outoa käytöstä siivoajalta
Perjantaina iltapäivän kahvitauolla tunki mukaan siivoaja ihan muina naisina. Jotenkin kiusallista, ei ole osa meidän työporukkaa (toimisto, ollaan koulutettua väkeä). Toivottavasti ei aio uusia tuota temppua huomenna. Jos luet tämän viestin niin ei pahalla mutta työpaikan kahvitauko vietetään työkavereiden kesken, siivoaja ei kuulu tähän porukkaan.
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 19:18"]
Minusta on mukava olla työpaikalla kahvitauolla "oman porukan" kanssa. Kyllä mä katsoisin pitkään jos joku pomo tai tietokonetuki tai vaikka se siivooja tai joku muu joka ei ole meidän kanssa missään tekemisissä koskaan tulisi kahvittelemaan meidän kanssa. Mainittakoon, että meillä on kymmeniä työntekijöitä ja kahvitauon ajat saa itse päättää.
[/quote]
Mä kirjoitin tän pari päivää sitten. Onpa tullut monta alapeukkua... No, oon silti samaa mieltä. Meillä on työpaikalla tosiaan ehkä joku 90 henkeä ja työajat on tosi liukuvat. Mun lähimpiin työkavereihin kuuluu 2 ihmistä, joiden kanssa muodostetaan yksi tiimi. Me siis työskentelemme samojen asioiden parissa ja useinpa vielä samoilla työajoilla. Kerran päivässä haetaan kahvit alakerran automaatilta ja mennään yhteen vapaaseen loungeen ja turistaan hetki niitänäitä. Jos tähän nyt pöllähtäisi joku ulkopuolinen niin olisi se musta outoa.
Ei välttämättä negatiivista, mutta outoa.
Lounaalla käymme läheisessä työpaikkaruokalassa ja siellä kyllä kaikki meidän työpaikan ihmiset istuu aina samassa. Mutta tuo iltapäivän kahvihetki on minusta kiva pitää oman porukan kanssa.
[/quote]
Anteeksi, mutta mua ahdistaa sun työpaikka. Miksi kaikki päivät ja tauot pitää olla samanlaisia ja toistua samalla kaavalla?
Omalla työpaikallanikin on noita kahvi/lounasseuran varaajia, jotka aamulla jo tullessa kysyvät niiltä työbestiksiltään että koska pidetään tauko yhdessä? Sitten ennen taukoa pitää soittaa, että varmana päästään minuutilleen samaan aikaan toukohuoneeseen, ettei vaan joudu istumaan vaikka sekunnin yksin tai pöytään tule joku vieras tyyppi.
Meillä siivooja kulkee pitkin nurkkia, ei ota katsekontaktia, on kokoajan asenteella "anteeksi, että olen olemassa". Mua säälittää hän. Olen yrittänyt olla ystävällinen ja jutella, mutta ei, luikkii aina tilanteesta kärryinensä tai piiloutuu pölyhuiskan taa tai alkaa kumartelemaan roskapönttöjä.
"Kahvihetki oman porukan kanssa" -työporukat on juuri näitä naisvaltaisia kanalaumoja, yöks. Kukaan sivistynyt itseensä tyytyväinen työntekijä (ala mikä hyvänsä) ei käyttäydy tuolla tavoin muita kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:02"]
Meidän kahvipöytään on siivoojat tervetulleita, mutta pelkään että siivoojatäti ei tuntisi oloaan kovin kotoisaksi. Kahvipöytien tarinointi on hyvin lennokasta ja puhetta maustaa sivistyssanat ja ranskankielisetkin termit.
[/quote]
Tää on taas niin porvoosta koko ketju.. aika moni siivooja on kotimaassaan työskennellyt tutkijana, lääkärinä, yliopiston opettajana jne. Eiköhän siinä sivussa muutama ranskankielinen sanakin ole tullut opittua.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 16:41"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:02"]
Meidän kahvipöytään on siivoojat tervetulleita, mutta pelkään että siivoojatäti ei tuntisi oloaan kovin kotoisaksi. Kahvipöytien tarinointi on hyvin lennokasta ja puhetta maustaa sivistyssanat ja ranskankielisetkin termit.
[/quote]
Tää on taas niin porvoosta koko ketju.. aika moni siivooja on kotimaassaan työskennellyt tutkijana, lääkärinä, yliopiston opettajana jne. Eiköhän siinä sivussa muutama ranskankielinen sanakin ole tullut opittua.
[/quote]
Kuules rasisti, ei siivooja ole automaattisesti joku maahanmuuttaja. Törkeitä ennakkoluuloja.
Maksa sitten ilolla ja mukisematta, aloittaja, mikähän ekonomi tai juristi nyt oletkaan, niin ihmisten henkisistä syistä johtuvia työkyvyttömyyseläkkeitä ja työttömyyskorvauksia yms., kun ihmisiä kiusaamalla ja nöyryyttämällä olet sen saanut aikaiseksi.
Kyllähän se on sinänsä ihan ymmärrettävääkin, että töissä tauot vietetään enemmän tai vähemmän itse valitussa totutussa seurassa, niin minäkin olen aina pyrkinyt tekemään, mutta siitähän tuossa ei nyt alkuunkaan ollut kyse, kun tämän aloituksen väsäsit.
Missäs sä sitte juot sen kahvis, jos ei ois talossa siivoojaa ollenkaan? Tai missä saisit hoitoa, kun sairaalat suljetaan kun niitä ei kukaan siivoa?
Ihan tosi, yhtä lääkäriäkään ei kukaan huomais jos olis pois, mut sen kyllä huomaisit jos sitä siivooja ei siellä oo
Niin ja AP, toivottavasti se teidän siivooja huomasi sinun reaktion, ja ottaa sen huomioon siistiessään tiloja joita käytät. Vois vahingossa pyyhkiä työhuoneesi heti vessojen jälkeen käytetyllä liinalla, jos ymmärrät...;)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:36"]Siivooja.
Ei siistijä.
T: siivooja
[/quote]
Oikeastaan se on kiinteistöjen sisätilojen huoltaja, mutta onkos sillä oikeastaan mitään väliä..
T. Toinen siivooja
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 17:40"]Missäs sä sitte juot sen kahvis, jos ei ois talossa siivoojaa ollenkaan? Tai missä saisit hoitoa, kun sairaalat suljetaan kun niitä ei kukaan siivoa?
Ihan tosi, yhtä lääkäriäkään ei kukaan huomais jos olis pois, mut sen kyllä huomaisit jos sitä siivooja ei siellä oo
[/quote]
Voi kuule, ei sairaalaa suljeta vaikka siivoojat ei tulisi töihin. Kuka vaan voi hätätapauksessa tarttua mopin varteen. Kylläpäs sitä nyt itseään korostetaan :D
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:36"]Siivooja.
Ei siistijä.
T: siivooja
[/quote]
Oikeastaan se on kiinteistöjen sisätilojen huoltaja, mutta onkos sillä oikeastaan mitään väliä..
T. Toinen siivooja
[/quote]
Rakkaalle lapselle on monta nimeä..:) t. Laitoshuoltaja
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 17:40"]Missäs sä sitte juot sen kahvis, jos ei ois talossa siivoojaa ollenkaan? Tai missä saisit hoitoa, kun sairaalat suljetaan kun niitä ei kukaan siivoa?
[/quote]
Voi kuule, ei sairaalaa suljeta vaikka siivoojat ei tulisi töihin. Kuka vaan voi hätätapauksessa tarttua mopin varteen. Kylläpäs sitä nyt itseään korostetaan :D
[/quote]
Sä siis tiedät miten esim leikkaushuone siivotaan hygieenisesti operaation jälkee ;)
Tosiaan ala-asteella on bestikset, joiden kanssa ollaan välkällä, työelämässä pitää tulla toimeen kaikkien kanssa. Itse olen nimenomaan kansainvälisessä firmassa duunissa, meidän toimipaikassa on noin 300 ihmistä. Kyllä katsottaisiin pitkään semmoista tiimiä, joka tauotkin roikkuisi niin tiiviisti yhdessä, että ihan oudolta tuntuisi, jos joku heille juttelemaan menisi.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 17:40"]Missäs sä sitte juot sen kahvis, jos ei ois talossa siivoojaa ollenkaan? Tai missä saisit hoitoa, kun sairaalat suljetaan kun niitä ei kukaan siivoa? Ihan tosi, yhtä lääkäriäkään ei kukaan huomais jos olis pois, mut sen kyllä huomaisit jos sitä siivooja ei siellä oo [/quote] Voi kuule, ei sairaalaa suljeta vaikka siivoojat ei tulisi töihin. Kuka vaan voi hätätapauksessa tarttua mopin varteen. Kylläpäs sitä nyt itseään korostetaan :D
[/quote]
No ei muuten tartu. Eivät ainakaan nämä siivoojille nyrpistelevät, kun hehän alentuisivat silloin siivoojan tasolle. Vai lääkäritkö moppaisivat leikkaussalin leikkauksen päätteeksi? Missäs välissä potilast hoidettaisiin, jos siivous pitäisi hoitaa työn lomassa? Jos työsopimuksessa ei ole sanottu, että hoitaja luuttuaa lattiat, niin hoitaja ei todellakaan luuttua lattioita.
Itse olen korkeasti koulutettu ja että nyppii nämä itseään parempina pitävät ihmiset. Ei edes tervehditä siivoojia, ettei kukaan vaan erehdy luulemaan, että tuntee siivoojan ja kaveraa sellaisen kanssa. Vähän samankuin se, ettei joidenkin mielestä kaupan kassalle tarvitae sanoa mitään, kun sehän vaan rahastaa. Sivistystä ei todellakaan saa koulutuksessa eikä rahalla.
Mulla tulee paha mieli näistä "puolustuspuheista", koska aina ne on jotain et mitä jos siivooja on myös korkeakoulutettu tai tulevaisuudessa teidän pomo yms. Arvon ylevät puolustelijat, entä jos siivooja on "vain" siivooja ja sellaisena pysyy, onko hän sitten teidänkin mielestä luuseri? Todella tekopyhää.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:38"]
Mulla tulee paha mieli näistä "puolustuspuheista", koska aina ne on jotain et mitä jos siivooja on myös korkeakoulutettu tai tulevaisuudessa teidän pomo yms. Arvon ylevät puolustelijat, entä jos siivooja on "vain" siivooja ja sellaisena pysyy, onko hän sitten teidänkin mielestä luuseri? Todella tekopyhää.
[/quote]
Vaikka olisikin "vain" siivooja, kyllä siltikin voi osata puhua esim. ranskaa (kun tuossa ylempänä tuo ranska nyt mainittiin), olla kultturelli ja sivistynyt. Ei se korkeakoulutuksen puute tarkoita automaattisesti sitä, että ihminen on karkea juntti, wt, tai samanlainen moukka, kuin ap:n kaltainen toimistohaahka.
Olen toimistohaahka ja arvostan siivoojia ;-)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 19:21"]
Koulutuksella ei saa sivistystä, tulipa taas todistettua. (Ellei ole provo)
[/quote]
Näin on. Myös käytännössä: kukaan ei huomaa jos yksi tärkeilijä puuttuu joukosta, mutta siivoojan puuttumisen huomaavat kaikki.
[/quote]
Näin on. Hyvin sanottu.