outoa käytöstä siivoajalta
Perjantaina iltapäivän kahvitauolla tunki mukaan siivoaja ihan muina naisina. Jotenkin kiusallista, ei ole osa meidän työporukkaa (toimisto, ollaan koulutettua väkeä). Toivottavasti ei aio uusia tuota temppua huomenna. Jos luet tämän viestin niin ei pahalla mutta työpaikan kahvitauko vietetään työkavereiden kesken, siivoaja ei kuulu tähän porukkaan.
Kommentit (106)
Meidän työpaikan siivooja mökkeilee ja matkustelee Pariisissa jne. Eli ihan samaa tarinaa kuin muillakin. Ei ole mikään vuokrakasarmiin syrjäytynyt yh.
Siivoojan töitä tehneenä. Olen syönyt evääni siivouskopissa, kaikkia täytyy tervehtiä vaikka sinua ei tervehdittäisi, koskaan et saa sanoa vastaan vaan aina vaan juu jaaha niin korjaan asian jne.. edes työpuheluita ei voi soittaa asiakkaan näkyvillä koska tulee sanomista, ja kaikkein tärkein juttu: näytä aina siltä että teet jotain. Viimeinen on loistava myös muuhun työelämään ja olen siinä mestari. Toki hoidan työni hyvin, mutta näytän aina siltä että minulla on tekemistä vaikka aina ei olisi hullun kiire.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 18:16"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 17:40"]Missäs sä sitte juot sen kahvis, jos ei ois talossa siivoojaa ollenkaan? Tai missä saisit hoitoa, kun sairaalat suljetaan kun niitä ei kukaan siivoa? Ihan tosi, yhtä lääkäriäkään ei kukaan huomais jos olis pois, mut sen kyllä huomaisit jos sitä siivooja ei siellä oo [/quote] Voi kuule, ei sairaalaa suljeta vaikka siivoojat ei tulisi töihin. Kuka vaan voi hätätapauksessa tarttua mopin varteen. Kylläpäs sitä nyt itseään korostetaan :D
[/quote]
No ei muuten tartu. Eivät ainakaan nämä siivoojille nyrpistelevät, kun hehän alentuisivat silloin siivoojan tasolle. Vai lääkäritkö moppaisivat leikkaussalin leikkauksen päätteeksi? Missäs välissä potilast hoidettaisiin, jos siivous pitäisi hoitaa työn lomassa? Jos työsopimuksessa ei ole sanottu, että hoitaja luuttuaa lattiat, niin hoitaja ei todellakaan luuttua lattioita.
Itse olen korkeasti koulutettu ja että nyppii nämä itseään parempina pitävät ihmiset. Ei edes tervehditä siivoojia, ettei kukaan vaan erehdy luulemaan, että tuntee siivoojan ja kaveraa sellaisen kanssa. Vähän samankuin se, ettei joidenkin mielestä kaupan kassalle tarvitae sanoa mitään, kun sehän vaan rahastaa. Sivistystä ei todellakaan saa koulutuksessa eikä rahalla.
[/quote]
Voisin jopa kuvitella, että lääkärit siihen moppiin tarttuisivat, kun muut ei siihen "alennu"... Harvoin olen nähnyt moukkamaista lääkäriä, mutta hoitajia ja sihteereitä kyllä näkee... Vaikka lääkärit onkin korkeasti koulutettuja, niin yleensä osaavat kyllä olla asiallisia työkavereille... Moni hoitaja on kääntänyt pään pois tervehtimättä, kun olen kahvihuoneeseen astunut, yksikään lääkäri EI IKINÄ! - laitoshuoltaja
Tuttuni työpaikalla siivoojana tohtori, en muista miltä alalta väitelly. Oli kyllästyny akateemiseen oravanpyörään ja uuden ammatin myötä löytyny taas uutta onnea elämään.
Käpyrinteen palvelutalon entinen siivooja tässä kirjoittelee. Kokemukseni on että hoitajat ovat pääsääntösesti mukavia ja kyllä he minut hyvinkin "kelpuutivat" kahvipöytään. Palkanlaskia kai piti siivoojia jotenkin vajaaälysinä,tai en tiedä tekikö hän kaikille samallaisia kysymyksiä. esim "Onko sun kaikilla 6lla lapsella eri isä?" Mitäpä siihen hämmästykseltäni muuta kuin totuuden "ei,kyl kaikkil on mun miehen" Kauhean utelias, kysy mitä mun mies tekee ja onko oma firma...Kerta sitten uteli että "kumman vanhemmilta ollaan peritty talo?" Vastasin "Ei kummaltakaan, ihan omilla säästöillä ostettiin" Pahemmin en halunnut ruokalassa käydä syömässä tai kahvilla kun minusta on kauhean epäsivitynyttä udella joltain jotain henk.koht. asioita. Mutta eipä tämä palkanlaskia kovin fiksu tyyppi ollu,laski palkkojakin useaan otteeseen väärin. Vieläkin muistelen lämmöllä kuinka mukava oli pitää tauot lempihoitajien kanssa.
Korj. ed. kelpuuttivat ja kaikki
Toivon todella, että siivooja ei uusi temppuaan huomenna. Hän ansaitsee varmasti parempaa seuraa kuin lauman apinoita.
Onneksi mun työpaikalla ei ole ap:n kaltaisia typeryksiä töissä. Siivoan isossa firmassa ja kaikki ovat mua kohtaan mukavia. He myös arvostavat työtäni ja saan kiitosta. Olen aikoinaan kohdannut todella ylimielisiä m*lkkuja, mutta näpäytin aina takaisin oikein maireasti hymyillen!
Meillä pyörii vakisiivoojat ja ovat tervetulleita kahvipöytään. Oikea termi nykyään on muuten siistijä.
Meillä kahvipöydän porukka on diplomi-inssejä ja tohtoreita. Ehkä ekonomit tai lakimiehet voivat olla noin sisäsiittoisia juntteja?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:02"]Meidän kahvipöytään on siivoojat tervetulleita, mutta pelkään että siivoojatäti ei tuntisi oloaan kovin kotoisaksi. Kahvipöytien tarinointi on hyvin lennokasta ja puhetta maustaa sivistyssanat ja ranskankielisetkin termit.
[/quote]
Ranskankieliset termit?? "Sumppia, SILVUPLEE??"
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 19:18"]
Minusta on mukava olla työpaikalla kahvitauolla "oman porukan" kanssa. Kyllä mä katsoisin pitkään jos joku pomo tai tietokonetuki tai vaikka se siivooja tai joku muu joka ei ole meidän kanssa missään tekemisissä koskaan tulisi kahvittelemaan meidän kanssa. Mainittakoon, että meillä on kymmeniä työntekijöitä ja kahvitauon ajat saa itse päättää.
[/quote]
Mä kirjoitin tän pari päivää sitten. Onpa tullut monta alapeukkua... No, oon silti samaa mieltä. Meillä on työpaikalla tosiaan ehkä joku 90 henkeä ja työajat on tosi liukuvat. Mun lähimpiin työkavereihin kuuluu 2 ihmistä, joiden kanssa muodostetaan yksi tiimi. Me siis työskentelemme samojen asioiden parissa ja useinpa vielä samoilla työajoilla. Kerran päivässä haetaan kahvit alakerran automaatilta ja mennään yhteen vapaaseen loungeen ja turistaan hetki niitänäitä. Jos tähän nyt pöllähtäisi joku ulkopuolinen niin olisi se musta outoa.
Ei välttämättä negatiivista, mutta outoa.
Lounaalla käymme läheisessä työpaikkaruokalassa ja siellä kyllä kaikki meidän työpaikan ihmiset istuu aina samassa. Mutta tuo iltapäivän kahvihetki on minusta kiva pitää oman porukan kanssa.
Kerrassaan huvittavaa. :) Vai että oikein "kansainvälistä" ja "ei siivoojat varmaankaan tuntisi oloaan mukaviksi, kun olemme niin intellektuelleja ja puhummekin vierailla kielillä". Se, että suhtautuu "ulkopuolisiin" torjuvasti ei ole kansainvälisyyttä eikä älykkyyttä, vaan huonoa käytöstä. Tai ainakin kuvittelisin, että peruskäytöstapoihin kuuluu ensinnäkin tervehtiminen.
Ja mitä tulee tuohon "siivoojat ei varmaankaan ymmärrä meidän älykköjuttuja": voi kuulkaa. Teidän siivoojallanne saattaa olla jopa ylempi koulutus mitä teillä itsellänne. Ja kertoo kyllä sivistystasosta, jos katsoo asiakseen katsella "alempia" nenänvarttaan pitkin.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:02"]Meidän kahvipöytään on siivoojat tervetulleita, mutta pelkään että siivoojatäti ei tuntisi oloaan kovin kotoisaksi. Kahvipöytien tarinointi on hyvin lennokasta ja puhetta maustaa sivistyssanat ja ranskankielisetkin termit.
[/quote]
Mikä saa ihmiset kuvittelemaan että siivoojat eivät osaa sivistyssanoja tai vieraita kieliä eivätkä ole koskaan kirjaa avanneet. Siivoojina on paljon opiskelijoita, korkeasti koulutettuja ja ihmisiä jotka sivistävät itseään vapaa-ajalla vaikka koulutus ei olisikaan akateeminen.
AP tässä. Siivoaja ei uusinut temppuaan tänään. Joten kaikki on hyvin. Kenellekkään en halua pahaa, mutta työyhteisössämme on jokaisella roolinsa ja sen mukaan mennään. Meillä on ehkä kansainvälisempi tunnelma työpaikalla, verrattuna pohjoismaiseen "kaikki on samaa" mentaliteettiin.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 19:59"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 19:38"]Vuokratyöläisenä eri paikoissa keikkailevana kohtaa usein samanlaista käytöstä. Ihmiset ovat uskomattoman törppöjä. Ei vaivauduta edes huomenta sanomaan kun tulen uuteen paikkaan. Ei puhuta mitään eikä kutsuta mukaan kun mennään syömään yms. Piiri pieni pyörii...En odota mitään erityiskohtelua tai kädestä pitelyä koska töitä olen tullut tekemään mutta kyllä peruskäytöstavat tulisi jokaisen hallita.
Jokainen on joskus ollut ekaa päivää uudessa paikassa(tuntuu vain ihmisiltä unohtuvan)eikä ole mitään herkkua tulla toisten työpaikalle kun joutuu väkisinkin kyselemään asioita ja samalla tuntee häiritsevänsä. Itsekin monesti olisin muualla mutta jossain kun niitä töitä on tehtävä.
Ja olisi mielestäni molempien osapuolten etu jos päivä menisi mukavasti: Jos keikkalainen kokee että työkohde oli mukava niin hän mielellään tulee uudestaan ja osaa jo seuraavalla kerralla paremmin kun paikka on jo vähän tuttu. Samoin työpaikka saa tutun tekijän jolle ei taas joudu kertomaan kaikkea alusta. Win-win.
Meni vähän ohi aloituksesta mutta tuli mieleeni nämä asiat kun ihmisten kohtelusta kuitenkin oli kyse.
[/quote]Sama täällä. Lopetin keikkatyöt juuri sen takia, kun kohdeltiin kuin idioottia, eikä huomioitu mitenkään. Sekä teetettiin kaikki paskahommat keikkatyöntekijöillä. Tämä hoitoalalla.
[/quote]
44 vielä. Itse teen töitä suurkeittiöillä. Monesti vakihenkilö ilmoittaa että "mä lähdenkin tänään aikaisemmin, sähän pesetkin nää padat ja siivoot kaiken". Että tutulta kuulostaa!
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 23:45"]Ei AP:n kaltaisia ihmisiä ole oikeesti olemassa. (Eihän?)
[/quote]
Valitettavasti löytyy ja juuri toimistotyöstä. Itse siivosin samoja kohteita 5 vuotta opiskelujen ohella ja oikeastaan ainoat mukavat porukat löytyivät tehtaista. Muualta löytyi aina juuri ap:n kaltaisia rouvia joille siivoojan läsnäolo oli maailman pahin loukkaus. Katseet menivät vielä pahemmiksi kun tulin heidän esimiehen kanssa niin hyvin juttuun, tämä herra vaihtoi aina itse roskiksensa kun näki minun lähestyvän ja auttoi tavaroiden siirtelyssä.
Uppista