalla oli melkoisen huonoa käytöstä muutenkin. Erästä ravintolan työntekijää muutama muu työntekijä nimitteli ja muutenkin ilkeily oli tavallista. Tuosta työpaikasta on jo pitkä aika, mutta edelleenkin muistan kuinka outoa oli, että aikuiset naiset toimivat noin.
Mä taas toivoisin, että meidän työpaikan siivoojat olisivat meidän kanssa samaa porukkaa vaikka eri firmalta saavatkin palkkansa. Yhtälailla nekin on samassa työpaikassa. Jonkun aiemman siivousfirman työntekijöiden kanssa tulikin juteltua, mutta firmat muuttuvat tihenevään tehtiin niin ei kai ehdi tutustua.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:56"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 19:21"]
Koulutuksella ei saa sivistystä, tulipa taas todistettua. (Ellei ole provo)
[/quote]
Näin on. Myös käytännössä: kukaan ei huomaa jos yksi tärkeilijä puuttuu joukosta, mutta siivoojan puuttumisen huomaavat kaikki.
[/quote]
Tää olis hyvä slogan jollekin siivousfirmalle joka tekee toimistosiivouksia. Siellä ois töissä sopivasti ammattiylpeitä hipstereitä, jotka siivoisivat trendikkäitä toimistoja ekopesuaineilla (kuten "Mummo ja Minä"-merkkisillä) osa-aikaisesti koska loppuajan downshifttaisivat.
Meidän kahvipöytään on siivoojat tervetulleita, mutta pelkään että siivoojatäti ei tuntisi oloaan kovin kotoisaksi. Kahvipöytien tarinointi on hyvin lennokasta ja puhetta maustaa sivistyssanat ja ranskankielisetkin termit.
Siivoaja? Onko nimitys siivooja muuttunut tuollaiseksi?